Möte 2024-10-03
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2024 med ekonomisk plan för 2025 - 2028 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2024. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för andra tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 2 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med augusti 2024 är plus 9 mnkr. Prognosen för helåret 2024 visar ett underskott på minus 5 mnkr vilket är en förbättring med 14 mnkr från föregående prognos i Uppföljningsrapport 1.
-
Enligt fastställt reglemente för intern kontroll ska respektive nämnd varje år anta en plan för uppföljning av den interna kontrollen. Driftnämndens interna kontrollplan för 2024 har fastställts efter genomförda riskanalyser i det förberedande arbetet. Nu föreligger den första återrapporteringen när det gäller uppföljning av kontrollmomenten i den interna kontrollplanen för 2024. Den övergripande bedömningen är att förvaltningen vidtagit åtgärder som möter de allra flesta av aktuella riskområden utifrån beslutade kontrollmoment. Det som kvarstår är utveckling av störningsinformation i appen för allmän kollektivtrafik där arbete pågår för att förbättra bakomliggande system.
-
Arbetet med Varbergsprojektet börjar närma sig sitt slut och invigning av järnvägstunneln och stationshuset planeras ske under sommaren 2025. Inför det behöver Hallandstrafiken säkerställa utrymmen för bland annat butik och så kallad pauslokal i det nya stationshuset.
Beslut om att ingå hyresavtal fattas av Regionstyrelsen, och hyresavtalet för stationsbyggnaden ansvarar Region Hallands avdelning Regionfastigheter för. Hyreskostnaden kommer belasta Driftnämnd Kollektivtrafiks budget, varför nämnden behöver ta ställning till denna kostnad inför att ärendet om hyresavtal beslutas av Regionstyrelsen.
-
Hallandstrafiken erbjuder idag kommunerna att göra tillköp av biljetter. Nuvarande tillköpskatalog är från 2012 då Hallandstrafiken AB blev ett helägt bolag av Region Halland. Med tiden har flertalet avvikelser från tillköpskatalogen gjorts, vilket i praktiken har inneburit att Hallandstrafiken inte har en fungerande tillköpskatalog i dag. Utifrån detta finns behov av att utreda hur en ny tillköpskatalog för tillköp av biljetter kan utformas, som ger bättre förutsättningar för en fortsatt positiv resandeutveckling och ökad marknadsandel.
-
Socialdemokraterna har inkommit med en motion om att utreda möjligheterna till fria resor med kollektivtrafiken vid vårdbesök. Innan Regionfullmäktige yttrar sig i ärendet ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att utreda vilka möjligheter som finns för patienter och deras medföljande sällskap att resa kostnadsfritt vid vårdbesök.
-
Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om att utveckla nattåg genom Halland. Innan Regionfullmäktige beslutar i ett ärende ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att Hallandstrafiken får i uppdrag att införa nattåg som går norrut från södra Halland, i likhet med liknande förbindelser som idag finns i motsatt riktning.
-
Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om att inför hjärtstartare på Hallandstrafikens bussar. Innan Regionfullmäktige beslutar i ett ärende ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att hjärtstartare ska införas på Hallandstrafikens samtliga bussar.
-
Ett förslag till sammanträdesplan för verksamhetsåret 2025 har tagits fram för Driftnämnd Kollektivtrafik. I förslaget har hänsyn tagits till planerings- och uppföljningsprocessen där vägledning ges för de tidpunkter nämnden senast bör behandla specifika ärenden.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Det är viktigt att göra kollektivtrafiken tillgänglig så att även personer med funktionsnedsättning har möjlighet att välja att resa kollektivt. Effekter av detta är att den allmänna kollektivtrafiken är öppen för allt fler personer, vilket dessutom bidrar till att minska antalet resor med färdtjänst och sjukresor.
I det regionala trafikförsörjningsprogrammet för åren 2021 - 2025 finns målsättningar för att hållplatslägen i starka kollektivtrafikstråk ska vara tillgänglighetsanpassade senast 2025. Ansvaret för hållplatslägena är delat mellan Hallandstrafiken och väghållarna. Totalt är det 890 hållplatser som omfattas av målet angående tillgänglighetsanpassning. Fram till sensommaren 2024 är andelen hållplatslägen som är tillgänglighetsanpassade 69 % för hela regionen.
-
Inför framtagande av 2025 års verksamhetsplan och budget behöver dialog föras i nämnden i syfte att tydliggöra nämndens prioriteringar utifrån de uppdrag som givits nämnden att arbeta med, samt nämndens ambitioner i övrigt.
Inför framtagande av förslag till verksamhetsplan och budget inför verksamhetsåret 2025 planeras därför en dialog genomföras, med möjlighet för nämnden att samtala om vilka frågor nämnden ser som viktiga att arbeta vidare med framöver. Utifrån denna dialog föreslås förvaltningen få i uppdrag att arbeta fram ett förslag till verksamhetsplan med tillhörande budget inför verksamhetsåret 2025.
-
Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden.
- Vinterbiljetten
- Utveckling av störningsfunktionen i appen
- Statusuppdatering: pågående arbete med busstrafikering Träslövsläge
- Hallandstrafiken AB
-
14
Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst och riksfärdtjänst
-
15
Anmälningar för kännedom
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2024 med ekonomisk plan för 2025 - 2028 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2024. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för andra tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 2 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med augusti 2024 är plus 9 mnkr. Prognosen för helåret 2024 visar ett underskott på minus 5 mnkr vilket är en förbättring med 14 mnkr från föregående prognos i Uppföljningsrapport 1.
-
Enligt fastställt reglemente för intern kontroll ska respektive nämnd varje år anta en plan för uppföljning av den interna kontrollen. Driftnämndens interna kontrollplan för 2024 har fastställts efter genomförda riskanalyser i det förberedande arbetet. Nu föreligger den första återrapporteringen när det gäller uppföljning av kontrollmomenten i den interna kontrollplanen för 2024. Den övergripande bedömningen är att förvaltningen vidtagit åtgärder som möter de allra flesta av aktuella riskområden utifrån beslutade kontrollmoment. Det som kvarstår är utveckling av störningsinformation i appen för allmän kollektivtrafik där arbete pågår för att förbättra bakomliggande system.
-
Arbetet med Varbergsprojektet börjar närma sig sitt slut och invigning av järnvägstunneln och stationshuset planeras ske under sommaren 2025. Inför det behöver Hallandstrafiken säkerställa utrymmen för bland annat butik och så kallad pauslokal i det nya stationshuset.
Beslut om att ingå hyresavtal fattas av Regionstyrelsen, och hyresavtalet för stationsbyggnaden ansvarar Region Hallands avdelning Regionfastigheter för. Hyreskostnaden kommer belasta Driftnämnd Kollektivtrafiks budget, varför nämnden behöver ta ställning till denna kostnad inför att ärendet om hyresavtal beslutas av Regionstyrelsen.
-
Hallandstrafiken erbjuder idag kommunerna att göra tillköp av biljetter. Nuvarande tillköpskatalog är från 2012 då Hallandstrafiken AB blev ett helägt bolag av Region Halland. Med tiden har flertalet avvikelser från tillköpskatalogen gjorts, vilket i praktiken har inneburit att Hallandstrafiken inte har en fungerande tillköpskatalog i dag. Utifrån detta finns behov av att utreda hur en ny tillköpskatalog för tillköp av biljetter kan utformas, som ger bättre förutsättningar för en fortsatt positiv resandeutveckling och ökad marknadsandel.
-
Socialdemokraterna har inkommit med en motion om att utreda möjligheterna till fria resor med kollektivtrafiken vid vårdbesök. Innan Regionfullmäktige yttrar sig i ärendet ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att utreda vilka möjligheter som finns för patienter och deras medföljande sällskap att resa kostnadsfritt vid vårdbesök.
-
Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om att utveckla nattåg genom Halland. Innan Regionfullmäktige beslutar i ett ärende ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att Hallandstrafiken får i uppdrag att införa nattåg som går norrut från södra Halland, i likhet med liknande förbindelser som idag finns i motsatt riktning.
-
Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om att inför hjärtstartare på Hallandstrafikens bussar. Innan Regionfullmäktige beslutar i ett ärende ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Driftnämnd Kollektivtrafik har ombetts att yttra sig avseende motionen. Motionärens förslag är att hjärtstartare ska införas på Hallandstrafikens samtliga bussar.
-
Ett förslag till sammanträdesplan för verksamhetsåret 2025 har tagits fram för Driftnämnd Kollektivtrafik. I förslaget har hänsyn tagits till planerings- och uppföljningsprocessen där vägledning ges för de tidpunkter nämnden senast bör behandla specifika ärenden.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Det är viktigt att göra kollektivtrafiken tillgänglig så att även personer med funktionsnedsättning har möjlighet att välja att resa kollektivt. Effekter av detta är att den allmänna kollektivtrafiken är öppen för allt fler personer, vilket dessutom bidrar till att minska antalet resor med färdtjänst och sjukresor.
I det regionala trafikförsörjningsprogrammet för åren 2021 - 2025 finns målsättningar för att hållplatslägen i starka kollektivtrafikstråk ska vara tillgänglighetsanpassade senast 2025. Ansvaret för hållplatslägena är delat mellan Hallandstrafiken och väghållarna. Totalt är det 890 hållplatser som omfattas av målet angående tillgänglighetsanpassning. Fram till sensommaren 2024 är andelen hållplatslägen som är tillgänglighetsanpassade 69 % för hela regionen. -
Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden.
- Vinterbiljetten
- Utveckling av störningsfunktionen i appen
- Statusuppdatering: pågående arbete med busstrafikering Träslövsläge
- Hallandstrafiken AB
- Information om pågående arbete Nästa Generations Öresundståg
-
§ 60
Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst och riksfärdtjänst
-
§ 61
Anmälningar för kännedom
-
Inför framtagande av 2025 års verksamhetsplan och budget behöver dialog föras i nämnden i syfte att tydliggöra nämndens prioriteringar utifrån de uppdrag som givits nämnden att arbeta med, samt nämndens ambitioner i övrigt.
Inför framtagande av förslag till verksamhetsplan och budget inför verksamhetsåret 2025 planeras därför en dialog genomföras, med möjlighet för nämnden att samtala om vilka frågor nämnden ser som viktiga att arbeta vidare med framöver. Utifrån denna dialog föreslås förvaltningen få i uppdrag att arbeta fram ett förslag till verksamhetsplan med tillhörande budget inför verksamhetsåret 2025.