Kl 09:00 - 09:05 Inledning
Kl 09:05 - 09:15 Ärende 4 Avstämning inför revisorernas besök (Louise Lindstedt)
Kl 09:15 - 10:00 Ärende 5 Besök av revisorerna
Kl 10:00 - 10:15 Kaffe
Kl 10:15 - 10:30 Ärende 13 Region Halland Uppföljningsrapport 1 2019 (Per Karlsson)
Kl 10:30 - 11:10 Ärende 15 Mål och budget 2020 och ekonomisk plan 2021-2022 (Louise Lindstedt)
Kl 11:10 - 11:25 Ärende 19 Förstudie gällande fastigheten Borgen 10 i Halmstad, Ärende 20 Begäran om förstudie för verksamhetsanpassning/teknikinvesteringar, Getinge vårdcentral - Getinge-Brogård, Ärende 21 Anpassning av lokaler för Psykiatri - Vårdenhet Hyltebruk (Nittebo 1:89), Ärende 22 Varbergs sjukhus (HSV) - Getakärr 6:16 - Tillbyggnad av byggnad i samband med robust elförsörjning och nytt kylsystem, Ärende 23 Ekorren 4, Ombyggnad för avfallsstation - Vapnöhöjden Halmstad, Ärende 24 Förvärv av fastighet Fastarp 2:172 (del av) Varbergs kommun (Tvååker) (tillägg till beslut) (Sara Jakobsson, Lina Brandelius)
Kl 11:25 - 11:40 Ärende 25 Avsiktsförklaring Markarydsbanan (Jan Törnell, Åse Allberg)
Kl 11:40 - 12:55 Lunch och gruppmöten
Kl 13:00 - 14:00 Ärende 29 Besök från Öresundsinstitutet (Johan Wessman)
Kl 14:00 - 14:15 Kaffe
Kl 14:15 - 15:00 Ärende 28 Politikerutbildning om arbetsgivaransvaret (Anna Sköld)
Kl 15:00 - 15:15 Ärende 27 Region Hallands integration med patientorganisationerna (Martin Engström)
Kl 15.15 - 16:00 Beslutsmöte
Bilagor
Justering
Godkännande av föredragningslistan
Avstämning inför revisorernas besök.
Besök av revisorerna ang redogörelse för resultatet i granskningsrapporten "Grundläggande granskning 2018 - Regionstyrelsen"
Bilagor
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- Tillväxtutskottet
Bilagor
Bilagor
Anmälan av fattade delegationsbeslut.
Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbund. Årsredovisning för 2018 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit.
Bilagor
Nordea Private Banking ansvarar för förvaltningen av Region Hallands stiftelser. Förvaltningsbesättelser för de samförvaltade stiftelserna har nu upprättats och sammanställs i ett årssammandrag.
Det sammanlagda förvaltade kapitalet har ett bokfört värde på 6 077 481 kronor. Under hela året har utdelning i enlighet med stiftelseförordnandet skett med 233 613 kronor.
Bilagor
En tillfällig demokratiberedning inrättades i samband med fullmäktiges beslut om politisk organisation för innevarande mandatperiod. Beredningen skulle arbeta under år 2019.
Demokratiberedningen fick bland annat till uppgift att titta på eventuella ändringar i fullmäktiges arbetsformer. Vid sina sammanträden under våren 2019 har demokratiberedningen diskuterat fullmäktiges arbetsordning. Demokratiberedningen föreslår ändringar i fullmäktiges arbetsordning.
Demokratiberedningen lämnar sitt beslutsförslag direkt till regionfullmäktige. Regionstyrelsen ges dock tillfälle att yttra sig i ärendet.
Bilagor
Revisorerna i Region Halland har gett PWC i uppdrag att granska investeringsprocessen. Rapporten har skickats till Regionstyrelsen med begäran om svar 15 maj 2019.
Regionstyrelsens yttrande bifogas.
Bilagor
Region Hallands resultat för 2019 prognostiseras till -158 mnkr vid årets slut, vilket är 170 mnkr sämre än årsbudgeten. Efter några år med resultat kring nollstrecket, så pekar årets resultat på en tydlig resultatförsämring. I resultatet ingår en orealiserad finansiell värdeförändring (intäkt) enligt den nya redovisningsmodellen med 64 mnkr. Exkluderas denna orealiserade intäktspost uppgår det prognostiserade resultatet till -222 mnkr.
Den negativa prognosen beror främst på underskott inom Regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsfinansiering med 84 mnkr, där kostnader inom läkemedelsområdet (50 mnkr) och vårdgarantin (40 mnkr) utgör de enskilt största underskotten. Vårdgarantin har använts i högre utsträckning än planerat för att klara det ökade inflödet till den specialiserade vården. Läkemedelsbudgeten utgår normalt från Socialstyrelsens beräkningar och anpassas efter Hallands förutsättningar. Uppräkningen av 2019 års läkemedelsbudget justerades ned något samtidigt som kostnadsutvecklingen är högre än förväntat hittills i år.
De driftnämnder som prognostiserade negativa resultat i månadsrapporten efter februari anmodades att inkomma med åtgärdsplaner för att nå en ekonomi i balans. Detta gäller Driftnämnden Hallands sjukhus, Driftnämnden Psykiatri, Driftnämnden Ambulans diagnostik och hälsa och Driftnämnden Regionservice.
Pågående processer, projekt och satsningar inom fokusområdena Hög attraktivitet, Stark konkurrenskraft och Fler i arbete fortskrider enligt plan.
Region Halland tillhör de regioner i landet med bäst tillgänglighet inom den specialiserade vården. Senaste trycksårsmätningen visar att Halland förbättrat sitt resultat avsevärt jämfört med föregående års mätning. Produktionen av vård under årets första månader löper i stort enligt plan men inom närsjukvården (privata och regiondrivna) minskar sköterskebesöken under årets första tre månader med 14 procent ( cirka 15 000 besök). Besök till sköterskor i närsjukvården är från och med årsskiftet avgiftsbelagda vilket sannolikt är en bidragande orsak.
Hälso- och sjukvården i Halland står inför stora förändringar som en följd av ökade förväntningar och behov från invånarna, demografisk- och digital utveckling samt nya behandlingsmetoder och läkemedel. Arbete och analyser pågår enligt plan inom årets fokusområden för hälso- och sjukvården; Möta fler behov nära, Sammanhållen vård, Kunskapsstyrning: hjärtsjukvård samt digitalisering.
Den positiva trenden inom personalområdet fortsätter. Sjukfrånvaro, personalomsättning samt utnyttjande av bemanningspersonal håller sig inom årets beslutade målvärden.
Bilagor
Regionkontoret har föreslagit att hälso- och sjukvårdsstrategin och kompetensförsörjningspolicyn följs upp i samband med framtagandet av planeringsförutsättningar inför mål- och budget 2021-2023 istället för i uppföljningsrapporteringen och i årsbokslutet (som har angetts i berörda dokument). Skälet till detta är ett planerat förändrat arbetssätt där uppföljningen av strategierna (och policyn) istället ska fungera som faktaunderlag för budget- och planeringsprocessen. Mål- och budgetdokumentet ska ange vad som primärt ska följas upp i uppföljningsrapporter och årsredovisning, inte strategierna. Strategin (och policyn) är instruerande och vägledande om vad som bör följas upp. 2019 utgör samtidigt ett omställningsår då ny styrmodell är under utarbetande, vilket också begränsar förvaltningens förutsättningar för att följa upp samtliga delar i angivna dokument.
Det ska i sammanhanget anges att flera av de angivna fokusområdena i både hälso- och sjukvårdsstrategin och kompetensförsörjningspolicyn ingår i mål- och budgetarbetet: sammanhållen vård, hjärtsjukvård, digitalisering och möta fler behov nära, utvecklande av nya former för regionens kompetensutveckling, tydlig och transparent process för rekrytering av chefer, samt uppföljning av verksamhetsmått av grunduppdraget.
Då det är fullmäktige som antagit såväl hälso- och sjukvårdsstrategin som kompetensförsörjningspolicyn ska fullmäktige underrättas om och ta ställning till föreslagen justering av uppföljningen.
Idag är vi cirka 330 000 hallänningar vilket ska jämföras med 230 000 invånare för cirka 40 år sedan. Ser vi till den prognostiserade utvecklingen kan vi konstatera att Halland kommer fortsätta växa med ungefär 60 000 invånare fram till 2040.
Men den positiva befolkningsutvecklingen leder oss också fram till den största utmaningen som vi behöver ta höjd för redan nu - den demografiska utvecklingen. Vi blir allt äldre och om tio år är vi 10 000 fler hallänningar som är över 80 år, jämfört med i dag. Det betyder att färre behöver försörja fler.
Den demografiska utvecklingen betyder att kostnaderna ökar i snabbare takt än skattekraften. Vi behöver därför fortsätta att minska kostnadsökningen och alla verksamheter har krav på sig att effektivisera. Det kommer att krävas omställning av hälso- och sjukvården för att möta utmaningarna och för att möjliggöra det höjs skatten.
Planering för omställningsarbetet startar omedelbart. Regionstyrelsen kommer senast i september att fatta beslut om ett utredningsuppdrag gällande omställning av Hälso- och sjukvård, samt därtill nödvändiga fastighetsinvesteringar.
Bilagor
Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för Vårdval Halland specialiserade öppenvård samt mål 2020
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår. 2020 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland specialiserad öppenvård.
Bilagor
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår avseende mål och uppdrag. 2020 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland närsjukvård.
Bilagor
Åtgärder för att säkerställa driften i köken på Hallands sjukhus Varberg och Halmstad fram till 2025
Regionstyrelsen gav 2018 Regionkontoret i uppdrag att utreda framtida kostförsörjning. Utredningen redovisades i januari 2019. Den påvisade att frågan är komplex och innebar svåra avvägningar eftersom det finns utmaningar kopplat till fastigheter och hälso- och sjukvårdens utveckling i Halland i båda alternativen. Regionstyrelsen fattade beslut att lägga slutrapporten till handlingarna.
Ställningstagande behöver göras för att komma ett steg närmre den framtida kostförsörjningen i Region Halland. Ett alternativ som utredningen föreslog var:
• Livtidsförlängande åtgärder i nuvarande kök med nuvarande system.
Detta alternativ har utifrån rådande omständigheter kring utmaningar kopplat till fastigheter och hälso- och sjukvårdens utveckling i Halland bedömts som det kortsiktiga mest lämpliga och styrelsen ger i uppdrag till Regionkontoret att gå vidare med livstidsförlängande åtgärder i nuvarande kök till en uppskattad kostnad på 2,0 mn kr/år (täcker dock inte större systemhaveri) fram tills 2025.
Utöver detta så är den uppskattade investeringskostnaden för köken avseende köksutrustning, matvagnar och truckar 30 m nkr fram tills 2025 vilket ska säkerställas via driftnämnden Regionservice.
Parallellt med att detta arbete pågår så genomför Regionservice en standardisering av sina tjänster som kommer att påverka framtida kostförsörjning. Regionkontoret arbetar skyndsamt vidare med att ta fram planen för att bemöta framtida utmaningar kopplat till fastigheter och hälso- och sjukvårdens utveckling i Halland. Dessa två arbeten kommer att ge ny kunskap och ge oss bättre förutsättningar inför beslutet om val av framtida kostförsörjning i Region Halland.
Bilagor
I samband med en utredning kring framtidens arbetsplats på Regionkontoret, har behov av förändrade lokaler uppkommit.
Regionfastigheter ser att lokalernas förutsättningar inte tillgodoser verksamheternas behov.
Då fastigheten Bredsidan 10 är beslutad att försäljas föreligger ett lokalbehov för de nuvarande hyresgästerna, som tills vidare kommer att inhysas i en extern förhyrning.
Samordningsvinster finns i att samla verksamheter som finns utspridda geografiskt idag, såsom verksamheter i fastighet Bredsidan 10 med flera.
Förstudieuppdraget omfattar nybyggnation samt genomlysning av befintlig verksamhets lokalbehov och möjligheter för ombyggnation av befintliga lokaler för att tillgodose verksamheternas krav på ändamålsenliga och moderna lokaler.
En styrgrupp samt arbetsgrupp föreslås tillsättas med utsedda deltagare för framtagandet av förstudien.
Ett aktivitetsbaserat arbetssätt är grunden för förstudiens omfattning.
Begäran om förstudie för verksamhetsanpassning/teknikinvesteringar Getinge vårdcentral – Getinge-Brogård 1:114
Närsjukvården har ett behov av att genomföra lokalanpassningar för att kunna effektivisera flödena på vårdcentralen i Getinge. Dessa behov tillsammans med omfattande reinvesteringsbehov på fastigheten i form av
ex. avloppstammar, klimatskal, ytskikt etc. gör att en förstudie krävs för att kunna genomblicka de verksamhets- samt fastighetsmässiga konsekvenser en sådan ombyggnation får.
Förstudien ska beskriva två alternativ där alt. 1 visar på en lösning med anpassning av befintlig byggnad. Alternativ 2 ska visa på lösning i form av nyproduktion på befintlig placering där de båda alternativen kan ställas mot varandra.
Driftnämnden Psykiatrin har beslutat om fortsatt verksamhet i Hylte. Verksamheten bedrivs i dag i by 007 och 008. Dessa lokaler är inte ändamålsenliga och att tillgänglighetsanpassa dessa lokaler är förenat med väldigt stora kostnader. Byggnaderna föreslås därför rivas och nya lokaler erbjuds därefter psykiatrin i by 001. Dessa lokaler är idag tomställda och inbringar ingen hyresintäkt till Region Halland. Psykiatrin kommer ej heller att erhålla någon ökning av sina driftskostnader mot vad de har idag.
Varbergs sjukhus (HSV) - Getakärr 6:16 - Tillbyggnation av byggnad i samband med robust elförsörjning och nytt kylsystem
Regionfastigheter har i samband med statusinventeringen uppmärksammat förbättringsområden kring försörjningssystemen på Hallands sjukhus, Varberg. De system det gäller är el-försörjning och kylförsörjning.
För att lösa dessa erfordras en tillbyggnad av befintlig försörjningsbyggnad 009. Tillbyggnaden uppgår till totalt 550m2 BTA.
Kostnaden för projektet är upptaget i budget 2020 och 2021, detta ärende avser endast beslut för tillbyggnationen.
Bilagor
I samband med en riskanalys på avfallsstationen på Vapnöhöjden i Halmstad uppmärksammades några förbättringområden. Dessa kommer i detta projekt att åtgärdas. Omfattningen innebär att anläggningen förses med förbättrad säkerhet i och kring fraktionerna för att säkerställa arbetsmiljön. Exempel på åtgärder är bland annat utöka avfallsstationens yta, förbättra flödet inom området, förbättra skyltning samt att avskärma området.
Varbergs bostad låter meddela att de inskickat ansökan om fastighetsdelning till Lantmäteriet i november 2018 och nu fått besked att det kan dröja fram till våren 2020 innan ärendet hunnit handläggas och vunnit laga kraft. Detta innebär stora konsekvenser dels då vi har ett angeläget ärende att ansöka om bygglov på paviljonger ( 18 boenden) samt att takrenovering som är förestående kan påbörjas för att inte förvärra skaderiskerna i byggnaderna. Dessa två faktorer är beaktade tidigare i värdering och prisförhandling.
Bilagor
En avsiktsförklaring för Markarydsbanan finns framtagen och innehållet har nyligen förankrats i Regionstyrelsens tillväxtutskott och med den ledande politiken i Laholms kommun samt Trafikverket. Avsiktsförklaringen tas upp för beslut i Regionstyrelsen och efter det kan arbetet med medfinansieringsavtal mellan parterna ta vid.
Bilagor
Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna, föreslår i en motion att Region Halland inrättar ett årligt civilkuragepris. Förslaget motiveras med att det känns viktigt att lyfta fram personer som utgör goda exempel.
Region Halland har sedan länge vedertagna principer vad det gäller priser och utmärkelser om att dessa ska anknytning till regionens ansvar och uppdrag – samt att det finns en långsiktighet och ett strategiskt arbetssätt för att komma i fråga för ett pris. Region Hallands ansvar är också att arbeta brett och långsiktigt och inte med att belöna engångsinsatser som ett civilkuragepris skulle innebära – även om det handlar om en behjärtansvärd insats.
Bilagor
Information om Region Hallands integration med patientorganisationerna.
I uppdraget som förtroendevald politiker i Region Halland ingår att se till att regionen har en tillräckligt god arbetsmiljö för alla som arbetar eller verkar i regionen, oavsett kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, funktionsvariation, utbildning, bostadsort, social ställning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. I denna utbildning får du kunskap om vilket ansvar styrelsen har i rollen som arbetsgivare, vad som styr ansvarsfrågor kopplat till arbetsmiljö, jämlikhet och jämställdhet och vad detta ansvar innebär i praktiken. Du får också kunskap om vilket stöd som finns för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete i syfte att förebygga ohälsa och olycksfall och främja hälsa, samt vilket stöd du själv kan få som förtroendevald politiker i Region Halland.
Bilagor
Öresundsinstitutets VD och chefredaktör Johan Wessman informerar om och ger sina perspektiv på aktuell utveckling i Öresundsregionen.
Region Hallands resultat för 2019 prognostiseras till -158 mnkr vid årets slut, vilket är 170 mnkr sämre än årsbudgeten. Efter några år med resultat kring nollstrecket, så pekar årets resultat på en tydlig resultatförsämring. I resultatet ingår en orealiserad finansiell värdeförändring (intäkt) enligt den nya redovisningsmodellen med 64 mnkr. Exkluderas denna orealiserade intäktspost uppgår det prognostiserade resultatet till -222 mnkr.
Den negativa prognosen beror främst på underskott inom Regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsfinansiering med 84 mnkr, där kostnader inom läkemedelsområdet (50 mnkr) och vårdgarantin (40 mnkr) utgör de enskilt största underskotten. Vårdgarantin har använts i högre utsträckning än planerat för att klara det ökade inflödet till den specialiserade vården. Läkemedelsbudgeten utgår normalt från Socialstyrelsens beräkningar och anpassas efter Hallands förutsättningar. Uppräkningen av 2019 års läkemedelsbudget justerades ned något samtidigt som kostnadsutvecklingen är högre än förväntat hittills i år.
De driftnämnder som prognostiserade negativa resultat i månadsrapporten efter februari anmodades att inkomma med åtgärdsplaner för att nå en ekonomi i balans. Detta gäller Driftnämnden Hallands sjukhus, Driftnämnden Psykiatri, Driftnämnden Ambulans diagnostik och hälsa och Driftnämnden Regionservice.
Pågående processer, projekt och satsningar inom fokusområdena Hög attraktivitet, Stark konkurrenskraft och Fler i arbete fortskrider enligt plan.
Region Halland tillhör de regioner i landet med bäst tillgänglighet inom den specialiserade vården. Senaste trycksårsmätningen visar att Halland förbättrat sitt resultat avsevärt jämfört med föregående års mätning. Produktionen av vård under årets första månader löper i stort enligt plan men inom närsjukvården (privata och regiondrivna) minskar sköterskebesöken under årets första tre månader med 14 procent ( cirka 15 000 besök). Besök till sköterskor i närsjukvården är från och med årsskiftet avgiftsbelagda vilket sannolikt är en bidragande orsak.
Hälso- och sjukvården i Halland står inför stora förändringar som en följd av ökade förväntningar och behov från invånarna, demografisk- och digital utveckling samt nya behandlingsmetoder och läkemedel. Arbete och analyser pågår enligt plan inom årets fokusområden för hälso- och sjukvården; Möta fler behov nära, Sammanhållen vård, Kunskapsstyrning: hjärtsjukvård samt digitalisering.
Den positiva trenden inom personalområdet fortsätter. Sjukfrånvaro, personalomsättning samt utnyttjande av bemanningspersonal håller sig inom årets beslutade målvärden.
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår. 2020 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland specialiserad öppenvård.
Samtliga avsnitt är genomgångna