Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering

  2.   2

    Godkännande av föredragningslista

  3. Lägesrapport om covid-19 och vaccination

  4. Region Hallands resultat för 2021 prognostiseras till 1 161 mnkr vid årets slut, vilket är 1 158 mnkr bättre än årsbudgeten.

    Regionen har haft en fortsatt god tillgänglighet till hälso- och sjukvård. Dock är tillgängligheten till barn-och ungdomspsykiatrin lägre än för riket i genomsnitt och långt under de nationella målen.

    Antalet akuta slutenvårdstillfällen är i nivå med tidigare år men andelen patienter med huvuddiagnos covid-19 har sjunkit under hösten och successivt ersatts av andra sjukdomstillstånd. Barn- och ungdomskliniken upplever ett högt tryck på sin verksamhet på grund av en ökning av RS-virus i samhället.

     


    Region Hallands totala personalomsättning de senaste 12 månaderna ligger marginellt över målvärdet. Regionens sjukfrånvaro de senaste 12 månaderna ligger på 5,94 procent, vilket är över målvärdet.

    Bilagor

  5. Syftet med Hallands länsspecifika dokument är att fokusera och synliggöra för Brysselkontoret för Småland Blekinge Halland South Sweden (SBHSS) vilka prioriteringar och förväntningar som finns i Halland på Brysselsamarbetet och hur dessa förhåller sig till Hallands strategier och planer. I det länsspecifika dokumentet lyfts endast områden som är av internationell och/eller EU karaktär. Under år 2022 väljer Halland att fokusera på fyra områden: Hälsa, Grön omställning, Smart specialisering samt Infrastruktur.

     

    Bilagor

  6. Nuvarande överenskommelse om Trygg och effektiv utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Halland är gällande från den 1 november 2018 och löper fram till och med den 31 oktober 2022. Region Halland och Hallands kommuner har en gemensam vilja att säga upp överenskommelsen för omförhandling.

    Bilagor

  7. I Mål och budget 2022 konstateras att Region Halland behöver inleda ett regionövergripande arbete för att utveckla stödstrukturerna inom säkerhetsområdet för att kunna möta de samlade interna och externa kraven och förväntningarna på säkerhetsarbetet.

    En utveckling av stödstrukturerna inom hela säkerhetsområdet har därför initierats. Arbetet ska bidra till att alla som kommer i kontakt med Region Hallands verksamheter ska känna säkerhet och trygghet, uppleva tillit och förtroende samt skapa ett säkrare och mer robust Region Halland. Utvecklingsarbetet syftar också till

    • att få ett mer samordnat säkerhetsarbete inom hela Region Halland som möter verksamheternas behov av stöd inom säkerhetsområdet
    • att använda resurser och kompetenser på bästa sätt
    • att skapa bättre förutsättningar att möta såväl interna som externa krav, behov och förväntningar


    Den första fasen för arbetet ska tydliggöra uppdrag, processer och samarbetsformer för säkerhetsarbetet, beskriva kritiska roller och kompetenser som behövs för säkerhetsarbetet inom säkerhetsavdelningen och på förvaltningarna samt föreslå ledning och styrning samt organisering av det samlade stödet för säkerhet.

    Tidigare arbete med samlat stöd i Region Halland ligger till grund för utvecklingen av stödet inom säkerhetsområdet. Även andra stödfunktioner kan komma att beröras av det här utvecklingsarbetet. 

    Utvecklingsarbetet är organiserat med en styrgrupp och en arbetsgrupp. Därutöver kommer arbetet i stora delar att bedrivas i form av workshops med olika intressenter som deltar för att båda fånga nuläget och för att beskriva det önskade bör-läget. 

    Arbetet inleds med en faktainsamling som har syftet att dels ge en bild av hur respektive säkerhetsområde fungerar idag, dels fånga de främsta förbättringsmöjligheterna.

  8. I juni 2021 beslutade Regionfullmäktige att anta regional utvecklingsstrategi för Halland 2021 – 2035. I regionala utvecklingsstrategin står bland annat att Halland behöver stärkas genom en god och långsiktig ekonomisk utveckling för att uppnå visionen, Halland – bästa livsplatsen. Som ett led i det arbetet står även att regionen behöver ”verka för en god och jämlik sysselsättning på arbetsmarknaden och ett konkurrenskraftigt näringsliv som motor för välfärden”.

    När allt färre behöver försörja allt fler är det viktigt att regionen säkerställer att alla som kan arbeta får möjligheten att göra det och på så sätt kan bidra till välfärden. Samtidigt behöver alla individer ges olika möjligheter till sysselsättning för att kunna bidra till samhällsutvecklingen utifrån sin egen kapacitet. Alla ska kunna bidra utifrån sina förutsättningar, oavsett kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, etnicitet, trosuppfattning, socioekonomi och utbildningsnivå. Det krävs ett aktivt arbete för att möjliggöra det och motverka diskrimineringen av sårbara grupper på arbetsmarknaden.

    En av de grupper som är särskilt sårbara på arbetsmarknaden är de som har nedsatt arbetsförmåga på grund av olika funktionsnedsättningar. I dag är cirka hälften av de med nedsatt arbetsförmåga sysselsatta i Sverige.

    För funktionsnedsatta i arbetslivet måste arbetet och arbetsmiljön anpassas så att hen kan utföra sitt arbete. Det är alltid arbetsgivaren som ansvarar för den anpassningen, vilket ofta sker i samarbete med Arbetsförmedlingen. De kan bland annat bidra med arbetshjälpmedel för att kunna få ett arbete eller utföra ett arbete vid nyanställning. Exempelvis erbjuder Västra Götalandsregionen i samarbete med Arbetsförmedlingen praktikplatser till arbetssökande som har en funktionsnedsättning, där målet är att praktiken ska leda till anställning och ge ny yrkeserfarenhet.

    För att säkerställa att Region Halland verkar för en god och jämlik sysselsättning, motverkar diskriminering av sårbara grupper på arbetsmarknaden och tar sitt ansvar som stor offentlig arbetsgivare i Halland behöver särskilda åtgärder vidtas för de som har nedsatt arbetsförmåga på grund av olika funktionsnedsättningar.

     


    Med anledning av ovanstående föreslås att Regionstyrelsen uppdrar åt HR-direktör att återkomma med förslag på åtgärder som förbättrar möjligheten för personer med funktionsnedsättningar att få praktik och arbete inom Region Halland.

  9. Utifrån regionfullmäktiges beslut om Mål och Budget 2022 har en verksamhetsplan för regionkontoret arbetats fram. Verksamhetsplanering handlar om att på ett strukturerat sätt få fram vad verksamheten ska prioritera under kommande planperiod. Planeringen kopplar den kortsiktiga verksamhetsstyrningen med de långsiktiga strategierna och visionen. Hallands regionala utvecklingsstrategi är Halland - Bästa Livsplatsen 2021–2035. Bästa livsplatsen konkretiseras i Tillväxtstrategi för Halland 2021–2028 och Hälso- och sjukvårdsstrategi för Halland 2017-2025.

    Arbetsmiljöplanen har inför 2022 integrerats i verksamhetsplanen utifrån att det är en del av förvaltningens kvalitetsarbete. Prioriterade satsningar och indikatorer kommer följas upp tillsammans med övrig planering i samband med uppföljningsrapport 1 och 2 samt årsrapport för 2022.

    Bilagor

  10. Varje styrelse och nämnd ska enligt reglementet för intern kontroll varje år upprätta en plan för den interna kontrollen. Planen upprättas efter bedömningar av väsentligheter och risker. Den ska innehålla de kontrollmoment som styrelsen bedömer ska kontrolleras för att kunna upprätthålla en god intern kontroll.

    Bilagor

  11. En översyn av vårdersättningsmodellen för barntandvårdspengen har visat på ett behov av revidering. Kartläggningen visar att det skett en förändring från 2013 över den geografiska fördelningen av riskklasserna och risken för ohälsa. Ingen omfördelning har gjorts mellan riskgrupperna sedan modellen infördes. Översynen visar också att beroende på samhällsförändringar är det inte längre möjligt att helt följa de villkor som beslutades av Regionfullmäktige 2013.

     


    En viktig faktor för att barnersättningsmodellen ska fungera väl är att modellen är tydlig samt att den ersättning som betalas blir förutsägbar för tandvården såväl för folktandvården som för de privata vårdgivarna.

    En ny modell baserad på den relativa risken baserad på tandhälsa per DeSO (Demografiska statistikområden) föreslås tillämpas från och med budgetarbetet 2022 med början att gälla från januari 2023. Detta ger Närsjukvården och privattandvården möjlighet till omställning utifrån de konsekvenser som förslaget till ny ersättningsmodell innebär.


    FoU har tilldelats utvecklingsmedel för att skapa ett regionalt kunskapsstöd för epidemiologi. Inom ramen för denna utveckling föreslås att FoU ska följa kariesrisk per DeSO och årligen ta fram en uppdaterad riskkarta. Särskilt intressant att analysera hur pandemin har påverkat kariesrisken hos barn och unga vuxna i Region Halland.

    Bilagor

  12. Regioners och samhällets utveckling är komplext, det finns vinster i att se till en större geografi än den egna regionens inom vissa verksamhetsområden, det finns vinster i att föra dialog med andra som är berörda av en fråga och i Sydsverige är erfarenheten att vi blir starkare och det är lättare att påverka om vi agerar tillsammans.

    I de sex regioner som samarbetar i Sydsverige bor 2,7 miljoner invånare vilket representerar 26 procent av Sveriges befolkning. Det finns positionspapper framtagna inom infrastruktur, kultur, kollektivtrafik samt arbetsmarknad och kompetensförsörjning som tydliggör riktningen dit Sydsverige strävar. Utifrån positionspapperen sätts prioriteringar och handlingsplaner som därefter förverkligas genom insatser.

    Styrelsen vill för 2022 att följande uppdrag prioriteras:

    • kommunikation och påverkansarbete kring Sydsverige som en stark region med möjlighet att göra skillnad
    • etablera och implementera överenskommelsen med Arbetsförmedlingen samt påverkansarbete gentemot nationella nivån kring regional kompetensförsörjning
    • fortsatt påverkansarbete i infrastrukturfrågor
    • genomförande av handlingsplanen för kollektivtrafik
    • samordning och genomförande av insatser samt påverkansarbete gällande bredbandsinfrastruktur och digitalisering

     

    Den 11 februari 2022 planeras för ett sydsvenskt toppmöte med tema infrastruktur och bredband.

    Bilagor

    • Fyllnadsval av ersättare i regionstyrelsen arbetsutskott efter Niklas Mattsson (KD). 
    • Fyllnadsval av ersättare i regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsutskott efter Niklas Mattsson (KD). 
    • Fyllnadsval av ersättare i regionpensionärsrådet efter Niklas Mattsson (KD).
  13. Region Halland har rekryterat ett dataskyddsombud i egen regi. Vid byte av dataskyddsombud behöver respektive nämnd utse det nya dataskyddsombudet, avsluta det gamla dataskyddsombudet samt göra anmälan av det nya dataskyddsombudet till IMY.

  14. Motion har inkommit Carita Boulwén, Stina Isaksson och Ann-Heléne Djivjak Sverigedemokraterna, med förslag att ge berörd instans uppdrag att utreda möjligheten att erbjuda kommunerna att Region Halland tar över elevhälsan. Som en del i att få en mer likvärdig elevhälsa och möjlighet att skapa en mer sammanhängande vårdkedja för unga invånare i Halland anser motionärerna att möjligheten för regionen att ta över elevhälsan borde utredas.

    I utredningen Börja med barnen! En sammanhållen god och nära vård för barn och unga, SOU 2021:34, har idén om ett samlat huvudmannaskap prövats och funnits inte vara lämplig i dagsläget. Utredningen förordar att elevhälsans medicinska insatser fortsatt ska vara skolhuvudmännens ansvar. Eftersom Region Halland i sitt remissvar bifallit dessa slutsatser anser regionkontoret att frågan redan är prövad och föreslår därför att motionen avslås.

    Bilagor

  15. Motion har inkommit från Carita Boulwén och Sara-Lena Bjälkö, Sverigedemokraterna, med förslag att stoppa allt stöd till studieförbundet Ibn Rushd samt att genomföra en konsekvensanalys gällande det stöd Ibn Rushd erhållit från Region Halland. Studieförbundet Ibn Rushd erhåller idag inga bidrag. Fördelning och uppföljning av tidigare bidrag har genomförts enligt gällande regelverk, vilka även innehåller villkor kopplat till demokrati och alla människors lika värde.

     

    Bilagor

  16. Tandvårdstaxa för Allmäntandvård och tandreglering föreslås höjas med en prisökning på 2,1 procent, till skillnad från en ökning på referenspriset på 2,3 procent. Med beräknade volymer för allmäntandvården antas förslaget utöver referenspriset generera ca 2,5 mnkr inkl. frisktandvården och 1,7 mnkr exkl. frisktandvården.

     


    Tandvårdstaxa för Specialisttandvården föreslås höjas med en prisökning på 1,8 procent. Till skillnad från en ökning på referenspriset på 1,9 procent. Med beräknade volymer för Specialisttandvården antas förslaget utöver referensprislistan generera ca 50 tkr.

    Bilagor

  17. Regionerna har ansvar för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring inklusive dess finansiering. Systemet har reviderats under årens lopp, senast 2004 och nu behöver det ske igen. Revideringen syftar till att uppdatera systemet till dagens kontext så att det dels är i linje med nya föreskrifter på området, dels möjliggör att regionerna får större utväxling av sin finansiering av systemet. Genom ett antal justeringar kan systemet anpassas till dagens situation.

    Dessa är följande:

    • Varje region föreslås inrätta NSATS-tjänster (Nationella samordningsgruppen för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring) motsvarande sin egen finansiering i systemet, med nationellt sökbara tjänster med placeringsort i den egna regionen.

     


    • De nuvarande gränsdragningarna för regional samverkan runt ST-utbildningen (RSATS-områden, Regionala samordningsgrupper för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring) justeras för att samarbetena i största möjliga mån skall följa hälso- och sjukvårdens samverkansregioner.

    • Tolv nationella ST-platser i orofacial medicin som finansierats gemensamt via interimistiskt ställningstagande av regiondirektörerna permanentas.

    Bilagor

  18. Rolfstorp distriktssköterskemottagning, Mårtens väg 31 i Rolfstorp bedöms inte ha något strategiskt värde för Region Halland då Närsjukvården har sagt upp hyresavtalet. Närsjukvården flyttar ifrån fastigheten i oktober 2021. Därav finns inget långsiktigt behov för Region Halland att äga fastigheten.

  19. Ställverket på Hallands sjukhus Kungsbacka är ifrån 1980-talet och köptes begagnad. Ställverket har uppnått sin tekniska livslängd och har begränsad redundans. Regionfastigheter ser även ett ökat behov av elkraft på Hallands sjukhus Kungsbacka vilket befintligt anläggning inte kan tillgodose. Det ökade behovet grundar sig i att verksamhetsanpassningar ska vara möjliga att utföra idag och i framtiden. Idag klarar ställverket av befintliga laster men nya kan inte läggas till utan att andra laster behöver kopplas bort.

     

    I samband med detta projekt krävs nybyggnation av driftbyggnad om ca 25 m2. Placering av detta blir i närheten av befintligt driftbyggnad bakom byggnad 010. Vid tillskapande av ett nytt ställverk så kommer verksamheterna att påverkas då planerade strömavbrott kommer att ske samt provningar av nytt ställverk. Genomförande sker under 2022 och finansieringen tas av fastlagda investeringsmedel för 2022.

  20. Utdelningsbeslut från Region Hallands stiftelser rapporteras till regionstyrelsen innan utbetalning av medel sker. Som ytterst ansvarig kan regionstyrelsen ändra i beslut om utdelning om så skett utanför stiftelsens ändamål.


    Föreliggande ärende utgör regionstyrelsens tillfälle att signalera önskan om närmare granskning av utdelningsbeslut för eventuell ändring.

    Följande utdelningsrapport för utdelning omgång 2, 2021 har inkommit till styrelsen

    • Stiftelsen Halmstads lasaretts fond för medicinsk forskning.
      Totalt utdelades 34 029 kronor
    • Stiftelsen Varbergs sjukhus samfond
      Totalt utdelades 3 100 kronor


    Därtill har följande stiftelser beslutat att inte del ut några medel i omgång 2, 2021

    • Hallands läns allmänna försäkringskassas understödsfond
    • Doktor JS Almers stiftelse
    • Länssjukhuset i Halmstads samfond
    • Stiftelsen Mimmi och Pehr Landins fond
    • Stiftelsen Annie, Ernst och Hilda Österbergs från Hjälmkulla fond
    • Primärvårdsnämnden i Falkenbergs samfond
    • Stiftelsen Ada Anderssons fond
    • Stiftelsen Gotton Thomasine Lindes donationsfond

    Bilagor

  21. Anmälan av fattade delegationsbeslut, regionstyrelsen 24 november 2021.

  22.   26

    Fotografering av regionstyrelsens ledamöter och ersättare

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.