Möte 2020-04-08
-
Kl 09:00 - 09:05 Inledning
Kl 09:05 - 09:35 Ärende 4 - Lägesrapport, Corona
Kl 09:35 - 09:55 Ärende 25 - Region Halland Årsredovisning 2019
Ärende 26 - Resultathantering 2019 med justering av budgetanslag 2020
Kl 09:55 - 10:10 Kaffe
Kl 10:10 - 10:25 Ärende 35 - Begäran om förstudie gällande paviljonglösning, Hallands sjukhus Halmstad, Ekan 15
Ärende 36 - Återrapportering förstudie minnesmottagning Hallands sjukhus Varberg
Kl 10:25 - 10:35 Ärende 37 - Samverkansavtal om första hjälpen i väntan på ambulans, IVPA
Kl 10:35 - 10:55 Ärende 38 - Uppföljning av Vårdval Halland närsjukvård 2019
Kl 10:55 - 11:25 Gruppmöte
Kl 11:25 - 11:55 Beslutsmöte -
2
Justering
-
3
Godkännande av föredragningslistan
-
Lägesrapport, corona.
-
Anmälan av inkomna/utgående skrivelser/protokoll 2020.
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
565kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av utskottens protokoll 2020.
Bilagor
-
337kb Ladda ner dokument
-
783kb Ladda ner dokument
-
779kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av fattade delegationsbeslut.
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har att utse företrädare som har rätt att i styrelsens eller Region Hallands namn motta delgivning. Rätten regleras till viss del i regionstyrelsens reglemente men styrelsen har rätt att utse fler än de som föreskrivs i reglementet.
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har att utse vilka som ska ha generell och/eller specifik närvarorätt vid regionstyrelsens sammanträde under mandatperioden. Närvarorätten regleras i KL 6 kap § 18 och specificeras tydligare i regionstyrelsens reglemente § 39. Till skillnad från nämndsmöten har inte personalföreträdare någon lagstadgad närvarorätt vid regionstyrelsens sammanträde.
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt attestordningen för Region Halland, beslutad av regionstyrelsen 2015-02-11, ska styrelsen utse en nämndsattestant för styrelsen.
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har att utse firmatecknare för Region Halland (Hallands läns landsting) och Hallands läns landstings skogsallmänning samt ersättare till dessa.
Region Hallands firma tecknas två i förening.-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i styrelsens namn. Uppdraget regleras till viss del i regionstyrelsens reglemente men styrelsen har möjlighet att besluta om att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt.
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska vid behov regelbundet besluta om ändringar i styrelsens delegationsordning för att uveckla ett effektivt och rationellt beslutsfattande inom sin verksamhet. Större ändringar brukar göras i samband med ny mandatperiod eller i samband med organisationsförändringar, men revision bör ske kontinuerligt och vid behov.
I föreliggande förslag har mindre justeringar gjorts inom främst dataskyddsfrågor, intern remisshantering, inom mark- och exploatering och hälso- och sjukvårdsavdelningen.-
230kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska regionstyrelsen två gånger om året redovisa till fullmäktige vilka väckta motioner som ännu inte har slutbehandlats.
I skrivande stund är tolv motioner ej slutbehandlade. Av dessa är åtta motioner i eller påväg in i beredning och två stycken är i politisk behandling. För två motioner inväntas remissyttranden.-
226kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Regionkontoret redovisar status på genomförandet av de beslut som regionstyrelsen och regionfullmäktige fattat under innevarande mandatperiod.
Redovisningen syftar till att ge insyn i och förenkla uppföljningen av fattade politiska beslut. Regionstyrelsen och regionfullmäktige får genom redovisningen en ökad inblick i varandras beslut och i verkställigheten av dessa beslut.
Redovisningen av genomförande av fattade beslut uppdateras varje vår och höst och lämnas till regionstyrelsen och regionfullmäktige med samma intervall.-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Losman (MP) har i en motion föreslagit att Region Halland under 2020 tar fram en policy för planering och genomförande av möten och resor som görs i tjänsten eller det politiska uppdraget och som bekostas av Region Halland. Motionen lämnades in till regionfullmäktige i december 2019.
I dagsläget finns det enbart olika rutiner för tjänsteresor inom vissa förvaltningar på Region Halland. Det finns en rad fördelar med att ha en tydligare styrning för möten samt tjänsteresor då hela organisationen får samma utgångspunkter och prioriteringar. En mötes- och resepolicy skapar tydlighet i vad som gäller för både anställda samt förtroendevalda vid bokning av ett möte eller en resa.
Det finns fördelar med en mötes- och resepolicy då det underlättar ekonomisk och miljömässig uppföljning av de resor som görs av anställda samt förtroendevalda. Med en mötes- och resepolicy blir det också tydligt för organisationer utanför Region Halland vad som gäller vid möten och resor.
Förslagsvis utarbetas en kort policy som sedan kompletteras med konkretisering i riktlinjer för genomförande. Med anledning av de effekter som en mötes- och resepolicy för med sig så föreslås regionfullmäktige att bifalla motionen.-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Motion har inkommit med förslag att parkeringstillstånd skickas ut tillsammans med kallelse när sådant krävs, i syfte att underlätta för patienten vid ankomst.
Regionkontoret bedömer att den aktuella frågeställningen i första hand bör hanteras i verksamheten samt driftnämnderna och inte i fullmäktige. Regionkontoret föreslår därför att motionen avslås.-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1015kb Ladda ner dokument
-
-
Charlott Zsoldos, Vänsterpartiet, har i en motion yrkat att säkerheten kring receptionen på sjukhuset i Halmstad ses över och att personalens önskemål om en bättre skyddande barriär kommer på plats.
Regionkontorets säkerhetsavdelning har ambitionen att under 2021 genomföra inventering och analys av säkerheten vid samtliga receptioner i Region Hallands lokaler. Regionkontoret anser att motionens förslag om en skyddande barriär inte bör bifallas innan översynen visat att det är en lämplig åtgärd.-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
352kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
19
Svar på revisionsrapport Kris- och katastrofberedskap – Granskning av Region Hallands arbete i enlighet med lagstiftning och myndigheters riktlinjer
Syftet med granskningen är att besvara följande revisionsfråga:
Säkerställer regionstyrelsen att arbetet med kris- och katastrofberedskap sker i enlighet med lagstiftning och myndigheters riktlinjer?
Svaret på revisionsfrågan är att regionstyrelsen delvis säkerställt att arbetet med kris- och katastrofmedicinsk beredskap sker i enlighet med lagstiftning och myndigheters riktlinjer. Region Halland har en ändamålsenlig organisation på plats och arbetar med samverkan på ett ändamålsenligt sätt.
Samtidigt finns det brister i de delar som avser viktiga styrande dokument, övning och utbildning samt sjukhusets robusthet. Dessa avser områden som har att göra med styrning (exempelvis RSA:n och den kastastroftmedicinska planen) och hur organisationen arbetar i praktiken (exempelvis övning och utbildning samt sjukhusens robusthet). Avseende dokumentation anses kontrollmålet inte vara uppfyllt.-
236kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Region Halland har gett PWC i uppdrag att genomföra en granskning av regionstyrelsens arbete med inriktning på det regionala utvecklingsansvaret att ta fram strategier, samordna arbetet samt genomföra utvärdering och resultatredovisning.
Den samlade bedömningen är att regionstyrelsen delvis bedriver ett ändamålsenligt arbete utifrån det regionala utvecklingsansvaret. Iakttagelser i granskningen visar att regionen har två gällande och ännu aktuella strategidokument, den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och Tillväxtstrategi för Halland och att det pågår ett arbete med att ta fram en ny RUS. Det finns inom regionen en välorganiserad regional samverkansstruktur som är allmänt känd och väl dokumenterad. Det finns även en kontinuitet i den uppföljning som görs kopplat till det regionala utvecklingsarbetet. Ett förbättringsområde som lyfts fram i rapporten berör samverkan med länets kommuner.
Revisionen föreslår efter genomförd granskning att Regionstyrelsen rekommenderas att inför det fortsatta arbetet säkra att kommunerna och andra aktörer som är viktiga för samverkan, involveras i den framtida processen för att möjliggöra att kommande RUS blir vägledande i samtliga berörda organisationer.
Regionkontoret har utarbetat ett förslag till svar som mer detaljerat kommenterar revisionsrapportens kontrollmål och rekommendationer.-
234kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
296kb Ladda ner dokument
-
711kb Ladda ner dokument
-
-
21
Svar på revisionsrapport Uppföljning av tidigare granskning av kontroll av legitimation vid anställning och inhyrning av personal
Revisorerna i Region Halland har gett PWC i uppdrag att göra en uppföljning av tidigare granskning av kontroll av legitimation vid anställning och inhyrning av personal. Rapporten har skickats till regionstyrelsen med begäran om svar senast 2020-02-12. Uppskov begärdes och svar ska vara inne senast 2020-04-15.
Regionstyrelsens yttrande bifogas.-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa har till regionstyrelsen framställt översynen av riktlinjerna för bidrag inom handikappverksamhetens område ska påbörjas utifrån ett regionperspektiv. Detta för att alla regionens bidrag till den ideella sektorn, inklusive det som rör funktionshinderområdet, ska få ett likartat upplägg i regionen. Regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsutskott har därefter beslutat att genomföra en översyn av riktlinjerna för bidrag till handikappverksamheterna och att förslag till reviderade riktlinjer för bidrag till handikappverksamhetens område ska tas fram. Parallellt har Driftnämnden Kultur och skola beslutat om en översyn av regelverket för stöd till distriktsorganisationer.
Förvaltningen Kultur och skola har i samråd med Regionkontoret tagit fram förslag till gemensamma riktlinjer för anslag till distriktsorganisationer, i syfte att alla regionens bidrag till den ideella sektorn, inklusive det som rör funktionshinderområdet, ska få ett likartat upplägg.-
253kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ger lokala nämnder i uppdrag att bjuda in kommunstyrelsernas arbetsutskott samt presidier från nämnderna för vård, omsorg och socialtjänst till möten under mars månad. Syftet är att tillsammans med regionkontorets hälso- och sjukvårdsavdelning berätta om arbetet som pågår kring Morgondagens hälso- och sjukvårdsstruktur (MHSS).
-
241kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Regionsamverkan Sydsverige har ombett de sex medlemsorganisationerna att behandla godkännande av årsberättelse för år 2019.
Styrelsen för Regionsamverkan Sydsverige har godkänd årsberättelsen på styrelsemöte den 27 februari 2020. Revisorerna har granskat och godkänt årsberättelsen utan anmärkningar. För april avses att ett per capsulam årsmöte genomförs. På Regionsamverkan Sydsveriges årsmöte ska de i regionerna valda representanter ta upp frågan om godkännande av årsberättelsen och frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.
Fullmäktiges ställningstagande angående Regionsamverkan Sydsverige årsberättelse 2019 är därmed en instruktion till Region Hallands valda representant inför årsmöte.-
232kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiskt resultat
Region Hallands balanskravsresultat för 2019 uppgår till 84 miljoner kronor, exklusive orealiserade vinster på finansiella placeringar som uppgår till 190 miljoner kronor. De ekonomiska förutsättningarna har utvecklats positivt för Region Halland, delvis beroende på nationella beslut om statsbidrag samt uppdaterade skatteprognoser. Inklusive orealiserade vinster på finansiella placeringar redovisar Region Halland ett resultat på 273 mnkr. Jämfört med budget innebär resultatet en positiv avvikelse med 261 mnkr.
Inom verksamheterna har ett framgångsrikt arbete gjorts med att begränsa kostnaderna. Ett målmedvetet arbete har lett till lägre kostnader för bemanningsföretag och att nettokostnadernas ökningstakt har dämpats.
God ekonomisk hushållning
Region Halland uppnår en god ekonomisk hushållning i förhållande till regionfullmäktiges mål. Av tio beslutade fokusområdena så uppfyller åtta av dem årets målvärden, medan två uppfyller målen delvis. I den samlade bedömningen av god ekonomisk hushållning ska även hänsyn tas till den praxis som finns inom ekonomiområdet vilken definierar god ekonomisk hushållning, som att det finansiella resultatet ska uppgå till två procent av summan av skatteintäkterna samt statsbidragen och utjämningen. Detta skulle för Region Hallands del motsvara ett positivt resultat på cirka 200 mnkr. Trots den positiva resultatutvecklingen under 2019 så är den ekonomiska resultatnivån för låg för att regionen ska kunna anses ha en god ekonomisk hushållning enligt den praxis som råder. Den sammantagna bedömningen av målet om en god ekonomisk hushållning är att det uppnås delvis.
Regional utveckling
Region Halland prioriterar goda kontakter med omvärlden och regionens externa samarbeten har under året utvecklas mycket, både till antal och innehåll.
Att bygga och vårda strategiska allianser samt att inhämta och sprida kunskap över länsgränsen är bärande delar av det regionala tillväxtarbetet. Halland är numera integrerat i en rad olika samarbeten såsom STRING, Brysselsamverkan, Regionsamverkan Sydsverige och Greater Copenhagen.
Utvecklingen av länets kollektivtrafik och infrastruktur skapa förutsättningar för större arbetsmarknader, ökad tillgänglighet, ökad attraktivitet och bättre matchning och bidrar på så sätt till genomförandet av tillväxtstrategin. De klimatpåverkande utsläppen minskas genom en ökad andel kollektivtrafikresande som i sin tur är ett resultat av ökad kapacitet på spåren och minskade restider. En avgörande betydelse för region- och arbetsmarknadsförstoring har Västkustbanans utbyggnad vilket arbete har påbörjats under året.
Satsningar inom arbetet för ett inkluderande och jämställt Halland har genomförts under året. Arbetet med jämställdhetsintegrering, bland annat med stöd av SKR-projektet Modellregioner, bidrar till ökad kvalitét för interna processer i Region Hallands verksamheter, och syftar till att ge Hallands invånare en likvärdig service.
Hälso- och sjukvård
Den halländska vården kännetecknas även 2019 av hög kvalitet, god tillgänglighet samt av nöjda patienter och invånare, vilket visas i nationella jämförelser. Uppdraget att utreda den långsiktiga utvecklingen av Region Hallands hälso- och sjukvårdsstruktur har påbörjats. Syftet är att möta den förändrade efterfrågan på vård och säkerställa att den halländska vården även i framtiden är tillgänglig, säker och effektiv samt levererar goda medicinska resultat.
Under året har utvecklingsarbeten bedrivits inom flera områden och som ett led i arbetet med att möta fler behov nära patienten har närsjukvården prioriterat den från årsskiftet förändrade vårdgarantin. Andelen patienter som erbjuds medicinsk bedömning inom tre dagar har ökat under årets senare halva. Den senaste mätningen visar att 88 procent av de halländska patienterna fick en medicinsk bedömning inom tre dagar, vilket ger Halland en fjärdeplats i riket. Ökningen under hösten visar på att Halland har lyckats väl med utvecklingsarbetet kopplat till omställningen.-
264kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Riktlinje för god ekonomisk hushållning beslutades av Regionstyrelsen 2019-11-20. I avsnittet om Resultathantering finns bland annat följande principer:
- En grundförutsättning för den ekonomiska styrningen är att nämnderna tar ansvar för den från Regionfullmäktige angivna budgetramen
- Nämnden/styrelsen ska ta ansvar för och tillgodoräknas effekterna av sitt eget agerande (oavsett om nämnden redovisar ett överskott eller underskott)
- Resultathantering sker per nämnd/styrelse och regleras i budgeten året efter räkenskapsåret
- En plan för att återställa eventuellt underskott inom maximalt tre år efter räkenskapsårets utgång ska tas fram av berörd nämnd/styrelse
- Över-/underskott inom konkurrensutsatt verksamhet hanteras redovisningsmässigt som en särredovisning av eget kapital
Utifrån nämndernas motiveringar tillsammans med en helhetsbedömning på Regionkontoret föreslås följande budgetavvikelser för anslagsfinansierade verksamheter resultatbalanseras till 2020 (se kommentarer nedan samt bilaga):- Driftnämnd Hallands sjukhus (exkl. Vårdval Hud) +12,8 mnkr
- Driftnämnd Regionservice -2,0 mnkr
- Driftnämnd Kultur och Skola +1,3 mnkr
- Lokal nämnd Falkenberg +0,1 mnkr
- Regionstyrelsens verksamheter +19,9 mnkr
- Totalt +32,1 mnkr
Övriga driftnämnders anslagsfinansierade över-/underskott föreslås avskrivas.
För konkurrensutsatt verksamhet kvarstår syftet med resultathanteringen via eget kapital, då dessa verksamheter i egen regi redovisningsmässigt ska kunna jämställas med motsvarande verksamheter i privat regi. Följande resultat 2019 förs till tidigare ackumulerade över-/underskott via eget kapital:- Driftnämnd Närsjukvård – Vårdval Halland +0,9 mnkr
- Driftnämnd Närsjukvård – Folktandvården +2,9 mnkr
- Driftnämnd Hallands sjukhus – Vårdval Hud -3,8 mnkr
- Driftnämnd Psykiatri – Vårdval Psykiatri +3,4 mnkr
- Totalt +3,4 mnkr
Driftnämnd Hallands sjukhus och Driftnämnd Psykiatri behöver fortsätta arbetet med åtgärder för att hantera ackumulerade underskott i vårdval för hud (-10,2 mnkr) respektive vårdval för psykiatri (-55,5 mnkr).
I beslutad Riktlinjen för god ekonomisk hushållning regleras också ombudgetering av investeringar enligt följande principer:- För beslutade investeringar, som har en budget över flera kalenderår, ombudgeteras regelmässigt medel som ej förbrukats under året över till nästkommande års budget till dess att investeringen är färdigställd. Detta görs under förutsättning att investeringen, beslutad i innevarande års budget, ej har slutförts
- För årligen återkommande investeringar där medel avsätts regelbundet, sker ingen ombudgetering
Följande budgetavvikelser i investeringsbudgeten föreslås ombudgeteras till 2020 (se detaljer i bilaga):- Driftnämnd Ambulans, diagnostik och hälsa +31,7 mnkr
- Driftnämnd Kultur och Skola +0,7 mnkr
- Regionstyrelsens verksamheter +39,9 mnkr
- Regiongemensamt +30,0 mnkr
- Totalt +102,3 mnkr
Lönerevision 2019 blev klar i slutet av november 2019. Det innebär att de anslagsfinansierade verksamheterna får ökade ramar i budget 2020. I sin tur innebär det att det budgeterade resultatet för 2020 påverkas då den budgeterade kostnadsnivån ökar. Från och med 2020 finns lönerevision inkluderad i nämndernas budgetar från början och denna hantering kommer därmed upphöra.-
248kb Ladda ner dokument
-
Region Hallands resultat för 2020 prognostiseras efter februari till 201 mnkr vid årets slut, vilket är 89 mnkr bättre än årsbudgeten. Det prognostiserade resultatet är 117 mnkr bättre än 2019 års resultat (exklusive orealiserade finansiella reavinster eller reaförluster).
Årets två första månader präglas av en verksamhet med en stabil produktion och god tillgänglighet överlag där tillgänglighet inom BUP dock fortsatt inte når uppsatta mål.
Flertalet förvaltningar redogör för osäkerhet i prognoserna med tanke på situationen med covid19. Ett ökat och förändrat söktryck hos patienterna påverkar hela vårdsystemet inklusive tillgång till material och utrustning. Bemanningen kan påverkas både av ett ökat tryck men också av sjukfrånvaro av personal. Följdeffekter utöver effekter på enskilds hälsa kan komma i form av exempelvis minskad tillgänglighet, ökade köer och ekonomiska konsekvenser. Krisledning är tillsatt för att hålla ihop nuvarande situation.
Generellt råder en stor osäkerhet utifrån situationen med covid19 ur såväl ekonomiskt som tillgänglighetsperspektiv.-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
En årsredovisning 2019 har upprättats för Hallands läns skogsallmänning vilket är allmänningens 103 verksamhetsår. Styrelse för skogsallmänningen är regionstyrelsen och förvaltningen i sin helhet sköts av skogsegendomsdelegationen. Praktisk förvaltare för skogsegendomarna är Södra Skogsägarna ek.för.
Skogsallmänningen har omsatt 6,204 mkr. och har ett resultat på 4,324 mkr. Skogsegendomsdelegationen föreslår att 10 procent av resultatet överförs till det bundna kapitalet, 582 tkr. förs i ny räkning samt att en utdelning om 3.800 tkr. görs till Region Halland för arbete inom regional utveckling och grön tillväxt.-
232kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
612kb Ladda ner dokument
-
-
Föreligger årsrapport för Regionkontoret och verksamhetsåret 2019 för styrelsens godkännande. Delar av rapporten kommer att upptas i Region Hallands samlade årsredovisning.
-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
411kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
-
Föreligger månadsrapport efter februari för Regionkontoret, för styrelsens godkännande.
-
225kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Den pågående corona epidemin har snabbt lett till omfattande ekonomiska konsekvenser för regionens bolag.
Hallandstrafiken AB ser en kraftig minskning,en halvering, av antalet resande och därmed också en stor minskning av intäkterna, ca 30 MKR per månad. Bolaget arbetar med reduceringsplaner för att om möjligt minska kostnaderna inom ramen för sitt uppdrag.
Teater Halland AB har fått i princip alla arrangemang och föreställningar inställda eller avbokade.Detta har lett till ett intäktsbortfall och vissa ökade kostnader. Bedöms uppgå till ca 800 tkr fram till september.
Ovissheten om hur länge den uppkomna situationen pågår gör det svårt att bedömma storleken på de negativa ekonomiska konsekvenserna men bedöms att påverka bolagen resultat i sådan grad att aktiekapitalet kan riskeras.
För att undvika att behöva upprätta kontrollbalansräkning eller att bolagen kommer på obestånd föreslås att driftbidraget till bolagen utökas så att de negativa ekonomiska konsekvenserna inte påverkar aktiekapitalet.
Storleken på de ökade driftbidragen kan bestämmas först i samband med arbetet med årsboksluten.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Inom Röntgen Halland finns fem MR-kameror, två i Halmstad (1,5T och 3T), två i Varberg (1,5T och 3T) och en i Kungsbacka (1,5T). Varberg har en 1,5 tesla MR-kamera som är från år 2008. Maskinen har nått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut. MR-kameran är av en typ som inte går att uppgradera. Röntgen Halland har ett kontinuerligt ökat inflöde av MR-remisser vilket innebär att utbytet är befogat.
Reinvesteringen finns med såväl i driftnämndens beslutade investeringsplan för år 2020 som i investeringsplanen för år 2020 i Mål och budget som beslutades av Regionfullmäktige i juni 2019.-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Befintligt patientövervakningssystem på Hallands sjukhus installerades år 2005 i Varberg och Kungsbacka samt år 2007 i Halmstad. Övervakningssystemet finns installerat på 22 avdelningar och realtidsövervakar cirka 300 patientplatser. Då 80-90 procent av systemet uppnår sin möjliga tekniska livslängd år 2020 samtidigt som supporten från leverantören på denna version upphör, finns inte längre möjlighet att uppgradera systemet utan att helt byta teknisk plattform.
I Mål och budget 2020 och ekonomisk plan 2021-2022 finns reinvesteringen med i den fastställda investeringsplanen.-
232kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Då Falkenbergs Vatten & Renhållnings AB behöver gräva ner en ny dagvattenledning i Falkenberg så har de inkommit med en förfrågan om att den delvis ska kunna placeras på Region Hallands fastighet. Regionfastigheter ser inga hinder då föreslagen placering inte hindrar vare sig verksamhet eller en eventuellt framtida expansion i Falkenberg.
-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Med anledning av inkomna lokalbehov från Hallands sjukhus samt Ambulans, diagnostik och hälsa så begär Regionfastigheter medel för att kunna genomföra en förstudie i syfte att kunna presentera en lösning för detta lokalbehov. Förstudien ska även inkludera eventuella behov för Barn- och ungdomspsykiatrins administration som idag sitter på Vindrosvägen inkl. eventuella ytterligare behov för resterande verksamheter på sjukhusområdet. Som ett konsekvensprojekt av denna förstudie ska också en ny placering av dagens projektkontor utredas.
Regionstyrelsen har 2020-02-05 beslutat om förstudie gällande dietistverksamheten i Halmstad och Varberg. Vad som framkommer i den förstudien kommer att användas som en del i förstudien som vi nu begär medel för.-
633kb Ladda ner dokument
-
-
2019 togs ett beslut i lokalresursplan (LRP) att genomföra en förstudie för en minnesmottagning på Halland sjukhus Varberg. I uppdraget utförde Regionfastigheter en analys av verksamhetens logistiksamband och en lämplig möjlig placering på sjukhuset i Varberg. Även en konsekvensanalys kring detta gjordes samt en kostnadsrelatering för driftförändring för ytan. Förstudien syftar även till att presentera olika förslag med olika lång nyttjandetid för verksamheten för att kunna erbjuda lokaler på kortare respektive längre sikt.
Förslagen för minnesmottagningen på Varbergs sjukhus var byggnad 299, del i höghusbyggnaden och nyproduktion. Regionfastigheter gjorde bedömningen att inget av de senare förslagen är hållbara.
Del i höghusbyggnaden har en begränsad livslängd mellan 5-10 år och kopplat till det är åtgärden inte att föredra innan Region Hallands lokalförsörjningsplan är framarbetad.
Förstudien resulterade i att byggnad 299 för minnesmottagningen är det bästa alternativet. Det kräver tidsmässigt en kortare åtgärdsinsats och ekonomiskt samt strategiskt är förslaget det mest hållbara. Dock resulterar detta i två konsekvensprojekt. Regionfastigheter lämnar sina lokaler i byggnad 351 till förmån för psykiatristaben och som i sin tur flyttar in i byggnad 711.
Verksamheternas omflyttningar resulterar i kostnad om 7,3 Mkr.-
255kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån regionstyrelsens uppdrag har samverkan med de halländska kommunerna genomförts och förslag föreligger till nya samverkansavtal enligt bifogade förslag till avtal. Dessa avtal gäller från och med avtalets undertecknande och två år framåt. Avtalet förlängs därefter automatiskt årligen dock längst till 2025.
Avtalen omfattar insatser vid behov av första hjälpen IVPA och SOS Alarm ska larma ut räddningstjänsten i berörd kommun. Räddningstjänsten genomför uppdraget förutsatt att beredskapsläget så medger. Första hjälpen IVPA utförs av räddningstjänsten inom deras ordinarie upptagningsområde.-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljningsrapport av Vårdval Halland närsjukvård 2019 beskriver hur verksamheten i närsjukvården har utvecklats under året.
Den halländska närsjukvården kan redovisa för många goda resultat 2019. Bland annat placerar sig Halland i topp för reglering av blodsockernivå hos patienter med diabetes typ 2, antibiotikaförskrivningen har minskat och på BVC är vaccinationstäckningen fortsatt hög. I mätning av patienternas upplevelse av närsjukvården i Nationell patientenkät 2019 placerar sig Halland bland de tre främsta regionerna inom samtliga parametrar och resultatet är förbättrat jämfört med 2017. Även i Vårdbarometern, som undersöker invånarnas inställning till vården, placerar sig Halland högt jämfört med riket.
Förstärkt vårdgaranti inom primärvården trädde i kraft januari 2019 vilket innebär att tid för medicinsk bedömning ska erbjudas inom tre dagar. Halland har lyckats väl och varje månads resultat ligger över nivån för riket. Telefontillgängligheten har förbättrats och även den ligger över nivån för riket. Antal besök har minskat med två procent jämfört med föregående år. Det är besöken till sköterska som minskat medan besöken till övriga yrkesgrupper ökat.-
237kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1019kb Ladda ner dokument
-
-
Föreligger förslag om att ge chefen för den regionala krisledningen i uppdrag att fatta beslut om användande av alternativ skyddsutrustning som efter särskild bedömning avses likvärdig eller annars tillfredsställande ur smittskyddssynpunkt och arbetsmiljösynpunkt.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
På grund av den pågående pandemin med coronavirus riskerar kostnaderna för distansbesök hos nätläkare att öka drastiskt hos vårdgivare inom Vårdval Närsjukvård. För att mildra konsekvenserna av denna ökning behöver kompensation för dessa ökade kostnader tillföras Vårdvalet under den tid som pandemin pågår. Detta ska ske på följande sätt:
Kompensation betalas ut månadsvis med ett belopp som motsvarar kostnadsökningen för alla nätläkarbesök i regionen 2020 jfr 2019. Regionen ersätter respektive vårdenhets kostnadsökning för nätläkare månadsvis till dess epidemin bedöms vara över. Förslaget ger kompensation till respektive vårdenhet för den faktiska kostnadsökningen jämfört med motsvarande period 2019.-
242kb Ladda ner dokument
-