Hoppa över navigering
  1.   2

    Upprop

  2.   3

    Val av protokollsjusterare samt justeringsdatum

  3. Information till regionfullmäktige kring smittläget och den pågående vaccinationsinsatsen. 

  4. Bilagor

  5. Sverigedemokraterna har väckt en motion om att erbjuda kommunerna möjligheten att Region Halland tar över elevhälsan. Motionen är undertecknad av Carita Boulwén, Stina Isaksson och Ann-Heléne Djivjak.

    Bilagor

  6. Socialdemokraterna har väckt en motion om en översyn av vårdval i närsjukvården. Motionen är undertecknad av Lise-Lotte Bensköld Olsson och Jonas Strand.

     

     

    Bilagor

  7. Socialdemokraterna har väckt en motion om ökad läkarmedverkan i de kommunala särskilda boenden samt i korttidsboenden. Motionen är undertecknad av Lise-Lotte Bensköld Olsson och Jonas Strand. 

    Bilagor

  8. Socialdemokraterna har väckt en motion om etablering av fler om nya vårdcentraler. Motionen är undertecknad av Lise-Lotte Bensköld Olsson och Jonas Strand. 

     

    Bilagor

  9. Sverigedemokraterna har väckt en motion om införande av mobila vårdcentraler i Halland. Motionen är undertecknad av Carita Boulwén, Stina Isaksson och Ann-Heléne Djivjak, Sverigedemokraterna. 

    Bilagor

  10. Sverigedemokraterna har väckt en motion om veckoslutstjänstgöring. Motionen är undertecknad av Carita Boulwén, Stina Isaksson och Ann-Heléne Djivjak, Sverigedemokraterna. 

    Bilagor

  11. Anmälan av motioner som inkommit efter utskick av kallelse.

     

     

  12. Föreligger avsägelse från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige från Bengt Fransson (SD) inkommen 2021-03-16.

    Föreligger avsägelse från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige från Markus Jöngren (MP) inkommen 2021-04-22.

     

  13.   17

    Valärenden

  14. Regionfullmäktiges utsedda revisorer har granskat den verksamhet som bedrivits i styrelsen och nämnderna samt genom utsedda lekmannarevisorer den verksamhet som bedrivits i Hallandstrafiken AB samt Teater Halland AB.

    Bilagor

  15. År 2020 har präglats av pandemin både på individ- och samhällsnivå. I Halland har förutsättningarna både för att samlas kring åtgärder i länet och för att hantera konsekvenserna av pandemin varit goda. Det sedan tidigare upparbetade samarbetet med andra regionala aktörer i Halland har tillsammans med Region Hallands i flera perspektiv starka utgångsläge, varit framgångsfaktorer i årets arbete. Region Hallands kapacitet och omställningsförmåga har prövats, där en stabil långsiktig riktning tillsammans med möjlighet att kunna justera arbetet löpande, har bidragit till att Region Halland klarat sig igenom 2020 förhållandevis väl.


    Årets ekonomiska resultat blev en konsekvens av ett annorlunda år där verksamheterna har behövt hantera ett ovanligt osäkert och ansträngt läge. Region Halland uppvisar ett balanskravsresultat på 797 miljoner kronor för 2020, vilket innebär att regionen uppfyller kommunallagens krav på en ekonomi i balans. Under den rådande pandemin har Hallandstrafiken och Teater Halland drabbats av stora intäktsbortfall, vilket regionen har kompenserat genom utökade driftbidrag för att konsolidera bolagen ekonomiskt.

    Region Halland uppnår en god ekonomisk hushållning i förhållande till regionfullmäktiges mål. Av de åtta fokusområdena så uppfyller samtliga en fullständig måluppfyllelse.

    Sedan pandemins start har nödvändiga justeringar gjorts efterhand och i takt med att förutsättningarna förändrats. De effekter och konsekvenser som pandemin har inneburit, har hanterats med inriktningen att i största möjliga mån fortsätta arbeta med verksamheterna enligt plan. Året har visat hur kriser och oförutsedda händelser snabbt kan ändra de förutsättningar planeringen utgår ifrån och både inom hälso- och sjukvården och inom arbetet med regional utveckling, kultur och skola, har verksamheten på olika sätt behövt ställas in, ställas om eller anpassas. Region Hallands stöd till företagare har varit mer utnyttjade under detta år än under de senaste åren. Samtidigt har ett ökat antal digitala lösningar, inneburit en relativt god tillgänglighet samt snabbat på den digitala utvecklingen.

     



    Tillgängligheten till vård har minskat i Halland, samtidigt som den fortfarande är generellt högre i Halland än i resten av Sverige. I dagsläget vet vi inte hur mycket uppskjuten vård året kan komma att innebära framöver. Därför behöver årets arbetssätt påverka kommande års arbete, där marginal för justeringar fortsatt behöver finnas.

    Många av regionens medarbetare har bidragit med extraordinära arbetsinsatser och belastningen har periodvis varit påtaglig i vissa verksamheter. Årets medarbetarundersökning visade att trenden med ett ökande medarbetarengagemang har hållit i sig - och det är ännu ett exempel på den samlade kraft och förmåga som finns i organisationen.


    Sällan har en årsredovisning varit en så viktig grund för fortsatt arbete. In i nästa år tar vi med oss ny kunskap om organisationens möjligheter och den förbättringspotential som synliggjorts tack vare detta speciella år. Vi kommer att behöva hantera konsekvenserna av pandemin under lång tid, men kan också omsätta alla de lärdomar detta år fört med sig. Vi behöver dra nytta av våra styrkor i Halland och låta förändringarna påverka ledning, styrning, organisering och utveckling framöver.

     

    Det handlar inte minst om det externa perspektivet, där vårt demokratiuppdrag synliggjorts när behovet av extern kommunikation varit mycket stort. Det handlar också om hur minskade skatteintäkter, förändrade förutsättningar för infrastrukturen och ett nytt sätt att hantera och analysera läget löpande behöver förändra vårt arbete. Slutsatser från året blir viktiga för att vitalisera ansvarsfördelning mellan offentliga aktörer och de behov av samordning som vi ser behövs på olika nivåer. Allt detta är viktiga frågor för fortsatt diskussion och reflektion.

    Bilagor

  16. Enligt kommunallagen ska fullmäktige, före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet. Regionfullmäktige ska i samband med beslutet ge en motivering till varför ansvarsfrihet beviljas eller vägras. Det är upp till regionfullmäktiges ordförande, med bistånd från övriga presidiet, att bedöma om lagens krav på motivering är uppfyllt.

    Regionfullmäktiges presidium har gått igenom revisionsberättelsen för år 2020 och delar de iakttagelser som revisorerna gör. Revisorerna bedömer att styrelse och nämnder har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt; att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande; att styrelsens och nämndernas interna kontroll varit tillräcklig samt att resultatet är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som fullmäktige uppställt. Revisorerna tillstyrker därför att fullmäktige beviljar styrelse och nämnder samt enskilda ledamöter i dessa organ ansvarsfrihet för 2020.

    Presidiet föreslår att ansvarsfrihet beviljas, i enlighet med revisionens förslag. Det är presidiets bedömning att i och med ett sådant beslut så har kommunallagens krav på motivering uppfyllts.

    Kristina Karlsson, 1e vice ordförande, har ej deltagit i beredningen av ärendet, på grund av jäv.

  17. Resultatnivån i 2021 års driftbudget uppgår till 24 mnkr. För att inte åstadkomma en negativ budget kan resultathanteringen därför totalt inte uppgå till mer än 24 mnkr.

    Utifrån nämndernas motiveringar tillsammans med en helhetsbedömning på Regionkontoret föreslås följande budgetavvikelser för anslagsfinansierade verksamheter resultatbalanseras till 2021 (se kommentarer nedan samt bilaga):

    Driftnämnd Hallands sjukhus +12,8 mnkr
    Driftnämnd Regionservice +2,0 mnkr
    Driftnämnd Kultur och skola +1,8 mnkr
    Regionstyrelsens verksamheter +4,5 mnkr
    +21,1 mnkr


    Övriga driftsnämnders anslagsfinansierade över-/underskott föreslås avskrivas.

    För konkurrensutsatt verksamhet kvarstår syftet med resultathanteringen via eget kapital, då dessa verksamheter i egen regi redovisningsmässigt ska kunna jämställas med motsvarande verksamheter i privat regi. Följande resultat 2020 förs till tidigare ackumulerade över-/underskott via eget kapital:

    Driftnämnd Närsjukvård – Folktandvården +1,2 mnkr
    Driftnämnd Närsjukvård – Vårdval Halland +9,3 mnkr
    Driftnämnd Psykiatri – Vårdval psykiatri +6,5 mnkr
    +17,0 mnkr


    Driftnämnd Psykiatri och Driftnämnd Hallands sjukhus behöver fortsätta arbetet med åtgärder för att hantera ackumulerade underskott i vårdval för psykiatri (-49,0 mnkr) respektive vårdval hud (-10,2 mnkr).

    Följande budgetavvikelser i investeringsbudgeten föreslås ombudgeteras till 2021 (se detaljer i bilaga):
    Driftnämnd Hallands sjukhus +37,0 mnkr
    Driftnämnd ADH +56,5 mnkr
    Regiongemensamt +21,5 mnkr
    Regionstyrelsens verksamheter +56,4 mnkr
    därav Regionkontoret +10,4 mnkr
    därav RH Systemförvaltning +15,0 mnkr
    därav RH Fastighetsförvaltning +31,0 mnkr
    +171,4 mnkr

    Bilagor

  18. Regionstyrelsen har erhållit ett beslut som har fattats av Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa (i fortsättningen: DN ADH) gällande livsmedel för speciella medicinska ändamål till patienter under 16 år, se bilaga 1. Från beslutsunderlaget framgår följande.

    Enligt det nationella regelverket har vissa patienter under 16 år rätt till reducering av sina kostnader för inköp av bestämda speciallivsmedel. Förskrivning av dessa ska göras på livsmedelsanvisning. Det som står i det nationella regelverket ska ses som ett minimikrav.

    DN ADH:s förslag är att möjliggöra att förskrivning och lagerhållning med hemdistribution av upphandlade speciallivsmedel för barn under 16 år ska ske via Hjälpmedelscentrum i Region Halland. Förslaget är också att införa ett åldersdifferentierat kontantbidrag till patienter under 16 år med diagnosen glutenintolerans. I båda fallen kan patienten även i fortsättningen få sina speciallivsmedel på livsmedelsanvisning, i enighet med det nationella regelverkets minimikrav.

     


    Syftet är att kunna erbjuda bättre, modernare service för patienten, uppnå ökad patientsäkerhet samt möjliggöra en effektiv och förenklad hantering av dessa produkter i verksamheten. Genomförande av de förslagna förändringarna innebär även en besparing av kostnaderna med ca. 3,75 Mkr jämfört med idag.

    Bilagor

  19. Förslaget på regional utvecklingsstrategi för Halland 2021 - 2035 (RUS) har arbetats fram i en bred process med hög delaktighet från kommuner, idéburen sektor, myndigheter, näringsliv, akademi samt enskilda hallänningar (med fokus på barn och unga). Ett förslag på strategi har varit på remiss mellan 15 september och 20 december 2020 och 50 remissvar har inkommit.

    Remissvaren bekräftar att innehållet är relevant för det fortsatta gemensamma samhällsutvecklingsarbetet, och att delaktighetsprocessen har uppskattats. Genom remissyttrandena har även ett antal förbättringsområden framkommit, både gällande sakområden och gällande förbättringar för övergripande tydlighet och användbarhet som har inarbetats i strategin.

    Bilagor

  20. Styrelsen för Regionsamverkan Sydsverige godkände den 11 mars 2021 årsberättelsen för 2020. Revision har genomförts utan anmärkning och årsmötet planeras genomföras senast den 30 juni per capsulam med från varje region utsedda ledamöter.

    Fullmäktiges ställningstagande angående Regionsamverkan Sydsverige årsberättelse 2020 är därmed en instruktion till Region Hallands valda representant inför årsmöte.

    Bilagor

  21. Den årliga säsongsinfluensavaccinationen föreslås bli avgiftsfri för alla invånare 65 år och äldre, de som tillhör medicinska riskgrupper samt även till de som bor tillsammans med personer som har kraftigt nedsatt immunförsvar. Samtidigt föreslås att användning av så kallat ”högdosvaccin” för personer 65 år och äldre som är boende på särskilda boenden för äldre eller är inskrivna i hemsjukvård.

    Influensavaccination bedöms vara en hälsoekonomiskt kostnadseffektiv insats, samtidigt som avgiftsfriheten underlättar för vården och undanröjer ett hinder för vissa invånare att låta sig vaccineras.

    Bilagor

  22. Regionfullmäktige beslutade den 17 juni 2020 om särskild egenavgift för serologisk testning utifrån nationella rekommendationer. Dessa har nu förändrats och individinitierad antikroppstestning rekommenderas inte längre. Förslaget är därför att återgå till ordinarie taxa.

    Bilagor

  23.   27

    Svar på interpellationer och frågor

  24.   28

    Avslutning

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.