Möte 2023-05-31
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
2021 ingicks ett nytt samverkansavtal mellan parterna i Krösatågssamverkan, där dåvarande Hallandstrafiken AB var representerade. I och med att verksamheten överförts till Driftnämnd Kollektivtrafik samt att nya förtroendevalda utsetts i och med ny mandatperiod behöver nya representanter till Krösatågssamverkans samverkansgrupp utses. Nämndens ordförande tillsammans med 2:e vice ordförande föreslås utses att representera Region Halland.
Vidare fastställs att förvaltningschef är att jämställa med direktör/ VD och är Region Hallands representant i sammanhang när denna funktion efterfrågas.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands politiska prioriteringar beskrivs i Mål och Budget 2023 med ekonomisk ram 2024 - 2027, vilken har fastställts av regionfullmäktige. Varje nämnd har ett ansvar att bryta ner och konkretisera regionfullmäktiges beslutade mål och budget i en verksamhetsplan med tillhörande budget. Verksamhetsplan och budget 2023 för Driftnämnd Kollektivtrafik beslutades 2023-01-20. Förslag om kompletterande arbetsmiljöplan har nu arbetats fram, med fokus på implementering av förändringar knutet till verksamhetens övergång från bolag till nämnd/ förvaltning.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har önskar att få träffa regionstyrelsen och samtliga nämnder i början av mandatperioden. Detta i syfte att presentera sig och informera om sitt uppdrag i Region Halland. Revisorerna vill i samband med denna träff också lyfta nämndens uppdrag och ansvar, ha en dialog om kommunikation mellan revisorerna och nämnden samt föra en dialog kring nämndens arbete med övergången från bolag till nämnd/förvaltning.
Vid dialogen kommer samtliga förtroendevalda revisorer tillsammans med tjänsteperson från PwC delta. -
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2023 med ekonomisk plan för 2024 - 2027 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2023. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för första tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, medarbetare, ekonomi och verksamhetsmått. Av Uppföljningsrapport 1 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med april 2023 är minus 4,4 mkr. Prognosen för helåret 2023 visar ett underskott på 16,5 mkr.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
905kb Ladda ner dokument
-
-
Öresundstågstrafiken är ett tågtrafiksystem inom Skåne, Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar och Västra Götaland samt i Danmark. Tågtrafiken körs som ett enhetligt system med samma fordon. Upphandlingen som nu ska genomföras är ett resultat av att avtalet med SJ AB avseende drift och underhåll av Öresundstågstrafiken fick avbrytas i förtid. Upphandlingen omfattar den tågtrafik och det underhållsåtagande som idag bedrivs inom ramen för direktupphandlade avtal med Transdev och Mantena. Upphandlingen avser tidsperioden december 2025 till 2030.
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har nämnden tagit del av rapporten ”Utvärdering Hallandstrafikens kundservicebutik i Laholm”. Förvaltningen fick då i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på åtgärder med utgångspunkt i avgiven rapport.
Förvaltningen föreslår att Hallandstrafikens Kundservicebutik i Laholm avvecklas, samt att förvaltningen får i uppdrag att arbeta för att tillgodose behovet att fysiskt kunna köpa biljetter i centrala Laholm i enlighet med Hallandstrafikens Försäljningsstrategi.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Inför kommande upphandlingar av busstrafik i Halland har Hallandstrafiken AB genomfört en utredning som färdigställdes 2022-12-30 avseende behovet av ytor för bussdepåer, inkluderat trafikföretagens förutsättningar att själva omhänderta detta behov. Slutsatsen är att det i Halmstad krävs en utökad alternativt ny bussdepå i samband med start av nya trafikavtal år 2030. Halmstad kommun omnämner i Transportplan 2050 att en välfungerande bussdepå krävs för ett fungerande bussystem, och att placeringen av befintlig bussdepå inte är framtidssäkrad. Nästa steg i processen är att nämnden översänder en förfrågan till Regionfastigheter om att utreda förutsättningarna för en framtidssäkrad bussdepå i Halmstad.
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet har inkommit med motion om att kontinuerligt sänka självfinansieringsgraden inom den allmänna och särskilda kollektivtrafiken, att sänkningen senast 2035 ska nå den nivån att det inte längre finns några ekonomiska incitament för att upprätthålla ett biljettsystem samt att biljettsystemet ska avskaffas när det inte längre finns incitament att upprätthålla det.
Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts av regionstyrelsens arbetsutskott att yttra sig avseende motionen.
-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
- Central förvaltning Lynx, anbudsprocess
- Införande av zonstruktur, uppföljning
- Återkoppling dialog RSAU 30 maj
- Heldag med nämnden 5 oktober
-
12
Anmälningar för kännedom
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
2021 ingicks ett nytt samverkansavtal mellan parterna i Krösatågssamverkan, där dåvarande Hallandstrafiken AB var representerade. I och med att verksamheten överförts till Driftnämnd Kollektivtrafik samt att nya förtroendevalda utsetts i och med ny mandatperiod behöver nya representanter till Krösatågssamverkans samverkansgrupp utses. Nämndens ordförande tillsammans med 2:e vice ordförande föreslås utses att representera Region Halland.
Vidare fastställs att förvaltningschef är att jämställa med direktör/ VD och är Region Hallands representant i sammanhang när denna funktion efterfrågas.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Region Hallands politiska prioriteringar beskrivs i Mål och Budget 2023 med ekonomisk ram 2024 - 2027, vilken har fastställts av regionfullmäktige. Varje nämnd har ett ansvar att bryta ner och konkretisera regionfullmäktiges beslutade mål och budget i en verksamhetsplan med tillhörande budget. Verksamhetsplan och budget 2023 för Driftnämnd Kollektivtrafik beslutades 2023-01-20. Förslag om kompletterande arbetsmiljöplan har nu arbetats fram, med fokus på implementering av förändringar knutet till verksamhetens övergång från bolag till nämnd/ förvaltning.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Öresundstågstrafiken är ett tågtrafiksystem inom Skåne, Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar och Västra Götaland samt i Danmark. Tågtrafiken körs som ett enhetligt system med samma fordon. Upphandlingen som nu ska genomföras är ett resultat av att avtalet med SJ AB avseende drift och underhåll av Öresundstågstrafiken fick avbrytas i förtid. Upphandlingen omfattar den tågtrafik och det underhållsåtagande som idag bedrivs inom ramen för direktupphandlade avtal med Transdev och Mantena. Upphandlingen avser tidsperioden december 2025 till 2030.
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har önskar att få träffa regionstyrelsen och samtliga nämnder i början av mandatperioden. Detta i syfte att presentera sig och informera om sitt uppdrag i Region Halland. Revisorerna vill i samband med denna träff också lyfta nämndens uppdrag och ansvar, ha en dialog om kommunikation mellan revisorerna och nämnden samt föra en dialog kring nämndens arbete med övergången från bolag till nämnd/förvaltning.
Vid dialogen kommer samtliga förtroendevalda revisorer tillsammans med tjänsteperson från PwC delta. -
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2023 med ekonomisk plan för 2024 - 2027 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2023. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för första tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, medarbetare, ekonomi och verksamhetsmått. Av Uppföljningsrapport 1 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med april 2023 är minus 4,4 mkr. Prognosen för helåret 2023 visar ett underskott på 16,5 mkr.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
905kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har nämnden tagit del av rapporten ”Utvärdering Hallandstrafikens kundservicebutik i Laholm”. Förvaltningen fick då i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på åtgärder med utgångspunkt i avgiven rapport.
Förvaltningen föreslår att Hallandstrafikens Kundservicebutik i Laholm avvecklas, samt att förvaltningen får i uppdrag att arbeta för att tillgodose behovet att fysiskt kunna köpa biljetter i centrala Laholm i enlighet med Hallandstrafikens Försäljningsstrategi.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Inför kommande upphandlingar av busstrafik i Halland har Hallandstrafiken AB genomfört en utredning som färdigställdes 2022-12-30 avseende behovet av ytor för bussdepåer, inkluderat trafikföretagens förutsättningar att själva omhänderta detta behov. Slutsatsen är att det i Halmstad krävs en utökad alternativt ny bussdepå i samband med start av nya trafikavtal år 2030. Halmstad kommun omnämner i Transportplan 2050 att en välfungerande bussdepå krävs för ett fungerande bussystem, och att placeringen av befintlig bussdepå inte är framtidssäkrad. Nästa steg i processen är att nämnden översänder en förfrågan till Regionfastigheter om att utreda förutsättningarna för en framtidssäkrad bussdepå i Halmstad.
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet har inkommit med motion om att kontinuerligt sänka självfinansieringsgraden inom den allmänna och särskilda kollektivtrafiken, att sänkningen senast 2035 ska nå den nivån att det inte längre finns några ekonomiska incitament för att upprätthålla ett biljettsystem samt att biljettsystemet ska avskaffas när det inte längre finns incitament att upprätthålla det.
Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts av regionstyrelsens arbetsutskott att yttra sig avseende motionen.
-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
- Central förvaltning Lynx, anbudsprocess
- Införande av zonstruktur, uppföljning
- Återkoppling dialog RSAU 30 maj
- Heldag med nämnden 5 oktober