Hoppa över navigering
  1. Protokollet justeras av ordförande och en ledamot. 

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Styrelsen ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Regeringen har beslutat att tillsätta en särskild utredare som ska lämna förslag på hur den framtida regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska inriktas och utformas. Utredningen har nu lämnat ett delbetänkande och Region Halland har beretts möjlighet att lämna ett remissvar.

     

    Delbetänkandet innehåller bedömningar rörande ansvarsfördelningen inom den territoriella politiken, behovet av samverkan inom politikområdet samt frågan om huruvida den regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken bör vara ett gemensamt politikområde. Delbetänkandet lämnar ett författningsförslag som skulle innebära ett förtydligande i lagen om regionalt utvecklingsansvar rörande regionernas uppdrag att samråda med civilsamhället.

     

    Region Halland konstaterar att delbetänkandet innehåller många bedömningar men få förslag. Region Hallands yttrande berör bland annat behovet av en tydligare nationell målbild och ansvarsfördelning inom den territoriella politiken, betydelsen av regionernas mandat att leda det regionala utvecklingsarbetet utifrån sina unika förutsättningar, och vikten av balans mellan kompensatoriska insatser och regionalt utvecklingsarbete.

    Bilagor

  4. EU-kommissionen har i sitt förslag En moderniserad sammanhållningspolitik möjliggjort för medlemsländer att ändra i befintliga program för sammanhållningspolitiken programperioden 2021-2027. Ändringarna ska syfta till att öka sammanhållningspolitikens bidrag till strategiska EU-prioriteringar inom framför allt konkurrenskraft, försvar, säkerhet och resiliens.

    För Västsverige (Västra Götalandsregionen och Region Halland) innebär det en möjlighet att komplettera befintligt program för Europeiska regionalfonden (ERUF) Västsverige med ett nytt särskilt mål 1.7 som syftar till att stärka industrins dual use- och försvarskapacitet. Det nya särskild målet har fokus på att bättre tillvara forskning och innovation inom det civila innovationssystemet för att även kunna möta behov kopplat till försvar och beredskap. Målgrupp för insatserna är små-och medelstora företag och programändringen möjliggör bland annat projekt som ska stärka samarbeten för (försvars)innovation, långsiktig samverkan mellan (försvars)företag, myndigheter och akademi, stötta små och medelstora företag att anpassa och utveckla dual-use kapacitet, utveckla cybersäkerhet och digital resiliens och/eller ställa om befintliga testbäddar och teknikinfrastruktur efter nya behov inom dual use. Samtliga satsningar ska bidra till den hållbara utvecklingen.

    Västsverige har, likt andra regioner, haft ett lågt söktryck på särskilt mål 2.2 Främja förnybar energi. Region Halland och Västra Götalandsregionen vill därför undersöka möjligheten att styra om medel från primärt särskilt mål 2.2 till det nya särskild målet 1.7 för att bättre kunna nyttja pengarna för investering i industriell kapacitet.

    EU-kommissionens förslag om En moderniserad sammanhållningspolitik förhandlas på EU-nivå och efter beslut i EU har medlemsländerna/regionerna två månader på sig att inkomma med förslag till programändring vilket gör att Västsverige har en preliminär tidsram att förhålla sig till där vi kommer behöva skicka in en programändring preliminärt i september 2025.

    Region Halland och Västra Götalandsregionen skrev tillsammans programmet för Regionalfonden Västsverige. Programmet beslutades av regionstyrelsen 2021-02-10 och av Västra Götalandsregionen 2021-02-09. Tillväxtverket är förvaltande myndighet för regionalfonden. Regionalfonden Västsverige finansierar projekt med 40% av den totala projektkostnaden och Västra Götalandsregionen är tillsammans med Region Halland den största medfinansiären till regionalfondsprojekt i Västsverige.

     

    För ytterligare information:

    • Länk till programmet Europeiska regionalfonden (ERUF) Västsverige 2021-2027 Västsverige - Tillväxtverket

     

    Bilagor

  5. Region Halland ingår sedan 1 januari 2018 i det interregionala politiska samarbetet STRING.

    På grund av förändringar i samband med den danska Sundhetsreformen behöver STRING:s organisatoriska status reformeras. STRING ombildas därför till en dansk ideell förening. För fortsatt medlemskap behöver Region Halland besluta om att inträda som medlemmar i den nya ideella föreningen.

    I jämförelse med dagens nätverk medför den förändrade organisationsformen ingen förändring vad avser syfte och uppdrag. Den årliga kostnaden för föreningen blir densamma som för nuvarande nätverk.

    Bilagor

  6. Regionstyrelsen har att utse en ledamot och en ersättare till styrelsen i den nybildade ideella föreningen STRING.

  7. Idéburen sektor har en viktig roll för att skapa ett hållbart samhälle. Region Halland har sedan lång tid prioriterat arbete i syfte att än mer möjliggöra och skapa förutsättningar för samverkan med och mellan idéburna organisationer i Halland.

     

    I Halland finns sedan 2019 en överenskommelse (HÖK) med och mellan idéburna organisationer på regional nivå. Syftet med överenskommelsen är att ytterligare främja den goda relationen mellan de organisationer som undertecknade den, öka kunskapen om varandra och skapa förutsättningar för utökat samarbete.

     

    Förslag till uppdaterad och reviderad HÖK är framtagen gemensamt av Region Halland och regionala idéburna organisationer. Inriktningen har varit att fokusera på att vara förutsättningsskapande för samverkan, utgå ifrån vår gemensamma regionala utvecklingsstrategi och vara enkel att förstå. Framtaget förslag är bifogat.

    Bilagor

  8. Inera AB har erbjudit regionerna utveckling av en ny 1177 app genom en avsiktsförklaring. I avsiktsförklaringen framgår att dagens app har låga betyg i App Store och Google Play och att appen har många nedladdningar. Inera anser att appen behöver moderniseras och har därför begärt in medel från regioner via processen intresseanmälning och avsiktsförklaring. För att en ny 1177 app ska utvecklas behöver regioner motsvarande 50% av befolkningsunderlaget tackar ja. Region Halland har analyserat förslaget från Inera och har kommit fram till att en ny app inte möter regionens behov. Regionen anser att fokus bör vara på webb då det ger bättre möjligheter för tillgänglighet och lägre kostnader.

    Bilagor

  9. Regionkontoret ser regelbundet över regionstyrelsens delegationsordning i syfte att ständigt förbättra besluts- och ärendehantering inom nämndens ansvarsområden. Det föreslås justeringar för att passa verksamheternas aktuella arbetssätt och behov.

     

    De föreslagna förändringarna i regionstyrelsens delegationsordning kan föranleda behov av regionövergripande ändringar.

     

    Bilagor

  10. Helen Ung Le (S) och Patrik T. Nilsson (S) föreslår i en motion att Region Halland inför användande av djur-naturunderstödda och trädgårdsterapeutiska insatser som behandlingsmetod till barn och unga med psykisk ohälsa.

    Driftnämnden psykiatri ser det inte som möjligt att bedriva eller tillhandahålla djur-naturunderstödda och trädgårdsterapeutiska insatser som behandlingsmetod inom ramen för sitt uppdrag. I en rapport från HTA Syd beställd av Regionkontoret konstateras att det inte går att luta sig mot någon specifik evidens vid eventuellt införande av den föreslagna behandlingsmetoden. Det krävs en mer omfattande forskning för att kunna mäta effekter av interventionen.

    Bilagor

  11. Regionfullmäktige har beslutat att regionens placeringar ska ske på ett etiskt och ett miljömässigt försvarbart sätt. Utöver avvägningen mellan avkastning och risk ska därför även hållbarhetsaspekter beaktas i placeringsverksamheten.

     

    Det finns idag kraftiga begränsningar i riktlinjerna att göra placeringar inom vissa sektorer, vilket i praktiken innebär att placeringar inte är möjliga. Dessa sektorer är pornografi, tobak, alkohol, massförstörelsevapen, vapen och krigsmateriel, kommersiell spelverksamhet samt fossila bränslen.

     

    Förändringar i omvärlden har dock medfört att synen på vad som är hållbara och etiska investeringar har förändrats. Normen i offentlig sektor har länge varit att inte placera, eller kraftigt begränsa möjligheten att placera, i ovan nämnda sektor. Denna norm håller på att förändras på grund av de förändrade geopolitiska förhållandena och de ökade kraven på försvarsutgifter kopplat till de säkerhetsutmaningar som nu finns. Som en konsekvens av ökade geopolitiska spänningar och krav på stärkt försvarskapacitet, har flera offentliga aktörer nu öppnat upp för möjligheten att placera i sektorn för konventionella vapen.

    Genom att lägga till ordet ”kontroversiella” vapen i policyn, för sektorer som ska exkluderas, öppnas möjligheten till investeringar i annan försvarsindustri. Detta innebär att de tidigare angivna sektorerna för massförstörelsevapen samt vapen och krigsmateriel kan tas bort, då massförstörelsevapen inkluderas i kontroversiella vapen.

     

    Att exkludera kontroversiella vapen innebär att inga placeringar får ske i vapen som inte gör skillnad på civila eller militära mål och anses förorsaka motståndaren onödigt lidande, överflödig skada eller som dabbar civilbefolkningen urskillningslöst. Detta avser vapen så som personminor, klustervapen, kemiska och biologiska vapen, splitter-, brand- och laservapen samt kärnvapen.

     

    Bilagor

  12.   13

    Paus (10 min)

  13. Region Hallands revisorer har genomfört en granskning av det systematiska patientsäkerhetsarbetet inom Regionstyrelsens och Driftnämndernas Närsjukvård, Hallands sjukhus och Ambulans, diagnostik och hälsas ansvarsområden. Patiensäkerhetsarbete syftar till att ingen patient ska drabbas av ett undvikbart lidande, så kallad vårdskada. Revisorerna har ställt fyra revisionsfrågor, där en betraktas som fullt besvarad och tre delvis besvarade. Man lämnar också tre rekommendationer. Dessa totalt sju påståenden föreslås i bilagda yttrande anses besvarade.

    Bilagor

  14. På uppdrag av Region Hallands revisorer har PwC genomfört en granskning av regionens arbete med tillgång och beredskap för läkemedel. Syftet med granskningen har varit att bedöma om regionstyrelsen har säkerställt att ändamålsenliga åtgärder vidtagits för att säkerställa en god tillgång till läkemedel och att det finns tillräcklig beredskap. Regionstyrelsen har att yttra sig över granskningen och meddela vilka åtgärder styrelsen avser vidta för att hantera föreslagna rekommendationer.

    Bilagor

  15. Regionens revisorer har behandlat och godkänt revisionsrapport om granskning av hantering av personuppgifter och sekretess vid digitala vårdmöten. Granskningens syfte är att bedöma om regionstyrelsen har säkerställt att digitala vårdmöten sker på ett ändamålsenligt och lagenligt sätt, revisorerna har i granskningen biträtts av sakkunniga från PWC.

    Revisionsrapporten har tillsänts Regionstyrelsen för yttrande och redogörelse om vilka åtgärder som regionstyrelsen avser att vidta med anledning av resultatet i granskningen.

    Bilagor

  16. Överenskommelse om Trygg och effektiv utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Halland 2025 ska gälla från 2025-01-01 till och med 2025-09-30 med möjlighet till förlängning tre månader i taget under förutsättning att det godkänts av alla parter.

    Ett samverkansarbete är påbörjat för att ta fram en ny överenskommelse, men den kommer inte vara klar för att bli godkänd och träda i kraft 1 oktober 2025. Samsyn råder mellan Region Halland och Hallands kommuner gällande att förorda en fortsättning av nuvarande överenskommelse fram tills en ny är på plats.

    Överenskommelse om Trygg och effektiv utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i Halland 2025 förlängs med tre månader från 2025-10-01 till och med 2025-12-31 under förutsättning att det godkänts av alla parter.

    Till överenskommelsen finns rutinen Ekonomisk genomsnittsmodell Halland – justering av fakturaunderlag, som ska ge vägledning till de samverkande parterna om vilka felaktigheter som kan justeras på fakturaunderlaget fram tills fakturan är sänd. Rutinen beskriver även justering av fakturor och att det från 1 november 2023 och framåt sker en 35 % rabatt av totalbeloppet, vilken läggs på slutlig fakturering innan den sänds till respektive kommun. Denna rutin Ekonomisk genomsnittsmodell Halland – justering av fakturaunderlag ska förlängas under samma tidsperiod som överenskommelsen.

    Bilagor

  17. Regionstyrelsen fastställer varje år sina sammanträdesdagar för nästkommande år. De till regionstyrelsens hörande utskotten samt Social hållbarhetsberedning fastställer sina egna sammanträdesdagar.

     

    Bilagor

  18. Styrelsen för Sigrid och Adolf Nordenborgs stiftelse har anmodat att regionfullmäktige beslutar om byte av revisionsbolag för stiftelsen. Förslaget är att utse Cedra Sverige AB (org nr 559513-6275) som auktoriserat revisionsbolag för stiftelsen.

    Bilagor

  19.   22

    Redovisning av delegationsbeslut

  20.   23

    Anmälningar för kännedom

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.