Möte 2022-06-08
-
1
Justering
-
2
Godkännande av föredragningslista
-
Vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-02, §14 fattades beslut om ny politisk organisation för Region Halland från och med den 1 januari 2023. Beslutet innebär bland annat att en ny beredning för frågor som rör folkhälsa och social hållbarhet ska inrättas.
Den nyinrättade beredningen ska vara direkt underställd Regionstyrelsen. Beredningen ska bidra till att ge en ökad genomförandekraft och samordning av de sociala hållbarhetsfrågorna i Halland för en hållbar samhällsutveckling och en god och jämlik hälsa.
Genom samverkan och utvecklingsarbete ska beredningen skapa ökade möjligheter i förverkligandet av Region Hallands mål om jämlika och jämställda levnadsvillkor. Arbetet ska utgå ifrån våra regionala förutsättningar och den halländska befolkningens behov.
Regionstyrelsen har att fatta beslut om förslaget till uppdrag och direktiv för Region Hallands beredning för social hållbarhet och sätter därigenom ramarna för beredningens kommande arbete.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
För regiondirektören ska enligt kommunallagen (7 kap, § 2) finnas en instruktion som anger hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Instruktionen ska också fastställa direktörens övriga uppgifter och tydliggöra ämbetets ansvarsdelar. Det står regionen fritt om regionen vill fastställa instruktioner för övriga ledande befattningshavare inom regionen.
Fullmäktiges organisationskommitté har gett regionkontoret i uppdrag att ta fram förslag till instruktioner även för förvaltningschefer och funktionsdirektörer i syfte att ytterligare klargöra mandat och roller för dessa funktioner som styrelsen tillsätter. Instruktionerna ska förtydliga styrelsens förväntningar på de aktuella tjänsterna och ska ange funktionsdirektörens normgivande roll inom respektive ansvarsområde även i förhållande till förvaltningsledningarna.-
94kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet föreligger uppföljningsrapport 1 (januari-april) för regionkontoret, för styrelsens godkännande. Uppföljningsrapporten redovisar uppföljning av planerad utveckling, ekonomisk prognos, arbetsmiljöplan samt kontroller i styrelsens internkontrollplan 2022 med periodicitet UR1. Delar av rapporten kommer att upptas i Region Hallands samlade redovisning.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med hävningen av pandemirestriktionerna har samtliga hälso- och sjukvårdsförvaltningar sett förändringar i sin produktion gentemot föregående år. Exempelvis har provtagningen mot covid-19 sjunkit markant, medan en produktionsökning noteras inom den planerade vården.
Region Halland är fortsatt bland de regioner som har högst tillgänglighet till specialistvård. För medicinsk bedömning i primärvården noteras en förbättring gentemot föregående år och Hallands resultat ligger över riket i genomsnitt.
Inom infrastrukturområdet bedriver regionen påverkansarbete gentemot regeringen för att belysa behovet av nya investeringar inom infrastrukturen. Samtidigt pågår förberedelser inför ett eventuellt nytt uppdrag inom regional fysisk planering, i samverkan med Hallands kommuner. För att främja en god näringslivsutveckling pågår arbete med att utveckla kommunikationen kring och utbudet av regionens olika företagsstöd.
Kulturverksamheten har påbörjat sin återstart efter pandemin. Det är ännu för tidigt att bedöma de långsiktiga effekterna, men det framkommer i dialog med kultursektorn att de regionala stöden har varit betydelsefulla.
Trots att resandet fortsatt är lägre än under perioden innan pandemin, har kollektivtrafikresandet visat en god återhämtningsförmåga med en positiv trend under årets inledande månader.
Det säkerhetspolitiska läget har ytterligare understrukit behovet av säkerhet och robusthet i regionens system. Utöver säkerställd trygghet är den största utmaningen för fortsatt digital utveckling inom vården och regionen just nu försörjning av digital kompetens. Som en följd av detta går alla planerade initiativ inte framåt i önskad takt. Ett arbete för att adressera utmaningen på både kort och lång sikt är påbörjat.-
91kb Ladda ner dokument
-
-
7
Godkänna överenskommelse om Trygg och effektiv utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Halland
Syfte med Lag om samverkan är att särskilt främja att en patient med behov av insatser skrivs ut från den slutna vården så snart som möjligt efter det att den behandlande läkaren bedömt patienten som utskrivningsklar.
Kommunernas betalningsansvar för personer i slutenvård regleras i Lag om samverkan, 5 kap. Kommunens betalningsansvar.
I Halland sker en 50 procent jämkning på uppkomna kostnader/fakturor sedan november 2018 och fram till dess att ny överenskommelse träffats alternativt gällande avtal löpt ut.
För att säkra en trygg såväl som effektiv utskrivningsprocess har ny ekonomisk genomsnittsmodell tagits fram i samverkan mellan Hallands kommuner och Region Halland. Ny ekonomisk genomsnittsmodell syftar till att främja ett processinriktat betraktelsesätt, garantera god kvalitet och skapar betydande incitament till effektivisering av utskrivningsprocessen. Modellen speglar en tydlig vilja att arbeta för att minska antalet dagar på sjukhus, vilket är bättre både för invånarna och ekonomin för kommunerna.
Vald ersättningsmodell avviker ifrån den som återfinns i Samverkanslagen om när kommuns ersättningsskyldighet inträder samt hur ersättningsskyldighetens belopp bestäms och hur skyldigheten regleras av parterna.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands krishanteringssystem ska minska risken för allvarliga händelser och extraordinära händelser samt minska konsekvenserna när en sådan inträffar. Systemet ska förbereda Region Halland att möta en samhällsstörning i fredstid, till ökad hotbild, höjd beredskap och ytterst krig.
Enligt Hälso- och sjukvårdslagen ska regionerna planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Hälso-och sjukvårdslag (2017:30, 7kap, 2§). Systemet ska förbereda samhället att möta alla händelser och hot, från en begränsad samhällsstörning i fred till utvidgad hotbild, höjd beredskap och krig.
Enligt SOSFS 2013:22 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om katastrofmedicinsk beredskap ska varje region ta fram en katastrofmedicinsk beredskapsplan. Den ska utarbetas med utgångspunkt i den plan som regionen ska fastställa för varje ny mandatperiod enligt 2 kap. 1 § andra stycket lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Föreslagen kris och katastrofmedicinsk plan inkluderar uppfyllnad utifrån ovan nämnda lagar och författning.
Kris och katastrofmedicinsk plan ska stödja regionens arbete innan, under och efter en händelse, vid samhällsstörning, kris eller ytterst höjdberedskap och krig.-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
766kb Ladda ner dokument
-
-
9
Paus (10 min)
-
Information om pågående arbete med intern social hållbarhet.
-
Inför mandatperioden 2023-2026 har den politiska organisationskommittén tagit fram ett förslag till arvodesregler för förtroendevalda. Förslaget är i stort sett en fortsättning på nu gällande regler.
Arvodesreglerna har fått en genomarbetning med avseende på disposition. Fördelningen mellan ersättning för förlorad arbetsinkomst och arvode har förtydligats. Den fasta restidsersättningen för heltidsengagerad förtroendevald har reducerats som anpassning till ett mer digitalt arbetssätt.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktiges arbetsordning har hittills saknat reglering av fullmäktigepresidiets arbetsuppgifter. Ett förslag till arbetsordning för den kommande mandatperioden innehållande sådan reglering har därför tagits fram. Utöver en reglering av presidiets uppgifter innehåller förslaget inga förändringar från tidigare arbetsordning.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
344kb Ladda ner dokument
-
-
Mål och budget anger de övergripande planeringsinriktningarna för perioden 2023-2027 genom att tydliggöra prioriterade utvecklingsområden. Den löpande ordinarie verksamheten är kärnan i Region Hallands uppdragsutövande och av yttersta vikt.
Mål och budget utgår ifrån den Regionala utvecklingsstrategin (RUS) och från Tillväxtstrategin, Hälso- och sjukvårdsstrategin samt Kulturstrategin.
Syftet är att ge en övergripande vägledning om vad Region Halland ska fokusera på för att klara uppdraget och till 2027 nå målsättningarna i strategierna. Region Hallands Mål och Budget 2023-2027 beslutas av Regionfullmäktige och är en utgångspunkt till nämndernas och styrelsens verksamhetsplaner.
Varje nämnd och styrelse har ett ansvar att bryta ner och konkretisera regionfullmäktiges beslutade Mål och budget i en verksamhetsplan som fastställs av nämnden/styrelsen.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
701kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
627kb Ladda ner dokument
-
-
En årlig översyn och revidering ska göras inför varje nytt verksamhetsår. 2023 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland närsjukvård.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1004kb Ladda ner dokument
-
-
15
Beslut om uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag Vårdval Halland specialiserad öppenvård 2023
En årlig översyn och revidering av Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för Vårdval Halland specialiserad öppenvård ska göras inför varje nytt verksamhetsår. Inför 2023 har innehållet förändrats avseende avtalstid och möjligheten att i förtid säga upp avtalet.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Driftnämnden Närsjukvård beslutade 31 januari 2018 §10 att uppdra åt Närsjukvårdens förvaltningsledning att omlokalisera Folktandvården Söndrum till lämpliga lokaler (DN NSV180008) Anledningen till flytten är att den fysiska arbetsmiljön har försämrats successivt, på grund av problem med bland annat fukt i lokalerna. Problemen har lett till upprepade sjukskrivningar och omplaceringar.
Regionfastigheter fick i uppdrag att söka ersättningslokaler för verksamheten.
Framarbetat förslag innebär en lösning där samlokalisering med Vårdcentralen Bäckagård är möjlig.-
92kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Skansliden före detta rehab central, Skansgatan 28, 432 42 Varberg bedöms inte ha något strategiskt värde för Region Halland då Närsjukvården har sagt upp hyresavtalet. Närsjukvården har flyttar ifrån fastigheten 2019. Därav finns inget långsiktigt behov för Region Halland att äga fastigheten
-
968kb Ladda ner dokument
-
-
18
Beslut om startbesked för utbyte av 60- och 70-fläktsaggregaten samt VS/KB-systemet Getakärr 6:16, Varberg
I enlighet med regionfastigheters underhållsplan för tekniska installationer har ett analysarbete genomförts, i samarbete med teknisk service, av befintliga ventilationssystem på Hallands sjukhus Varberg. Resultatet av analysen visar att livslängden för 60- och 70-fläktsaggregaten med tillhörande VVS-installation har passerat. För att säkerställa god ventilationsförsörjning vilket påverkar verksamheternas arbetsmiljö bör ventilationssystemet bytas ut.
För att uppnå optimala synergieffekter i form av ekonomiska incitament och minimal inverkan på verksamheter samordnar regionfastigheter ventilationsprojektet tillsammans med projektet utbyte av VS/KB-systemet. VS/KB-systemet baserat på köldmedia etylenglykol är ett kombinerat värme- och kylsystem.
Byggnaderna kommer därmed vara förberedda för en framtida ombyggnad med avseende på luftflöden. Befintliga kanalsystem i verksamhetsutrymmen byts inte ut i detta projekt utan i samband med respektive byggnads renovering.
Stora delar av det gemensamma projektet kommer påverka verksamheterna indirekt i form av mindre störningsmoment i de byggnader avdelningarna bedriver sin lokalverksamhet. Detta gör regionfastigheter i nära samråd med utsedda verksamhetsrepresentanter för respektive avdelning.
Dialog har förts i tidigt skede i lokalgruppsmöten för respektive förvaltning men även i ledningsgruppen SGFI.-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Halland är en växande region med en stark och positiv utveckling. Det finns dock i Halland stora inomregionala skillnader när det gäller utvecklingen. Under senare år har diskussionerna om problematiken med inomregionala skillnader ökat och den statliga regionala utvecklingspolitiken har satt frågan i större fokus. I Halland är det främst Hylte kommun som skiljer ut sig när det gäller den inomregionala utvecklingen. För att stärka Hyltes, och därigenom hela Hallands, utveckling föreslås att Region Halland beviljar Hylte kommun 25 miljoner kronor att nyttja för att stärka den lokala näringslivsutvecklingen.
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Carita Boulwén och Stina Isaksson, Sverigedemokraterna, har lämnat in motionen ”Krav på svenskkunskaper inom sjukvården”. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade att Regionkontoret skulle ta fram ett förslag på svar på motionen.
Motionärerna yrkar på att Region Halland utreder möjligheten att införa krav på svenskkunskaper, inklusive möjligheten till testning av sådana kunskaper vid anställning inom sjukvården. Motionärerna yrkar även på att redan anställda inom Region Halland som inte har fullgoda kunskaper i svenska språket ges möjlighet till språklyft.
Sedan ett beslut av personaldirektören 2014-10-01 finns det krav på att utlandsutbildade läkare och tandläkare som arbetar inom Region Halland måste ha språkkunskaper i Svenska på lägst C1 nivå oavsett om de är utbildade inom eller utom EU/EES. Den 1 juli 2016 införde Socialstyrelsen krav på svenska C1 nivå för att erhålla legitimation. Formellt krav på svenskkunskaper på C1 nivå finns alltså inom alla legitimerade yrkeskategorier. Inom Region Halland är dessa krav även vägledande för övriga yrkeskategorier inom patientrelaterade yrkeskategorier.
Vid rekrytering inom Region Halland utvärderas kompetens i svenska språket på likvärdigt sätt som andra kompetenser utifrån uppsatta krav i kravprofilen.
Region Halland arrangerade under flera år och fram till 2019 språklyftande insatser för medarbetare som var i behov av detta. Under 2018 började dock intresset för svenskutbildning minska och en behovsinventering inför förnyade språklyftande insatser 2019 visade att något behov inte fanns. Således upphörde språklyftande insatser. Vid identifierade behov kan i stället särskilda insatser bli aktuella.
Ett exempel på insats för språklyftande insatser är Region Service städ i Varberg som har upplevt svårigheter med brister i språket hos en del anställda. Där har verksamheten nu fastställt ett språkkrav, gjort en kartläggning av samtliga anställdas språkkunskaper och kommer erbjuda språkhöjande insatser under hösten 2022 till de personer som inte når upp till fastställda språkkrav. Detta kommer ske gruppvis på arbetstid.
För att hjälpa cheferna att bedöma språknivå på nya medarbetare har också ett språktest, som ska användas vid rekrytering, tagits fram.
Med hänvisning till att Region Halland av ovanstående föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Regionsamverkan Sydsverige godkände den 11 februari 2022 årsberättelsen för 2021. Revision har genomförts utan anmärkning och årsmötet planeras genomföras senast den 30 juni med från varje region utsedda ledamöter.
Ställningstagande angående Regionsamverkan Sydsverige årsberättelse 2021 är därmed en instruktion till Region Hallands valda ombud inför årsmöte.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för Sigrid och Adolf Nordenborgs stiftelse har överlämnat årsredovisningen för 2021.
Revisorerna har granskat årsredovisning och styrelsens förvaltning. I revisionsberättelsen framgår att revisorerna anser att årsredovisningen har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden en rättvisande bild av stiftelsens finansiella ställning per den 31 december 2021. Revisorerna har inte kunnat finna att styrelseledamöterna har handlat i strid med stiftelselagen, stiftelseförordnandet eller årsredovisningslagen. Revisorerna tillstyrker att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.
Enligt stiftelseförordnandet ska regionfullmäktige besluta om att godkänna årsredovisning och bevilja styrelsen ansvarsfrihet.
Med anledning av revisorernas uttalande och stadgans lydelse föreslås att årsredovisningen godkänns och att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regeringen har beslutat om 4 mdkr till regioner för covid-19-relaterad vård och uppskjuten vård 2022. Region Hallands andel uppgår till 130 mnkr, enligt motsvarande beslut 2021 motsvarar hälften (65 mnkr) ersättning för uppskjuten vård och hälften (65 mnkr) ersättning för covid-19-relaterad vård.
Vårdval Halland närsjukvård får del av statsbidraget för covid-19-relaterad vård för att hantera merkostnader kopplat till covid-19-relaterad vård under 2022. Vårdval Halland närsjukvårds andel av statsbidraget 2022 beräknas som vårdvalsenheternas andel av Region Hallands totala ansökta statsbidrag för merkostnad covid-19 år 2020. Beloppet 4,2 mnkr fördelas ut per vårdenhet (privata och offentliga vårdcentraler) genom andel listade patienter i mars 2022.-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regioner får ta del av statsbidrag ”Medel till regioner för att omförhandla avtal med privata utförare som fått ökade bemanningskostnader (210 mnkr) för att hantera ökade kostnader för ”vårdmoms” (mervärdesskatt för inhyrning av bemanningspersonal till hälso- och sjukvården) hos privata vårdgivare. Statsbidraget är aviserat tre år (2020–2022) och 2022 är sista året som statsbidraget är aviserat.
Region Halland låter privata leverantörer ansöka om ersättning för faktiska kostnader för vårdmoms enligt ett uppsatt regelverk i ärendet. Förslaget innebär samma hantering för 2022 års statsbidrag som för 2021 och 2020 års statsbidrag.-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
25
Beslut om förlängt mandat för representanter till INTERREG Nordsjöprogrammets svenska subkommitté
Västra Götalandsregionen har erhållit regeringsuppdraget att inrätta en svensk subkommittée för Nordsjöprogrammet 2021-2027, samt samordna arbetet i densamma. Den svenska subkommittén har i uppgift att lämna förslag på hur Sverige prioriterar projekt vid Övervakningskommitténs möten.
Västra Götalandsregionen har efter konsultation med Näringsdepartementet, nuvarande ordförande av den svenska sub-, övervaknings- och styrkommittén, samt tjänstepersoner från de svenska medlemsregionerna, föreslagit be de involverade regionerna att förlänga subkommitté 2014-2020 uppdrag till årsskiftet 2022/2023, för att efter valet i september 2022 inleda nomineringsprocess och inrättande av ny subkommitté.
Förslaget motiveras enligt följande.
Erfarna ledamöter finns på plats i subkommittén vid den första utlysningen, vilket underlättar arbetet med uppstarten av det nya programmet.
Endast en nomineringsprocess blir nödvändig, vilken inleds först efter valet i höst.
Underlättar arbetet med att nominera ledamöter med förankring i relevanta nämnder som har tydlig koppling till programmets prioriteringar, om processen inleds efter valet i höst.
Övervakningskommittén beräknas sammanträda för andra utlysningsomgången i april eller maj 2023. Genom tillsättning i Januari 2023 skulle den nya subkommittén, på ett bättre vis, hinna komma in i arbetet med programmet.
För Region Hallands del innebär förslaget att tidigare ledamöter,. GunMarie Stenström (M) och Per Stané Persson (S), och ersättare, Elisabet Babic (M) och Therese Stoltz (S), erhåller förlängt uppdrag till och med årsskiftet 2022/2023.-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Warnholtz (C) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ledamot i Lokalt ledd utveckling Hallands styrelse.
Centerpartiet har nominerat Agneta Åkerberg, Heberg, som efterträdare.
Mandatperioden är till och med programperiodens slut.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
343kb Ladda ner dokument
-
-
Utdelningsbeslut från Region Hallands stiftelser rapporteras till regionstyrelsen innan utbetalning av medel sker. Som ytterst ansvarig kan regionstyrelsen ändra i beslut om utdelning om så skett utanför stiftelsens ändamål.
Föreliggande ärende utgör regionstyrelsens tillfälle att signalera önskan om närmare granskning av utdelningsbeslut för eventuell ändring.
Följande utdelningsrapporter för utdelning 2022 har inkommit till styrelsen
- Hallands läns allmänna försäkringskassas donationsfond
- Albert och Alma Johanssons donationsfond
- Apelvikens samfond för sjuka barn
- Varbergs sjukhus samfond
Därtill har följande stiftelser beslutat att inte dela ut några medel i omgång 1, 2022- Doktor JS Almers stiftelse
- Halmstads lasaretts fond för medicinsk forskning (inga ansökningar)
- Länssjukhuset i Halmstads samfond (inga ansökningar)
- Stiftelsen Annie, Ernst och Hilda Österbergs från Hjälmkulla fond (inga ansökningar)
- Mimmi och Pehr Landins fond (inga ansökningar)
- Stiftelsen Primärvårdsnämnden i Falkenbergs samfond (inga ansökningar)
- Stiftelsen Ada Anderssons fond (inga ansökningar)
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av fattade delegationsbeslut.
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av utskottens protokoll.
Bilagor
-
887kb Ladda ner dokument
-
964kb Ladda ner dokument
-
716kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
804kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av inkomna/utgående skrivelser/protokoll.
Bilagor