Hoppa över navigering
  1. Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2025 med ekonomisk plan för 2026 - 2029 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan och budget för 2025. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för perioden januari-april och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.

     

    Av Uppföljningsrapport 1 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska budgetavvikelse till och med april 2025 uppgår till minus 1,1 mnkr. Prognosen för helår 2025 visar ett underskott på minus 28 mnkr som förklaras av kostnader för ersättningstrafik och minskade intäkter i samband med två längre avstängningar av Västkustbanan inför öppnandet av Varbergstunneln i juli 2025.

  4. Av månadsrapport februari framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks prognos för helåret 2025 är minus 19 mnkr. Efter nya beräkningar av den planerade ersättningstrafiken uppdaterades prognosen som då visade ett underskott på 38 mnkr. Underskottet går i sin helhet att hänföra till avstängningarna av Västkustbanan under sammanlagt 46 dagar med anledning av Varbergstunnelns öppnande. Med anledning av den negativa prognosen gavs förvaltningen i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att nå en ekonomi i balans. Åtgärdsplanen innehåller dels redan verkställda åtgärder, dels föreslagna åtgärder som nu föreligger för beslut (ekonomisk effekt 2025 inom parentes).

     

    Åtgärder för beslut:

    • Prisjustering 4,5% i augusti 2025 (10 mnkr)
    • Inhyrda stationsvärdar i Varberg och Halmstad tas bort från och med augusti (650 tkr)
    • Tillfälligt pausa miljökrav och ersätta HVO och RME med diesel (4,6 mnkr)

     

     

    Verkställda åtgärder, inkluderade i helårsprognos i Uppföljningsrapport 1 januari-april 2025:

    • Reducering av förstärkningstrafik mellan Falkenberg och Varberg samt linje 1 i Falkenberg i samband med avstängningen av Västkustbanan i juni/juli (900 tkr)
    • Planerade standby bussar i samband med avstängning av Västkustbanan tas bort (2,7 mnkr)
    • Utredningar/konsultuppdrag skjuts upp (800 tkr)
    • Personalkonferenser, utbildningar och resor ställs in eller skjuts upp (700 tkr)
    • Marknadsföring, till exempel minskas annonsering och användning av byråtjänster (2 mnkr)
  5. Enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) har en kommun rätt att ingå avtal med regionen om kostnadsansvar för regional kollektivtrafik som är av högre kvalitet eller billigare för resenärerna än vad regionen tillhandahåller.

     

    Principerna för tillköp av biljetter beskrivs på ett övergripande plan i regionala Trafikförsörjningsprogrammet. Som komplement och hjälp till kommunerna har Hallandstrafiken tagit fram ett förtydligande, vilket beskrivs i dokumentet Principer för kommunala tillköp av biljetter. Dokumentet beskriver och tydliggör de möjligheter kommunerna har att subventionera biljettpriset för kommuninvånarna gällande resor inom den egna kommunen eller mellan kommuner. Principerna för kommunala tillköp av biljetter har setts över inför revideringen av kommande trafikförsörjningsprogram. Nämnden har tidigare tagit del av förslaget (§7, 2025-02-13).

     

    Samtliga fem kommuner inom Hallandstrafikens trafikområde omfattas av dessa principer. Undantag gäller för Kungsbacka kommun som tillhör Västtrafiks trafikområde. Kungsbacka kommuns tillköp av biljetter görs därför av Västtrafik. Principerna för tillköp av biljetter har under våren 2025 varit ute på remiss hos kommunerna. De fem kommuner som har möjlighet att göra tillköp av biljetter av region Halland har yttrat sig. En övervägande del av kommunerna ställer sig på ett övergripande plan positiva till principerna och lyfter transparensen, tydligheten och de möjligheter som dessa ger för att stimulera resandet. Dock ifrågasätter man några av principerna. Några av synpunkterna har kunnat tas i beaktande.

  6. Hösten 2022 presenterades utredningen Strategiskt vägval bussdepåer som identifierade behovet av nya bussdepåer i Hallands län. Rapporten pekade särskilt ut Halmstad som en kritisk plats för etablering av en depå, med framtida behov även i Varberg och Kungsbacka.

    Våren 2023 togs nästa steg i form av en formell beställning av lokalbehov till Regionfastigheter.

    Under vintern 2024/2025 genomfördes en lokaliseringsstudie där två lämpliga fastigheter identifierades. Ett nära samarbete med Halmstad kommun resulterade också i en planansökan för en av fastigheterna, som ägs av kommunen.

    Våren 2025 inleddes förstudien, vilken förväntas avslutas hösten 2025. Fokus ligger på att definiera layout, funktioner och kostnadskalkyler, samt att analysera olika ägandeformer och hyresmodeller. Förstudien kommer att utgöra ett viktigt beslutsunderlag för det fortsatta arbetet.

    Denna process syftar till att möjliggöra en hållbar och effektiv etablering av en bussdepå i Halmstad, som är avgörande för att möta kollektivtrafikens framtida behov i Hallands län.

     

  7. Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden. Arbetsutskottet samtalar om frågor att informera nämnden om vid kommande sammanträde.

    • Varbergstunneln
    • Test av anropsstyrd buss, On-Demand
    • Krösatågen - Bolagsbildning
  8.   8

    Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst

  9.   9

    Anmälningar för kännedom

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.