Hoppa över navigering
  1.   2

    Upprop

  2.   3

    Val av justerare samt tidpunkt för justering

  3. Det anmäls att följande handling inkommit
    Revisionsrapporten Granskning av IT-säkerhet – Hälsokontroll ITM och Cyber Security
    HR180009

    Bilagor

  4.   7

    Anmälan inkomna motioner

  5. Regionfullmäktige har att förrätta val till styrelser och nämnder med flera instanser efter valet 2018. För att förbereda valen så tillsatte regionfullmäktige den 24 oktober 2018 en valberedning för att förbereda och ge förslag till val till de olika instanserna. Valberedningen har sammanställt partiernas nomineringar i en valförteckning som biläggs förslaget till beslut.

    Regionfullmäktige har också att besluta vilken inkallelseordning som ska gälla. Valberedningen föreslår följande inkallelseordning:

    För ledamot  tillhörande nedanstående parti inträder ersättare i nedan angiven partiordning
    Moderaterna M, C, KD, L, MP, S
    Centerpartiet C, L, M, KD, MP, S
    Kristdemokraterna KD, M, C, L, MP, S, V, SD
    Liberalerna L, C, M, KD, MP, S
    Socialdemokraterna S, V, MP, C, L, M, KD
    Vänsterpartiet V, S, MP, C, L
    Miljöpartiet lämnar förslag den 12 december
    Sverigedemokraterna SD, KD, M

     

    Bilagor

  6. I samband med fullmäktiges beslut om ny politisk organisation för mandatperioden beslutades också att en tillfällig demokratiberedning skulle tillsättas och att denna skulle arbeta under 2019 för att titta på eventuella ändringar i fullmäktiges arbetsformer och ledamotens roll som befolkningsföreträdare.

    Ett förslag till uppdrag till beredningen har utarbetats och som innebär att beredningen ska ge förslag till om hur arbetsformerna i fullmäktige kan utvecklas vidare. Tonvikten ligger på arbetet vid sammanträdestillfället. Demokratiberedningen bör i detta ha sin utgångspunkt i att utvärdera nuvarande arbetsformer för att se om det finns behov av förändring. Beredningen bör också hämta in kunskap om de senaste årens kommunala demokratiutvecklingsprojekt och som har bäring på fullmäktigeuppdraget och fullmäktiges roll. Utifrån utvärdering och omvärldsanalys ska beredningen ge förslag till eventuella förändringar och om ändringar i fullmäktiges arbetsordning behöver göras. Demokratiberedningen ska också titta på om rollen som enskild fullmäktigeledamot kan utvecklas vidare, både som sammanträdesdeltagare men också i egenskap av befolkningsföreträdare.

    Beredningen föreslås bestå av 8 ledamöter (gruppledare eller motsvarande). Arbetet ska ske i nära samarbete med fullmäktiges presidium.

    Bilagor

  7. SKL:s styrelse har beslutat att anta ett nytt förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda, benämnt OPF-KL 18. Detta är en vidareutveckling av det nuvarande reglementet OPF-KL14. SKL:s förslag är utformat så att det går att tillämpa hos respektive organisation men för att äga giltighet kärvs ett lokalt antagande av bestämmelserna.

    I och med att allt fler av de förtroendevalda kommer att omfattas av OPF-KL18 så finns det flera organisatoriska och ekonomiska konsekvenser som i dagsläget är svåra att förutse – inte minst vad gäller kostnader men också tillämpning av omställningsåtgärder och aktiva omställningsåtgärder. Antalet individuella beslut av regionstyrelsen i egenskap av pensionsmyndighet kommer över tid att öka.

  8. Frågan om ett införande av timarvodering vid fullmäktigesammanträdena för partiernas 1:e ersättare i regionfullmäktige har lyfts. Förslaget innebär att partiernas 1:e ersättare per valkrets kallas till fullmäktigesammanträdet och vid närvaro utbetalas ersättning för deltagandet. Kostnaden för utökningen beräknas till 175.000 kronor/år och finansiering föreslås ske via anslaget regionfullmäktige oförutsett.

    Förslaget har diskuterats i arvodeskommittén vars majoritet föreslår att timarvode ska utgå till tjänstgörande 1:e ersättare per parti och valkrets eller den som vid sammanträdet tjänstgör som 1:e ersättare per parti och valkrets.

    Bilagor

  9. Principerna för arvodering till ordföranden och vice ordföranden i Stiftelsen Hallands länsmuseer har inte ändrats sedan 1995 och är i dag knutet till tidigare kopplingar till prisbasbeloppet. Det finns därför skäl att förändra principerna så att de följer nu gällande regelverk för Region Halland.

    Bilagor

  10. I samband med genomgång av arvodesreglementet har det uppmärksammats att ordförande och vice ordförande i lokal nämnd inte har möjlighet att begära restidsersättning i samband med förrättningar med exempelvis regionstyrelsen. Utgångspunkten i Kommunallagen är att varje organisation har rätt att utforma sina egna arvodesbestämmelser men att dessa ska behandla samtliga förtroendevalda lika. Detta innebär att lokal nämnds ordförande och vice ordförande ska ha samma villkor som gäller för en driftsnämndsordförande eftersom lagstiftningen inte känner till olika sorters nämnder.

    Arvodeskommittén föreslår därför att arvodesreglementet kompletteras med att restidsersättning ska utgå för ordförande och vice ordförande i lokala nämnder i samband med förrättningar med regionstyrelsen.

    Bilagor

  11. Arvodering vid längre frånvaro är oreglerat i Region Hallands arvodesreglemente. Detta innebär att även om man som förtroendevald inte deltar i nämndens eller styrelsens arbete, permanent eller under en längre period, har rätt att uppbära det beslutade fasta arvodet som är knutet till uppdraget.

    Arvodeskommittén anser att det finns ett behov av att reglera detta och föreslår att det i arvodesreglementet införs att om den förtroendevalde inte deltar i nämndens/styrelsens arbete så upphör den fasta ersättningen efter tre sammanträden. Väljer den förtroendevalde att återinträda i nämnden/styrelsens arbete så ska detta anmälas till nämnden/styrelsen och ersättning ska utgå när ledamoten återigen deltar i arbetet.

    Arvodering till utskottsledamot betraktas som en del av nämnden/styrelsens arbete varför motsvarande regler kan tillämpas när ledamot väljer att inte delta i utskottsarbetet.

    Den av arbetsutskottet föreslagna tremånadersgränsen måste tillämpas enskilt. Regeln är inte tillämpbar vid eventuella sommaruppehåll eller planerade längre uppehåll i nämnds/styrelsearbetet.

    Bilagor

  12. Region Hallands säkerhetspolicy omfattar:
    - allmän säkerhet
    - informationssäkerhet och dataskydd
    - krisberedskap och civilt försvar
    - säkerhetsskydd

    Policyn anger övergripande mål och ger riktningen för säkerhetsarbetet under mandatperioden 2019-2022. Ansvaret för säkerheten, på såväl politisk- som tjänstemannanivå, tydliggörs särskilt i policyn.

    Policyns övergripande mål omsätts i de tillhörande riktlinjerna till mätbara mål för de fyra områdena enligt ovan. Riktlinjerna antas av regiondirektören och följs upp i samband med årsredovisningen.

    Säkerhetspolicyn ersätter policyn som Regionfullmäktige antog 2012-02-15

    Bilagor

  13. Då fel Hälso- och sjukvårdspeng utifrån Tjänsteskrivelsen ” Vårdval Halland närsjukvård revidering av förfrågningsunderlag och uppdragsbeskrivning, ersättning och mål som beslutades av Regionfullmäktige 2018-11-21 beslutar Regionstyrelsen att föreslå Regionfullmäktige att korrigera beloppet till 3 192 kr per poäng.

    Bilagor

  14. Regionfullmäktigeledamöterna Erik Hellsborn och Stina Isaksson, båda SD, yrkar i en motion att Region Hallands kulturplan uppdateras. Motionärerna ger i motionen förslag på konkreta ändringar i kulturplanen.
    Motionen har varit remitterad till driftnämnden Kultur och skola och som vid sitt möte 2018-06-14, § 49, beslutade att föreslå att motionen avslås eftersom ett genomförande av de ändringar som motionärerna föreslår skulle innebära att Region Halland inte skulle följa de nationella kulturpolitiska målen och inte heller de mål som är fastslagna i den regionala utvecklingsstrategin.

    Bilagor

  15. Sydtaxan 2.0 är en uppdatering och utökning av nuvarande samarbete för länsöverskridande resor. I förslaget finns ett enklare biljettsortiment med raka rabatter och en systematisk hantering av gränsavdrag för såväl enkelbiljetter som periodbiljetter.

    Bilagor

  16.   20

    Avsägelse av uppdrag i Regionfullmäktige

  17. Inkommit avsägelse av uppdrag från nämndeman vid Hovrätten för Västra Sverige från Claus Öberg.

    Bilagor

  18.   23

    Sammanträdet avslutas

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.