Möte 2018-11-28
-
Tidsplan
- Kl 09:05 - 09:10 Ärende 4 Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser
- Kl 09:10 - 09:30 Ärende 8 Information om medarbetarundersökning (Indre Grimpe)
- Kl 09:30 - 09:35 Ärende 9 Månadsrapport oktober 2018 Regionkontoret (Jörgen Preuss)
- Kl 09:35 - 09:55 Ärende 10 Region Hallands månadsrapport januari-oktober 2018 (Per Karlsson)
Kl 09:35 - 09:55 Ärende 11 Åtgärdsförslag Budget 2019 (Louise Lindstedt) - Kl 09:55 - 10:10 Fika
- Kl 10:10 - 10:25 Ärende 20 Ny säkerhetspolicy (Anders Nilsson)
- Kl 10:25 - 10:45 Ärende 21 Svar på revisionsrapport "IT-säkerhet - hälsokontroll ITM och Cybersecurity" (Måns Arnrup)
- Kl 10:45 - 11:00 Ärende 25 Sydtaxan 2.0 - ett biljettsamarbete för länsöverskridande kollektivtrafikresor (Arne Ingemansson/representant från Hallandstrafiken)
- Kl 11:00 - 11:20 Gruppmöten
- Kl 11:20 - 12:00 Beslutsmöte och avslutning
- Kl 12:00 - 13:00 Lunch på Hallandia
-
2
Justering 2018
-
3
Godkännande av föredragningslistan 2018
-
Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser
- Kommunberedningen 2018-11-14
-
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- Tillväxtutskottet
Bilagor
-
1011kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
Anmälan till regionstyrelsen av fattade delegationsbeslut
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av utgående skrivelser och protokoll
Bilagor
-
Information om medarbetarundersökning 2018: resultat på övergripande nivå samt processen framåt.
Bilagor
-
636kb Ladda ner dokument
-
-
Efter 10 månader är årsprognosen +10,5 mnkr vilket är en förbättring med +14,1 mnkr jämfört med september månadsrapport. Förbättringen beror på att utvecklingsmedel, strategiska medel inom HR, ePlan drift och avdelningarna har förbättrat sina prognoser. Årsprognosen för central facklig tid har däremot försämrats från -4,5 mnkr till -5,2 mnkr.
Periodens resultat är ca 15 mnkr högre än årsprognosen och det beror bl.a. på att det finns upparbetade men inte bokförda kostnader.-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands prognostiserade årsresultat baserat på utfallet efter nio månader uppgår till -39 mnkr, vilket är 56 mnkr sämre än årsbudgeten och 80 mnkr bättre än föregående månadsrapport.
-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Som en del i arbetet med en budget i balans beslutas föreslagna åtgärder för 2019.
Arbetet med att sänka kostnadsutvecklingstakten fortsätter och ovanstående åtgärdsförslag ger en ekonomisk konsekvens för Region Halland på ca 7,2 mkr.-
241kb Ladda ner dokument
-
-
12
Förslag till långsiktig inriktning för Region Hallands finansiering av Västkuststiftelsen 2019-2022
Region Halland är en av huvudmännen (tillsammans med Västra Götalandsregionen och Göteborgsregionens kommunalförbund) till Västkuststiftelsen. Huvudmännen ger årliga verksamhetsbidrag som motsvarar ca 25 procent av Västkuststiftelsens verksamhet i syfte att natur- och kulturreservat görs tillgängliga för friluftsliv och att kunskapen om och intresset för att vara ute i naturen främjas.
Tillsammans med Västkuststiftelsen identifierade huvudmännen 2016 ett behov av att få på plats en mer långsiktig inriktning med prioriteringar utifrån huvudmännens del av finansieringen av verksamheten.
Förslaget till den långsiktiga inriktningen av Västkuststiftelsen 2019-2022 är framtagen i nära samverkan och dialog mellan politiska representanter från huvudmännen och Västkuststiftelsens styrelses arbetsutskott.
Inriktningen är formulerad utifrån Västkuststiftelsens roll att bidra till Tillväxtstrategi för Halland och tillhörande Handlingsplan för grön tillväxt/energi och klimat. De övergripande målen i beskrivningen är att Västkuststiftelsen ska:
• vara en angelägenhet för hela Halland
• medverka till att stärka besöksnäringen i Halland
• främja hållbara ekosystem i Halland.-
243kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med fullmäktiges beslut om ny politisk organisation för mandatperioden beslutades också att en tillfällig demokratiberedning skulle tillsättas och att denna skulle arbeta under 2019 för att titta på eventuella ändringar i fullmäktiges arbetsformer och ledamotens roll som befolkningsföreträdare.
Ett förslag till uppdrag till beredningen har utarbetats och som innebär att beredningen ska ge förslag till om hur arbetsformerna i fullmäktige kan utvecklas vidare. Tonvikten ligger på arbetet vid sammanträdestillfället. Demokratiberedningen bör i detta ha sin utgångspunkt i att utvärdera nuvarande arbetsformer för att se om det finns behov av förändring. Beredningen bör också hämta in kunskap om de senaste årens kommunala demokratiutvecklingsprojekt och som har bäring på fullmäktigeuppdraget och fullmäktiges roll. Utifrån utvärdering och omvärldsanalys ska beredningen ge förslag till eventuella förändringar och om ändringar i fullmäktiges arbetsordning behöver göras. Demokratiberedningen ska också titta på om rollen som enskild fullmäktigeledamot kan utvecklas vidare, både som sammanträdesdeltagare men också i egenskap av befolkningsföreträdare.
Beredningen föreslås bestå av 8 ledamöter (gruppledare eller motsvarande). Arbetet ska ske i nära samarbete med fullmäktiges presidium.-
226kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen av Samordningsförbundet i Halland har begärt att Region Halland tar ställning till en revidering av förbundsordningen avseende ordförandeskapet. Den nuvarande ordningen innebär ett rullande ordförandeskap. Ordförande och en eller två vice ordförande väljs för en period av ett år.
Den föreslagna förändringen innebär att ordförande och vice ordförande i Samordningsförbundet i Halland kommer att väljas för den tid som styrelsen bestämmer. Ordförandeskapet kommer inte längre att vara rullande. Förslaget innebär också att Samordningsförbundet inte kommer ha möjlighet att utse två vice ordförande utan endast en.
Styrelsen av Samordningsförbundet i Halland anser att det inte är till gagn för verksamhetens långsiktighet och kontinuitet att varje år utse en ny ordförande. Genom förändringen vill styrelsen säkra stabilitet under mandatperioden och mellan mandatperioder.
Beslut om revidering av förbundsordningen tas i respektive kommuner och Region Halland samt på ledningsnivå inom statens myndigheter. Samordningsförbundets styrelse önskar beslut innan 2018-12-31.
Regionkontoret har ingen särskild synpunkt på den föreslagna förändringen.-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
SKL:s styrelse har beslutat att anta ett nytt förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda, benämnt OPF-KL 18. Detta är en vidareutveckling av det nuvarande reglementet OPF-KL14. SKL:s förslag är utformat så att det går att tillämpa hos respektive organisation men för att äga giltighet kärvs ett lokalt antagande av bestämmelserna.
I och med att allt fler av de förtroendevalda kommer att omfattas av OPF-KL18 så finns det flera organisatoriska och ekonomiska konsekvenser som i dagsläget är svåra att förutse – inte minst vad gäller kostnader men också tillämpning av omställningsåtgärder och aktiva omställningsåtgärder. Antalet individuella beslut av regionstyrelsen i egenskap av pensionsmyndighet kommer över tid att öka. -
Frågan om ett införande av timarvodering vid fullmäktigesammanträdena för partiernas 1:e ersättare i regionfullmäktige har lyfts. Förslaget innebär att partiernas 1:e ersättare per valkrets kallas till fullmäktigesammanträdet och vid närvaro utbetalas ersättning för deltagandet. Under mandatperioden 2018-2022 kommer det att finnas 15 1:e ersättare i regionfullmäktige. Kostnaden för utökningen beräknas till 175.000 kronor/år och finansiering föreslås ske via anslaget regionfullmäktige oförutsett.
Förslaget har diskuterats i arvodeskommittén vars majoritet föreslår att timarvode ska utgå till tjänstgörande 1:e ersättare per parti och valkrets eller den som vid sammanträdet tjänstgör som 1:e ersättare per parti och valkrets.-
224kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Principerna för arvodering till ordföranden och vice ordföranden i Stiftelsen Hallands länsmuseer har inte ändrats sedan 1995 och är i dag knutet till tidigare kopplingar till prisbasbeloppet. Det finns därför skäl att förändra principerna så att de följer nu gällande regelverk för Region Halland.
-
246kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med genomgång av arvodesreglementet har det uppmärksammats att ordförande och vice ordförande i lokal nämnd inte har möjlighet att begära fast restidsersättning i samband med förrättningar med exempelvis regionstyrelsen. Utgångspunkten i Kommunallagen är att varje organisation har rätt att utforma sina egna arvodesbestämmelser men att dessa ska behandla samtliga förtroendevalda lika. Detta innebär att lokal nämnds ordförande och vice ordförande ska ha samma villkor vad gäller fast restidsersättning som gäller för ordförandeskap i driftnämnderna.
Arvodeskommittén föreslår att arvodesreglementet kompletteras med att restidsersättning ska utgå för ordförande och vice ordförande i lokala nämnderna i samband med förrättningar med regionstyrelsen.-
224kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Arvodering vid längre frånvaro är oreglerat i Region Hallands arvodesreglemente. Detta innebär att även om man som förtroendevald inte deltar i nämndens eller styrelsens arbete, permanent eller under en längre period, har rätt att uppbära det beslutade fasta arvodet som är knutet till uppdraget.
Arvodeskommittén anser att det finns ett behov av att reglera detta och föreslår att det i arvodesreglementet införs att om den förtroendevalde inte deltar i nämndens/styrelsens arbete så upphör den fasta ersättningen efter tre sammanträden. Väljer den förtroendevalde att återinträda i nämnden/styrelsens arbete så ska detta anmälas till nämnden/styrelsen och ersättning ska utgå när ledamoten återigen deltar i arbetet.
Arvodering till utskottsledamot betraktas som en del av nämnden/styrelsens arbete varför motsvarande regler kan tillämpas när ledamot väljer att inte delta i utskottsarbetet.
Den av arbetsutskottet föreslagna tremånadersgränsen måste tillämpas enskilt. Regeln är inte tillämpbar vid eventuella sommaruppehåll eller planerade längre uppehåll i nämnds/styrelsearbetet.-
226kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands säkerhetspolicy omfattar:
- allmän säkerhet
- informationssäkerhet och dataskydd
- krisberedskap och civilt försvar
- säkerhetsskydd
Policyn anger övergripande mål och ger riktningen för säkerhetsarbetet under mandatperioden 2019-2022. Ansvaret för säkerheten, på såväl politisk- som tjänstemannanivå, tydliggörs särskilt i policyn.
Policyns övergripande mål omsätts i de tillhörande riktlinjerna till mätbara mål för de fyra områdena enligt ovan. Riktlinjerna antas av regiondirektören och följs upp i samband med årsredovisningen.
Säkerhetspolicyn ersätter policyn som Regionfullmäktige antog 2012-02-15-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
FoU-projekt ska främja utvecklingen av regionens verksamhet samt bidra till kompetensutveckling av personal. Vetenskapliga rådet har i sin granskning av inkomna FoU-projekt, utöver de vetenskapliga kriterierna, också vägt in Region Hallands övergripande mål, prioriterade områden för FoU-projekt 2019 och Vetenskapliga rådets bedömningar om projektens betydelse för utveckling av regionens verksamhet.
Sammanlagt bedömdes 38 ansökningar om FoU-medel för år 2019. Bland ansökningarna fanns 20 pågående doktorandavhandlingsarbeten vilket påvisar en forskningsframtid i regionen.
Enligt vad som tidigare har diskuterats i FoU Halland, i FoU-rådet Region Halland och i Vetenskapliga rådet delas de inkomna projekten in i tre olika grupper; Disputerade – Doktorander – Predoktorander. Syftet med denna indelning är att arbeta utifrån en modell där man gynnar både etablerade och nya forskare genom att projekten konkurrerar om medel inom den egna gruppen-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med Hallands länsspecifika dokument är att fokusera och synliggöra för Brysselkontoret vilka prioriteringar och förväntningar som finns i Halland på Brysselsamarbetet och hur dessa förhåller sig till Hallands strategier och planer. I det länsspecifika dokumentet lyfts endast områden som är av internationell och/eller EU-karaktär. Under år 2019 väljer Halland att även fortsättningsvis fokusera på tre områden: Hälsa, vård och omsorg, Bioekonomi och Grön innovation samt Infrastruktur.
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktigeledamöterna Erik Hellsborn och Stina Isaksson, båda SD, yrkar i en motion att Region Hallands kulturplan uppdateras. Motionärerna ger i motionen förslag på konkreta ändringar i kulturplanen.
Motionen har varit remitterad till Driftnämnden Kultur och skola och som vid sitt möte 2018-06-14, § 49, beslutade att föreslå att motionen avslås eftersom ett genomförande av de ändringar som motionärerna föreslår skulle innebära att Region Halland inte skulle följa de nationella kulturpolitiska målen och inte heller de mål som är fastslagna i den regionala utvecklingsstrategin.-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
808kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Sydtaxan 2.0 är en uppdatering och utökning av nuvarande samarbete för länsöverskridande resor. I förslaget finns ett enklare biljettsortiment med raka rabatter och en systematisk hantering av gränsavdrag för såväl enkelbiljetter som periodbiljetter.
-
235kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
696kb Ladda ner dokument
-
-
26
Vårdval Halland närsjukvård revidering av förfrågningsunderlag och uppdragsbeskrivning, ersättning och mål 2019
Då fel Hälso- och sjukvårdspeng utifrån Tjänsteskrivelsen ” Vårdval Halland närsjukvård revidering av förfrågningsunderlag och uppdragsbeskrivning, ersättning och mål som beslutades av Regionfullmäktige 2018-11-21 beslutar Regionstyrelsen att föreslå Regionfullmäktige att korrigera beloppet till 3 192 kr per poäng.
-
266kb Ladda ner dokument
-