Möte 2019-10-09
-
Kl 09:30 – 09:35
Inledning
Kl 09:35 – 09:45
Ärende 7 Riktlinje för planering och uppföljning
Per Karlsson
Kl 09:45 – 10:20
Ärende 8 Region Halland uppföljningsrapport 2
Per Karlsson, Ann-Sofi Isaksson
Ärende 9 Regionkontorets uppföljningsrapport 2 (januari-augusti 2019)
Cristine Karlsson
Ärende 10 Nämndernas åtgärdsplaner 2019 för en ekonomi i balans
Per Karlsson
Kl 10:20 – 10:45
Ärende 11 Information om skatteprognoser och utjämningssystemet
Louise Lindstedt
Kl 10:45 - 10:50 (OBS! Ingen föredragning bara svara på ev frågor)
Ärende 12 Tandvårdstaxa 2020
Rickard Ekdal, Gunnel Håkansson
Kl 10:50 – 11:05
Ärende 13 Framtidsarbetet 2015 – 2018 Slutredovisning
Cristine Karlsson
Kl 11:05 – 11:10 (OBS! Ingen föredragning bara svara på ev frågor)
Ärende 14 Avrapportering förädla höghuskorridoren Hallands sjukhus Varberg
Lina Brandelius
Kl 11:10 - 11:20
Ärende 15 Strukturerat vårdflöde med ökad tillgänglighet till utredning och behandling
Maria Nilsson, Helena Morténius
Kl 11:20 – 11:30
Ärende 16 Svar på revisionsrapport – Uppföljning av tidigare granskning av vård, omsorg och stöd för personer med missbruk och beroendeproblematik
Maria Nilsson
Kl 11:30 – 11:40
Ärende 19 Ägaranvisning Almi Företagspartner Halland 2020
Ann-Mari Bartholdsson
Kl 11:40 - 11:50
Ärende 20 Fordonsförvaltning inom Öresundståg
Åke Bengtsson
Kl 11:50 – 12:15
Gruppmöten
Kl 12:15 – 12:35
BeslutsmöteBilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
2
Justering
-
3
Godkännande av föredragningslistan
-
Anmälan av fattade delegationsbeslut
-
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- TillväxtutskottetBilagor
-
928kb Ladda ner dokument
-
672kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
748kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
716kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska regionstyrelsen två gånger om året redovisa till fullmäktige vilka väckta motioner som ännu inte har slutbehandlats.
I skrivande stund finns tio motioner som ännu inte har slutbehandlats av regionfullmäktige.
För åtta motioner pågår beredningsprocessen inom regionkontoret. Fyra av dessa är i skrivande stund anmälda för politiskt behandling och slutbehandlas sannolikt på fullmäktiges möte i oktober. Remissyttrande inväntas för en motion och en motion har precis väckts.-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Det övergripande målet för Region Hallands verksamhet är att utveckla Halland bästa livsplatsen för Hallands invånare. För att nå goda resultat ska det finnas en tydlig länk mellan vision, övergripande mål, nämndernas mål, verksamheternas syfte och aktiviteter och uppföljning. Det handlar om vad vi vill, vad vi har och hur vi gör.
Regionfullmäktige har genom beslutat reglemente angett ramarna för hur styrningen ska ske inom Region Halland. Denna riktlinje är framtagen för att beskriva hur Regionfullmäktiges beslut omsätts i praktiken. Syftet är att fastställa hur arbetet med planering, genomförande och uppföljning ska ske för att säkerställa:
• förutsättningar för en god livskvalitet hos invånarna
• att Regionfullmäktiges mål och ambitioner uppnås
• att lagstiftning och intern styrning efterlevs
• en styrning med fokus på verksamheternas syfte
• en god ekonomisk hushållning.-
227kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands resultat för 2019 prognostiseras till 90 mnkr vid årets slut, vilket är 77 mnkr bättre än årsbudgeten och jämfört med uppföljningsrapport 1, efter mars månad, har regionens prognos förbättrats med 247 mnkr. Verksamheterna uppvisar prognosförbättringar som en effekt av arbetet med åtgärdsplanerna. Driftnämnden Hallands sjukhus har förbättrat sin prognos med 20 mnkr, vilket innebär ekonomi i balans vid årsskiftet. Driftnämnden Psykiatri har förbättrat sin prognos med 6 mnkr och Driftnämnden Ambulans diagnostik och hälsa med 4 mnkr. Prognosen påverkas också positivt av ökade skatteintäkter enligt den senaste prognosen från SKL (36 mnkr), en ökning av riktade statsbidrag enligt beslutad nationell överenskommelse mellan regeringen och SKL (60 mnkr), en ökning av orealiserade vinster avseende finansiella intäkter enligt ny lagstiftning (58 mnkr) samt reavinster pensionsmedel (27 mnkr).
Inom Regional utveckling och tillväxt finns tre fokusområden: Hög attraktivitet, Stark konkurrenskraft och Fler i arbete. Pågående processer, projekt och satsningar inom dessa områden fortskrider enligt plan. Regional utveckling är beroende av fungerande samverkan, främst inom Halland men i takt med att arbetsmarknaderna blir större ökar också behovet av gränsöverskridande samarbete. Halland deltar aktivt i ett flertal nationella och internationella samarbeten. Regionsamverkan Sydsverige, STRING och Greater Copenhagen är exempel på samarbetsarenor. I Regionsamverkan Sydsverige är bredbandsutbyggnaden ett fokusområde där de ingående regionerna samverkar för att uppnå det nationella bredbandsmålet. Hållbar utveckling förutsätter ett jämställt samhälle. Region Halland är en av de sex regioner som ingår i SKL:s satsning Modellregioner under 2019.
Den halländska hälso- och sjukvården kännetecknas av hög kvalitet, god tillgänglighet samt av nöjda patienter och invånare, vilket framgår av nationella jämförelser. Det pågår ett aktivt arbete med ständiga förbättringar av patientprocesserna. Goda resultat av detta arbete visar sig genom minskning av medelvårdtiden med bibehållen medicinsk kvalitet, en låg beläggningsgrad och det lägsta antalet överbeläggningar sedan denna indikator började följas. Region Halland har en god tillgänglighet inom den lagstadgade vårdgarantin för den specialiserade vården. Under perioden januari–juli 2019 uppvisar Halland ett resultat i topp i riket. Tillgängligheten till BUP har dock en nedåtgående trend de senaste månaderna där genomförda första bedömningar inom 30 dagar i snitt för året ligger på 58 procent till och med juli. Det finns ett samband med ett högt inflöde till BUP. Inom närsjukvården nås en tillgänglighet över snittet för riket och anpassning till utökade vårdgarantin pågår.
Arbetet med Hälso- och sjukvårdsstrategin syftar till att bibehålla den höga kvalitet regionen har och lyfta de områden där otillräckliga resultat ses. Varje år identifieras därför fokusområden med utvecklingspotential och till dessa kopplas mål och indikatorer. Inom två av fyra fokusområden inom hälso- och sjukvård bedöms de uppsatta målen kunna uppnås under året och för två bedöms målen delvis kunna uppnås.
Överlag ligger Region Halland väl till inom årets fokusområden för regionen som arbetsgivare. Arbetet med att etablera digitalt lärande som kompetensutvecklingsform går enligt plan. Personalomsättningen är inom målvärdet. Den sjunkande trenden planar ut. Sjukfrånvaron är inom målvärdet för Region Halland. Kostnaden för inhyrd personal är fortsatt sjunkande, där inhyrda sjuksköterskor står för den största minskningen.
Regionens ekonomiska fokusområde 2019 är att minska kostnadsutvecklingstakten för att möjliggöra en långsiktigt god ekonomisk hushållning. Fokusområdet följs upp genom tre indikatorer. Enligt prognosen beräknas en av tre indikatorer uppfylla årets målvärden.-
242kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
395kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med uppföljningsrapporten är att återredovisa måluppfyllelse och avvikelser i förhållande till besluten i Mål och budget 2019. En samlad utvärdering av måluppfyllelsen gällande både verksamhetsmässiga mål och ekonomiska mål sker ur perspektivet god ekonomisk hushållning. Syftet är även att skapa underlag för respektive organisatorisk nivå att utöva en effektiv styrning. Utöver den lagstadgade uppsiktsplikten över nämnder och bolag så har regionstyrelsen rollen att ansvara för att styrningen av Region Hallands verksamheter sker utifrån ett helhetsperspektiv. Detta innebär bland annat att ansvara för den gemensamma personalpolitiken och att förvalta Region Hallands tillgångar så att en god hushållning uppnås.
-
228kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
685kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanfattningsvis bedöms nämndernas åtgärdsplaner, i nuläget, vara tillräckliga åtgärder för att nå en ekonomi i balans senast 2022. I den sammanfattande rapporten (bilaga 1) redogörs kortfattat nämndernas åtgärdsplaner.
-
229kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
603kb Ladda ner dokument
-
-
Information om skatteprognoser och utjämningssystemet, hur dessa påverkar Region Halland och länets kommuner, både historisk tillbakablick och nuläge, samt förklara skatteprognos 2019 mot budget.
Bilagor
-
771kb Ladda ner dokument
-
-
Tandvårdstaxa för Allmäntandvård och tandreglering föreslås höjas med en prisökning på 2,8 procent, till skillnad från en ökning på referenspriset på 2,4 procent. Med beräknade volymer för allmäntandvården antas förslaget utöver referenspriset genera ca 1 mnkr, exkl frisktandvården och inkl. frisktandvården med 1,6 mnkr.
Anledningen till ökningen bygger på en utökad satsning för akademisk kompetensutveckling av tandhygienister.
Tandvårdstaxa för Specialisttandvården föreslås höjas med en prisökning på 3,3 procent, till skillnad från en ökning på referenspriset på 3,1 procent. Med beräknade volymer för Specialistandvården antas förslaget utöver referensprislistan genera ca 0,1 mnkr.-
252kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
245kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Vi har många lärdomar av Framtidsarbetet och för att bära in det i framtiden krävs det mod, uthållighet, ett tydligt ägarskap samt lednings- och handlingskraft att fortsätta det arbete som påbörjats. Arbetet som har pågått under tiden 2015 - 2018 under namnet Framtidsarbetet har varit en förutsättning för Region Halland att nå den situation där vi befinner oss idag, såväl verksamhetsmässigt som ekonomiskt. Regionen har genom arbetet lagt grunden för en medvetenhet i hela organisationen, det vill säga, vi har påbörjat en förändringsprocess i verksamheten som är såväl en grundförutsättning som en framgångsfaktor för ett processorienterat arbetssätt. Däremot tar ett förändringsarbete av den dimension som Framtidsarbetet var tid, och grunden för att realisera alla effekterna var inte realistiskt. Detta har inneburit att den estimerade ekonomiska potentialen av Framtidsarbetet inte uppnåddes.
Framtidsarbetet har lett till en utveckling av verksamheten och hur vård bedrivs i vår organisation genom ordnat införande av ny kunskap, nya läkemedel, nya medicintekniska produkter samt regionala processbeskrivningar. Vi arbetar idag vidare med flera områden för att förbättra såväl flöden, processer och hur vi använder våra resurser. I Mål och Budget 2019 har ett antal områden pekats ut som fortsätter vår förändringsresa mot en ekonomi i balans och en vård av högsta kvalitet.
För att ett effektivt och optimalt utnyttjande av resurser identifierades behovet av en regiongemensam process för produktions- och kapacitetsstyrning, PKS. Detta arbete prioriterades inte tillräckligt inom ramen för Framtidsarbetet vilket var en anledning till att beräknad ekonomisk effekt inte uppnåddes.
En viktig lärdom för hela organisationen är att arbeta med genomförandekraft. Vi lägger stora resurser på planering och stora resurser på att bestämma hur vi ska följa upp beslut och satsningar. För resultat behöver vi fokusera på genomförandet. I Framtidsarbetet har det i många stycken varit otydligt vem som ansvarar för förändringen. Det har inneburit att ägarskapet har delegerats ner i linjen och därmed tappat styrfart och kraft och i viss mån blivit otydligt. Ledningskraft hänger i mångt och mycket samman med ägarskapet. Stödet till chefer som ska genomföra förändringen behöver vara stort.
En annan lärdom är att vi behöver ha en realism i ekonomiska antaganden. Estimat kring effekter var högt satt. Ingen effekt blir större än ledningens samlade förmåga till förändring och genomförande av beslut. Det är viktigt att ha mod att arbeta med förändringsarbete fokuserat och att låta det ta den tid det krävs för att få verkställighet i en kulturomvandling. Nya förändringsarbeten, strategier eller planer bör inte antas innan resultatet av det beslutade förändringsarbetet är avslutat.
Ett förändringsarbete av den dimension som Framtidsarbetet innebar kräver mod, handlingskraft och uthållighet av såväl politik som tjänstepersoner.-
251kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
775kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade i juni 2017 att genomföra en förstudie för att undersöka möjligheterna att förädla del av befintlig vårdkorridorsyta på Hallands sjukhus Varberg. Ytan benämns som höghuskorridoren och är belägen mellan uppgång C och uppgång D i höghuset på Hallands sjukhus Varberg (HSV). Uppdraget går ut på att utreda möjligheterna att effektivisera del av höghuskorridoren.
I förstudien genomfördes ett antal workshops gemensamt med verksamheterna för att kartlägga lämpliga användningsområden av ytan. Det enades om ett ökat utbud av digitala konferenslokaler. Men även att omlokalisera befintlig biblioteksyta. Konferenslokaler skulle bidra till minskat bilåkande och kan härledas till målsättningar definierade Region Hallands klimat och miljöpolicy. På så sätt kan mötesytor på avdelningar frigöras för andra verksamhetsändamål.
Förutsättningarna har under resans gång förändrats och det ursprungliga syftet med förstudien är inte längre prioriterat att genomföra, dock kan andra förstudier komma att aktualisera vissa delar ur denna förstudie.-
242kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Vuxenpsykiatrin i Region Halland har utarbetade riktlinjer för utredning, diagnostik och behandling men patientgrupperna har ökat vilket fört med sig långa väntetider till utredning och behandling, processen har därmed blivit bristfällig och ineffektiv med mycket omstarter. Ett strukturerat vårdflöde, med nya arbetssätt och ökad digitaliseringstakt, som följer patientens väg genom vårdkedjan ger bättre tillgänglighet och ökad kvalitet för patientgruppen.
-
247kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
16
Svar på revisionsrapport- uppföljning av tidigare granskning av vård, omsorg och stöd för personer med missbruk och beroendeproblematik
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Halland har revisionsbyrån Price Waterhouse Coopers, PwC, haft i uppdrag att göra en uppföljning av tidigare granskning av vård, omsorg och stöd för personer med missbruk och beroendeproblem. Syftet med granskningen har varit att besvara frågan om Driftnämnden Psykiatri och Driftnämnden Närsjukvård har vidtagit ändamålsenliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i tidigare genomförd granskning 2016.
Efter genomförd revision är revisorernas sammanfattande bedömning att vidtagna åtgärder inom driftnämnderna Psykiatri och Närsjukvård inte är tillräckligt tillfredsställande då pågående och planerade aktiviteter och åtgärder inte är klara och det finns brister som kvarstår.
Regionstyrelsen ska, tillsammans med Driftnämnden Psykiatri och Driftnämnden Närsjukvård, svara på vilka åtgärder styrelsen och nämnderna avser att vidta med anledning av granskningen senast 2019-09-30. I bifogat yttrande samt tillhörande bilagor framgår vad regionstyrelsen med driftnämnderna Psykiatri och Närsjukvård önskar framföra med anledning av revisionsrapportens bedömning.-
240kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
263kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
711kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Kristina Karlsson från Centerpartiet inkom den 29 augusti 2018 med en motion och yrkade om att ge Regionstyrelsen i uppdrag att utforma riktlinjer så att det tydligt framgår att vid upphandling av läkemedel skall tillverkaren presentera en godtagbar standard av vilka miljöåtaganden som sker vid forskning, tillverkning och distribution av läkemedel. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade den 13 november 2018 att motionssvaret ska beredas av regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsutskott.
I enlighet med beslutad regional inköpspolicy (bilaga 1) och befintliga riktlinjer för inköp och upphandling (bilaga 2) följer Region Halland upphandlingsmyndighetens kriterier för miljökrav och sociala krav vid upphandlingar, varför motionen anses besvarad.-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
263kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
-
Per Stané Persson, Socialdemokraterna, har lämnat in en motion gällande persontrafik på Markarydsbanan 2021. Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade att Regionkontoret skulle ta fram ett förslag på svar på motionen.
Region Halland, tillsammans med Trafikverket och Laholms kommun och övriga inblandade aktörer, arbetar aktivt för att trafik ska starta på Markarydsbanan så snart som möjligt förutsatt att de infrastrukturåtgärder som är planerade för att köra en attraktiv och robust timmestrafik är på plats.
Förutsättningarna för att starta timmestrafik på Markarydsbanan bygger på att stationerna i Veinge och Knäred med tillhörande mötesspår i Knäred byggs och är klara. Halmstad C måste byggas om för att kunna ta emot fler tåg samt att ett kontaktledningsbyte måste göras på banan. Först när infrastrukturåtgärderna är genomförda kan trafiken utformas på ett sådant sätt att den blir attraktiv för båda den dagliga pendlaren och den långväga resenären och där trafiken samtidigt är robust.
Med hänvisning till detta föreslås att motionen avslås.-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
ALMI Företagspartner Halland AB ägs av Almi Företagspartner AB (51 procent) och av Region Halland (49 procent). Almis huvudsakliga roll i den regionala utvecklingen består i att vara marknadskompletterande när företag har behov av kapitaltillskott och därtill tillhörande rådgivning för expansion, företagsstart eller satsningar på innovation och utveckling. För att genomföra ägaranvisningens intentioner föreslås att Region Hallands del av basanslaget ligger kvar på samma nivå som 2019, d.v.s. 7 037 139 kronor för 2020. Almi Moderbolag äger 51 procent av Almi Företagspartner Halland och finansierar under 2020 bolaget med ett basanslag på 7 324 369 kr. Det totala anslaget för Almi Företagspartner Halland under 2019 blir 14 361 508 kr.
-
233kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
46kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Öresundståg AB har skickat skrivelse angående fordonsförvaltningen inom öresundstågstrafiken.
Region Halland anser att det är viktigt att även fordonsförvaltningen samordnas inom Öresundståg AB som har i uppdrag att hantera den operativa driften samt ett antal andra strategiska och långsiktiga frågor.Inte minst utifrån den verkstadsdepå som byggs i Kärråkra (Hässleholm) för öresundstågstrafiken. Detta skulle ge en ökad styrning mellan tågtrafik, underhåll och fordon. Region Halland vill tydliggöra att beslut vilka berör ekonomiska effekter för respektive ägare inhämtas på liknande sätt även fortsättningsvis. Sammanfattningsvis överenstämmer detta med det beslut, som ägarnas fullmäktigeförsamlingar beslöt redan 2018, rörande styrdokument för Öresundståg AB.
Öresundstågstrafiken är ett gemensamt regionaltågsystem i södra Sverige och via öresundsbron vidare in i Danmark. Parterna i samarbetet är Region Blekinge, Region Halland, Region Kronoberg, Region Kalmar län, Region Skåne och Västtrafik AB. För att hantera den svenska delen av systemet har ägarna bildat ett gemensamt bolag, Öresundståg AB. Öresundstågstrafiken trafikeras med 111 fordon, varav 77 ägs av de svenska länstrafikbolagen/regionerna och 34 av DSB. Halland ansvarar för 14 tågsätt (nio via Transitio och fem egna).
Fordonsägarna har avtalat om en gemensam förvaltningsfunktion för öresundstågstrafiken. Deltagande fordonsägare är Skånetrafiken, DSB, AB Transitio, Hallandstrafiken och Blekingetrafiken. Länstrafiken Kronoberg och Kalmar har lagt ägandet av sina fordon i Transitio. Västtrafiken AB tillhandahåller fordon till trafiken genom Hallandstrafiken.
Idag samordnas fordonsförvaltningen inte genom Öresundståg AB. Överenskommelser, beslut om investeringar m.m i förvaltningsgruppen går direkt till resektive trafikförvaltning eller trafikbolag. Gällande förvaltningsavtal tecknades 2008, tilläggsavtal har tillkommit i specifika frågor. Avtalet gäller t o m 2019-12-31. Uppgifterna innebär i stort att:
- Hålla ett långsiktigt tekniskt och ekonomiskt förvaltningsperspektiv
- Upphandla och driva tekniska projekt
- Bereda ekonomiska frågor för beslut hos berörda fordonsägare, t ex reinvesteringsärenden.
-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor