Hoppa över navigering
  1. Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Hallandstrafiken har identifierat ett behov av att säkerställa tillgång till en bussdepå i Halmstad, anpassad till den framtida trafikeringen i södra Halland. En bussdepå i egen regi bidrar till konkurrensneutrala villkor, framtidssäkring för kollektivtrafiken samt en förbättrad och mer attraktiv arbetsmiljö. Regionfastigheter och Hallandstrafiken har gemensamt utrett förutsättningarna för en ny bussdepå i Halmstad. Bussdepån föreslås anläggas och ägas av Region Halland. Förslag på placering och utformning har tagits fram, ett Huvudalternativ och ett Alternativ 2. Båda förslagen bedöms tillgodose behov och krav på en fullvärdig bussdepå.

    Att gå vidare till genomförandefasen innebär en investeringskostnad som belastar Regionfastigheters budget för Strategiska fastighetsinvesteringar och en kostnad för utrustningsinvesteringar som belastar Driftnämnd Kollektivtrafiks investeringsbudget. När anläggningen tas i drift uppstår en hyreskostnad enligt gällande internhyresregler. Bussdepån ska upplåtas till tillträdande trafikföretag, med start sommaren 2030.

    Bilagor

  4.   4

    Beslut om Återkallelse av färdtjänsttillstånd

  5. Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2025 med ekonomisk plan för 2026 - 2029 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan och budget för 2025. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en månadsrapport tas fram för perioden januari-oktober och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring verksamhet, medarbetare, ekonomi och verksamhetsmått.

    Av Månadsrapport oktober framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks budgetavvikelse till och med oktober 2025 uppgår till minus 34 mnkr. Prognosen för helår 2025 visar ett underskott på minus 43 mnkr som främst förklaras av kostnader för ersättningstrafik och minskade intäkter i samband med två längre avstängningar av Västkustbanan inför öppnandet av Varbergstunneln. I helårsprognosen ingår beslutade åtgärder för att nå en ekonomi i balans, totalt 18 mnkr, bland annat en genomförd prisjustering 1 augusti.

    Marknadsandelen, det vill säga andelen resor i förhållande till bilresor, når under augusti 14,2 procent rullande 12 vilket är lägre jämfört med samma period 2024. Under de senaste tolv månaderna har antalet resor inom den allmänna kollektivtrafiken haft en positiv utveckling och uppgår i oktober till 19,3 miljoner (rullande 12 månader). Dock finns en osäkerhetsfaktor i antal tågresor under perioden för avstängningarna.

    Försäljningsintäkterna har haft svag utveckling under året med anledning av avstängningarna på Västkustbanan samt minskat resande bland framförallt enkelbiljettsresenärer. Under oktober syns dock en uppgång i de totala försäljningsintäkterna, vilket kan härledas till prisjusteringen, att andra län säljer många biljetter med giltighet i Halland samt att ungdomsbiljetten i Halmstad är populär. Försäljningsintäkterna rullande 12 i oktober landar på 545,7 mnkr, vilket kan jämföras med intäkten på helår 2024 som var 541mnkr.

    Inom Serviceresor kvarstår en minskad ökningstakt av antal resor, vilket primärt har drivits av färdtjänst som utgör majoriteten av resorna. Sedan den 1 april agerar Hallandstrafiken beställningscentral även för Kungsbacka färdtjänst och skolskjuts. Antalet samtal förväntas därför vara högre under året jämfört med föregående år. Handläggningstiden för färdtjänst har under året ökat i och med pensionsavgång och nyrekrytering, men förväntas ligga i nivå med målvärde innan året är slut. Nöjdheten med handläggningen är fortsatt god.

    Personalomsättningen har ökat på rullande 12 jämfört med samma period 2024. Sjukfrånvaron ligger på en fortsatt låg nivå, om än högre i jämförelse med oktober 2024.

    Bilagor

  6. Vänsterpartiet Halland har inkommit med en motion där de föreslår att ett kostnadsfritt lovkort införs för halländska ungdomar, som gäller under samtliga lovveckor, samt att lovkortet även ska gälla ungdomar inom den särskilda kollektivtrafiken.

     

    Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen.

     

    Kostnaden uppgår till 21 mnkr för att införa kostnadsfria lovbiljetter för ungdomar folkbokförda i Varberg, Falkenberg, Hylte, Halmstad och Laholms kommuner inom den allmänna kollektivtrafiken under de lov som infaller under läsåret. För att ge motsvarande erbjudande till ungdomar boende i Kungsbacka kommun behöver frågan utredas tillsammans med Västtrafik. Avseende den särskilda kollektivtrafiken behöver frågan utredas i samverkan med kommunerna.

    Bilagor

  7. Syftet med den interna kontrollen är att säkra en effektiv och kvalitativ förvaltning och att undvika att det begås allvarliga fel. En god intern kontroll skall således bidra till att ändamålsenligheten i verksamheten stärks och att den bedrivs effektivt och säkert med invånarnas bästa för ögonen. Den bidrar också till att informationen och rapporteringen om verksamheten och ekonomin är tillförlitlig och rättvisande samt att verksamheten efterlever lagar, regler, avtal mm. En intern kontrollplan baseras på den riskanalys som arbetats fram för att belysa verksamhetens utmaningar framöver. Riskanalysen genomförs i samverkan mellan förvaltning och nämnden. Utifrån framtaget underlag genomförs en dialog i nämnden för att nämndens perspektiv på risker samt prioriteringar ska kunna tydliggöras. Utifrån denna dialog får förvaltningen i uppdrag att arbeta fram ett förslag på intern kontrollplan för verksamhetsåret 2026.

    Bilagor

  8. Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden. Arbetsutskottet samtalar om frågor att informera nämnden om vid kommande sammanträde.

    • Upphandling validatorer
    • Möte med Sveriges bussföretag
    • Krösatåg
    • NGÖ (Nästa Generation Öresundståg)
  9.   9

    Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst

  10. Driftnämnd Kollektivtrafik har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.