Hoppa över navigering
  1. Protokollet justeras av ordförande och en ledamot. 

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Styrelsen ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Förvaltningen har fått uppdraget att öka förtroendevaldas kunskap om olika aktuella ämnen. Detta ska ske genom att tematiska fördjupningstillfällen erbjuds. Vid sammanträdet lämnas information om press och media.

  4. Förslag till reviderad policy lokalförsörjning och tillhörande riktlinje för fastighetsförvaltning har tagits fram i samarbete med Region Hallands förvaltningar.

     

    Riktlinje för fastighetsförvaltning ersätter tidigare Riktlinjer för fastighetsprocessen som beslutades av regionstyrelsen 2020-08-26 och senast reviderades av arbetsutskottet 2021-09-14. Föreslagen Policy för lokalförsörjning samt riktlinje har skickats på remiss till samtliga förvaltningar. Fokus har varit att förenkla, förtydliga och modernisera båda styrdokumenten.

    Bilagor

  5. En årsredovisning 2024 har upprättats för Hallands skogsallmänning, vilket är allmänningens 108:e verksamhetsår. Styrelse för skogsallmänningen är regionstyrelsen och förvaltningen i sin helhet sköts av regionstyrelsens skogsegendomsdelegation.

    Under året har arbetet med att använda skogsallmänningens tillgångar inom det regionala utvecklingsarbetet ytterligare fördjupats, bland annat genom de pågående projekten – Skogsbruk i värdtrakter och MTB och cykelledsutveckling. I slutet av året kunde mountainbikebanan i Plönninge invigas och i samband med det genomfördes även en nyinvigning av det Arboretum som Munkagårdsgymnasiet restaurerat i Plönninge. Två andra mountainbikebanor har också färdigställts i Lia och Mästocka/Bollaltabygget.

    Förvaltningen följer de, av styrelsen, uppsatta målen och det innebär bland annat en hög tillgänglighet för allmänheten men också en stor tonvikt på miljö- och klimatarbete och att ge modeller för ett hållbart och ekonomiskt bärkraftigt halländskt skogsbruk och skogsnäring.

     

    Priset på skogsråvara har, trots konjunktur och en allmän instabilitet, varit mycket högt. Årets resultat för skogsförvaltningen är 44,5 mnkr varav 9,3 mnkr är överskott från årets verksamhet och 35,2 mnkr är bokföringsteknisk justering av redovisningen från tidigare år.

    Under året har det genomförts arbete med att i större utsträckning införliva Skogsallmänningen i Region Hallands årshjul för planering- och uppföljning samt redovisning. Som en konsekvens av det redovisas nu alla intäkter, från avverkning samt tillgodohavanden på medlemskontot hos Södra, löpande i Region Hallands resultaträkning. 2024 års resultat påverkas dels av att tidigare års reserveringar om 27,6 mnkr är upplöst och dels av att tillgodohavandet på medlems-kontot hos Södra om 7,7 mnkr har resultatförts.

    Redovisningen följer villkoren i donationerna för skogsallmänning.

     

    Bilagor

  6. Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vid sammanträden 18 oktober 2024 beslutat anta revideringar i OPF-KL. Ändringarna gäller justeringar i § 5 gällande pensionsavgifter samt en namnändring av regelverket till OPF-KR25.

     

    OPF-KR25 är utformat för tillämpning hos respektive kommun och region. För att äga giltighet krävs ett lokalt antagande av bestämmelserna.

    Bilagor

  7.   7

    Paus (10 min) kl 10.35

  8. Regeringen beslutade den 23 februari 2024 att ge särskild utredare i uppdrag att ta fram en uppdaterad nationell cancerstrategi för framtiden. Sammanfattat anser Region Halland att:

    • cancerstrategin är för omfattande för att ge goda förutsättningar för att vara ett verktyg till implementering
    • tillgängligheten i de standardiserade vårdförloppen ökar inte genom att statliga medel kopplas till en del av processen
    • beskrivningen av läkemedelsprocessen är bristfällig och saknar regionernas perspektiv
    • att tekniska förutsättningar behöver finnas på plats vid inrapportering till olika system
    • det på detaljnivå inte bör beskrivas i en nationell strategi hur den palliativa vården ska bedrivas i regionerna
    • det finns risk för parallella strukturer när flera nationella enheter bildas t.ex. cancercentrum Cancer mission hub

     

    Bilagor

  9. Folkhälsomyndigheten publicerade i december 2024 Rekommendation om vaccination mot humant papillomvirus. Som målgrupp för vaccination anges alla personer till och med 26 års ålder som inte tidigare vaccinerats mot HPV. Syftet med rekommendationen är att förebygga HPV-relaterad cancer.

    Med anledning av den nya rekommendationen lyfts ärendet för information inför beslut om införande och avgiftsfrihet för målgruppen i Halland.

    I Halland finns ca 20 000 män födda 1999-2008 (åldersgrupper som ingår i rekommendationen och som inte erbjudits HPV-vaccin i barnvaccinationsprogrammet) och vid en täckningsgrad på 70% blir vaccinkostnaden ca 59 miljoner (beräknat på tre-dos-schema och listpris). En upphandling av vaccinet väntas medföra betydligt lägre vaccinkostnad.

    Kostnaden kommer att vara en engångskostnad och spridas över uppskattningsvis ca 3 år.

    Bilagor

  10. Socialdemokraterna yrkar att kostnaderna för rättspsykiatrin lyfts ut ur den ordinarie psykiatribudgeten, att en separat budgetpost för rättspsykiatrin införs.

    Regionkontoret bedömer att Driftsnämnden Psykiatri bör ha ett helhetsansvar för kostnaderna oavsett om patienterna kan vårdas i Halland eller i andra regioner. Budgetmässigt blir det enhetligt och likt principer för övriga förvaltningar. För andra kostnader där Region Halland köper platser från andra regioner (främst Kronoberg, S:t Sigfrids) har en del av budgeten lyfts ur budgeten som ett eget anslagsområde. I Driftnämnd Psykiatris budget för egen verksamhet ingår kostnader för personer dömda enligt lagen om rättspsykiatrisk vård (LRV-patienter) som Region Halland vårdar i egen regi i Halland.

    Bilagor

  11. Stiftelsen Hallands länsmuseer har inkommit med anmodan om att Region Halland medger ändring av stiftelsens stadgar. Stiftelsens styrelse har beslutat om ändringsförslaget den 24 oktober 2024. Som en av fem huvudmän behöver Region Halland godkänna föreslagna ändringar innan de kan träda i kraft.

     

    De föreslagna ändringarna syftar till att uppdatera stadgan enligt rådande förhållanden samt vara hållbara under en längre tid. Ändringarna gäller

     

    1. Ändring av interna rådande förhållanden, såsom att stiftelsen sedan 2016 återförts till samma organisation samt idag har länsmuseichef som högsta tjänsteperson.

    2. Ändring av externa rådande förhållanden, såsom att länsantikvarien vid Länsstyrelsen i Halland inte sedan 1990-talet har adjungerats till stiftelsens styrelsemöten och detta förhållande idag inte är tillämpligt.

    3. Ändring av namn på den regionala stiftaren, från landstinget till regionen alternativt regionstyrelsen, alternativt Region Halland, i de paragrafer där det inte redan är ändrat (§ 4, 5, 19 och 20 ändrades 2005).

    4. Ändring av viss terminologi i enlighet med nutida praxis

    Bilagor

  12.   14

    Ajournering kl 11.30

  13. Syftet Region Hallands arbetsmiljöarbete är att skapa förutsättningar för en hållbart god och inkluderande arbetsmiljö, med friska medarbetare där ingen skadas eller blir sjuk på grund av arbetet.

    Vid dagens sammanträde informeras regionstyrelsen om arbetsmiljöarbetet inom dels Region Halland, dels Regionkontoret. Regionstyrelsen får också en redovisning av medarbetarenkäten för år 2024.

    Bilagor

  14. Stärkt medicinsk kompetens i kommunal hälso- och sjukvård (SOU 2024:72). Utredning lämnar förslag på åtgärder som ska:

    • stärka kommunernas möjlighet att säkra tillgången till läkare i den egna hälso- och sjukvården
    • skapa bättre förutsättningar för personal- och kompetensförsörjningen i den kommunala hälso- och sjukvården.

    Bilagor

  15. Stina Isaksson (SD) har väckt en motion om att se över arbetet med att förhindra välfärdsbrottslighet. Motionen anmäldes i regionfullmäktige den 28 februari 2024. Regionkontoret beskriver i sitt svar att arbete i linje med motionärens förslag redan pågår och att motionen därför bör anses besvarad.

     

    Bilagor

  16. Stina Isaksson, Sverigedemokraterna, har lämnat motionen ”Studentmedarbetarplatser sjuksköterskor”. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade att Regionkontoret skulle ta fram ett förslag på svar på motionen. Motionären menar att studentmedarbetarplatser skulle innebära en enkel övergång i första skedet till ett sommarvikariat, vilket i sin tur kan leda till en anställning efter semesterperioderna. Vidare menar motionären att den nya sjukksöterskan då har bekantat sig under en tid tillbaka med sin tilltänkta arbetsplats och kollegor.

    Bilagor

  17. I en motion från Sverigedemokraterna, via Stina Isaksson framförs förslag att regionfullmäktige Halland ska ge regionstyrelsen i uppdrag att ta fram en plan för att Region Hallands egna och upphandlade verksamheter snarast möjligt fasar ut sina inköp av HVO100 och RME till fördel för konventionell diesel.

    Region Halland bedriver idag ett aktivt arbete för att minska klimatpåverkan inom transportområdet. Arbetet är i linje med policy och de strategiska åtaganden och planer som antagits, samt med de lagkrav som finns inom området.

    Regionkontoret föreslår att avslå motionen.

    Bilagor

  18. Åke Andersson, Vänsterpartiet, har lämnat motionen ”Lägstalön i Region Halland enligt regeringens krav för lägsta lön för arbetstillstånd”.
    Motionären yrkar dels att lägsta ingångslönen för anställning i Region Halland ska vara minst 27 360 kronor; dels att lägstalönen höjs till en rimlig nivå i förhållande till regeringens krav på en lägsta lön på 27 360 utifrån erfarenhet och utbildningsnivå.

     

    Den 1 november 2023 höjdes kravet på lägstalön för att få arbetstillstånd i Sverige till 27 630 kronor i månaden. Motionären menar därför att Region Halland bör se över sina löner och att höja dem i enlighet med regeringens krav.

    Bilagor

  19. Driftnämnd Kollektivtrafik har 2024-10-03 yttrat sig på Sverigedemokraternas motion om att införa hjärtstartare på Hallandstrafikens bussar. Nämnden konstaterade att nyttan i en sådan satsning noga behöver vägas mot konsekvenserna eftersom införandet av hjärtstartare skulle innebära en omfattande investering som inte ryms inom nuvarande budgetram. Införandet skulle därför riskera medföra höjda biljettpriser eller minskat trafikutbud för att kunna finansieras. Mot bakgrund av nämndens bedömning föreslår Regionkontoret att motionen avslås.

     

    Bilagor

  20. Johan Lindahl (S), Anna Eksted Lingvall (S) och Malin Karlsson (S) har väckt en motion om att utreda förutsättningarna att starta och driva en eller flera MIKA-mottagning i enlighet med motionens intentioner. En specialiserad mottagning för personer i prostitution skulle öka möjligheterna att samordna insatser från både region och kommun. Vinsten skulle vara att den utsatta personen möter och får tillgång till ett samlat specialiserat stöd och mottagande från hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

     

    Regionkontoret ser positivt på att förbättra vården för personer i prostitution och människohandel men framhåller att det finns andra delar som behöver vara fungerande än att inrätta särskilda mottagningar. Hälso-och sjukvården har en viktig roll när det gäller att uppmärksamma och identifiera utsatthet för att i sin tur kunna ge adekvat stöd och vård. Med tidig upptäckt och insatser har vården även möjlighet att förebygga framtida ohälsa som annars kan uppstå för människor i prostitution.

     

    Region Halland har en ändamålsenlig organisation och fastställda rutiner för att upptäcka och identifiera sexuellt våldsutsatta patienter samt ge ett adekvat medicinskt och psykosocialt omhändertagande. Arbetet som blir relevant är att stärka kompetensen och lärande utbyte som gör det möjlighet att följa och utveckla de rutiner och arbetssätt som finns idag. Mot bakgrund av detta föreslår Regionkontoret att motionen avslås. 

     

    Bilagor

  21. Johan Lindahl (S), Anna Eksted Lingvall (S) och Malin Karlsson (S) har väckt en motion om att utreda förutsättningarna att starta och driva en eller flera regional KAST-mottagning i enlighet med motionens intentioner.

     

    KAST – mottagning är specialiserade mottagningar som drivs gemensamt i de flesta fall av kommun och region. KAST är en initialförkortning av köpare av sexuella tjänster. Mottagning erbjuder stöd till sexköpare för att sluta köpa sexuella tjänster och på så sätt bidrar med arbetet för att förebygga framtida sexköp.

     

    Region Halland ser positivt på en utredning i frågan men den bör initieras på lokal nivå. I synnerhet då ansvaret för att verka för att personer som utsätter eller har utsatt närstående för våld eller andra övergrepp ska ändra sitt beteende ligger på socialtjänsten enligt de nya bestämmelserna sedan augusti 2021. Mot bakgrund av detta föreslår Regionkontoret att avslå motionen.

    Bilagor

  22.   24

    Anmälan av utskottens protokoll

  23.   25

    Anmälningar för kännedom

  24.   26

    Redovisning av delegeringsbeslut

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.