Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Arbetsutskottet ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2025 med ekonomisk plan för 2026 - 2029 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan och budget för 2025. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för perioden januari-augusti och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 2 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska budgetavvikelse till och med augusti 2025 uppgår till minus 30 mnkr. Prognosen för helår 2025 visar ett underskott på minus 37 mnkr som förklaras av kostnader för ersättningstrafik och minskade intäkter i samband med två längre avstängningar av Västkustbanan inför öppnandet av Varbergstunneln i juli 2025.
Bilagor
Enligt fastställt reglemente för intern kontroll ska respektive nämnd varje år anta en plan för uppföljning av den interna kontrollen. Driftnämndens interna kontrollplan för 2025 har fastställts efter genomförda riskanalyser i det förberedande arbetet. Nu föreligger den första återrapporteringen när det gäller uppföljning av kontrollmomenten i den interna kontrollplanen för 2025.
Den övergripande bedömningen är att förvaltningen vidtagit alternativt påbörjat åtgärder som möter de flesta av aktuella riskområden utifrån beslutade kontrollmoment.
Bilagor
Ett förslag till sammanträdesplan för verksamhetsåret 2026 har tagits fram för Driftnämnd Kollektivtrafik. I förslaget har hänsyn tagits till planerings- och uppföljningsprocessen där vägledning ges för de tidpunkter nämnden senast bör behandla specifika ärenden.
Bilagor
Öresundståg är ett storregionalt tågsystem som binder samman regionerna i Sydsverige samt Köpenhamnsregionen i Danmark. Tågsystemet utgör en viktig förutsättning för tillväxten av funktionella arbetsmarknadsregioner inom Sydsverige. Då en stor andel av tågfordonen uppnått sin tekniska livslängd inom mindre än tio år har parterna inom Öresundståg AB gemensamt undersökt förutsättningarna för att införskaffa nya tågfordon. Samtliga parters regionfullmäktigeförsamlingar ges nu möjlighet att ta ställning till om de avser ingå i kommande upphandling och investering.
För Region Hallands del finns behov av att öka hastigheten och stärka kapaciteten på Öresundstågen, bland annat för att fortsatt skapa förutsättningar för goda pendlingsmöjligheter såväl inom Halland som över länsgränsen. Med detta som bakgrund föreslås Region Halland ställa sig positiv till att ingå som part i kommande upphandling och investering av nya tågfordon.
Bilagor
Enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) har en kommun rätt att ingå avtal med regionen om kostnadsansvar för regional kollektivtrafik som är av högre kvalitet eller billigare för resenärerna än vad regionen tillhandahåller.
För kommunala tillköp av biljetter har ett principprogram tagits fram, vilka är antagna av Driftnämnden och beskrivet i dokumentet Principer för kommunala tillköp av biljetter.
Beslutet om principprogrammet togs 2025-06-02. För kommunerna har det inneburit att tiden varit knapp för dem att ta del av förutsättningarna, och hur principerna på bästa sätt ska tillämpas. Driftnämnden beslutar därför att flytta fram tillämpning av principerna för kommunala tillköp från 2026-01-01 till 2027-01-01. Det innebär att tidigare upplägg för tillköp av biljetter tillämpas för helåret 2026 med en uppräkning av priset i linje med den beslutade prisjusteringen 2025-08-01.
Bilagor
Hallandstrafiken har genomfört en översyn av riktlinjerna för färdtjänst och riksfärdtjänst för de kommuner i Hallands län som överlåtit uppgiften till Region Halland. Syftet med översynen har varit att, säkerställa att riktlinjerna överensstämmer med gällande rättspraxis, förenkla och förtydliga nuvarande texter, samt att skapa gemensamma riktlinjer för samtliga berörda kommuner. De föreslagna förändringarna bedöms ha minimal påverka för majoriteten av de färdtjänstberättigade, samtidigt som de stärker möjligheterna till samordning och därigenom bidrar till en ökad ekonomisk hållbarhet. Förslaget har varit ute på remiss hos kommunerna och är nu färdigt att skickas ut till respektive kommun för beslut.
Bilagor
Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden. Arbetsutskottet samtalar om frågor att informera nämnden om vid kommande sammanträde.
Bilagor
Inför framtagande av 2026 års verksamhetsplan och budget behöver dialog föras i nämnden i syfte att tydliggöra nämndens prioriteringar utifrån de uppdrag som givits nämnden att arbeta med, samt nämndens ambitioner i övrigt.
Inför framtagande av förslag till verksamhetsplan och budget inför verksamhetsåret 2026 planeras därför en dialog genomföras, med möjlighet för nämnden att samtala om vilka frågor nämnden ser som viktiga att arbeta vidare med framöver. Utifrån denna dialog föreslås förvaltningen få i uppdrag att arbeta fram ett förslag till verksamhetsplan med tillhörande budget inför verksamhetsåret 2026.
Bilagor
Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Arbetsutskottet ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2025 med ekonomisk plan för 2026 - 2029 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan och budget för 2025. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för perioden januari-augusti och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 2 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska budgetavvikelse till och med augusti 2025 uppgår till minus 30 mnkr. Prognosen för helår 2025 visar ett underskott på minus 37 mnkr som förklaras av kostnader för ersättningstrafik och minskade intäkter i samband med två längre avstängningar av Västkustbanan inför öppnandet av Varbergstunneln i juli 2025.
Bilagor
Hallandstrafiken har genomfört en översyn av riktlinjerna för färdtjänst och riksfärdtjänst för de kommuner i Hallands län som överlåtit uppgiften till Region Halland. Syftet med översynen har varit att, säkerställa att riktlinjerna överensstämmer med gällande rättspraxis, förenkla och förtydliga nuvarande texter, samt att skapa gemensamma riktlinjer för samtliga berörda kommuner. De föreslagna förändringarna bedöms ha minimal påverka för majoriteten av de färdtjänstberättigade, samtidigt som de stärker möjligheterna till samordning och därigenom bidrar till en ökad ekonomisk hållbarhet. Förslaget har varit ute på remiss hos kommunerna och är nu färdigt att skickas ut till respektive kommun för beslut.
Bilagor
Enligt fastställt reglemente för intern kontroll ska respektive nämnd varje år anta en plan för uppföljning av den interna kontrollen. Driftnämndens interna kontrollplan för 2025 har fastställts efter genomförda riskanalyser i det förberedande arbetet. Nu föreligger den första återrapporteringen när det gäller uppföljning av kontrollmomenten i den interna kontrollplanen för 2025.
Den övergripande bedömningen är att förvaltningen vidtagit alternativt påbörjat åtgärder som möter de flesta av aktuella riskområden utifrån beslutade kontrollmoment.
Bilagor
Ett förslag till sammanträdesplan för verksamhetsåret 2026 har tagits fram för Driftnämnd Kollektivtrafik. I förslaget har hänsyn tagits till planerings- och uppföljningsprocessen där vägledning ges för de tidpunkter nämnden senast bör behandla specifika ärenden.
Bilagor
Öresundståg är ett storregionalt tågsystem som binder samman regionerna i Sydsverige samt Köpenhamnsregionen i Danmark. Tågsystemet utgör en viktig förutsättning för tillväxten av funktionella arbetsmarknadsregioner inom Sydsverige. Då en stor andel av tågfordonen uppnått sin tekniska livslängd inom mindre än tio år har parterna inom Öresundståg AB gemensamt undersökt förutsättningarna för att införskaffa nya tågfordon. Samtliga parters regionfullmäktigeförsamlingar ges nu möjlighet att ta ställning till om de avser ingå i kommande upphandling och investering.
För Region Hallands del finns behov av att öka hastigheten och stärka kapaciteten på Öresundstågen, bland annat för att fortsatt skapa förutsättningar för goda pendlingsmöjligheter såväl inom Halland som över länsgränsen. Med detta som bakgrund föreslås Region Halland ställa sig positiv till att ingå som part i kommande upphandling och investering av nya tågfordon.
Bilagor
Enligt lagen om kollektivtrafik (2010:1065) har en kommun rätt att ingå avtal med regionen om kostnadsansvar för regional kollektivtrafik som är av högre kvalitet eller billigare för resenärerna än vad regionen tillhandahåller.
För kommunala tillköp av biljetter har ett principprogram tagits fram, vilka är antagna av Driftnämnden och beskrivet i dokumentet Principer för kommunala tillköp av biljetter.
Beslutet om principprogrammet togs 2025-06-02. För kommunerna har det inneburit att tiden varit knapp för dem att ta del av förutsättningarna, och hur principerna på bästa sätt ska tillämpas. Driftnämnden beslutar därför att flytta fram tillämpning av principerna för kommunala tillköp från 2026-01-01 till 2027-01-01. Det innebär att tidigare upplägg för tillköp av biljetter tillämpas för helåret 2026 med en uppräkning av priset i linje med den beslutade prisjusteringen 2025-08-01.
Bilagor
Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden. Arbetsutskottet samtalar om frågor att informera nämnden om vid kommande sammanträde.
Bilagor
Inför framtagande av 2026 års verksamhetsplan och budget behöver dialog föras i nämnden i syfte att tydliggöra nämndens prioriteringar utifrån de uppdrag som givits nämnden att arbeta med, samt nämndens ambitioner i övrigt.
Inför framtagande av förslag till verksamhetsplan och budget inför verksamhetsåret 2026 planeras därför en dialog genomföras, med möjlighet för nämnden att samtala om vilka frågor nämnden ser som viktiga att arbeta vidare med framöver. Utifrån denna dialog föreslås förvaltningen få i uppdrag att arbeta fram ett förslag till verksamhetsplan med tillhörande budget inför verksamhetsåret 2026.
Bilagor