Möte 2017-09-20
-
Kl 09:00
Kl 09:05 -09:30 Ärende 3 - Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser 2017
Kl 09:30 - 09:45 Ärende 4 - Uppföljning och dialog om genomförandet av Hälso- och sjukvårdsstrategin
Fika
Kl 10:00 - 10:30 Ärende 17 - Information om förslag till ny nationell plan för transportsystemet
Kl 10:30 - 11:15 Gruppmöte
Kl 11:15 - 11:45 Beslutsmöte -
2
Justering
-
3
Godkännande av föredragningslista
-
Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser 2017
- Kommunberedningens sammanträde 2017-09-13
- STRING-samarbete
-
Uppföljning och dialog om genomförande av Hälso- och sjukvårdsstrategin och framtidsarbetet
- inför hemsjukvårdsöverenskommelsen -
Regiondirektören informerar/övriga informationspunkter
- -
Anmäles protokoll från
• Tillväxtutskottet
• Hälso- och sjukvårdsutskottet
• ArbetsutskottetBilagor
-
Skrivelser/protokoll anmäles för anteckning till protokollet.
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har gett PwC i uppdrag att granska styrningen av närsjukvårdens ansvar avseende psykisk ohälsa.
Av granskningen framgår att Regionstyrelsens och Driftnämnden Närsjukvård inte är helt ändamålsenlig så att behoven hos personer med psykisk ohälsa tillgodoses. Granskningen visar på att den formella styrningen i form av riktlinjer och regler i styrdokumenten är tydliga och kommunicerade men att det i den praktiska tillämpningen av styrdokumenten finna brister som har en negativ påverkan på vården av personer med psykisk ohälsa.
Bedömningen är att detta många gånger dels är att hänföra till brister i dialogen mellan vårdenheterna och den specialiserade psykiatriska vården, dels även på bristande tillgång till kontinuerlig och fast kompetens inom såväl den specialiserade psykiatrin som vårdvalsenheterna.Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Region Halland har gett PWC i uppdrag att genomföra en granskning i syfte att besvara frågan om Regionstyrelsen säkerställer att de medel som investeras i de nationella invånartjänsterna ger önskade effekter i den egna regionen. Revisorernas samlande bedömning är att regionstyrelsen inte helt säkerställer att arbetet med de nationella invånartjänsterna ger önskade effekter.
Skrivelsen är upprättad för att ge svar på åtgärder utifrån ställningstaganden och synpunkter i revisionsrapporten.
Regionkontoret delar uppfattningen att det finns tydlig förbättringspotential i arbetet med invånartjänster (1177 Vårdguiden). Region Halland har för avsikt att vidta åtgärder för att förbättra arbete kring 1177 Vårdguiden. Genom Hälso- och sjukvårdsstrategi för Halland 2017-2025, som beslutades av Regionfullmäktige i november 2016 har Region Halland för avsikt att stärka den digitala vägen mellan invånare och medarbetare. I hälso- och sjukvårdsstrategin har ett antal prioriteringsområden identifierats däribland partnerskap med invånaren och en specifik aktivitet för 1177 Vårdguiden har tagits fram. Aktiviteten är en del i den regiongemensamma verksamhetsplanen för att genomföra hälso- och sjukvårdsstrategin. Även att andra aktiviteter som omfattas av den regiongemensamma verksamhetsplanen påverkar arbetet med och utvecklingen av 1177 Vårdguiden, däribland aktiviteter som handlar om det akuta vårdsökandet och införande av Webbtidboken. Arbetet med att utveckla 1177 Vårdguiden kommer därför att ske i nära samverkan med dessa aktiviteter. Aktiviteten ”Konkretisera en plan för 1177 Vårdguiden för Region Halland idag och utvecklingen framåt” är nyligen uppstartad och en nulägesbeskrivning är initierad för att få ett gemensamt utgångsläge inför de principiella beslut om utveckling som ska tas.
Det är i dagsläget oklart om 1177 Vårdguiden ensamt kommer att uppfylla Regionfullmäktiges mål inom digitaliseringsområdet och avsikten är att aktiviteten ska ge svar på denna fråga.Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
966kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med LRP är att
- ge en bild av behov/problem som behöver hanteras inom lokalområdet och som kan bli en investering större ärn 2 mnkr.
- ge förslag på hantering av behoven/problemen.
- ge aktuell status på beslutsprocessen för olika identifierade behov/problem.
- ge en aktuell bild av användandet av investeringssramen utifrån fattade beslut under planperioden.
- ge en aktuell bild av aktuella fastighetsfrågor som inte är sluthanterade.
Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
638kb Ladda ner dokument
-
En ny AFS 2015:4 kring organisatorisk och social arbetsmiljö trädde i kraft 2016-03-31, vilket innebar att arbetsmiljöarbetets syfte, samt innehållet i arbetsmiljöuppgifter delvis förändrats.
Som ett led i kvalitetssäkringen av Region Hallands arbetsmiljöansvar vill arbetsgivaren mot den bakgrunden initiera att ställföreträdarskapen förnyas i samtliga nämnder inom Region Halland. I samband med uppdateringen sker dialog om vad de förändrade ansvarsförhållandena och arbetsmiljöuppgiftsfördelningen innebär.
För att säkerställa en likvärdig och kvalitativ hantering av fördelning av arbetsmiljöuppgifter, och att den är anpassad efter den nya AFS 2015:4 om organisatorisk och social arbetsmiljö, har Region Halland tagit fram regiongemensamma blanketter för fördelning av arbetsmiljöuppgifter samt för eventuell returnering av desamma.
Det är dessa blanketter som framgent ska användas vid fördelning, respektive returnering av arbetsmiljöuppgifter mellan tjänstemän.
Den nya arbetsmiljöföreskriften och de nya regiongemensamma arbetsmiljöfördelningsblanketterna innebär samtidigt att ny fördelning av arbetsmiljöuppgifter från förvaltningschef och vidare i ledningsstrukturen ska göras.
Framöver ska fördelning av arbetsmiljöuppgifter från driftnämnderna förnyas systematiskt vid varje ingången mandatperiod, samt då tjänsteman tillträder ny funktion med ansvar för arbetsmiljöuppgifter. Ansvar för att fördelning sker ligger på närmaste överordnad beslutsfattare, dvs den som fördelar arbetsmiljöuppgifterna. -
Klimat och miljöpolicyn visar på Region Hallands intentioner i arbetet för en hållbar utveckling, ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Klimat och miljöpolicyn föreslår att Region Halland ska ha en tydlig, långsiktig och föredömlig miljö- och klimatprofil.
Policyn utgör grunden för det interna klimat och miljöarbetet och kompletteras med riktlinjer för det konkreta arbetet.
Policyn ingår i det gemensamma arbetet som genomförts för att förstärka och komplettera styrdokumenten inom Region Hallands arbete vad gäller ekologisk hållbarhet.Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2016 fattades ett inriktningsbeslut om att nu gällande Tillväxtstrategi skulle kompletteras med ekologisk hållbarhet. Den föreslagna kompletteringen blir därmed grunden för Region Hallands arbete inom området både internt och på ett Hallandsperspektiv.
Kompletteringen innebär bland annat att prioriteringen ”En koldioxidneutral ekonomi och fossiloberoende transporter” stryks och ersätts med två nya prioriteringar: En koldioxidneutral ekonomi och hållbar resurshantering samt Insatser för förnyelsebar energi och fossilfria transporter. Priorteringarna innebär att formerna för samverkan och samplanering utvecklas och konkretiseras med ett tydligare fokus på ekologisk hållbarhet och grön omställning och där arbetet för en koldioxidneutral ekonomi och hållbar resurshantering kan bidra till innovationsutveckling, utveckling av förnybara energikällor och energieffektivisering.
Förslaget till komplettering introducerar också den halländska bioekonomin, dvs. den kretsloppsekonomi som använder förnybara naturresurser från jord, skog och vatten för att skapa energi, varor och tjänster utan att skapa varaktiga avtryck på de gemensamma resurserna.
Kompletteringen ingår i det gemensamma arbetet som genomförts för att förstärka och komplettera styrdokumenten inom Region Hallands arbete vad gäller ekologisk hållbarhet.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 22 december 2016 om att aktörer som har ett regionalt utvecklingsansvar ska ta fram och genomföra en regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektivet i det regionala tillväxtarbetet 2017-2020. Handlingsplanen ska redovisas till regeringen senast den 3 oktober 2017.
Ett förslag till handlingsplan har nu utarbetats och följer de direktiv som regeringen har ställt upp men har ett regionalt fokus. Detta innebär att planen innehåller insatser och inriktningar inom samtliga prioriteringar i den nationella strategin och som kan genomföras på det regionala planet. Det ska också göras en analys utifrån de regionala förutsättningarna som identifierar vilka utvecklingsbehov som finns för att bidrag till att stärka arbetet med miljö- och klimatperspektiv.
På övergripande nivå följs handlingsprogrammet upp inom ramen för uppföljning av indikatorer i Tillväxtstrategin inom områdena
• Energieffektivisering
• Andel förnyelsebar energi
• Koldioxidutsläpp
• Innovationer för grön omställning
Målen i planen är i huvudsak formulerade som aktivitetsmål. Ambitionsnivån på dessa kan efterhand justeras utifrån utveckling av indikatorerna. Handlingsplanen bör därför ses över och kompletteras årligen efter beslut i Regionstyrelsens tillväxtutskott.
Handlingsplanen ingår i det gemensamma arbetet som genomförts för att förstärka och komplettera styrdokumenten inom Region Hallands arbete vad gäller ekologisk hållbarhet.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Information om förslag till ny nationell plan för transportsystemet. Trafikverket lämnat sitt förslag till nationell trafikslagsövergripande plan utveckling av transportsystemet för perioden 2018 – 2029 till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Trafikverkets förslag ska nu ut på remiss till olika remissinstanser med svarsdatum senast den 30 november i år till Regeringskansliet (Näringsdepartementet). Regeringen väntas sedan fatta beslut under våren 2018.
-
Regionstyrelsen avger årsredovisning för stiftelser förvaltade av regionstyrelsen enligt nedanstående förteckning:
Albert och Alma Johanssons donationsfond
Ada Andersson donationsfond
JS Almers stiftelse
Annie, Ernst och Hilda Österberg från Hjälmekullas fond
Stiftelsen Falkenbergs samfond
Stiftelsen Varbergs sjukhus samfond
Stiftelsen Hallands läns allmänna försäkringkassas understödsfond
Stiftelsen Gotton Thomasine Lindes donationsfond
Stiftelsen Halmstad Lasaretts fond för medicinsk forskning
Stiftelsen Katrinebergs folkhögskolas samfond
Stiftelsen Länssjukhuset i Halmstad samfond
Stiftelsen Löftadalens folkhögskolas samfond
Stiftelsen Mimmi och Pehr Landins fond
Stiftelsen Munkagårdsgymnasiets samfond
Stiftelsen Plönningegymnasiets samfond.
Stiftelsen Apelvikens samfond för sjuka barn
Noteras ska att Bergerska stiftelsen samförvaltas med övriga fonder men har egen styrelse.Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-