Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering

  2.   2

    Godkännande av föredragningslista

  3. Information och dialog kl 09:05 -11:30

    Kl 09:05 - 10:00
    Ärende 12 - Uppföljningsrapport 2 med delårsbokslut 2017 för Regionstyrelsen
    Ärende 13 - Uppföljningsrapport 2 2017 för Region Halland
    Catarina Dahlöf, Jörgen Preuss, Haleh Lindqvist, Cristine Karlsson och William Hedman

    Fika kl 10:00 - 10:20

    Kl 10:20 - 10:40 Ärende 6 - Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser 2017

    Kl 10:40 - 11:00 Ärende 7 - Uppföljning och dialog om genomförandet av Hälso- och sjukvårdsstrategin

    Kl 11:00 - 11:30 Ärende 18 - Redovisning av Region Hallands handlingsplan för införande av standardiserade vårdförlopp i cancervård 2017
    Jeanette Törnqvist

    Lunch och gruppmöten
    kl 11:30 - 13:30

    Beslutsmöte
    kl 13:30 - 14:30

  4. Pia Wiberg har börjat en ny tjänst inom Region Halland. Förslag att utse Angelica Eriksson att tillsammans med Maria Fransson vara sekreterare för regionstyrelsen.

  5. Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser 2017
    - STRING-samarbetet
    - Regionsamverkan Sydsverige
    - Kommunberedningens sammanträde 2017-10-04

  6. Uppföljning och dialog om genomförande av Hälso- och sjukvårdsstrategin och framtidsarbetet
    -

  7. Regiondirektören informerar/övriga informationspunkter
    -

  8. Anmälan till regionstyrelsen av fattade delegationsbeslut.

  9. Regionkontoret har upprättat en uppföljningsrapport med delårsbokslut för perioden januari-augusti 2017 för de verksamheter och den finansiering som Regionstyrelsen ansvarar för. I rapporten ingår även ett delårsbokslut som uppvisar ett resultat på +81,4 mkr. för perioden. Den ekonomiska prognosen för 2017 är dock negativ då årsresultatet beräknas till -3,8 mkr. Anledningen till den negativa årsprognosen är främst ett negativt resultat inom hälso- och sjukvårdsfinanseringen medan regionstyrelsens övriga verksamheter har prognosticerar ett positivt resultat. Det prognosticerade resultatet är sämre än vad som prognosticerades i samband med Uppföljningsrapport 1 då bedömningen var ett resultat på +128 mkr. för de verksamheter och den finansiering som regionstyrelsen ansvarar för.

    Verksamhetsmässigt så bedöms måluppfyllelsen var god och de flesta åttaganden bedöms kunna uppfyllas vid årets slut.

    Bilagor

  10. Regionens ekonomiska mål för 2017 är att budgetramen ska hållas. Efter åtta månader upp­går resultatet till 96 mnkr, vilket är 11 mnkr bättre än den periodiserade budgeten. För helåret 2017 prognosti­seras resultatet till -35 mnkr, vilket är 52 mnkr sämre än årsbudgeten. Hälso- och sjukvården prognostiserar en budgetavvikelse på -247 mnkr för 2017, vilket är i nivå med utfallet föregående år. Nettokost­nadsandelen prognostiseras till 100,4 procent, det vill säga årets löpande intäkter täcker inte de löpande kostnaderna. Det innebär att det ekonomiska målet inte kommer att uppfyllas.

    Bilagor

  11. I samband med starten av innevarande mandatperiod ändrades kommunallagen vad gäller partiernas redovisning av partistöd. Detta innebär bland annat att partierna ska lämna en skriftlig redovisning som visar hur stödet har använts för att stärka de politiska partiernas ställning i den lokala demokratin.

    Redovisningen ska ske per kalenderår och lämnas till regionfullmäktige. De nya reglerna gäller från år 2015. Redovisningen omfattar erhållet partistöd och inte övriga intäkter och kostnader partiet har, däremot ska en redovisning göras om det skett överföringar till andra delar av partiorganisationen och vilken motprestation som i så fall erhållits. Har delar av partistödet avsatts till någon form av valfond eller i form av annat sparande ska även detta redovisas.

    En speciell blankett har utarbetats för redovisningen och formerna har diskuterats vid en gemensam gruppledarträff. Redovisningen ska ske senast den 30 juni året efter att partistöd utbetalats.

    Samtliga partier i Regionfullmäktige har lämnat in redovisning och gjort så i enlighet med vad som föreskrivits.

    Bilagor

  12. För val till regionfullmäktige (landstingsfullmäktige) ska det finnas geografiskt avgränsade valkretsar i vilket val sker till landstingsfullmäktige. Detta regleras i Vallagen och 2015 skedde en förändring vilket innebär att kravet på valkretsindelning på regional nivå har tagits bort. Enligt de nya reglerna så är regionen/landstinget en enda valkrets om inte regionfullmäktige beslutar något annat. Om det ska ske en valkretsindelning behöver ett beslut fattas senast den 31 oktober 2017. Inför detta beslut ska kommunerna ha getts möjlighet att yttra sig och beslutet fastställs därefter av länsstyrelsen. I förarbetena till lagen uttrycks också klart att regionen (landstinget) inte behöver motivera ett eventuellt ställningstagande till indelning i flera valkretsar.

    Bilagor

  13. Styrelsen för Västkuststiftelsen, Stiftelsen för västsvenska fritidsområden, har överlämnat årsredovisning 2016 för stiftelsen.

    Revisorerna har granskat årsredovisningen och styrelsens förvaltning. I revisionsberättelsen framgår att revisorerna anser att årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av stiftelsens finansiella ställning. Enligt revisorernas uppfattning har styrelseledamöterna inte handlat i strid med stiftelselagen, stiftelseförordnandet eller årsredovisningslagen.

    Enligt stiftelsens stadgar är Region Halland en av tre huvudmän. Ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning prövas, enligt § 8 i stadgarna, av huvudmännen. Regionfullmäktige har därmed att besluta om att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

    Med anledning av revisorernas uttalande föreslås att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

    Bilagor

  14. Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbund. Årsredovisning för år 2016 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit.

    Bilagor

  15. Region Halland har beretts möjlighet att inkomma med en redovisning av handlingsplanen för införandet av standardiserade vårdförlopp enligt överenskommelsen mellan staten och SKL gällande kortare väntetider i cancervården 2017.

    Bilagor

  16. Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) träder i kraft den 1 januari 2018. Samtidigt kommer lagen (1990:1404) om kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård att upphävas. Syftet med den nya lagen är att främja en god vård och en socialtjänst av god kvalitet för enskilda som efter utskrivning från sluten vård behöver insatser från socialtjänsten, den kommunalt finansierade hälso- och sjukvården eller den landstingsfinansierade öppna vården.

    Hallands kommuner, Vårdval Halland (privat och offentlig regi), Hallands sjukhus och Psykiatrin i Halland har sedan våren 2016 aktivt arbetat med förberedelserna inför ny lagstiftning, på uppdrag av Strategisk grupp i Halland.
    Finansiering av identifierade kostnader kopplade till uppgradering och utveckling av nytt IT-stöd, samt stödresurser för systemförvaltning och följsamhet till utvecklat arbetssätt fördelas 50/50 mellan huvudmännen. Utifrån ett förändrat och utökat ansvar för närsjukvården finns behov av särskilda personella resurser enligt förslag till lösning i Halland, till en kostnad av 3 miljoner kronor. Region Hallands del av finansieringen motsvarar totalt 1 300 tkr för systemförvaltningskostnader inklusive lön för objektspecialist från och med 2018.

    Bilagor

  17. Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna, föreslår i en motion till regionfullmäktige att utreda möjligheten att förlänga öppettider på utvalda vårdcentraler i regionen.

    I Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för vårdval i närsjukvård finns öppethållande och tillgänglighet väl beskrivna att de ska ha ett öppethållande som svarar mot invånarens behov av närsjukvård. Utifrån Hälso- och sjukvårdstrategin finns ett flertal aktiviteter i verksamhetsplaneringen 2017, som syftar till att dels föra vården närmare invånaren, dels påverka besöken på akutvårdsmottagningarna Hallands sjukhus.

    Bilagor

  18. Riktlinjerna bygger på en Miljöpolicy samt på styrande måldokument som Tillväxtstrategin men även nu gällande energieffektiviseringsstrategi. Hänsyn har också tagits till de nationella miljökvalitetsmålen som antogs av riksdagen år 1999.
    I Tillväxtstrategin för Halland 2014-2020 lyfts en koldioxidneutral ekonomi och hållbar resurshantering samt insatser för förnyelsebar energi och transporter fram som viktiga utmaningar för att nå de nationella och internationella energi- och klimatmålen.

    Riktlinjerna fokuserar på tre områden: Koldioxidneutralt, Hållbar resurshushållning och Innovationer. Inom varje område finns underliggande aktiviteter och indikatorer för uppföljning. Riktlinjerna innebär att alla verksamheter ska förhålla sig till och medverka i de prioriteringar och aktiviteter som finns i riktlinjerna för de interna klimat- och miljöarbetet.

    Bilagor

  19. Förslag till ny inköpspolicy har tagits fram på uppdrag av Regionstyrelsen. Uppgiften är att ta fram förslag till styrdokument för en ändamålsenlig och effektiv inköp- och upphandlingsverksamhet. Delmål har varit en nulägesrapport som presenterades i januari 2017. Föreslagen inköpspolicy tydliggör målsättning och ansvarsfördelning vid inköp och upphandling. Regionstyrelsen ansvarar för tillämpning av inköpspolicyn och föreslås besluta att fastställa riktlinjer för inköpsverksamheten.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.