Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Mötets ordförande förklarar mötet öppnat.
Arbetsgivaren samverkar beslut om förändring av receptionsfunktionen i Kungsbacka efter genomförd risk- och konsekvensanalys.
Teknisk paus
I samband med hävningen av pandemirestriktionerna har samtliga hälso- och sjukvårdsförvaltningar sett förändringar i sin produktion gentemot föregående år. Exempelvis har provtagningen mot covid-19 sjunkit markant, medan en produktionsökning noteras inom den planerade vården.
Region Halland är fortsatt bland de regioner som har högst tillgänglighet till specialistvård. För medicinsk bedömning i primärvården noteras en förbättring gentemot föregående år och Hallands resultat ligger över riket i genomsnitt.
Inom infrastrukturområdet bedriver regionen påverkansarbete gentemot regeringen för att belysa behovet av nya investeringar inom infrastrukturen. Samtidigt pågår förberedelser inför ett eventuellt nytt uppdrag inom regional fysisk planering, i samverkan med Hallands kommuner. För att främja en god näringslivsutveckling pågår arbete med att utveckla kommunikationen kring och utbudet av regionens olika företagsstöd.
Kulturverksamheten har påbörjat sin återstart efter pandemin. Det är ännu för tidigt att bedöma de långsiktiga effekterna, men det framkommer i dialog med kultursektorn att de regionala stöden har varit betydelsefulla.
Trots att resandet fortsatt är lägre än under perioden innan pandemin, har kollektivtrafikresandet visat en god återhämtningsförmåga med en positiv trend under årets inledande månader.
Det säkerhetspolitiska läget har ytterligare understrukit behovet av säkerhet och robusthet i regionens system. Utöver säkerställd trygghet är den största utmaningen för fortsatt digital utveckling inom vården och regionen just nu försörjning av digital kompetens. Som en följd av detta går alla planerade initiativ inte framåt i önskad takt. Ett arbete för att adressera utmaningen på både kort och lång sikt är påbörjat.
Bilagor
Vid regionfullmäktiges sammanträde 2022-03-02, §14 fattades beslut om ny politisk organisation för Region Halland från och med den 1 januari 2023. Beslutet innebär bland annat att en ny beredning för frågor som rör folkhälsa och social hållbarhet ska inrättas.
Den nyinrättade beredningen ska vara direkt underställd Regionstyrelsen. Beredningen ska bidra till att ge en ökad genomförandekraft och samordning av de sociala hållbarhetsfrågorna i Halland för en hållbar samhällsutveckling och en god och jämlik hälsa.
Genom samverkan och utvecklingsarbete ska beredningen skapa ökade möjligheter i förverkligandet av Region Hallands mål om jämlika och jämställda levnadsvillkor. Arbetet ska utgå ifrån våra regionala förutsättningar och den halländska befolkningens behov.
Regionstyrelsen har att fatta beslut om förslaget till uppdrag och direktiv för Region Hallands beredning för social hållbarhet och sätter därigenom ramarna för beredningens kommande arbete.
Bilagor
För regiondirektören ska enligt kommunallagen (7 kap, § 2) finnas en instruktion som anger hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Instruktionen ska också fastställa direktörens övriga uppgifter och tydliggöra ämbetets ansvarsdelar. Det står regionen fritt om regionen vill fastställa instruktioner för övriga ledande befattningshavare inom regionen.
Fullmäktiges organisationskommitté har gett regionkontoret i uppdrag att ta fram förslag till instruktioner även för förvaltningschefer och funktionsdirektörer i syfte att ytterligare klargöra mandat och roller för dessa funktioner som styrelsen tillsätter. Instruktionerna ska förtydliga styrelsens förväntningar på de aktuella tjänsterna och ska ange funktionsdirektörens normgivande roll inom respektive ansvarsområde även i förhållande till förvaltningsledningarna.
Bilagor
Region Hallands krishanteringssystem ska minska risken för allvarliga händelser och extraordinära händelser samt minska konsekvenserna när en sådan inträffar. Systemet ska förbereda Region Halland att möta en samhällsstörning i fredstid, till ökad hotbild, höjd beredskap och ytterst krig.
Enligt Hälso- och sjukvårdslagen ska regionerna planera sin hälso- och sjukvård så att en katastrofmedicinsk beredskap upprätthålls. Hälso-och sjukvårdslag (2017:30, 7kap, 2§). Systemet ska förbereda samhället att möta alla händelser och hot, från en begränsad samhällsstörning i fred till utvidgad hotbild, höjd beredskap och krig.
Enligt SOSFS 2013:22 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om katastrofmedicinsk beredskap ska varje region ta fram en katastrofmedicinsk beredskapsplan. Den ska utarbetas med utgångspunkt i den plan som regionen ska fastställa för varje ny mandatperiod enligt 2 kap. 1 § andra stycket lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Föreslagen kris och katastrofmedicinsk plan inkluderar uppfyllnad utifrån ovan nämnda lagar och författning.
Kris och katastrofmedicinsk plan ska stödja regionens arbete innan, under och efter en händelse, vid samhällsstörning, kris eller ytterst höjdberedskap och krig.
Bilagor
Arbetstagarorganisationerna får möjlighet att erinra mot arbetsgivarens förslag till beslut.