Möte 2018-05-30
-
Kl 09:05 - 09:20 - Ärende 4 Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser (Politiker, tf regiondirektör)
Kl 09:20 - 09:30 - Ärende 9 Uppföljningsrapport 1 jan-mars 2018, Regionstyrelsen (Stefan Sorpola)
Kl 09:30 - 09:40 - Ärende 10 Region Hallands uppföljningsrapport 1 (Stefan Sorpola)
Kl 09:40 - 09:50 - Ärende 15 Nittebo 1:89 Hyltebruk, upprustning samt förbättring av entréfunktion, bårhuset, vårdenhet Hyltebruk (Louise Lindstedt)
Kl 09:40 - 09:50 - Ärende 16 Fastighet Ekan 15 Halmstad, Lokalförändring avd 41, 42 (HIA), Hallands sjukhus Halmstad (LRP) (Louise Lindstedt)
Kl 09:40 - 09:50 - Ärende 17 Fastighet Ekan 15 Halmstad och Getakärr 6:16 Varberg, utredning omfattande lokalanpassning inför byte av endoskopimaskiner, öron-, näs- och halsmottagningen, Hallands sjukhus (Louise Lindstedt)
Kl 09:50 - 10:00 - Ärende 18 Information om strategiska fastighetsfrågornas organisation (Cristine Karlsson)
Kl 10:00 - 10:15 - Fika
Kl 10:15 - 10:25 - Ärende 20 Tillfällig överenskommelse för betalningsansvar mellan huvudmännen vid utskrivning från slutenvård (Patrik Dahlqvist-Jönsson)
Kl 10:25 - 10:35 - Ärende 21 Överenskommelse om hemsjukvården i Halland (Patrik Dahlqvist-Jönsson)
Kl 10:35 - 11:05 - Gruppmöte
Kl 11:05 - 11:20 - Beslutsmöte -
2
Justering
-
3
Godkännande av föredragningslistan
-
Uppföljning och dialog om regional samverkan och strategiska allianser
- Landstingsledningsseminarium 2018-05-08
- Kommunberedning 2018-05-16
- Styrelsemöte, Regionsamverkan Sydsverige 2018-05-17 -- 05-18
-
Anmäles protokoll från
- Arbetsutskottet
- Hälso- och sjukvårdsutskottet
- Tillväxtutskottet
Bilagor
-
722kb Ladda ner dokument
-
888kb Ladda ner dokument
-
859kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
817kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av inkomna och utgående skrivelser och protokoll.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
-
Den politiska organisationskommittén överlämnade i februari ett förslag till övergripande politisk organisation som antogs av regionfullmäktige i april. Utifrån det övergripande beslutet har sedan organisationskommittén utarbetat förslag till reviderad arbetsordning, reglementen för regionstyrelsen, driftnämnderna, lokala nämnderna, samrådsorgan, samt arvodesreglementen mfl. En ny överenskommelse om kommun- och regionledningsforum har också utarbetats för antagande.
Organisationskommittén föreslår att förslag till reviderade arbetsordningar och reglementen antas. Ytterligare en revidering kommer att ske efter att SKL:s normalreglementen har lämnats.
Organisationskommittén föreslår vidare att regionstyrelsen beslutar att ge ett utredningsuppdrag om förtydligande av arvodesreglementet inför mandatperioden 2023-2026.Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Den samlade bedömningen är att måluppfyllelsen generellt är mycket god. Utav våra uppdrag så är det fem som har prognosen att de delvis kommer att uppfyllas, övriga uppdrag uppfylls helt. Sammantaget har verksamheterna ett tydligt fokus på att ”gå i mål” med de planerade uppdragen.
Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomi
Det ekonomiska resultatet för Region Halland efter årets tre första månader är ett underskott på 121 miljoner kronor, vilket är 33 mnkr sämre än den periodiserade budgeten. Jämfört med motsvarande period föregående år är det en resultatförsämring med 109 mnkr.
Region Hallands resultat för 2018 prognostiseras till -194 mnkr vid årets slut, vilket är 211 mnkr sämre än årsbudgeten som uppgår till 16,4 mnkr.
Efter några år med en positiv resultatutveckling och även positiva resultat, så pekar årets resultat på en resultatförsämring. Intäktsutvecklingen försämras samtidigt som kostnadsutvecklingstakten ökar. Under årets första tre månader har skatter och generella statsbidrag, haft en lägre ökningstakt än tidigare år samtidigt som att nettokostnaderna under samma tidsperiod ökat kraftigt. Nettokostnadsandelen efter tre månader uppgår till 105,2 procent, vilket är en försämring med 4,7 procentenheter jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Prognosen för 2018 pekar på en nettokostnadsandel på 102,1 procent, det vill säga årets löpande intäkter täcker inte de löpande kostnaderna.
Driftnämnden Hallands sjukhus och Driftnämnden Psykiatri har fortfarande har ekonomiska obalanser, vilket till viss del kompenseras av den centrala reserv som avsattes i budget 2018 för de ingående obalanser som identifierades i budgetarbetet. Reserven uppgår till 131 mnkr och ligger centralt under Regionstyrelsens hälso- och sjukvårdsfinansiering.
Tf. regiondirektör föreslås få uppdraget att ta fram förslag på konkreta åtgärder för att sänka kostnadsutvecklingen och nå en ekonomi i balans. Syftet är att kunna ge regionstyrelsen ett tjänstemannaunderlag för politisk diskussion gällande åtgärder och även vara en del av budgetarbetet för 2019-2021. Åtgärdsförslagen ska innehålla förväntad ekonomisk effekt och konsekvenser för verksamheten eller förvaltningar måluppfyllelse för regionen. Detta uppdrag skall ske i nära samarbete med nämnder
Regionstyrelsen understryker uppdraget till nämnderna inom hälso- och sjukvård att utifrån uppföljningsrapport 2 2017 samt Årsredovisning 2017 återkomma med konkreta åtgärdsförslag för en ekonomi i balans.
Regional utveckling
Halland har en god befolkningsutveckling. Hallands befolkning uppgick 2017 till 324 825 personer. Folkökningen i Halland, som sedan 1970 har ökat betydligt mer än snittet för Sverige, förväntas att utvecklas positivt även i framtiden. En positiv befolkningsutveckling tillsammans med en hög förvärvsfrekvens är grunden för tillväxt i samhället. Halland har den högsta förvärvsfrekvensen i Sverige både för både män och kvinnor, vilket bland annat beror på goda pendlingsmöjligheter till Göteborgs arbetsmarknad men även på utvecklingen av det halländska näringslivet. Den höga förvärvsfrekvensen innebär en positiv utveckling för skattekraften.
Hälso- och sjukvård
Halland levererar idag en hälso- och sjukvård av hög kvalitet inom de flesta områden och har placeringar i topp i nationella jämförelser. Även tillgängligheten till vården i Halland är fortsatt god nationellt sett, både vad gäller patientundersökningar och nationella tillgänglighetsmätningar. Halland ligger konsekvent över tid över resultatet för riket vad gäller tillgängligheten till nybesök inom specialistvården. Halland ligger över målet att 80 procent av patienterna ska ha ett nybesök inom 60 dagar.
Arbetet med tillgänglighet är ett kontinuerligt arbete där nya behov och krav kräver ständig anpassning av både uppföljning och styrning.
Medarbetare
Region Halland bedriver ett aktivt arbete för att minska beroendet av bemanningspersonal och under årets första tre månader har ökningstakten för kostnader för inhyrda läkare och sjuksköterskor sjunkit. Sjukfrånvaron har ökat något jämfört med motsvarande period föregående år och ligger något över 5 procent. Även personalomsättningen har ökat, men i olika omfång i så gott som alla yrkesgrupper, det vill säga, det finns en ökad rörlighet och det både externt och internt. Pensioner är på i stort sett samma nivå som föregående tolvmånadersperiod.
Ekonomiska konsekvenser av beslutet
Förslaget innebär vid ett realiserande att kostnadsökningstakten kan minskas och ge en ekonomi i balans under planperioden.Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsutskottet har i februari 2018 beslutat att minska antalet prioriteringar från 29 till sex för 2018-2019. Syftet är att fokusera på de mest angelägna prioriteringarna för att få större genomförandekraft.
Prioriteringar 2018-2019:
- Stimulera till ökat eget ansvar genom utveckling och spridning av stöd såsom bland annat 1177 Vårdguiden, digitala och medicintekniska lösningar
- Samla specialiserad vård för kvalitet och samordningsvinster
- Möta fler behov nära patienten genom att bland annat gå från slutenvård till olika öppna vårdformer och hemsjukvård
- Minska kostnadsutvecklingstakten för hela hälso- och sjukvården
- Arbeta aktivt med ordnat införande av ny kunskap och innovationer samt med ordnat utmönstrande av förlegade arbetssätt
- Säkerställa en sammanhållen vård, bland annat genom att systematiskt använda samordnad individuell plan (SIP) för alla åldrar
Befintliga projekt kopplade till de 29 ursprungliga prioriteringarna, som funnits i den regiongemensamma verksamhetsplanen 2017 eller i enskilda förvaltningars verksamhetsplaner, genomförs och följs upp enligt tidigare plan.Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden (arbetsgivaren) har det yttersta ansvaret för en god arbetsmiljö. För att kunna uppfylla sitt ansvar behöver nämnden fördela arbetsmiljöuppgifter vidare i organisationen. I samband med att ny person tillträder funktionen som regiondirektör alternativt tf regiondirektör, skall fördelning av arbetsmiljöuppgifter från driftnämnd till den person som tilldelats funktionen därför göras.
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Västkuststiftelsen, Stiftelsen för västsvenska fritidsområden, har överlämnat årsredovisning 2017 för stiftelsen.
Revisorerna har granskat årsredovisningen och styrelsens förvaltning. I revisionsberättelsen framgår att revisorerna anser att årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av stiftelsens finansiella ställning. Enligt revisorernas uppfattning har styrelseledamöterna inte handlat i strid med stiftelselagen, stiftelseförordnandet eller årsredovisningslagen.
Enligt stiftelsens stadgar är Region Halland en av tre huvudmän. Ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning prövas, enligt § 8 i stadgarna, av huvudmännen. Regionfullmäktige har därmed att besluta om att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.
Med anledning av revisorernas uttalande föreslås att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbund. Årsredovisning för år 2017 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit.
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
15
Nittebo 1:89 Hyltebruk, upprustning samt förbättring av entréfunktion, bårhuset, vårdenhet (VE) Hyltebruk
Bårhuset i Hylte är i stort behov av upprustning. I samband med detta arbete så förbättras entréfunktionen som idag inte är ändamålsenlig för denna funktion.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
För att lösa vårdhygiensiska standarden på HIA som har bedömts vara bristfällig så föreslås att HIA flyttas till avdelning 41:s tidigare lokaler som iordningställs för att uppfylla de krav på vårdhygienisk standard som krävs. En renovering i befintliga lokaler anses alltför omfattande och hade också inneburit en evakuering av både HIA samt IVA som ligger våningen under. En evakuering av två så teknikintensiva verksamheter anses inte vara rimlig. En ombyggnation krävs också för det utökade uppdraget inom angio/PCI-verksamheten.
Bilagor
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
17
Fastighet Ekan 15 Halmstad och Getakärr 6:16 Varberg, utredning omfattning lokalanpassning inför byte av endoskopidiskmaskiner, öron-näs- och halsmottagningen, Hallands Sjukhus
Driftnämnden Hallands Sjukhus behöver ett utredningsunderlag för att kunna ta beslut om nyinvestering i endoskopidiskmaskiner på öron- näsa- och halsmottagningen vid Hallands Sjukhus. En nyinvestering krävs för att kunna säkerställa rengöringsprocessen av flexibla endoskop
Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
För att stärka det strategiska stödet till Regionstyrelsen avseende fastighetsfrågor utifrån Hallands utveckling och Hälso- och sjukvårdsutvecklingen behöver förutsättning ut flera perspektiv säkras.
-
19
Fika
-
20
Tillfällig överenskommelse för betalningsansvar mellan huvudmännen vid utskrivning från slutenvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) trädde i kraft den 1 januari 2018. Samtidigt upphävdes lagen (1990:1404) om kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård.
Enligt ny lagstiftning (2017:612) ska huvudmännen fastställa gemensamma riktlinjer avseende samverkan enligt den nya lagen och förväntas ingå överenskommelser med varandra om tidpunkt för kommunens betalningsansvar, samt vilka belopp som ska betalas. Om inte beslut om gemensam överenskommelse kan ske är konsekvensen att ny lagstiftning tillämpas fullt ut:
- Betalningsansvaret för en patient inträder tidigast tre kalenderdagar efter det att kommunen är underrättad om att patienten är utskrivningsklar.
- Beloppet för kommunens betalningsansvar regleras via förordning (2017:617) om fastställande av belopp för vård av utskrivningsklara patienter. Beloppet är för år 2018 är 7100 kronor/vårddygn.
- Under 2018 gäller särskilda övergångsbestämmelser för kommunens betalningsansvar avseende patient som vårdas inom psykiatrisk slutenvård. Betalningsansvaret inträder tidigast 30 kalenderdagar efter det att berörda enheter i kommunen är underrättade om att patienten är utskrivningsklar.
Trygg och effektiv utskrivning – beslut i Politisk styrgrupp Halland
2018-02-07 angående övergångsbestämmelse för betalningsansvar mellan huvudmännen vid utskrivning från slutenvård:
• att verka för att betalningsansvaret mellan huvudmännen i samband med utskrivning från slutenvård fortsatt regleras utifrån lagen (1990:1404) gällande regler och rutiner (2017) om kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård tills ny överenskommelse är beslutad i Halland, dock som längst t o m 2018-10-31.
• att verka för att betalningsansvaret för kommunerna under övergångsperioden 2018 baseras på 2017 års fakturering, då data och uppföljning i enlighet med övergångsbestämmelse inte kan hämtas från IT-stödet Lifecare. Respektive kommun erlägger månatligen en tolftedel av det belopp som fakturerades för hela 2017 till Region Halland.Bilagor
-
242kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Region Halland och kommunerna enades under 2014 om en ny överenskommelse för hemsjukvården i Halland. Överenskommelsen innebar att kommunerna under 2015 från Region Halland övertog ansvaret för hemsjukvården upp till och med sjuksköterske-, fysioterapeut/sjukgymnast och arbetsterapeutsnivå utifrån den så kallade tröskelprincipen. I överenskommelsen om hemsjukvård från 2015 framgick att överenskommelsen skulle utvärderas efter två år. Överenskommelsen utvärderades av extern konsult under våren 2017. Utvärderingen var överlag positiv till överenskommelsen, men identifierade flera förbättringsområden.
I juni 2017 tog Gemensamma nämnden för Hemsjukvård och Hjälpmedel (GNHH) beslut om att en revidering skulle genomföras av hemsjukvårds-överenskommelsen utifrån utvärderingens slutsatser. Strategisk grupp för socialtjänst och närliggande hälso-och sjukvård fick utifrån detta i uppdrag att, i nära samarbete med den gemensamma nämnden, arbeta fram ett förslag till en reviderad överenskommelse om hemsjukvård i Halland utifrån utvärderingens resultat.Bilagor
-
247kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Regionkontoret och regionens serviceförvaltning arbetar för att genomföra de aktiviteter som är utpekade i Riktlinjer för det interna klimat- och miljöarbetet 2017-2020. Bland annat planeras en analys avseende fossilfria drivmedel samt av Region Hallands interna fordonsflotta.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
955kb Ladda ner dokument
-
-
Den Skandinaviska Arenan (DSA) etablerades år 2000 och är ett politiskt samarbete som syftar till att knyta samman Öresundsregionen, Halland och Göteborg-Osloregionen. Sedan 2014 har aktiviteten och det politiska deltagandet i DSA-samarbetet varit lågt. Av den anledningen genomfördes en genomlysning av arenan under Region Skånes ordförandeskap 2017. Denna konkluderade att samarbete i geografin är viktigt men att DSA inte längre upplevdes som en relevant plattform, varpå processer för utträde initierades i de respektive organisationerna. Per 2017-12-31 har Region Region Sjælland, Region Hovedstaden och Københavns kommune valt att utträda ur DSA och samtliga kvarvarande medlemmar är eniga om att avveckla Den Skandinaviska Arenan. Regionutvecklingsnämnden/Västra Götalandsregionen och Regionstyrelsen/Region Skåne har under den senaste månaden beslutat att i samarbete med övriga medlemmar avveckla arenan.
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Öresundstågstrafiken är ett gemensamt regionaltågsystem i Småland, Halland, Blekinge, Västra Götaland, Skåne och vidare in i Danmark. Den svenska delen
hanteras gemensamt av de sex län/regioner som trafikeras av systemet medan den danska delen hanteras av Region Skånes avtal med danska staten.
För att hantera den svenska delen har parterna bildat ett gemensamt bolag, Öresundståg AB. Samarbetet regleras genom ett samverkansavtal. I avtalet regleras att vissa delar av verksamheten ska hanteras av ett gemensamt ägt bolag, Öresundståg AB. Parterna i samarbetet är Region Kronoberg, Landstinget i Kalmar län, Region Blekinge, Region Skåne, Region Halland och Västtrafik AB.
Samarbetet inom bolaget regleras i sin tur, dels av bolagsordningen men även av aktieägaravtal och ägardirektiv. Samverkansavtalet behöver revideras för att bättre spegla den verksamhet som bedrivs idag och även för att kunna styra verksamheten i den riktning som är önskvärd.
Ägarna gav styrelsen i Öresundståg AB i uppdrag att utse en arbetsgrupp som skulle arbeta fram ett förslag till lösning för hantering av fordonsförvaltning,verkstadsdepåfrågor,stoppbild,ekonomi,samverkansavtal m.m.
Resultatet av detta arbete är bifogade dokument. De förändringar som utöver en generell uppdatering av dokumenten kan lyftas fram är:
-Förtroendevalda i styrelsen
-Region Skåne föreslår vd
-Roterande ordförandeskap
-Bolagets säte och verksamhetsort är Hässleholm
-Bolaget får ett tydligare ansvar för de operativa frågorna samt vissa övergripande långsiktiga och strategiska frågor, inklusive en helhetsbild när det gäller hela trafiksystemets ekonomi.
-Bolaget har möjlighet att lägga ut operativa uppgifter på tredje part, i första hand ägarna, och ska inte behöva bygga upp en egen omfattande verksamhet.
-Bolaget får ett samordningsansvar och blir ett paraply för frågor inom fordonsförvaltningen och den nya depån.
Styrelsen i Öresundståg AB rekommenderar därför ägarna att anta bifogade
styrdokument.Bilagor
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
25
Ansökan om medfinansiering av EU-projektet Testmiljö Halland-Framtidens vård och omsorg med smarta hemmet som bas
Hälsoteknikcentrum Halland tar med detta projekt ytterligare ett steg för att skapa en effektiv infrastruktur för att utveckla och testa produkter och tjänster som kan bidra till större självständighet och hälsa. Testmiljö Halland skall utveckla en testmiljö med hemmet som bas. Det övergripande målet för projektet är att möjliggöra för näringslivet och den offentliga sektorn att kunna leverera de mest konkurrenskraftiga produkterna och tjänsterna för offentlig och privat vård i hemmet, med individen i centrum.
Ett koncept för modernt boende för den äldre målgruppen där en föränderlig form av stöd- och övervakning som ständigt vidareutvecklas och förnyas kommer att byggas. Detta sker i samverkan med näringslivet.
Projektet skall stödja näringslivet i affärsutveckling samt stödja vård och omsorg i utvecklingen av upphandlingsprocessen för att stärka näringslivets konkurrenskraft samt genom kunskapsöverföring brygga gapet mellan näringsliv, akademi och vård och omsorg och bidra till ett förbättrat innovationsklimat hos offentliga organisationer.Bilagor
-
256kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-