Hoppa över navigering
  • Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.

  • Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  • På uppdrag av Region Hallands förtroendevalda revisorer har PwC genomfört en granskning av regionens målstyrning med fördjupning av måluppfyllelse. Utifrån granskningens resultat bedömer revisorerna att regionstyrelsen och driftnämnderna inte helt säkerställer att måluppfyllelsen bedöms på ett likvärdigt och tillförlitligt sätt. Driftnämnd Kollektivtrafik har att yttra sig över granskningen och meddela vilka åtgärder nämnden avser att vidta med anledning av granskningens resultat.

  • Av månadsrapport februari framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks prognos för helåret 2025 är minus 19 mnkr. Underskottet går i sin helhet att hänföra till avstängningarna av Västkustbanan under sammanlagt 46 dagar med anledning av Varbergstunnelns öppnande. En första uppskattning är gjord av kostnader för ersättningstrafik, förstärkningar av regionbusstrafik och minskade biljettintäkter. Med anledning av den negativa prognosen ges förvaltningen i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att nå en ekonomi i balans.

  • Dataskyddsförordningen, GDPR (General Data Protection Regulation), är en EU-förordning som syftar till att skydda individers personuppgifter och deras rättigheter. Driftnämnd Kollektivtrafik är personuppgiftsansvarig för de personuppgiftsbehandlingar som sker inom Hallandstrafikens verksamhet och måste se till att behandlingen sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Den personuppgiftsansvarige bestämmer varför personuppgifterna ska behandlas och hur. Revisionen visar på att det finns ett antal brister i efterlevnaden av dataskyddsförordningen hos Driftnämnd Kollektivtrafik, som behöver tas om hand. Rekommendationer är framtagna av dataskyddsombudet för nämnden att arbeta med, vilka kommer att påbörjas inom kort.

  • I december 2022 utökades trafiken på busslinje 325 i ett treårigt projekt för att anpassa turerna till skiftarbeten i Markaryd. Antalet turer ökade kraftigt, med stöd av medfinansiering från Markaryds kommun, Laholms kommun, Halmstads kommun samt företaget NIBE. Projektet har lett till en betydande resandeökning, särskilt på sträckan Knäred–Halmstad, men har samtidigt inte uppnått ekonomisk hållbarhet på alla turer.

    Kostnaden per resenär har ökat från 150 kr till 230 kronor. För att förbättra ekonomin krävs att resandet ökar väsentligt, och det föreslås justeringar i trafikutbudet för att bättre möta behov och minska kostnader.

    Projektets framtid är osäker, och dialoger pågår mellan intressenterna. Hallandstrafiken föreslår att trafiken delvis behålls och effektiviseras fram till starten av Pågatågstrafiken på Markarydsbanan 2027. Förslaget förutsätter finansiering från Laholm och Halmstad på samma nivå som idag.

  • Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden. 

    • Påskavstängningen Varbergstunneln
    • Nämndsdialog RSAU
    • NGÖ
    • Träslövsläge
  •   8

    Anmälan av Delegationsbeslut Färdtjänst 2025

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.