Kl 13:00 – 13:05 Inledning
Kl 13:05 – 13:45 Ärende 7 – Information med anledning av covid-19
Kl 13:45 – 14:25 Ärende 18 och 19 - Region Halland uppföljningsrapport 1 och Uppföljningsrapport 1, Regionkontoret
Kl 14:25 – 14:40 Ärende 20 – Mål och budget 2021 och ekonomisk plan 2022-2025
Kl 14:40 – 14:45 Ärende 21 – Riktlinjer för fastighetsprocessen i Region Halland
Kl 14:45 – 14:50 Ärende 22 – Riktlinjer för investeringar i Region Halland
Kl 14:50 – 15:20 Gruppmöte inkl kaffe
Kl 15:20 – 16:00 Beslutsmöte
Justering
Godkännande av föredragningslistan
Anmäles protokoll från
Bilagor
Bilagor
Anmälan av fattade delegationsbeslut 3 juni 2020
Information med anledning av covid-19.
Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbundet. Årsredovisningen 2019 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit samt revisionsberättelse.
Bilagor
Nordea Private Banking ansvarar för förvaltning av Region Hallands stiftelser. Förvaltningsberättelser för de samförvaltade stiftelserna har nu upprättats och sammanställts i ett årssammandrag.
Det sammanlagda egna kapitalet har ett bokfört värde på 5 938 051 kronor. Under hela året har utdelning i enlighet med stiftelseförordnandena skett med 133 428 kronor.
Bilagor
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår att Tamara Adem, allmänläkare, uppdrag som ordförande i Läkemedelskommittén Halland förlängs med ytterligare två år under perioden 2020-09-01 - 2022-08-31.
Nuvarande tillförordnad smittskyddsläkare, Maria Löfgren, lämnar sitt uppdrag 31 augusti 2020. Maria Ryberg Mo föreslås som ny smittskyddsläkare from 1 september 2020.
Beslutet medför inga ekonomiska konsekvenser
Regionstyrelsens yttrande om demokratiberedningens reviderade förslag till ändringar i fullmäktiges arbetsordning
Regionfullmäktiges demokratiberedning lämnade i juni 2019 förslag till ändringar i fullmäktiges arbetsordning. Förslaget återremitterades för att skapa tid för ytterligare bearbetning och förankring. Tidsfristen för återremissen förlängdes av fullmäktige i december 2019. Demokratiberedningen har nu återkommit med ett reviderat förslag till ändringar.
När en fullmäktigeberedning lämnar beslutsförslag skall regionstyrelsen alltid beredas möjlighet att yttra sig över lagda förslag.
Bilagor
Demokratiberedningen tillsattes av fullmäktige efter senaste allmänna valet att vara verksam under 2019.
Beredningen har haft till uppdrag dels att lämna förslag kring hur arbetsformerna i fullmäktige kan utvecklas och att dels titta på om rollen som enskild fullmäktigeledamot kan utvecklas vidare.
Beredningen har nu lämnat sin slutredovisning till fullmäktige. Regionstyrelsen bereds möjlighet att yttra sig över slutredovisningen innan den behandlas av regionfullmäktige.
Regionstyrelsen tillför inget ytterligare till ärendet utan överlämnar slutredovisningen till fullmäktige för behandling.
Revisorerna har gett PwC i uppdrag att genomföra en granskning av samverkan kring utskrivningsklara patienter. Syftet har varit att bedöma om regionstyrelsen har en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av samverkan kring utskrivningsklara patienter.
Revisorernas bedömning är att regionstyrelsen delvis säkerställer en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över samverkan kring utskrivningsklara patienter.
Förbättringsområden har uppmärksammats och det är att rutiner och IT-systemet behöver förtydligas och anpassas till utskrivningsprocessen dels efter individens behov, dels för att förtydliga ansvaret och rollerna mellan verksamheterna för att uppnå ett helhetsperspektiv där risken att man enbart ser till sin del i processen minskar. Vidare ses också att en verksamhetsnära samverkansgrupp inom ramen för den regionala samverkans- och stödstrukturen saknas.
Bilagor
Svar till initiativärende - Hemställan om slopad förmånsbeskattning av hälso- och sjukvårdspersonal under Covid-19 pandemin
Carita Boulwén (SD), Stina Isaksson (SD) och Ann-Helene Djivak (SD) har inkommit med ett initiativärende om att uppdra åt regionledningskontoret att särskilt författa en hemställan till finansdepartementet i syfte att uppnå en tillfälligt slopad förmånsbeskattning av sjukvårdspersonal. Under den pågående Covid-19 pandemin har flera aktörer givit gåvor så som gratis luncher till hälso- och sjukvårdspersonal. Initiativtagare menar att även Region Halland har möjlighet att bidra på liknande sätt med exempelvis gratis bilparkeringar och lunchkuponger till regionens medarbetare, men att det idag begränsas av befintliga skatteregler.
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna presenterade 5 maj 2020 två nya förslag som innebär tillfällig skattefrihet för vissa förmåner som anställda kan få av sin arbetsgivare. Förslaget innebär att anställda inte ska förmånsbeskattas för fri parkering i anslutning till arbetsplatsen under perioden 1 april–31 december 2020. Vidare föreslås att gåvor som en arbetsgivare ger till en anställd under perioden 1 juni–31 december 2020 inte ska beskattas om gåvornas värde sammantaget uppgår till högst 1000 kr per anställd och att de inte lämnas i pengar.
Med anledning av regeringens förslag bedöms hemställans syfte vara skäligt uppnått och Regionstyrelsen föreslås därför avslå initiativärendet.
Bilagor
Regionfullmäktige fastställde gällande tillväxtstrategi för Region Halland i december 2015. Tillväxtstrategin gäller till och med utgången av 2020.
Arbetet med att ta fram en ny tillväxtstrategi pågår parallellt med framtagandet av en regional utvecklingsstrategi (RUS). Tillväxtstrategin är på många sätt avhängig den regionala utvecklingsstrategin och kan inte föregå. RUS beräknas vara färdig under våren 2021 och tillväxtstrategin under hösten 2021.
För att undvika att under en period stå utan formellt giltig tillväxtstrategi föreslås att fullmäktige beslutar förlänga giltigheten hos nuvarande strategi till dess den kommande strategin är beslutat. Förlängningen förslås som längst kunna gälla till utgången av 2021.
Den nuvarande regionala utvecklingsstrategin antogs av dåvarande landstingsfullmäktige att gälla för perioden 2005-2020. Tidsperioden går nu mot sitt slut. Den nya regionala utvecklingsstrategin är under framtagande. Den kommer vara färdig för behandling av fullmäktige under våren 2021.
I det regionala uppdraget ingår att ta fram en regional utvecklingsstrategi. För att undvika att för en period stå utan strategi föreslås att regionfullmäktige beslutar förlänga den nuvarande regionala utvecklingsstrategin att gälla till dess att en ny antas. Förlängningen föreslås gälla som längst till utgången av 2021.
Region Halland befinner sig, tillsammans med övriga regioner och kommuner i Sverige samt hela världen, just nu i en situation fylld av osäkerhet som en följd av coronapandemin. I dagsläget har vi inte svaren på vare sig hur länge pandemin kommer att fortgå eller konsekvenserna av denna. Utifrån situationen har vi i Region Halland gjort två scenarier för de ekonomiska konsekvenserna.
I huvudscenariot antar vi att de ekonomiska effekterna kommer att hålla på till och med augusti 2020. I detta scenario uppgår det prognostiserade balanskravsresultatet på helåret till 103 mnkr. 2019 års balanskravsresultat uppgick till 84 mnkr. I det alternativa scenariot där de ekonomiska effekterna beräknas pågå hela året försämras resultatet med 162 mnkr. Detta visar på den osäkerhet som råder för närvarande.
Tre driftnämnder – Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa, Driftnämnden Närsjukvården Halland och Driftnämnden Kultur och skola - uppvisar negativa prognoser som har uppstått med anledning av utbrottet av covid-19 och främst beror på uteblivna intäkter. I ett normalläge ska åtgärdsplaner tas fram men utifrån rådande situation, som helt förklaras av yttre omständigheter, är det i nuläget inte rimligt att begära in åtgärdsplaner.
Samtliga hälso- och sjukvårdsnämnder gick upp i stabsläge i mitten av mars då covid-19 pandemin tog fart i Sverige.
Regional utveckling
Till följd av den pågående pandemin och dess konsekvenser för det halländska näringslivet har Region Halland ställt om all kommunikation från Visit Halland till arbete med en ny hemsida - ”Tillsammans för Halland”.
Kollektivtrafiken har drabbats hårt av pandemin. Resandet har minskat med 50 procent och Hallandstrafikens prognoser visar på ett omfattande underskott i verksamheten.
Hälso- och sjukvård
Inom hälso- och sjukvården har delar av verksamheten ställts om för att frigöra kapacitet till att ta hand om patienter med covid-19.
Hallands invånare har under årets första månader efterfrågat, och erbjudits, ett större utbud av digitala vårdmöten, främst genom digital kontakt via video.
Att Region Halland sedan 2018 hanterar inköp, lagerhållning och leverans av sjukvårdsmaterial i egen regi har inneburit att Halland därigenom varit förskonat från brist på skydds- och sjukvårdsmaterial.
Erfarenheter från tidigare kriser har visat att behovet av insatser från psykiatrin varit stort för de individer som påverkats negativt av krisen. Med stor sannolikhet kommer den psykiska ohälsa i samhället att öka som en följd av pandemin.
Kompetensförsörjning
Som följd av covid-19 har en del av regionens medarbetare fått ändrade arbetsuppgifter och ibland även ny arbetsplats, vilket påverkar såväl arbetsmiljö som rutiner.
Bilagor
Föreligger uppföljningsrapport 1 (januari-april) för Regionkontoret, för styrelsens godkännande. Delar av rapporten kommer att upptas i Region Hallands samlade redovisning.
Bilagor
De olika partiernas budgetar för 2021-2025 presenteras i det sammanhang som coronakrisen har inneburit och innebär för Region Halland. Ett annorlunda budgetarbete som behöver ta höjd för de konsekvenser som följer en pandemi, för individen, samhället och den egna organisationen. De åtgärder som Folkhälsomyndigheten initierat och vi gemensamt genomfört för att minska smittspridning, har lett till konsekvenser som påverkat planeringsförutsättningarna för verksamhetsplanering och budget.
Som samhällsaktör med skattefinansierad verksamhet, behöver vi ta ansvar i en oviss situation. Vidden av konsekvenserna av pandemin är osäkra och vi behöver därför möta upp ett arbete som delvis har satts på paus i de satsningar och mål som finns för 2020. Verksamheterna har behövt ställa om sin verksamhet och vi behöver ta höjd för ett framskjutet vårdbehov, intäktsminskning hos Hallandstrafiken och annan påverkan inom bland annat kultur- och skolas verksamheter.
Redan 2019 stagnerade tillväxten och det föreligger en rekordlåg BNP-tillväxt för 2020. I dagsläget råder stor osäkerhet kring hur företagen ska klara krisen, vi har högt varselläge och många korttidspermitteringar. Vi kan med säkerhet säga att skatteunderlaget kommer att minska. Detta påverkar beskrivningen av våra mål och den strategi vi väljer för att skapa stabilitet i verksamheterna.
Föreliggande budgetar är därmed ett försök att i en osäker tid skapa förutsättningar för omfattningen av de utmaningar som vi i dagsläget inte vet så mycket om. Texterna är i stort baserade på 2020 års budget. Dokumentets texter kan behöva omformuleras och anpassas till denna nya verklighet. Av bland annat detta skäl, öppnar vi upp för möjligheten att återkomma med ändringsbudget i december då förutsättningarna om möjligt klarnat något.
Riksdagens och regeringens kompensationer för pandemins verkningar tillsammans med de omförhandlingar som gjorts av överenskommelser i de statsbidrag som förväntas, blir ett viktigt ingångsvärde i kommande planering. Vi behöver i möjligaste mån möta inbromsningen i näringslivet, vårdens behov och samtidigt lägga grunden för en fortsatt robust verksamhet som håller hög kvalitet och som kan fortsätta jobba med de utvecklingsfrågor som formar Bästa Livsplatsen.
Bilagor
I enlighet med §19 i ”Reglemente för regionstyrelsen i Region Halland 2019” leder och styr regionstyrelsen fastighets- och investeringsprocessen genom beslutade riktlinjer. Regionstyrelsens arbetsutskott (RSAU) har gett regiondirektören genom regionfastigheter i uppdrag att komma med förslag på fastighetsprocess och dess roller.
Arbetet att ta fram reviderade riktlinjer har bedrivits tillsammans med förvaltningarna och de som är involverade i processerna idag. Det har anordnats workshops med både politisk organisation och tjänstemannaorganisation för att på det sättet tillsammans komma fram till hur arbetssätt och beslut ska ske framöver. Måndagen den 2 mars 2020 genomfördes en dialogworkshop på ordförande- och viceordförande träff. Inför denna dialog distribuerades processkarta och riktlinjer daterade 200302 som diskussionsunderlag. Riktlinjerna reviderades efter de synpunkter som inkom på workshopen till förslag till antagandeversion.
Regionstyrelsen föreslås anta framarbetat förslag till riktlinjer för fastighetsprocessen inklusive processkarta. Ett antagande av riktlinjer inkl processkarta syftar till att ge en ökad kundnöjdhet samt effektiviserade arbetsflöden.
Bilagor
Beslut från regionfullmäktige 2012-02-15 utgår från att investeringsplanerna inte är en del av budgeten. Istället ska styrelse och nämnder förhålla sig till investeringsramar och fatta beslut löpande under verksamhetsåren. Syftet med att ta fram reviderade riktlinjer för investeringar är att koppla investeringsplanerna till ordinarie planeringsprocess, vilket innebär att arbetssättet med investeringsramar och löpande beslut upphör och ersätts med investeringsplaner i Mål och budget. På det sättet uppnås bättre beslutsunderlag för planering, prioritering och samordning.
Bilagor
Vid utredning gällande eventuell installation av solceller på idrottshallen på Katrinebergs folkhögskola så upptäcktes rötskador på bärande pelare samt tydliga indikationer på att takkonstruktionen har brister i hållfastheten. Regionfastigheter tog då omedelbart beslut om att stänga idrottshallen i väntan på ytterligare utredningar då personsäkerheten inte kunde garanteras. Ytterligare utredningar bekräftar detta och beslut togs därför i samråd med representanter för kultur- och skola om att påbörja en förstudie gällande nybyggnation av en idrottshall.
Idrottshallen är väldigt viktig för skolan då den krävs för att kunna bedriva utbildning. Hallen fyller också en viktig samhällsfunktion då den också hyrs av lokala idrottsföreningar.
Förstudien visar på en möjlighet att bygga en ny hall som också kan tillgodose verksamhetens ytterligare behov av exempelvis rum för yoga samt möjlighet till att sätta solceller på taket. Verksamheten ska enligt upprättad tidplan kunna börja använda den nya idrottshallen f o m höstterminen 2021.
Bilagor
Regionstyrelsen har 2014-05-28 gett Regionfastigheter i uppdrag att genomföra en förstudie kring en samlokalisering av ambulansstationerna och dess verksamheter i Halmstad.
2016-10-16 gav Regionstyrelsen driftnämnden Regionservice i uppdrag att gå vidare med planändring samt genomförande av nybyggnation av ambulansstation i Halmstad till en utgift av 69,5 mkr.
Ett markområde på kommunens fastighet Halmstad Kårarp 1:15 började detaljplaneläggas för en ny samlokaliserad ambulansstation. Denna detaljplan är pausad sedan april 2018 eftersom de nya gränserna för Prästjordens vattentäkt medför att planarbetet hamnar inom primärzon och därför inte kan fortskrida.
Regionen och Halmstads kommun har utfört en gemensam lokaliseringsstudie i syfte att finna en ny lokalisering. Lokaliseringsstudien identifierar ett område på kommunens fastighet del av Halmstad 9:80 m.fl. markerat på bilagd karta.
Regionstyrelsen föreslås besluta om ett ändrat inriktningsbeslut för ny ambulansstation i Halmstad till den nya utpekade platsen under förutsättning att Halmstads kommun beviljar planuppdrag.
Bilagor
Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en evidensbaserad medicinsk behandlingsmetod inom hälso- och sjukvården. FaR erbjuds till patienter som identifierats ha en otillräcklig fysisk aktivitet. Utifrån grundmodellen för FaR har varje region utvecklat olika arbetssätt anpassade till de specifika förutsättningar som gäller lokalt.
I Halland finns sedan 2003 en särskild struktur (FaR nivå 1, 2 och 3). Detta innebär bland annat att lokala aktörer erbjuder extra stöd och motivation till vissa patienter för att skapa bättre förutsättningar för att dessa ska öka sin fysiska aktivitet – detta kallas för FaR nivå 1. Region Hallands lokala nämnder har sedan 2007 betalat ut ersättning till de lokala aktörerna för att täcka deras ökade kostnader i samband med FaR nivå 1. Eftersom de lokala nämndernas förutsättningar i form av uppdrag och resurser har förändrats sedan insatsen inleddes, har de lokala nämnderna beslutat att från och med den 31 december 2020 inte betala ut ersättning till aktörerna.
Region Hallands övergripande riktlinjer för FaR följer nationella rekommendationer. FaR nivå 1 är hallandspecifikt, och det finns i dagsläget ingen grund för att arbetet ska fortsätta. FaR har kontinuerligt utvecklats i Region Halland, bland annat vad gäller kompetensutvecklingsinsatser med stöd från Västra Götalandsregionen. Detta utvecklingsarbete kommer att fortsätta även efter att nivå 1 avslutats. Målet är ett välanpassat stöd och motivation som varje patient behöver, utan att FaR har olika nivåer.
Aktiviteter för barn och unga med behov av särskilt stöd – Friskvårdsgrupper och Aktivitetsgrupper
Vikten av att ge alla barn likvärdiga förutsättningar för en mer jämlik hälsa genom förebyggande och hälsofrämjande insatser beskrivs i olika dokument både på nationell och regional nivå. I Region Hallands Mål och budget 2020-2022 formuleras även den politiska viljan att samverkansprojektet som pågår i Halland för att motverka barnfetma och dess konsekvenser ska bli ordninarie verksamhet.
I Region Halland finns det en del olika satsningar för barn och unga med behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt i den politiska målsättningen behöver det skapas en halländsk modell som integrerar dessa satsningar med syfte att uppnå en ökad och mer jämlik fysisk och psykisk hälsa hos målgruppen som kan leda till godkända betyg i skolan vilket förbättrar möjligheten till egen försörjning och leder till positiva samhällsekonomiska effekter. Målet med satsningen är att i samverkan med andra aktörer och utifrån de olika kommunala förutsättningarna kunna erbjuda ett utbud av aktiviteter för barn och unga med behov av särskilt stöd i hela Halland.
Inom ramarna av detta projekt finns det möjlighet på Barn- och ungdomskliniken att genomföra och utvärdera en pilot med digi/fysisk vård. Inom projektet ska även undersökas om det finns behov och möjlighet till eventuella gemensamma digitala lösningar i de berörda verksamheterna.
Satsningen finansieras med destinerade medel från Överenskommelse om en god och nära vård under inkörningsperioden 2020-2021, därefter behöver den arbetas in i Region Hallands ordinarie mål- och budgetprocess.
Bilagor
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår avseende mål och uppdrag. 2021 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehåll för leverantörerna i Vårdval Halland närsjukvård.
Bilagor
Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för Vårdval i den specialiserade öppna hälso- och sjukvården 2021
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår. 2021 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland specialiserad öppenvård.
Bilagor
Ett granskningsarbete av en ny ersättningsmodell har sedan våren 2019 pågått i syfte att de halländska kommunerna och Region Halland gemensamt ska nå fram till en modell som kan godkännas av de samverkande parterna. I avvaktan på ny och gemensamt accepterad ersättningsmodell föreslås att nuvarande interimsavtal (2018-2019) förlängs ytterligare en period fram till och med mars månad 2021, med vissa justeringar enligt överenskommelse mellan parterna.
Vid föregående förlängning av ersättningsmodellen togs beslut i respektive fullmäktigeförsamling, men nivån avgör respektive part.
Bilagor
En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår. 2021 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehållet för leverantörerna i Vårdval Halland specialiserad öppenvård.