Möte 2021-09-22
-
1
Justering
-
2
Godkännande av föredragningslista
-
Hjälpmedelcentrum föreslår att vårdriktlinjer för bilanpassningar tas bort och övergår till ett egenansvar för brukare i Halland. Anledningen till detta är att nuvarande leverantör har meddelat att deras produkter inte kommer att klassas enligt det medicintekniska direktivet MDR (2017/745) som trädde i kraft 26 maj 2021.
Om Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel fattar beslut om att ta bort vårdriktlinjer för bilanpassningar, föreslår regionkontoret att regionstyrelsen beslutar att kompenserar kommunerna i Halland motsvarande den genomsnittliga kostnad som bilanpassning uppgått till under de senaste fem åren. Ersättningen bör således årligen uppgå till 88 400 kr totalt (baserat på 22 100 kr och fyra individer). För respektive kommun innebär detta att regionen årligen överför kompensation enligt beslutad fördelningsnyckel enligt nedan:
Halmstads kommun
31,09%
27 482 kr
Kungsbacka kommun
20,23%
17 885 kr
Varbergs kommun
22,04%
19 483 kr
Falkenbergs kommun
12,64%
11 173 kr
Hylte kommun
4,10%
3 625 kr
Laholm kommun
9,90%
8 752 kr
Totalt
100,00%
88 400 kr
Bedömningen är att för både kommunerna och regionen kommer de ekonomiska konsekvenserna av beslutet att vara kostnadsneutrala över tid.-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Information om larm och parkering vid regionkontoret.
-
Lägesrapport om covid-19 och vaccination
-
Enligt 4 kap 8 § i Vallagen anges att indelningen i valkretsar - efter det att kommunerna inom regionen har fått tillfälle att yttra sig – ska beslutas av regionfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången. (För att gälla ska beslutet vara fastställt av länsstyrelsen.)
Region Halland har sedan 1976 varit indelat i fyra valkretsar:- Halmstad – Laholms kommuner – första valkretsen
- Falkenberg & Hylte kommuner – andra valkretsen
- Varbergs kommun – tredje valkretsen
- Kungsbacka kommun – fjärde valkretsen
Genom en statlig offentlig utredning från 2012, (SOU 2012:94) SOU 2012:94)har konstaterats att det inte längre framstår som motiverat att behålla den tvingande regleringen om valkretsindelning i landsting/regioner. Bedömningen blev istället att skyldigheten för landstingen att göra valkretsindelningar borde tas bort. Utredningskommittén föreslog då att huvudregeln i stället ska vara att ett landsting utgör en valkrets, vilket också gäller idag i vallagen.
Beslut om att ändra valkretsindelningen behöver inte motiveras, men dialog pågår inom partierna inom regionen om ändrad indelning. Enligt gjorda beräkningar påverkas inte mandatfördelningen av en eventuell ändrad kretsindelning, baserat på aktuellt valresultat innevarande mandatperiod.
Region Halland har nu hört kommunernas uppfattning, vilka inkommit med följande inställning:
Falkenbergs, Hylte och Varbergs kommuner förordar en oförändrad valkretsindelning, dvs fortsatt 4 kretsar. Halmstads och Kungsbackas kommuner förordar att indelningen ändras till 1 krets. Laholm lämnar ingen erinran mot att ändra till 1 krets från dagens 4.-
Beslutsförslag Beslut om förändrad valkretsindelning för Region Halland mandatperioden 2023-2026.pdf95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
Västkuststiftelsens uppdrag är att bevara och vårda den västsvenska naturen och att stimulera friluftslivet. Region Halland är tillsammans med Västra Götalandsregionen och Göteborgsregionen huvudman i stiftelsen. Västkuststiftelsen jämställs enligt lag med myndighet, när det gäller handlingsoffentlighet och har skyldighet att vårda sitt arkiv. Huvudmännen behöver komma överens om vilken av deras arkivmyndigheter som ska ansvara för tillsynen över att Västkuststiftelsen fullgör sitt ansvar för arkivvården, det vill säga vara arkivmyndighet.
Arkivmyndigheterna hos huvudmännen har haft samråd och rekommenderar att Arkivnämnden för Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad utses till arkivmyndighet för Västkuststiftelsen. Arkivmyndighet i Region Halland är regionstyrelsen. Regionarkivet har på delegation från arkivmyndigheten ställt sig bakom samrådets rekommendation.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Region Halland har under våren 2021 arbetet med framtagandet av en ny Forskning och utvecklings (FoU)-policy. Regionstyrelsens arbetsutskott diskuterade den 11 maj 2021 ett första underlag för framtagandet av ny FoU-policy och hade uppföljande dialog den 15 juni. Förslag på ny FoU-policy finns som bilaga.
En ny FoU policy är viktig för att tydliggöra Region Hallands inriktning i relation till samhällets framtida välfärdsutmaningar. Det finns ett stort behov av hög kvalitet på de tjänster som Region Halland levererar och FoU är viktiga förutsättningar för att möta dessa olika samhällsutmaningar.
Framgångsrik regional forskning och samhällsutveckling stärker också bilden av Region Halland som en attraktiv arbetsgivare men även som en innovativ och framgångsrik region för näringsliv och företagsutveckling samt en jämlik och god hälso- och sjukvård.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
För att bli en attraktiv arbetsgivare för psykologer behöver Region Halland inrätta specifika PTP-tjänster. Med PTP-tjänster och ett välfungerande PTP-program skapas förutsättningar för att attrahera nyutexaminerade psykologer som efter sin PTP skulle kunna erbjudas tjänster inom Region Halland.
En finansiering där kostnaden delas mellan centrala medel och medel från hälso- och sjukvårdsverksamheterna ger verksamheterna incitament att ta emot PTP-psykologer och ger möjlighet till central samordning när det gäller t.ex. rekrytering och uppföljning av kvalitetskriterier för tjänsterna.
Förslaget är att Region Halland inrättar elva PTP-tjänster som fördelas mellan hälso- och sjukvårdsförvaltningarna, förslagsvis fem Psykiatri Halland, fyra Närsjukvårdens vårdval (två egen regi + två privata), en Hallands sjukhus, en Ambulans, diagnostik och hälsa. Denna fördelning kan ses som en utgångspunkt som kan diskuteras i samband med varje ny rekrytering av PTP-psykologer. Vid ett specifikt tillfälle kan det vara så att någon förvaltning inte har möjlighet att ta emot det föreslagna antalet PTP-psykologer men att en annan förvaltning då kan ha möjlighet att ta emot fler än vad som föreslagits.
Tjänsterna utannonseras en gång per år och PTP-psykologerna anställs samtidigt vilket gör att de kan följas åt inom PTP-programmet. Relaterat till rekryteringsläget kommer det sannolikt även i fortsättningen att finnas behov av att anställa PTP-psykologer på tjänster som inte har kunnat tillsättas med legitimerade psykologer. Denna möjlighet bör även fortsättningsvis finnas kvar, då följden annars skulle bli vakanta psykologtjänster vilket inte är önskvärt. PTP-psykologer som anställs på detta sätt får komma in i PTP-programmet när de börjar sina placeringar, på samma sätt som de gör idag.
Kvalitetskrav för placeringarna, utöver de grundläggande kraven som ställs av Socialstyrelsen, utarbetas.-
230kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
10
Återrapportering av reviderad förstudie gällande samlokalisering av ambulans och sjukresor vid stationerna väster och öster i Halmstad
2014 så fick Regionfastigheter i uppdrag av Regionstyrelsen att genomföra en förstudie kring en nybyggnation av en samordnad ambulansstation i Halmstad. Dagens två stationer var inte optimalt placerade och de var även trångbodda. Under årens lopp har projektgruppen tittat på ett antal olika placeringar och 2015 tog RS ett beslut om att bygga en ny station på fastigheten Kårarp 1:15. 2018 avbröt Halmstads kommun detaljplanearbete för den aktuella fastigheten då dess placering hamnar inom primärt vattenskyddsområde på Prästjordens vattentäkt.
Ett arbete att identifiera en alternativ placering startades och den mynnade ut i att utreda möjligheten att bygga en ny ambulansstation vid rondellen Norra infartsleden och Sofiebergsvägen.
Sedan 2020 har en förstudie pågått för att utreda möjligheten att bygga en ambulansstation på denna placering. Placeringen erbjuder stora nivåskillnader vilket gör det svårt att utforma byggnaden på det mest effektiva sättet. Nivåskillnaderna orsakar konsekvenser på byggnadens utformning samt mängden markarbeten som krävs. Hänsyn behöver även tas till trafiksituationen då byggnationen kräver en flytt av befintlig gång- och cykelväg samt anpassningar på anslutande vägar för att få till säker in- och utfart för utryckningsfordon.
Dessa faktorer gör att bedömd budget för ambulansstationen blir 114,5 Mkr vilket är betydligt högre än de 69,5 Mkr som Regionstyrelsen beslutade om 2016.
Förvaltningen har nu till följd av de ökade kostnaderna tagit beslut om att göra en ny översyn över behovet kring lokalbehov för ambulanssjukvården i Halmstad. Detta innebär att befintligt förstudieuppdrag avslutas.-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av fattade delegationsbeslut.
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- Tillväxtutskottet
Bilagor
-
435kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
Anmälan av inkommande/utgående skrivelser och protokoll.
Bilagor
-
321kb Ladda ner dokument
-
878kb Ladda ner dokument