Möte 2024-06-03
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2024 med ekonomisk plan för 2025 - 2028 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2024. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för första tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 1 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med april 2024 är plus 9 mnkr. Prognosen för helåret 2024 visar ett underskott på minus 19 mnkr vilket är en förbättring med 3 mnkr från föregående prognos i februari.-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnd Kollektivtrafiks verksamhet finansieras av skattemedel och intäkter från biljettförsäljning. För att kunna bibehålla och utveckla trafik framöver höjs biljettpriset med en genomsnittlig höjning om 3% beräknat på förväntad biljettintäkt för 2024. Prisjusteringen beräknas ge en ökad biljettintäkt med cirka 13,5 mnkr per helår. För återstoden av 2024 beräknas prisjustering generera en intäkt om ca 3,5 mnkr.
Prisjusteringen avser samtliga biljetter och reserelationer, men prisjusteringen föreslås vara differentierad för att vara mer fördelaktig för frekventa pendlare. Vid jämförelse med regionala kollektivtrafikmyndigheter i Sverige ligger Hallandstrafiken i det högre skiktet avseende långa resor och förhållandevis lågt vad avser korta resor, vilket tagits hänsyn till i föreslagen prisjustering. Prisjusteringen föreslås gälla från den 26 augusti 2024. -
Nämnden har, i enlighet med Kommunallagen, rätt att besluta om delegationsordning för nämndens verksamhet i syfte att få en effektiv förvaltning genom att avlasta nämnden från löpande rutinärenden.
I och med regionfullmäktiges beslut i juni 2023 om att färdtjänstens verksamhet ska omfattas i Driftnämnd Kollektivtrafiks ansvarsområde och reglemente innebär det att delegationsordningen behöver revideras utifrån dessa förändrade förutsättningar.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnd Kollektivtrafik beslutade 2023-09-07 (§58, DNKT230072) att delta i upphandlingsprojekt av nya tågfordon tillsammans med parterna inom Öresundstågssamarbetet. I beslutet uppdrogs åt förvaltningen att löpande redovisa upphandlingsprojektets framdrift för nämnden.
Vid nämndens sammanträde rapporterar förvaltningen om det pågående arbetet tillsammans med Maria Gustafsson, projektledare Skånetrafiken, samt Daniel Lind, affärsutvecklare framtidens tåg Skånetrafiken.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade 2024-03-13 att stödja initiativärendet från Socialdemokraterna om trygghetsstopp i nattrafiken, att överlämna ärendet till Driftnämnd Kollektivtrafik för hantering samt be nämnden återkomma med en redovisning i hanteringen av frågan.
Arbete har inletts i ärendet, och dialog förs med berörda trafikföretag. Nämnden informeras om status i arbetet.-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån genomfört tidtabellskifte 10 december 2023 för busslinje 1 i Träslövsläge, Varberg, har reaktioner inkommit till nämnden från invånare. Utifrån dessa reaktioner har ett informationsmöte genomförts. Mot bakgrund av de synpunkter som framkommit beslutade Driftnämnd Kollektivtrafik vid nämndens sammanträde 2024-04-22 (§21) att ge förvaltningen i uppdrag att tillsammans med Varbergs kommun ta fram förslag på kort- och långsiktiga lösningar avseende busstrafikering i Träslövsläge.
Förvaltningen återrapporterar arbetet som genomförts sedan nämndens beslut, med fokus på de åtgärder som vidtagits på kortare sikt. Gällande det mer kortsiktiga uppdraget att hitta tillfälliga lösningar på situationen via regionbusslinje 653 så har en ny tidtabell för regionbusslinje 653 tagits fram för sommarperioden. Den justering som gjorts innebär att ytterligare turer har adderats såväl på vardagar som helger. Denna förändrade trafikering kommer innebära en utökad kostnad om 150 000 kr, vilket belastar 2024 års budget.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Aktuell information ges till nämnden.
- Kommunala tillköp av biljetter
- Ersättningstrafik
-
Driftnämnd Kollektivtrafik har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
460kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
-
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
-
Med utgångspunkt i regionfullmäktiges beslutade Mål och budget 2024 med ekonomisk plan för 2025 - 2028 har Driftnämnd Kollektivtrafik fastställt nämndens verksamhetsplan med budget för 2024. Enligt Region Hallands uppföljningsprocess ska en uppföljningsrapport tas fram för första tertialet och överlämnas till regionstyrelsen. Rapporten ska omfatta avsnitt kring målstyrning, kvalitetsstyrning, medarbetare och ekonomi.
Av Uppföljningsrapport 1 framgår att Driftnämnd Kollektivtrafiks ekonomiska avvikelse till och med april 2024 är plus 9 mnkr. Prognosen för helåret 2024 visar ett underskott på minus 19 mnkr vilket är en förbättring med 3 mnkr från föregående prognos i februari.-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnd Kollektivtrafiks verksamhet finansieras av skattemedel och intäkter från biljettförsäljning. För att kunna bibehålla och utveckla trafik framöver höjs biljettpriset med en genomsnittlig höjning om 3% beräknat på förväntad biljettintäkt för 2024. Prisjusteringen beräknas ge en ökad biljettintäkt med cirka 13,5 mnkr per helår. För återstoden av 2024 beräknas prisjustering generera en intäkt om ca 3,5 mnkr.
Prisjusteringen avser samtliga biljetter och reserelationer, men prisjusteringen föreslås vara differentierad för att vara mer fördelaktig för frekventa pendlare. Vid jämförelse med regionala kollektivtrafikmyndigheter i Sverige ligger Hallandstrafiken i det högre skiktet avseende långa resor och förhållandevis lågt vad avser korta resor, vilket tagits hänsyn till i föreslagen prisjustering. Prisjusteringen föreslås gälla från den 26 augusti 2024. -
Nämnden har, i enlighet med Kommunallagen, rätt att besluta om delegationsordning för nämndens verksamhet i syfte att få en effektiv förvaltning genom att avlasta nämnden från löpande rutinärenden.
I och med regionfullmäktiges beslut i juni 2023 om att färdtjänstens verksamhet ska omfattas i Driftnämnd Kollektivtrafiks ansvarsområde och reglemente innebär det att delegationsordningen behöver revideras utifrån dessa förändrade förutsättningar.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnd Kollektivtrafik beslutade 2023-09-07 (§58, DNKT230072) att delta i upphandlingsprojekt av nya tågfordon tillsammans med parterna inom Öresundstågssamarbetet. I beslutet uppdrogs åt förvaltningen att löpande redovisa upphandlingsprojektets framdrift för nämnden.
Vid nämndens sammanträde rapporterar förvaltningen om det pågående arbetet tillsammans med Maria Gustafsson, projektledare Skånetrafiken, samt Daniel Lind, affärsutvecklare framtidens tåg Skånetrafiken.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade 2024-03-13 att stödja initiativärendet från Socialdemokraterna om trygghetsstopp i nattrafiken, att överlämna ärendet till Driftnämnd Kollektivtrafik för hantering samt be nämnden återkomma med en redovisning i hanteringen av frågan.
Arbete har inletts i ärendet, och dialog förs med berörda trafikföretag. Nämnden informeras om status i arbetet.-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån genomfört tidtabellskifte 10 december 2023 för busslinje 1 i Träslövsläge, Varberg, har reaktioner inkommit till nämnden från invånare. Utifrån dessa reaktioner har ett informationsmöte genomförts. Mot bakgrund av de synpunkter som framkommit beslutade Driftnämnd Kollektivtrafik vid nämndens sammanträde 2024-04-22 (§21) att ge förvaltningen i uppdrag att tillsammans med Varbergs kommun ta fram förslag på kort- och långsiktiga lösningar avseende busstrafikering i Träslövsläge.
Förvaltningen återrapporterar arbetet som genomförts sedan nämndens beslut, med fokus på de åtgärder som vidtagits på kortare sikt. Gällande det mer kortsiktiga uppdraget att hitta tillfälliga lösningar på situationen via regionbusslinje 653 så har en ny tidtabell för regionbusslinje 653 tagits fram för sommarperioden. Den justering som gjorts innebär att ytterligare turer har adderats såväl på vardagar som helger. Denna förändrade trafikering kommer innebära en utökad kostnad om 150 000 kr, vilket belastar 2024 års budget.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Aktuell information ges till nämnden.
- Kommunala tillköp av biljetter
- Ersättningstrafik
- Fritidsbiljetten
-
Driftnämnd Kollektivtrafik har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
460kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-