Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Protokollet justeras digitalt av ordförande och en ledamot.
Godkännande av föredragningslista
Ordförande informerar nämnden om att ledamoten ska anmäla jäv vid respektive punkt på dagordningen.
Munkagård erbjuder internatboende till ca 190 av skolans elever. Av dessa bor 39 elever på LSS boende och 9 elever utifrån 7 kap 1 § p4 Socialtjänstlagen.
För att kunna uppnå nå den lagefterlevnad som krävs vill verksamheten klargöra kopplingen mellan boendet och skolverksamheten. Genom att erbjuda ”Internat med förstärkt boendestöd enligt 7 kap 1 § p 4 i Socialtjänstlagen” blir det tydligt angivet att de aktuella boendena erbjuds och fokuserar på att ge berörda elever förutsättningar att klara sin gymnasieutbildning.
Bilagor
Driftnämnd kultur och skola beslutade våren 2023 (DNKS § 30/2023) om en processplan för framtagande av kulturstrategi och kulturplan. Processplanen synliggjorde att kulturstrategin ska vara en långsiktig genomförandestrategi till Halland - Bästa livsplatsen 2035 och kulturplanen en fyraårig plan i enlighet med den förordning som styr kultursamverkansmodellen.
Förslag till kulturstrategi och kulturplan var på remiss under våren (DNKS § 25/2024) och 26 yttranden inkom. Totalt innehåller yttrandena över 340 synpunkter som har hanterats av förvaltningen. Strax under hälften av synpunkterna var antingen positiva ställningstaganden eller förslag på operativ nivå. I dessa fall har synpunkten inte krävt åtgärd. Av resterande punkter har hälften beaktats och arbetats in, och andra hälften inte beaktats, till exempel då de inneburit upprepningar eller utpekande av enskilda aktörer.
För att säkerställa ett tydligt språk och justera eventuella korrekturfel föreslås förvaltningschef få möjlighet att genomföra mindre ändringar i texten fram till beslut i fullmäktige.
Bilagor
Visionen om Halland som den bästa livsplatsen vägleder Region Hallands arbete med att utveckla Halland. Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) ger övergripande riktning och vägledning för Hallands långsiktiga utveckling. Tre centrala strategier tydliggör vad som ska prioriteras, Hallands strategi för hållbar tillväxt, Hälso- och sjukvårdsstrategin och Hallands kulturstrategi. Region Halland följer årligen upp sina tre centrala strategier.
Hallands kulturstrategi följs upp utifrån samverkan med kommuner, professionella konstnärer och kulturskapare och folkbildning och idéburna organisationer samt kulturstrategins strategiska utvecklingsområden. För 2023 når Region Halland full måluppfyllelse fullt ut för sex av de strategiska utvecklingsområdena och delvis för två. Samarbetet med länets kommuner når delvis måluppfyllelse då vissa av de gemensamma prioriteringarna är för övergripande för att följa upp på ett adekvat sätt. Samverkan med professionella konstnärer och kulturskapare samt folkbildningen och idéburna organisationer sker strukturerat och når full måluppfyllelse.
Sex av åtta strategiska utvecklingsområden går enligt plan och når full måluppfyllelse; Breddat deltagande i kulturlivet, Digital kulturutveckling, Fristadskonstnär, Kultur och samhällsbyggnad, Kulturella och kreativa näringar samt Samverkan med omvärlden.
De strategiska utvecklingsområdena Barn och ungas rätt till kultur samt Kultur och hälsa når delvis måluppfyllelse. Båda områdena är sektorsövergripande där kulturområdets rådighet över måluppfyllelsen är begränsad då skolan respektive hälso- och sjukvården har det övergripande ansvaret.
Bilagor
Enligt Reglemente för regionstyrelsen och driftnämnder i Region Halland, avsnitt 3.13 Arbetsordning och delegationsordning ska nämnden upprätta en arbetsordning för dess arbete. Nuvarande arbetsordning beslutades 2023 (DNKS § 22/2023). Denna version innehåller mindre revideringar.
Bilagor
Driftnämnden kultur och skola har att utse ledamöter och ersättare i nämndens arbetsutskott under mandatperioden 2023–2026. Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022 (RF § 57/2022) om nämndens utskottsorganisation, och i enlighet med beslutat reglemente ska driftnämndens arbetsutskott bestå av tre ledamöter och tre ersättare.
Val av ordinarie och ersättande ledamöter i arbetsutskottet beslutades av Driftnämnd kultur och skola i januari 2023 ( DNKS § 4/2023), men då en ledamot i nämnden entledigats från sina uppdrag behöver kompletterande val genomföras.
Bilagor
Syftet med delegation är att få en effektiv förvaltning genom att avlasta nämnden från löpande rutinärenden. Delegationsordningen förtydligar vem som har beslutanderätt i vissa av nämnden utpekade ärenden. Regionstyrelsen har nyligen genomfört en omfattande revidering av sin delegationsordning (RS § 92/2024) och rekommenderar samtliga nämnder att revidera sina delegationsordningar.
Bilagor
Vid det kulturpolitiska samverkansmötet mellan de halländska kommunerna och Region Halland 2024-05-15 diskuterades de offentliga stöden till studieförbunden. De medverkande (kulturnämndspresidier eller motsvarande, förvaltningschefer och kulturchefer) lyfte att det är önskvärt med en gemensam hållning från Region Halland och de halländska kommunerna.
Ett önskemål lyftes om ett uppdrag från respektive ansvarig nämnd att tillsammans finna nya fördelningssystem för kommuner och region. En del av detta ska vara en plan för en arbetsmetod som säkerställer god kännedom om den verksamhet studieförbunden medfinansierar med offentliga medel. Arbetet med att ta fram förslag till ny arbetsmetod och nytt fördelningssystem behöver ske i nära samverkan med studieförbunden.
Beslut om att bevilja stöd till studieförbund för verksamhetsåret 2025 även om de organiserar sig som en nationell juridisk person
Med anledning av minskade statsbidrag till studieförbunden vidtar studieförbunden åtgärder för att minska sina kostnader. En åtgärd som övervägs är att minska antalet juridiska personer. Ett förbund, Studiefrämjandet, beslutade i juni att från och med 2025 arbeta som en juridisk person med sex geografiska avdelningar.
En fråga har ställts till förvaltningen Kultur och skola om de studieförbund som beslutar att lägga ned de juridiska personerna på distriktsnivå, för att övergå till en juridisk person på nationell nivå med geografiska avdelningar, kan beviljas regionalt stöd.
Förvaltningen Kultur och skola gör bedömningen att ett förbund med en nationell juridisk person med geografiska avdelningar inte är detsamma som en distriktsorganisation utifrån den beskrivning som görs i Regelverk för Region Hallands bidragsgivning till distriktsorganisationer (RS §47/2020).
I Regelverk för Region Hallands bidragsgivning till distriktsorganisationer beskrivs de grundläggande förutsättningar som gäller för att kunna beviljas stöd: ”Bidraget ges till och används av distriktsorganisationer med regional verksamhet i Halland. Regional verksamhet är sådan som distriktsorganisationen planerar och har genomförandeansvar för. Organisationen ska vara demokratiskt uppbyggd. Det innebär att medlemmarna/medlemsorganisationerna ska ha ett reellt inflytande över verksamheten.”
Förvaltningen Kultur och skola gör bedömningen att ett förbund med en nationell juridisk person med geografiska avdelningar inte är detsamma som en distriktsorganisation utifrån denna beskrivning. De studieförbund som väljer en organisationsmodell med endast en nationell juridisk person kan inte beviljas stöd utifrån nuvarande regelverk.
Det behövs mot bakgrund av detta ett beslut om huruvida Region Halland ska kunna ge stöd till ett studieförbund som väljer att organisera sig som en nationell juridisk person med geografiska avdelningar.
För att kunna ta fram väl underbyggda beslutsförslag i de processer som beskrivs i bakgrunden nedan - som samspelar med de mål och prioriteringar som anges i remissversionerna av Hallands kulturstrategi och Hallands kulturplan - finns ett behov av att skapa stabilitet för studieförbunden under 2025 och perioden fram till beslut tagits om en uppdaterad version av Region Hallands regelverk för stöd till distriktsorganisationer.
Jonas Heintz, avdelningschef Kulturutveckling och Catharina Löfqvist, rektor Katrinebergs folkhögskola presenterar sig.
Under ärendet informeras nämnden om Folkbildningsutredningen (SOU 2024:42, Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid). Regeringen tillsatte särskild utredare 7 juni 2022 med uppdrag ”att föreslå de ändringar som krävs för att säkerställa att folkbildningen styrs effektivt. Förslag från utredningen ska syfta till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll samt ge folkbildningen de bästa förutsättningar att verka framöver”.
Regeringen gav tilläggsdirektiv ”där uppdraget ändrades till att utredaren även ska överväga om styrningen och medelstilldelningen helt eller delvis ska hanteras av en eller flera myndigheter i stället för Folkbildningsrådet. Vidare utvidgades uppdraget till att föreslå hur kontroll och granskning av användningen av statsbidraget kan stärkas på alla nivåer inom folkbildningen. Vidare ska utredningen även föreslå villkor för återbetalning av statsbidrag som inte använts”.
Riksdagsledamoten Christer Nylander utsågs särskild utredare som presenterade utredningen den 13 juni 2024.
Utredningen kommer fram till ett flertal förslag om ändringar gällande villkor mm för folkbildningens organisationer:
Förordningen utökas med demokrativillkor
I nämndens verksamhetsplan för 2024 (DNKS § 99/2023) har nämnden prioriterat att ”Utreda hur kulturverksamheten kan samarbeta med den interna hälso- och sjukvården för att bättre nå mål kring både kultur och hälsa.” Under detta ärende lämnas information om hur arbetet fortlöper.
Vid dagens sammanträde lämnas information om följande:
Bilagor
Bilagor
Övriga ärenden