Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet fastställer Driftsnämnd Kollektivtrafik årligen en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur Hallandstrafiken omsätter målen i trafikförsörjningsprogrammet i verksamheten inom en treårig utblick, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. Framtagandet av Kollektivtrafikplanen har skett i dialog med framför allt de halländska kommunerna, men även övriga relevanta aktörer så som Trafikverket och angränsande regioner och kommuner.
När planen skickades ut på remiss var de ekonomiska förutsättningarna för 2025 ännu inte fastställda. Budget avseende verksamhetsåret 2025 beslutades av Regionfullmäktige i juni. Remissversionen av Kollektivtrafikplanen speglade en önskvärd utveckling med justeringar i trafikutbudet om drygt 5 miljoner kronor. Utifrån tilldelad budgetram och prognos föreslås utökningar i trafikutbudet om drygt 2 miljoner kronor.
Bilagor
Efter Hallandstrafikens verksamhetsövergång från bolag till nämnd har en informationshanteringsplan arbetats fram. Syftet med informationshanteringsplanen är att den ska vara ett stöd för beslut avseende bevarande, gallring och informationshantering av information som berör lednings- och stödprocesser samt för kärnverksamhet inom Driftnämnd Kollektivtrafiks förvaltningsområde.
Framtagandet av informationshanteringsplan har skett utifrån befintlig struktur i regionstyrelsens informationshanteringsplan samt utifrån Hallandstrafiken AB:s tidigare beslutade dokumenthanteringsplan.
Driftnämnden Kollektivtrafik har att utse ledamöter och ersättare i nämndens arbetsutskott under mandatperioden 2023-2026. Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022 (§ 57) om nämndens utskottsorganisation, och i enlighet med beslutat reglemente ska driftnämndens arbetsutskott bestå av tre ledamöter och tre ersättare. Val av ordinarie och ersättande ledamöter i arbetsutskottet beslutades av Driftnämnd Kollektivtrafik i januari 2023 (§11), men då ledamöter i nämnden entledigats från sina uppdrag behöver kompletterande val genomföras.
Som ordinarie ledamot i arbetsutskottet i stället för Sebastian Ghafar (S) föreslås Christoffer Johansson (S). Som ersättande ledamot i arbetsutskottet i stället för Christian Johansson (M) föreslås Anne-Maria Smedberg (M).
Bilagor
Hallandstrafiken har initierat en översyn av nuvarande riktlinjer för Färdtjänst och Riksfärdtjänst inom Region Halland (exkl. Kungsbacka kommun).
Nuvarande riktlinjer reviderades 2017. Utifrån rättspraxis och en ambition att skapa gemensamma riktlinjer för hela Region Halland, i syfte att skapa en likhet för alla invånare, har dagens riktlinjer setts över. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på nya riktlinjer, vilket presenterats för de halländska kommunerna som är kostnadsbärare för färdtjänsten. Förslaget som presenterats bedöms inte påverka kommunernas kostnader för färdtjänst på ett nämnvärt sätt, och bedöms heller inte medföra någon förändring för majoriteten av resenärerna.
Under hösten 2024 kommer förslaget fortsatt beredas av förvaltningen tillsammans med de halländska kommunerna, inför att beslutsprocesser initieras i respektive kommun.
2023-09-07 behandlade Driftnämnd Kollektivtrafik ett ärende om dubbel zontillhörighet för hållplatser i Frillesås. Nämnden beslutade att ge förvaltningen i uppdrag att tillfälligt införa en administrativ regel som medgav att hållplatser inom Frillesås omfattas av dubbel zontillhörighet samt att förvaltningen skulle utreda en mer långsiktig lösning avseende Frillesås. I enlighet med detta beslut återrapporterar förvaltningen nu genomförandet av uppdraget.
Bilagor
Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst
Aktuell information ges till nämnden.
Bilagor
Protokollet justeras av ordförande och en ledamot.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Trafikförsörjningsprogrammet sätter ramarna för utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland. Utifrån de strategiska val och prioriteringar som finns i programmet fastställer Driftsnämnd Kollektivtrafik årligen en kollektivtrafikplan. Kollektivtrafikplanens syfte är att beskriva hur Hallandstrafiken omsätter målen i trafikförsörjningsprogrammet i verksamheten inom en treårig utblick, exempelvis genom förändringar i trafikutbudet. Framtagandet av Kollektivtrafikplanen har skett i dialog med framför allt de halländska kommunerna, men även övriga relevanta aktörer så som Trafikverket och angränsande regioner och kommuner.
När planen skickades ut på remiss var de ekonomiska förutsättningarna för 2025 ännu inte fastställda. Budget avseende verksamhetsåret 2025 beslutades av Regionfullmäktige i juni. Remissversionen av Kollektivtrafikplanen speglade en önskvärd utveckling med justeringar i trafikutbudet om drygt 5 miljoner kronor. Utifrån tilldelad budgetram och prognos föreslås utökningar i trafikutbudet om drygt 2 miljoner kronor.
Bilagor
Efter Hallandstrafikens verksamhetsövergång från bolag till nämnd har en informationshanteringsplan arbetats fram. Syftet med informationshanteringsplanen är att den ska vara ett stöd för beslut avseende bevarande, gallring och informationshantering av information som berör lednings- och stödprocesser samt för kärnverksamhet inom Driftnämnd Kollektivtrafiks förvaltningsområde.
Framtagandet av informationshanteringsplan har skett utifrån befintlig struktur i regionstyrelsens informationshanteringsplan samt utifrån Hallandstrafiken AB:s tidigare beslutade dokumenthanteringsplan.
Driftnämnden Kollektivtrafik har att utse ledamöter och ersättare i nämndens arbetsutskott under mandatperioden 2023-2026. Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022 (§ 57) om nämndens utskottsorganisation, och i enlighet med beslutat reglemente ska driftnämndens arbetsutskott bestå av tre ledamöter och tre ersättare. Val av ordinarie och ersättande ledamöter i arbetsutskottet beslutades av Driftnämnd Kollektivtrafik i januari 2023 (§11), men då ledamöter i nämnden entledigats från sina uppdrag behöver kompletterande val genomföras.
Som ordinarie ledamot i arbetsutskottet i stället för Sebastian Ghafar (S) föreslås Christoffer Johansson (S). Som ersättande ledamot i arbetsutskottet i stället för Christian Johansson (M) föreslås Anne-Maria Smedberg (M).
Bilagor
Hallandstrafiken har initierat en översyn av nuvarande riktlinjer för Färdtjänst och Riksfärdtjänst inom Region Halland (exkl. Kungsbacka kommun).
Nuvarande riktlinjer reviderades 2017. Utifrån rättspraxis och en ambition att skapa gemensamma riktlinjer för hela Region Halland, i syfte att skapa en likhet för alla invånare, har dagens riktlinjer setts över. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på nya riktlinjer, vilket presenterats för de halländska kommunerna som är kostnadsbärare för färdtjänsten. Förslaget som presenterats bedöms inte påverka kommunernas kostnader för färdtjänst på ett nämnvärt sätt, och bedöms heller inte medföra någon förändring för majoriteten av resenärerna.
Under hösten 2024 kommer förslaget fortsatt beredas av förvaltningen tillsammans med de halländska kommunerna, inför att beslutsprocesser initieras i respektive kommun.
2023-09-07 behandlade Driftnämnd Kollektivtrafik ett ärende om dubbel zontillhörighet för hållplatser i Frillesås. Nämnden beslutade att ge förvaltningen i uppdrag att tillfälligt införa en administrativ regel som medgav att hållplatser inom Frillesås omfattas av dubbel zontillhörighet samt att förvaltningen skulle utreda en mer långsiktig lösning avseende Frillesås. I enlighet med detta beslut återrapporterar förvaltningen nu genomförandet av uppdraget.
Bilagor
Anmälan av fattade delegationsbeslut avseende färdtjänst
Aktuell information ges till nämnden.
Bilagor