Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Majoriteten av nämndens mål är uppfyllda under året. Det kan dock konstateras att bristen på personal inom tåg, buss och taxinäringen är stor och förväntas öka, vilket medför att målet följer med in i 2025. Arbetet med tillgänglighetsanpassning av hållplatser är omfattande och målet för 2025 kommer inte att uppnås. Det medför att ett intensivt arbete fortsätter under 2025. Vidare uppnås inte målet med att skapa rätt förutsättningar för verksamheten kopplat till IT-miljö och dubbla domäner i samband med verksamhetsövergången 2023. Utredning pågår.
Försäljningsintäkterna för 2024 uppgick till knappt 482 miljoner kronor, vilket innebär att försäljningsmålet på 480 miljoner kronor nås.
Antal resor i den allmänna kollektivtrafiken uppgår under 2024 till 19 miljoner vilket är 1,8 procent högre jämfört med 2023. Marknadsandelen minskar något och uppgår till 14,9% för helår 2024 jämfört med 16,2% under 2023.
Information vid försening har återhämtat sig sedan början av året och ligger på 44,3 procent för helår 2024.
Inom Serviceresor har både antalet resor och färdtjänstansökningar överstigit prognoserna för helår 2024, vilket inneburit en utmaning kopplat till antalet fordon och mängden samtal in till beställningscentralen.
Av Årsredovisningen framgår att det ekonomiska resultatet för verksamhetsåret 2024 är minus 3,4 miljoner kronor i förhållande till beslutad budget. En förbättring av resultatet har skett från årets första prognoser, främst tack vare ökade biljettintäkter och lägre kostnader för Öresundståg.
Personalomsättningen ligger 2024 på 6,66 procent och sjukfrånvaron på 1,81 procent.
Bilagor
Syftet med den interna kontrollen är att säkra en effektiv och kvalitativ förvaltning och att undvika att det begås allvarliga fel. En god intern kontroll skall således bidra till att ändamålsenligheten i verksamheten stärks och att den bedrivs effektivt och säkert med invånarnas bästa för ögonen. Den bidrar också till att informationen och rapporteringen om verksamheten och ekonomin är tillförlitlig och rättvisande samt att verksamheten efterlever lagar, regler, avtal mm. En internkontrollplan baseras på den riskanalys som arbetats fram för att belysa verksamhetens utmaningar framöver. En dialog avseende riskanalys och prioritering inför framtagande av intern kontrollplan har genomförts vid nämndens sammanträde den 16 november 2023. Utifrån genomförd dialog har förvaltningen sammanställt ett förslag på intern kontrollplan för verksamhetsåret 2024.
Bilagor
Det västsvenska tågsystemet Västtågen står inför driftsupphandling av trafik och underhåll. Trafiken inom Västtågen körs i ett integrerat system med Västra Götaland som bas och förgreningar in i grannlänen.
För Region Hallands del omfattar Västtågen idag sträckorna Göteborg – Varberg, Göteborg – Kungsbacka samt Varberg – Borås. Avtalslängden är 11 år med start i december 2027.
Bilagor
Det skånska tågsystemet Pågatågen står inför en ny upphandling av drift och underhåll, eftersom det nuvarande avtalet löper ut i december 2026. Pågatågstrafiken är en viktig del av Hallands tågsystem och förbinder i dagsläget Halmstad och Laholm med Ängelholm och Helsingborg.
Den kommande avtalsperioden sträcker sig över nio år, med start i december 2026.
Bilagor
I enlighet med vad som anges i det regionala Trafikförsörjningsprogrammet ska kommunerna i Halland kunna köpa till biljetter för sina kommuninvånare under förutsättning att kommunens tillköp görs enligt fastställda principer.
Principerna utgår från den övergripande prismodellen, vilken inkluderar biljettsortiment, zonstruktur, giltighetstider och resenärsrabattering.
Samtliga fem kommuner inom Hallandstrafikens trafikområde omfattas av dessa principer. Undantag gäller för Kungsbacka kommun som tillhör Västtrafiks trafikområde. Kungsbacka kommuns tillköp av biljetter görs därför av Västtrafik.
Tillköp av biljetter avser endast biljetter med giltighet inom den egna kommunen. Tillköpet kan avse en specifik biljett, flera biljetter eller gälla för hela sortimentet. Tillköpet utgår från de av region Halland tillämpade prisfaktorer – startpris, zonpris eller resenärsrabatt.
Vid förfrågan vänder sig kommunen till Hallandstrafiken för utredning och kostnadsuppskattning. Avtalstecknande ska därefter ske senast 3 månader före avtalsstart.
Bilagor
Sverigedemokraterna har inkommit med en motion om diversifierade intäkter inom kollektivtrafiken. Innan Regionfullmäktige beslutar i ett ärende ska den nämnd vars verksamhet berörs beredas möjlighet att yttra sig. Motionärernas förslag är att Regionfullmäktige beslutar att Hallandstrafiken öppnar upp för reklam på sina fordon, samt att förvaltningen gör en egen bedömning utifrån vad som anses vara lämpliga reklamplatser.
Bilagor
Driftnämnd kollektivtrafik beslutade 2023-12-13 §88 om Hallandstrafikens försäljningsstrategi 2024-2026. Strategin medför bland annat att Hallandstrafiken ska utveckla biljettsortiment och försäljningskanaler så att de passar kundernas behov samt att försäljningen i de egna kanalerna ska prioriteras.
Hallandstrafikens Återförsäljare svarar för en allt mindre andel av biljettförsäljningen och därmed är det relevant att se över behovet samt att prioritera resurser där de gör som mest nytta.
Hallandstrafiken vill informera nämnden om att Återförsäljaravtalen avslutas för Pressbyrån Mölndal, Pressbyrån Varberg, Ica Maxi Högskolan och Ica Vallås. Skälen är i huvudsak att det finns fullgoda alternativ för kunderna samt att återförsäljarna kontinuerligt tappar i försäljning. Genom åtgärderna beräknas årlig besparing på 144 000 kr beräknat på försäljning år 2024. Vad gäller Pressbyrån Varberg avslutades avtalet 2024-12-09.
Att avsluta återförsäljaravtalen bedöms få marginell negativ tillgänglighetspåverkan på barn och ungdomar boende i närheten av Halmstad Högskola då Ica Maxi Högskolan säljer en stor andel ungdomsbiljetter. Samtidigt går det konstatera att ungdomar och deras föräldrar generellt sett är digitala samt att andra fysiska försäljningskanaler finns tillgängliga i närheten.
Ytterligare bedöms åtgärden även få marginell negativ påverkan på jämställdheten mellan kvinnor och män eftersom kvinnor generellt sett är överrepresenterade inom kollektivtrafiken. Det medför att åtgärder om avslut av återförsäljare i numerär sannolikt påverkar fler kvinnor än män. Dock är försäljningen låg vid återförsäljarna som omfattas av detta ärende samt att det finns bra alternativa försäljningskanaler i nära anslutning.
Bilagor
Sammanfattning Aktuell information från förvaltningen ges till nämnden.