Möte 2023-02-08
-
1
Justering
-
2
Godkännande av föredragningslistan
-
3
Val av sekreterare
-
Driftnämnden har att utse ledamöter i nämndens arbetsutskott under mandatperioden 2023 - 2026. Enligt regionfullmäktiges beslutade reglemente för driftnämnder ska arbetsutskottet för Driftnämnden Psykiatri bestå av tre ledamöter med tre ersättare. Ersättare får endast närvara vid utskottets sammanträden om ledamot är förhindrad att tjänstgöra. Enligt kommunallagen (KL) kap. 6, § 41, framgår att utskott både kan ha beslutande och beredande funktion. Den huvudsakliga uppgiften för arbetsutskottet är att bereda ärenden till driftnämndens sammanträden, fatta beslut i de ärenden som driftnämnden delegerar till arbetsutskottet och att delta vid möten där det bara är aktuellt att arbetsutskottet medverkar.
-
Kommunallagen och regionfullmäktiges beslutade reglemente för driftnämnder i Region Halland reglerar vad som gäller angående närvarorätt vid nämndens sammanträde. Rätt att närvara vid sammanträde har, förutom ledamöter och tjänstgörande ersättare, även ersättare. Av praktiska skäl bör nämnden även besluta om generell närvarorätt för chefstjänstemän och företrädare för personalorganisationer som regionen har kollektivavtal med. Närvarorätt för personalföreträdare regleras i kommunallagen (KL) 7 kap, §§ 10-19.
-
Driftnämnden har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i driftnämndens namn. Uppdraget regleras i driftnämndens reglemente men nämnden har möjlighet att besluta att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt.
-
Driftnämnden ska utse personer som har rätt att i nämndens namn ta emot delgivning. Rätten regleras till viss del i driftnämndens reglemente men nämnden har rätt att utse fler än de som anges i reglementet.
-
Enligt attestordningen för Region Halland ska nämnden utse nämndsattestant för nämnden.
-
I samband med ny mandatperiod behöver beslut om ställföreträdarskapet rörande Region Hallands arbetsmiljöansvar förnyas genom att nämnden beslutar om fördelning av arbetsmiljöansvaret. Arbetsmiljöansvaret regleras bland annat i AFS 2015:4 kring organisatorisk och social arbetsmiljö.
-
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
29mb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
15
Sammanträdestider 2023
-
16
Förvaltningsledningen informerar