Hoppa över navigering
  1. Protokollet justeras digitalt av ordförande och 2e vice ordförande.

  2.   2

    Godkännande av föredragningslista

  3. Berit Bergström, ordförande i Stiftelsen Tjolöholm och Niklas Martis, tf VD hälsar välkomna till Tjolöholms Slott. 

  4. Ordförande informerar nämnden om att ledamoten ska anmäla jäv vid respektive punkt på dagordningen.

  5. Driftnämnd kultur och skolas verksamhetsplan 2025 (DNKS § 108/2024) utgår från regionfullmäktiges beslutade mål och budget 2025 med ekonomisk plan för 2026–2029. I uppföljningsrapport 1, januari till och med april 2025, redovisas hur arbetet med verksamhetsplanen går.

     

    Av uppföljningsrapporten framgår att verksamheten sker enligt plan.

     

    Prognosen för året är ett överskott på + 1 900 tkr. Överskottet hänförs till Munkagårdsgymnasiet som har fler elever under vårterminen och beräknas få högre ersättning för såld mjölk.

    Bilagor

  6. Efter genomförd utredning och hantering av motion, Gymnasieval för grön näring i Halland, vilken behandlades i Regionfullmäktige 2024-12-04, beslutades vid aktuellt sammanträde att återremittera motionen för att komplettera utredningen med

    • regionens kostnader för lärlingsutbildning primärt på inriktningar som inte erbjuds på Munkagårdsgymnasiet,
    • intervjuer med skolor som bedriver lärlingsutbildning,
    • undersöka samverkansavtal med en annan naturbruksskola om eleven skulle vilja byta till vanlig gymnasieutbildning om inte programmet erbjuds på Munkagårdsgymnasiet.

     

    Den fakta och information som återremissen resulterar i, ändrar inte de slutsatser som angavs i den ursprungliga utredningen.

     

    Den bedömning som görs innebär att den interkommunala ersättningen hamnar på 280 tkr (per elev och år).

     

    Angående intervjuer från skolor med lärlingsutbildning inom naturbruk kan följande summering göras:

    • skolorna har ett fåtal elever, maximalt fem elever per skola,
    • eleverna blir väl förberedda för yrkeslivet,
    • eleverna går till viss del miste om skolgemensamma delar, insatser och företeelser såsom demokrati, värdegrundsarbete, klassgemenskap och skoltillhörighet,
    • branschen ser positivt på lärlingselever,
    • det finns utmaningar med marknadsföringen då elever som passar på lärlingsutbildningar både måste klara av lång praktik samt teoretiska studier,
    • det krävs mycket arbete med att hitta lämpliga praktikplatser samt löpande kontakt, styrning och stöd gentemot dessa.

     

    Vidare, angående samverkansavtal, görs bedömningen att det rent teoretiskt är möjligt att upprätta samverkansavtal med annan naturbruksskola. Dock finns det praktiska utmaningar knutet till detta då eleven själv måste vilja byta skola samt att garanterad antagning inte kan säkerställas då en obligatorisk antagningsprocess alltid äger rum.

     

    Bilagor

  7. Regionens revisorer har granskat hur regionstyrelsen och driftnämnderna arbetar med målstyrningen i planerings- och uppföljningsprocessen. Syftet har varit att bedöma om regionstyrelsen och driftnämnderna säkerställer att måluppfyllelsen bedöms på ett likvärdigt och tillförlitligt sätt. Rapporten med tillhörande rekommendationer översänds för beaktande till respektive nämnd/styrelse.

    Bilagor

  8. Med anledning av minskade statsbidrag till studieförbunden vidtar studieförbunden åtgärder för att minska sina kostnader. En åtgärd som övervägs är att minska antalet juridiska personer. Ett förbund, Studiefrämjandet, beslutade i juni att från och med 2025 arbeta som en juridisk person med sex geografiska avdelningar.

     

    Regionstyrelsens tillväxtutskott beslutade (§ 15/2025) tillstyrka att driftnämnd Kultur och skola beviljar stöd till studieförbund som erhåller statsbidrag från Folkbildningsrådet för verksamhetsåret 2025 även för de fall de organiserar sig som en nationell juridisk person.

     

    Region Hallands bidragssystem är beroende av Folkbildningsrådets översyn av statsbidrag till folkbildningen. Den översynen drar ut på tiden och Region Halland behöver därför förlänga undantaget.

  9. Förvaltningen har tagit fram förslag på regelverk för ett kulturarvsstipendium. Det har gjorts utifrån beslut i Hallands kulturplan 2025-2028 att införa ett kulturarvspris.

    Utöver detta föreslår förvaltningen förtydliganden och avgränsningar av regelverket. Förslag som innebär förändringar:

    • Arbetsstipendium för kulturskapare ska endast kunna sökas av personer som är folkbokförda i Halland,
    • kommuner ska inte kunna ansöka om produktionsstöd,
    • stiftelser ska kunna ansökan om arrangörsstöd,
    • det tydliggörs att det är tillåtet och önskvärt att informera om beslut som fattats av finansiärer som anges i ansökan, även efter sista ansökningsdatum.

    Övriga förslag bedöms vara av förtydligande karaktär. De synliggörs i bilagan Region Hallands kulturstöd förslag förändringar från augusti 2025 med markeringar för DNKS.

    Förvaltningen presenterar mot bakgrund av ovanstående ett förslag på uppdaterat regelverk för Region Hallands kulturstöd som föreslås träda i kraft den 1 augusti 2025.

    Bilagor

  10. Under ärendet får nämnden information om besök hos distriktsorganisationer som fått bidrag från Region Halland.

  11. Vid sammanträdet får Driftnämnd kultur och skola information om Tjolöholms slott som erhåller verksamhetsstöd från nämnden.

  12. Under ärendet presenteras den utvärdering PwC genomfört gällande Överenskommelse om regional samverkan gällande kultur för äldre.

    Bilagor

  13. Under ärendet presenteras den utredning Eric Sjöström har genomfört gällande teaterområdet i Halland.

    Bilagor

  14. Vid dagens sammanträde lämnas information om följande:

    • Övrig information från förvaltningschefen
    • Kulturstöd
    • Övrig information från ledamöter
  15. Bilagor

  16.   17

    Övriga ärenden

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.