Hoppa över navigering
  1. Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en månadsrapport tas fram för årets första två månader och överlämnas till Regionstyrelsen.

     

    Ingående i den första månadsrapporten för 2023 är avsnitt kring verksamhetsmål, medarbetare och ekonomi. Av månadsrapporten framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med februari 2023 är minus 3,1 mkr. Prognosavvikelse för 2023 bedöms till minus 10 mkr.

    Antal resor ökade under januari 2023 jämfört samma period föregående år och marknadsandelen uppgår till 15,3% för de senaste tolv månaderna.

     

    Personalomsättningen ligger till och med februari 2023 på 5,13% och sjukfrånvaron på 4,18%.

    Bilagor

  4. Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet arbetar Hallandstrafiken årligen fram en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur målen i trafikförsörjningsprogrammet omsätts och efterlevs i verksamheten inom ramen för en treårsperiod, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. I kollektivtrafikplanen redovisas också en uppföljning av utvecklingen för ett antal utvalda nyckeltal främst kopplat till marknadsandel, resande, nöjdhet och miljö. Framtagandet av kollektivtrafikplanen sker i dialog med de halländska kommunerna. Efter genomförd remissrunda kommer ett förslag på Kollektivtrafikplan 2024 med utblick 2025-2026 arbetas fram och behandlas av Driftnämnd Kollektivtrafik.

    Bilagor

  5. På styrelsemöte i Hallandstrafiken AB den 15 december 2022 fick bolagets VD i uppdrag att utreda förutsättningarna för fler tågstopp i Åsa, Kungsbacka kommun.

     

    Utredningen synliggör att efterfrågan på tågtrafik mellan Halland och arbetsmarknadsregion Göteborg idag är större än vad järnvägsinfrastrukturen möjliggör. I samband med färdigställandet av viktig järnvägsinfrastruktur är inriktningen att Åsa trafikeras av Hallandståg, vilket stöds av det regionala trafikförsörjningsprogrammet. I framtaget remissförslag av Kollektivtrafikplan 2024 föreslås en utökning med tre avgångar per vardag och riktning med uppehåll i Åsa. Efter inhämtande av remissvar och efterföljande bearbetning av underlaget kommer Kollektivtrafikplan 2024 beslutas av Driftnämnd Kollektivtrafik. Utifrån det beslutet fortsätter arbetet med planering och dialog med berörda parter med avsikt att stärka tillgängligheten av tågtrafik i hela Halland.

    Bilagor

  6. Samtliga kommuner i Halland undantaget Kungsbacka köper idag skolbiljetter av Hallandstrafiken för alla elever i grund- och gymnasieskola som är skolbiljettsberättigade. Utbud, pris och villkor är reglerade i avtal som tecknades 2012. Den 29 mars 2023 genomförs en förändring av dagens zonstruktur. Förändringen innebär att Hallandstrafikens trafikområde blir indelat i åtta zoner i stället för nuvarande 27 zoner. Utifrån gällande avtal påverkar zonstruktursförändringen priset för skolbiljetterna i hög grad, vilket föranlett en översyn och att ett förslag till nytt skolbiljettsavtal arbetats fram.

    Förslaget till nytt avtal innebär att kommunernas kostnader för skolbiljetter inte påverkas negativt av zonförändringen samtidigt som verksamhetens intäkter bibehålls. Därutöver bidrar det förändrade avtalet till att ge större möjlighet för respektive kommun att anpassa biljettens giltighet utifrån elevernas resbehov.

    Förslaget till nytt avtal för skolbiljetter föreslås träda i kraft den 1 juli 2023, och påverkar således inte skolbiljetter för innevarande läsår.

  7. Sommarbiljetten är en populär biljett som Hallandstrafiken erbjudit sedan 2011. Med anledning av att Kungsbacka från den 29 mars inte ingår i Hallandstrafikens trafikområde i och med den förändrade zonstrukturen föreslås priset sänkas med cirka en niondel. Biljetten föreslås även införlivas i ordinarie biljettsortiment och följa framtida prisjusteringar av biljettsortimentet.

  8. Socialdemokraterna Halland har inkommit med en motion där de föreslår att Region Halland i samverkan med Hallandstrafiken under sommarlovet ska erbjuda halländska barn- och ungdomar till och med 19 år fria resor med kollektivtrafiken i länet, samt att erbjudandet även ska gälla barn- och ungdomar med färdtjänst.

    Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts av Regionstyrelsens arbetsutskott att yttra sig avseende motionen.

    Bilagor

  9. Hallandstrafiken har upprättat ett förslag till Riskanalys och Internkontrollplan för 2023. Risker som har kunnat identifieras och som valts ut att ingå i Internkontrollplanen är dels risker som påverkar Hallandstrafikens verksamhet och kunder som bristfällig infrastruktur, förarbrist och IT säkerhet, dels en risk som kan få stor påverkan på förvaltningens ekonomi, index i trafikavtalen och till sist arbetsmiljörisker kopplade till verksamhetsövergången från bolag till nämnd. Riskanalysen för verksamhetsövergången gjordes tillsammans med berörda representanter från Hallandstrafiken, Region Halland och de fackliga organisationerna utifrån ett arbetsmiljöperspektiv i december 2022.

    Bilagor

    • Trafikstörning i samband med väderlek, snöoväder 7-8 mars 2023.
    • Uppdatering, lansering av förändrad zonstruktur
    • Central förvaltning Lynx
    • Driftstörningar i system
    • Prövning av ärende i kammarrätten avseende beslut om utlämnande av handlingar
    • Nämndsdialog med RSau 7 mars
    • Upphandling drift Öresundståg
  1. Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en månadsrapport tas fram för årets första två månader och överlämnas till Regionstyrelsen.

     

    Ingående i den första månadsrapporten för 2023 är avsnitt kring verksamhetsmål, medarbetare och ekonomi. Av månadsrapporten framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med februari 2023 är minus 3,1 mkr. Prognosavvikelse för 2023 bedöms till minus 10 mkr.

    Antal resor ökade under januari 2023 jämfört samma period föregående år och marknadsandelen uppgår till 15,3% för de senaste tolv månaderna.

     

    Personalomsättningen ligger till och med februari 2023 på 5,13% och sjukfrånvaron på 4,18%.

    Bilagor

  4. Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet arbetar Hallandstrafiken årligen fram en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur målen i trafikförsörjningsprogrammet omsätts och efterlevs i verksamheten inom ramen för en treårsperiod, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. I kollektivtrafikplanen redovisas också en uppföljning av utvecklingen för ett antal utvalda nyckeltal främst kopplat till marknadsandel, resande, nöjdhet och miljö. Framtagandet av kollektivtrafikplanen sker i dialog med de halländska kommunerna. Efter genomförd remissrunda kommer ett förslag på Kollektivtrafikplan 2024 med utblick 2025-2026 arbetas fram och behandlas av Driftnämnd Kollektivtrafik.

    Bilagor

  5. På styrelsemöte i Hallandstrafiken AB den 15 december 2022 fick bolagets VD i uppdrag att utreda förutsättningarna för fler tågstopp i Åsa, Kungsbacka kommun.

     

    Utredningen synliggör att efterfrågan på tågtrafik mellan Halland och arbetsmarknadsregion Göteborg idag är större än vad järnvägsinfrastrukturen möjliggör. I samband med färdigställandet av viktig järnvägsinfrastruktur är inriktningen att Åsa trafikeras av Hallandståg, vilket stöds av det regionala trafikförsörjningsprogrammet. I framtaget remissförslag av Kollektivtrafikplan 2024 föreslås en utökning med tre avgångar per vardag och riktning med uppehåll i Åsa. Efter inhämtande av remissvar och efterföljande bearbetning av underlaget kommer Kollektivtrafikplan 2024 beslutas av Driftnämnd Kollektivtrafik. Utifrån det beslutet fortsätter arbetet med planering och dialog med berörda parter med avsikt att stärka tillgängligheten av tågtrafik i hela Halland.

    Bilagor

  6. Samtliga kommuner i Halland undantaget Kungsbacka köper idag skolbiljetter av Hallandstrafiken för alla elever i grund- och gymnasieskola som är skolbiljettsberättigade. Utbud, pris och villkor är reglerade i avtal som tecknades 2012. Den 29 mars 2023 genomförs en förändring av dagens zonstruktur. Förändringen innebär att Hallandstrafikens trafikområde blir indelat i åtta zoner i stället för nuvarande 27 zoner. Utifrån gällande avtal påverkar zonstruktursförändringen priset för skolbiljetterna i hög grad, vilket föranlett en översyn och att ett förslag till nytt skolbiljettsavtal arbetats fram.

    Förslaget till nytt avtal innebär att kommunernas kostnader för skolbiljetter inte påverkas negativt av zonförändringen samtidigt som verksamhetens intäkter bibehålls. Därutöver bidrar det förändrade avtalet till att ge större möjlighet för respektive kommun att anpassa biljettens giltighet utifrån elevernas resbehov.

    Förslaget till nytt avtal för skolbiljetter föreslås träda i kraft den 1 juli 2023, och påverkar således inte skolbiljetter för innevarande läsår.

  7. Sommarbiljetten är en populär biljett som Hallandstrafiken erbjudit sedan 2011. Med anledning av att Kungsbacka från den 29 mars inte ingår i Hallandstrafikens trafikområde i och med den förändrade zonstrukturen föreslås priset sänkas med cirka en niondel. Biljetten föreslås även införlivas i ordinarie biljettsortiment och följa framtida prisjusteringar av biljettsortimentet.

  8. Socialdemokraterna Halland har inkommit med en motion där de föreslår att Region Halland i samverkan med Hallandstrafiken under sommarlovet ska erbjuda halländska barn- och ungdomar till och med 19 år fria resor med kollektivtrafiken i länet, samt att erbjudandet även ska gälla barn- och ungdomar med färdtjänst.

    Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts av Regionstyrelsens arbetsutskott att yttra sig avseende motionen.

    Bilagor

  9. Hallandstrafiken har upprättat ett förslag till Riskanalys och Internkontrollplan för 2023. Risker som har kunnat identifieras och som valts ut att ingå i Internkontrollplanen är dels risker som påverkar Hallandstrafikens verksamhet och kunder som bristfällig infrastruktur, förarbrist och IT säkerhet, dels en risk som kan få stor påverkan på förvaltningens ekonomi, index i trafikavtalen och till sist arbetsmiljörisker kopplade till verksamhetsövergången från bolag till nämnd. Riskanalysen för verksamhetsövergången gjordes tillsammans med berörda representanter från Hallandstrafiken, Region Halland och de fackliga organisationerna utifrån ett arbetsmiljöperspektiv i december 2022.

    Bilagor

    • Trafikstörning i samband med väderlek, snöoväder 7-8 mars 2023.
    • Uppdatering, lansering av förändrad zonstruktur
    • Central förvaltning Lynx
    • Prövning av ärende i kammarrätten avseende beslut om utlämnande av handlingar
    • Nämndsdialog med RSau 7 mars
    • Upphandling drift Öresundståg
    • Driftstörningar särskild kollektivtrafik
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.