Möte 2021-08-25
-
1
Justering
-
2
Godkännande av föredragningslista
-
Lägesrapport lämnas om covid-19 och vaccination.
-
4
Paus (15 min)
-
Regionstyrelsen ges en bild av hur långt planrevideringen har kommit i augusti 2021 och hur processen ser ut framåt.
Planrevideringsprocessen pågår intensivt med sikte på att ha en regional plan färdig för remiss den 24:e september. Slutligt antagande av planen i regionfullmäktige sker preliminärt kring sommaren 2022. Innan sommaren togs beslut på infrastrukturpositionen och därefter följde ett direktiv till att fram nationell plan och regionala planer, inkl. preliminära pengaramar. Framtagandet av den regionala planen hänger tätt samman med processen för nationell plan. -
Syftet med framtagen regional handlingsplan för patient-, brukar- och närståendemedverkan är att öka medverkan och inflytande av patient, brukare och närstående i processer och utvecklingsarbeten på system- och verksamhetsnivå inom verksamheter som arbetar med psykisk hälsa, i såväl regionen som kommunerna.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
570kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen anmodas i en remiss från Justitieombudsmannen (JO) att yttra sig över vad som framförs i den anmälan som inkommit till JO angående Region Hallands beslut rörande möjligheterna för personer folkbokförda utanför regionen att boka tid för vaccination mot covid-19.
Region Hallands överväganden, som presenteras mer ingående i yttrandet, är i korthet dessa:
- Region Halland har inte tagit bort möjligheten för personer som inte är folkbokförda i Halland att boka vaccination mot covid-19 i regionen.
- Utöver möjligheten att boka vaccination via telefon kan personer som är folkbokförda i Halland även boka tid digitalt.
- Tillgängligheten till telefonbokning av vaccination i Halland har varit mycket god både före och efter beslutet att enbart erbjuda digital bokning för personer folkbokförda i Halland.
- Halland är det län som har högst positivt vaccinationsnetto, vilket innebär att antalet personer som inte är folkbokförda i Halland men som har vaccinerats här är högre än antalet personer som är folkbokförda i Halland men har vaccinerats i ett annat län. För Halland var vaccinationsnettot +9692 t.o.m. vecka 24, vilket är mer än dubbelt så mycket som det län som placerar sig på andra plats (Jönköping, +4313).
- Region Halland hade under våren 2021 en mycket hög smittspridning i nationell jämförelse och så även jämfört med intilliggande regioner. Vaccination av befolkningen i Halland i enlighet med den nationella vaccinationsplanen var därför mycket angeläget vid tidpunkten för beslutet.
- Under vecka 14 svarade invånare bosatta i Västra Götaland för en konsumtion av 30 procent av de vaccindoser som fördelades till Halland.
- Beslutet att enbart erbjuda digital bokning för personer folkbokförda i Halland föregicks av dialoger med bland annat Folkhälsomyndigheten, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Västra Götalandsregionen.
- Vad gäller rättsläget stödjer sig Region Halland på smittskyddslagen (2004:168) angående regionens åtaganden i den nationella vaccinationskampanjen mot covid-19 och beslutet att enbart erbjuda digital bokning för personer folkbokförda i Halland. Kapitel 8, 3 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) är troligen inte tillämplig här.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
- Region Halland har inte tagit bort möjligheten för personer som inte är folkbokförda i Halland att boka vaccination mot covid-19 i regionen.
-
Behovet av ett nytt kalvstall grundar sig i att skapa en bättre djurmiljö för Munkagårdsgymnasiets kalvar. Ett nytt väderskyddat kalvstall innebär också en stor förbättring för personalens och elevernas arbetsmiljö. Förutom djur- och arbetsmiljön ser skolan en vinning ur smittskyddssynpunkt då det blir lättare att skilja kalvarna från besökare.
Munkagårdsgymnasiet inkom med behovet under 2020 till Regionfastigheter som sedan tillsammans med skolan gjort en utredning för att kartlägga behovet. Detta har resulterat i ett förslag och dess ekonomiska konsekvenser. Driftnämnden Kultur och skola har ställt sig bakom förslaget till nybyggnation av kalvstall samt godkänt ny hyresnivå. Diarienummer för beslutet är DNKS210182.-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfastigheter fick i uppdrag av Regionstyrelsen 26 augusti 2020 att beskriva hur en modern vårdcentral med komplett utbud enligt modellbeskrivning för Vårdval Halland bör se ut och hur stor ytbehovet ska vara.
I förstudien framkommer ett tydligt behov av nya lokaler. Nya lokaler möjliggör en betydligt förbättrad säkerhet och tillgänglighet för personal och besökare i lokalerna och bidrar till en attraktiv arbetsmiljö.Ombyggnad av befintlig lokal har utretts och är inte möjlig på grund av byggnadens begränsningar i yta, olika byggnadshöjder mellan huskroppar och låga bjälklagshöjder på plan 2. Yta finns inte för att få en sammanhängande vårdverksamhet på ett våningsplan. En vårdverksamhet där patientmottagning är placerad på två våningsplan på detta sätt är mycket ineffektiv.
Att flytta från befintlig lokal är fördelaktigt både för verksamhet och ur ett kostnadsperspektiv då evakueringslokal ej behövs.
Förstudien påpekar vikten av att placera verksamhetens vård på samma plan och om möjligt i markplan med tanke på fysisk tillgänglighet, entré för infekterade och för ambulanstransporter och godshantering.
Den optimala placeringen i staden är centralt med närhet till centrumets övriga utbud och service vilket innebär att läget bör vara oförändrat, det vill säga i Halmstads stadskärna. Den centrala placeringen är avgörande med tanke på vårdcentralens patienter och med hänsyn till stadens framtida utveckling.
En jämförelse mellan dagens hyresnivå och en bedömd hyresnivå för ny lokal innebär en hyresökning för Närsjukvården Halland om ca 600 000kr/år. Hyresökningen beror på att lokalytan ökas för att få en fungerande vårdcentral som uppfyller dagens krav för vårdhygien, säkerhet, tillgänglighet och flöden.-
186kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
10
Beslut om svar på remiss - När behovet får styra - ett tandvårdssystem för en mer jämlik tandhälsa (SOU 2021:8) Diarienummer S2021/01972
Utredningen om jämlik tandhälsa, ledd av den särskilda utredaren Veronica Palm, har i tre år haft i uppdrag att utreda och föreslå hur tandvårdssystemet kan utvecklas för att uppnå en mer jämlik tandhälsa och ett mer resurseffektivt tandvårdssystem. Generellt sett är det en välgjord utredning inom ett mycket komplext område. Betänkandets förslag består av två huvuddelar; Övergripande principiella ändringar i tandvårdslagen i syfte att efterlikna hälso- och sjukvårdslagen, vilka föreslås träda i kraft redan den 1 januari 2023. Utöver detta föreslås ett antal reformförslag, både lagändringar och bedömningar, som föreslås träda i kraft 15 januari 2026 efter flera års utvecklings- och förberedelsearbete. Dessa innebär förändrat huvudmannaskap mot i dag och återbetalning av generellt statsbidrag till staten enligt finansieringsprincipen. Reformen bygger på principförslagen, där den viktigaste är att ”den som har största behoven ska ges företräde till tandvården”, d.v.s. behovs- och solidaritetsprincipen. Det är den principen som utredningen bygger sin argumentation och sina förslag på..
Förenklat kan man uttrycka det som att all vuxentandvård föreslås bli ett statligt ansvar istället för som i dag uppdelat på stat och regioner. Där ska besök kosta 200 kronor så att ingen ska undvika att gå till tandläkaren av oro för att inte kunna betala en första besöksavgift och stödet bygger på en individuell riskbedömning och tandhälsoplan. Selektiva statliga stöd införs för de med särskilda behov. Alternativa högkostnadsskydd föreslås.
Kvar hos regionerna blir den mindre del av tandvården som kräver ett sjukhus resurser eller som initieras av hälso- och sjukvården, samt tandvård för barn och unga vuxna. Tandvårdslagen ändras så att regionerna pekas ut som ansvariga för tandvården för barn och unga, inte Folktandvården som i dag. Avgiftsfriheten för denna grupp föreslås återgå till 19 år med motivet att unga vuxna överkonsumerar tandvård utifrån sin generellt sett goda tandhälsa.
Arbetsuppgifter som i dag utförs hos regionernas beställarenhet överförs till Försäkringskassan, fast med mer standardiserade och digitaliserade rutiner, och regionernas ansvar att stödja kommunerna med munhälsobedömningar m. m. försvinner.
Utredningsförslagen är ett första steg mot en mer jämlik tandvård och att jämställa tandvården med hälso- och sjukvården men vissa förslag är svåra att bedöma då det kvarstår ett stort utvecklingsarbete. Det finns även en risk för ökad administration såväl för allmäntandvården som för specialisttandvården vilket kommer att påverka tandvårdens befintliga resurser.-
319kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
-
Hjälpmedelcentrum föreslår att vårdriktlinjer för bilanpassningar tas bort och övergår till ett egenansvar för brukare i Halland. Anledningen till detta är att nuvarande leverantör har meddelat att deras produkter inte kommer att klassas enligt det medicintekniska direktivet MDR (2017/745) som trädde i kraft 26 maj 2021.
Om Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel fattar beslut om att ta bort vårdriktlinjer för bilanpassningar, föreslår regionkontoret att regionstyrelsen beslutar att kompenserar kommunerna i Halland motsvarande den genomsnittliga kostnad som bilanpassning uppgått till under de senaste fem åren. Ersättningen bör således årligen uppgå till 88 400 kr totalt (baserat på 22 100 kr och fyra individer). För respektive kommun innebär detta att regionen årligen överför kompensation enligt beslutad fördelningsnyckel enligt nedan:
Halmstads kommun
31,09%
27 482 kr
Kungsbacka kommun
20,23%
17 885 kr
Varbergs kommun
22,04%
19 483 kr
Falkenbergs kommun
12,64%
11 173 kr
Hylte kommun
4,10%
3 625 kr
Laholm kommun
9,90%
8 752 kr
Totalt
100,00%
88 400 kr
Bedömningen är att för både kommunerna och regionen kommer de ekonomiska konsekvenserna av beslutet att vara kostnadsneutrala över tid.-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Regionkontoret föreslår sammanträdestider för regionstyrelsen 2022 enligt följande:
- 9 februari
- 16 mars
- 6 april
- 11 maj
- 8 juni
- 31 augusti
- 12 oktober
- 9 november
- 30 november
-
88kb Ladda ner dokument
-
Utdelningsbeslut från Region Hallands stiftelser rapporteras till regionstyrelsen innan utbetalning av medel sker. Som ytterst ansvarig kan regionstyrelsen ändra i beslut om utdelning om så skett utanför stiftelsens ändamål.
Föreliggande ärende utgör regionstyrelsens tillfälle att signalera önskan om närmare granskning av utdelningsbeslut för eventuell ändring.
Följande utdelningsrapporter för utdelning 2012 har inkommit till styrelsen
- Stiftelsen Falkenbergs samfond
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av fattade delegationsbeslut
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- Tillväxtutskottet
Bilagor
-
435kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
992kb Ladda ner dokument