Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering

  2.   2

    Godkännande av föredragningslista

  3. Lägesrapport lämnas om covid-19 och vaccination. 

  4. Information om remissprocessen för den regionala utvecklingsstrategin (RUS), de förbättringsområden som framkom genom processen, och hur dessa har arbetats in i den slutversion som tas upp för beslut av regionstyrelsen och regionfullmäktige i april.

     

     

  5. Regionstyrelsen föreslås delegera beslut om utdelning ur Region Hallands stiftelser till driftnämnders arbetsutskott och regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsutskott. Syftet med förslaget är att minska antalet inblandade i hanteringen av utdelningar och som därmed tar del av ansökningarna. Förslaget har tagits fram i samråd med Länsstyrelsen i Västra Götaland.

  6. Regionstyrelsens arbetsutskott gav 2019-10-23 i uppdrag åt Regionkontoret att tillsammans med berörda förvaltningar, kommuner och myndigheter under 2019-2020 ta fram en regional handlingsplan för suicidprevention.

    Syftet med den framtagna regionala handlingsplanen för suicidprevention är att skapa förutsättningar för bättre samordning, struktur och hållbarhet över tid i det suicidpreventiva arbetet. På sikt är målet att antalet suicid och suicidförsök i Halland ska minska.

    För att omhänderta insatser i planen, stödja och samordna kunskapsstyrning, samt skapa förutsättningar för samordning och struktur över tid bör en permanent samordnarfunktion för det suicidpreventiva arbetet inrättas. Samordnarfunktionen behöver årligen finansieras med 900tkr, och funktionen ska tillhöra psykiatrin.

    Bilagor

  7. På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Halland har PwC genomfört en granskning av regionens arbete med personal- och kompetensförsörjning. Syftet med granskningen har varit 
    att granska i vilken utsträckning som regionstyrelsen säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.

    Med både representanter från arbetsgivaren och personalorganisationer har underlag samlats in för en bedömning av hur väl Region Halland uppfyller kriterierna för det ändamålsenliga arbetet med Personal- och kompetensförsörjning.

    Sammanfattningsvis visar granskningen att regionstyrelsen i hög grad säkerställt strukturer och rutiner som stödjer ett ändamålsenligt arbete inom kompetensförsörjning. Ett utvecklingsområde som lyfts fram är rutinerna för avgångssamtal.

    Bilagor

  8. Regionstyrelsen har erhållit ett beslut som har fattats av Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa (i fortsättningen: DN ADH) gällande livsmedel för speciella medicinska ändamål till patienter under 16 år, se bilaga 1. Från beslutsunderlaget framgår följande.

     


    Enligt det nationella regelverket har vissa patienter under 16 år rätt till reducering av sina kostnader för inköp av bestämda speciallivsmedel. Förskrivning av dessa ska göras på livsmedelsanvisning. Det som står i det nationella regelverket ska ses som ett minimikrav.

    DN ADH:s förslag är att möjliggöra att förskrivning och lagerhållning med hemdistribution av upphandlade speciallivsmedel för barn under 16 år ska ske via Hjälpmedelscentrum i Region Halland. Förslaget är också att införa ett åldersdifferentierat kontantbidrag till patienter under 16 år med diagnosen glutenintolerans. I båda fallen kan patienten även i fortsättningen få sina speciallivsmedel på livsmedelsanvisning, i enighet med det nationella regelverkets minimikrav.

    Syftet är att kunna erbjuda bättre, modernare service för patienten, uppnå ökad patientsäkerhet samt möjliggöra en effektiv och förenklad hantering av dessa produkter i verksamheten. Genomförande av de förslagna förändringarna innebär även en besparing av kostnaderna med ca. 3,75 Mkr jämfört med idag.

    Bilagor

  9. Väl uppbyggda systemlösningar för nyttiggörande av hälso- och sjukvårdsdata är en förutsättning för att Halland ska kunna vara ledande i forskning och utvecklingen inom såväl egenvården som hälso- och sjukvården. Det genereras dagligen stora mängder data i Region Hallands (RH) regi. En förutsättning för att kunna nyttja dessa data för forskning och utveckling av framtidens vård och förebyggande insatser är en ordnad tillgång till aktuell data. Verksamhetschef kan besluta om datauttag för forskningsändamål från sin egen verksamhet men samordning av mer omfattade förfrågan om uttag bör hanteras regionalt genom ett Samråd.

    RH kan bevilja tillgång till hälso- och sjukvårdsdata för forskningsändamål genom en formell ansökan och ett formellt skriftligt beslut som bygger på en särskild sekretessprövning. RH har med ett regionalt Samråd byggt en process för samordning och administration för mer omfattande datauttag för forskningsändamål genom ett samarbete mellan FoU-Halland, Centrum för informationsdriven vård (CIDD) och avdelningen för analys, uppföljning och statistik (AUS).

    RH avser att debitera en avgift baserad på omfattning av uttag för externa parter (forskning där RH ej är huvudman). Detta gäller arbetstid för administration, sekretessprövning och sammanställning av uttaget. RH får även en merkostnad för IT-verktyg då kostnader för dessa är volymbaserade. För 2021 föreslås en grundavgift på 6 400 kr (exkl moms) och timpris för hantering av uttag 880 kr/timme (exkl moms). Det regionala Samrådet kan i enstaka ärenden föreslå avgiftsbefrielse om den direkta nyttan med projektet bedöms bidra till viktig regional utveckling och visar tydlig samhällsnytta.

  10. Avsiktsförklaringen avser byggandet av en ny station för resandeutbyte i Väröbacka med två sidoplattformar vid huvudspår och en plattformsförbindelse.

    Syftet är att parterna Trafikverket, Varbergs kommun och Region Halland ska verka för att nå en överenskommelse om ansvar och kostnader för genomförandet av aktuell åtgärd och hur det framtida ansvaret för infrastrukturen ska fördelas. Detta preciseras i senare skede i ett medfinansieringsavtal mellan kommunen och Trafikverket.

    Region Hallands del är att ansvara för samplaneringen utifrån det regionala perspektivet och tillse framtida trafikering med buss och regiontåg (det s.k. Hallandståget).

    Bilagor

  11. Anmälan av inkommande/utgående skrivelser och protokoll.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.