Möte 2023-09-07
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet har Driftnämnd Kollektivtrafik i uppdrag att årligen arbeta fram en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur målen i trafikförsörjningsprogrammet omsätts och efterlevs i verksamheten inom ramen för en treårsperiod, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. I kollektivtrafikplanen redovisas också en uppföljning av utvecklingen för ett antal utvalda nyckeltal främst kopplat till marknadsandel, resande, nöjdhet och miljö.
-
Idag har Hallandstrafiken olika gränsavdrag mot olika länsgrannar. Vid resa till Västtrafiks trafikområde tillämpas 15 % i gränsavdrag för periodbiljetter, men inom ramen för Sydtaxan (avtal mellan Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Jönköping) är motsvarande gränsavdrag 35 % på periodbiljetter. Förslaget innebär att Driftnämnd Kollektivtrafik ensidigt justerar gränsavdragen för periodbiljetter i enlighet med vad som avtalas inom Sydtaxan mot samtliga länsgrannar/ trafikområden.
Den mest påtagliga prisökningen vid zonförändringen 29 mars 2023 fick de som reste mellan Frillesås och Varberg, eftersom hållplatser i Frillesås tidigare hade dubbel zontillhörighet mot Varbergs kommun. Därför föreslås att det införs en tillfällig administrativ regel som innebär att Frillesås omfattas av dubbel zontillhörighet, samt att förvaltningen ges i uppdrag att utreda en mer långsiktig lösning i frågan. -
Befintliga Öresundståg är som genomsnitt på väg in i sin sista tredjedel av livslängden och ett utbyte till nya Öresundståg bedöms behöva starta mot slutet av innevarande årtionde. Region Halland ser behov av mer kapacitetsstarka tågfordon samt tåg som kan köra i högre hastighet, vilket tar avstamp i de behov som finns beskrivna i det regionala Trafikförsörjningsprogrammet. Ledtiden för att införskaffa nya fordon är omkring åtta år. I det här fallet ska ett stort antal tågfordon ersättas där flera regioner är involverade.
En förstudie av nya Öresundståg har genomförts i enlighet med beslut inom Öresundstågssamarbetet i december 2021. Förstudieprojektet har drivits i enlighet med Skånetrafikens projektmodell, där den så kallade förstudiefasen är avslutad och nu sker en övergång till en anskaffningsfas. För Region Hallands del innebär detta beslut att deltagande sker i ett upphandlingsprojekt av nya Öresundståg. Ärendet återkommer för politiskt ställningstagande avseende beslut om köp och finansiering av tågfordon. -
Region Hallands Trafikförsörjningsprogram 2021-2025 antogs i regionfullmäktige i december 2020. Trafikförsörjningsprogrammet aktualiseras för revidering vart fjärde år i samband med ny mandatperiod. Inom ramen för denna revidering har en översyn av gällande Trafikförsörjningsprogram genomförts, och ett analys- och utredningsbehov identifierats. I samband med revideringen planeras en större genomlysning av Trafikförsörjningsprogrammets samtliga kapitel, men med ett särskilt fokus på kapitlen 2-6 och 8.
Revideringsarbetet påbörjades under våren 2023. Förvaltningen regionkontoret har tagit fram ett förslag på revideringsprocess som sträcker sig fram till våren 2026 och som syftar till att följa framtagandeprocessen för Regional fysisk plan vad gäller samråd och antagande -
- Information, strejkvarsel
- Information, verksamheten under sommaren
- Information, stormen Hans påverkan
- Återkoppling, fysisk biljettförsäljning i Laholm
- Återkoppling, zonstruktur
- Återkoppling, dialog mellan Driftnämnd Kollektivtrafiks arbetsutskott och Regionstyrelsens arbetsutskott 5 september
- Program heldag 28 september
-
Bilagor
-
510kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet har Driftnämnd Kollektivtrafik i uppdrag att årligen arbeta fram en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur målen i trafikförsörjningsprogrammet omsätts och efterlevs i verksamheten inom ramen för en treårsperiod, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. I kollektivtrafikplanen redovisas också en uppföljning av utvecklingen för ett antal utvalda nyckeltal främst kopplat till marknadsandel, resande, nöjdhet och miljö.
-
Idag har Hallandstrafiken olika gränsavdrag mot olika länsgrannar. Vid resa till Västtrafiks trafikområde tillämpas 15 % i gränsavdrag för periodbiljetter, men inom ramen för Sydtaxan (avtal mellan Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Jönköping) är motsvarande gränsavdrag 35 % på periodbiljetter. Förslaget innebär att Driftnämnd Kollektivtrafik ensidigt justerar gränsavdragen för periodbiljetter i enlighet med vad som avtalas inom Sydtaxan mot samtliga länsgrannar/ trafikområden.
Den mest påtagliga prisökningen vid zonförändringen 29 mars 2023 fick de som reste mellan Frillesås och Varberg, eftersom hållplatser i Frillesås tidigare hade dubbel zontillhörighet mot Varbergs kommun. Därför föreslås att det införs en tillfällig administrativ regel som innebär att Frillesås omfattas av dubbel zontillhörighet, samt att förvaltningen ges i uppdrag att utreda en mer långsiktig lösning i frågan. -
Befintliga Öresundståg är som genomsnitt på väg in i sin sista tredjedel av livslängden och ett utbyte till nya Öresundståg bedöms behöva starta mot slutet av innevarande årtionde. Region Halland ser behov av mer kapacitetsstarka tågfordon samt tåg som kan köra i högre hastighet, vilket tar avstamp i de behov som finns beskrivna i det regionala Trafikförsörjningsprogrammet. Ledtiden för att införskaffa nya fordon är omkring åtta år. I det här fallet ska ett stort antal tågfordon ersättas där flera regioner är involverade.
En förstudie av nya Öresundståg har genomförts i enlighet med beslut inom Öresundstågssamarbetet i december 2021. Förstudieprojektet har drivits i enlighet med Skånetrafikens projektmodell, där den så kallade förstudiefasen är avslutad och nu sker en övergång till en anskaffningsfas. För Region Hallands del innebär detta beslut att deltagande sker i ett upphandlingsprojekt av nya Öresundståg. Ärendet återkommer för politiskt ställningstagande avseende beslut om köp och finansiering av tågfordon. -
Region Hallands Trafikförsörjningsprogram 2021-2025 antogs i regionfullmäktige i december 2020. Trafikförsörjningsprogrammet aktualiseras för revidering vart fjärde år i samband med ny mandatperiod. Inom ramen för denna revidering har en översyn av gällande Trafikförsörjningsprogram genomförts, och ett analys- och utredningsbehov identifierats. I samband med revideringen planeras en större genomlysning av Trafikförsörjningsprogrammets samtliga kapitel, men med ett särskilt fokus på kapitlen 2-6 och 8.
Revideringsarbetet påbörjades under våren 2023. Förvaltningen regionkontoret har tagit fram ett förslag på revideringsprocess som sträcker sig fram till våren 2026 och som syftar till att följa framtagandeprocessen för Regional fysisk plan vad gäller samråd och antagande -
- Information, strejkvarsel
- Information, verksamheten under sommaren
- Information, stormen Hans påverkan
- Återkoppling, fysisk biljettförsäljning i Laholm
- Återkoppling, dialog mellan Driftnämnd Kollektivtrafiks arbetsutskott och Regionstyrelsens arbetsutskott 5 september
- Program heldag 28 september
-
Bilagor
-
510kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument