Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdet öppnas

  2.   2

    Upprop

  3.   3

    Val av protokollsjusterare, samt justeringsdatum

  4.   4

    Anmälan av inkomna motioner

  5.   5

    Anmälan av inkomna interpellationer och frågor

  6.   6

    Anmälan av inkomna/utgående skrivelser

  7. För val till regionfullmäktige (landstingsfullmäktige) ska det finnas geografiskt avgränsade valkretsar i vilket val sker till landstingsfullmäktige. Detta regleras i Vallagen och 2015 skedde en förändring vilket innebär att kravet på valkretsindelning på regional nivå har tagits bort. Enligt de nya reglerna så är regionen/landstinget en enda valkrets om inte regionfullmäktige beslutar något annat. Om det ska ske en valkretsindelning behöver ett beslut fattas senast den 31 oktober 2017. Inför detta beslut ska kommunerna ha getts möjlighet att yttra sig och beslutet fastställs därefter av länsstyrelsen. I förarbetena till lagen uttrycks också klart att regionen (landstinget) inte behöver motivera ett eventuellt ställningstagande till indelning i flera valkretsar.

    Bilagor

  8. Regionens ekonomiska mål för 2017 är att budgetramen ska hållas. Efter åtta månader upp­går resultatet till 96 mnkr, vilket är 11 mnkr bättre än den periodiserade budgeten. För helåret 2017 prognosti­seras resultatet till -35 mnkr, vilket är 52 mnkr sämre än årsbudgeten. Hälso- och sjukvården prognostiserar en budgetavvikelse på -247 mnkr för 2017, vilket är i nivå med utfallet föregående år. Nettokost­nadsandelen prognostiseras till 100,4 procent, det vill säga årets löpande intäkter täcker inte de löpande kostnaderna. Det innebär att det ekonomiska målet inte kommer att uppfyllas.

    Bilagor

  9. Styrelsen för Adolf och Sigrid Nordenborgs donationsfond har överlämnat årsredovisning 2016 för stiftelsen.

    Revisorerna har granskat årsredovisning och styrelsens förvaltning. I revisionsberättelsen framgår att revisorerna anser att årsredovisningen har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden en rättvisande bild av stiftelsens finansiella ställning. Revisorerna har inte kunnat finna att styrelseledamöterna har handlat i strid med stiftelselagen, stiftelseförordnandet eller årsredovisningslagen.

    Enligt stiftelseförordnandet ska regionfullmäktige besluta om att godkänna årsredovisning och bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

    Med anledning av revisorernas uttalande föreslås att årsredovisningen godkänns och att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

    Bilagor

  10. Styrelsen för Västkuststiftelsen, Stiftelsen för västsvenska fritidsområden, har överlämnat årsredovisning 2016 för stiftelsen.

    Revisorerna har granskat årsredovisningen och styrelsens förvaltning. I revisionsberättelsen framgår att revisorerna anser att årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av stiftelsens finansiella ställning. Enligt revisorernas uppfattning har styrelseledamöterna inte handlat i strid med stiftelselagen, stiftelseförordnandet eller årsredovisningslagen.

    Enligt stiftelsens stadgar är Region Halland en av tre huvudmän. Ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning prövas, enligt § 8 i stadgarna, av huvudmännen. Regionfullmäktige har därmed att besluta om att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

    Med anledning av revisorernas uttalande föreslås att styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

    Bilagor

  11. Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbund. Årsredovisning för år 2016 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit.

    Bilagor

  12. Klimat och miljöpolicyn visar på Region Hallands intentioner i arbetet för en hållbar utveckling, ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Klimat och miljöpolicyn föreslår att Region Halland ska ha en tydlig, långsiktig och föredömlig miljö- och klimatprofil.
    Policyn utgör grunden för det interna klimat och miljöarbetet och kompletteras med riktlinjer för det konkreta arbetet.
    Policyn ingår i det gemensamma arbetet som genomförts för att förstärka och komplettera styrdokumenten inom Region Hallands arbete vad gäller ekologisk hållbarhet.

    Bilagor


  13. Under 2016 fattades ett inriktningsbeslut om att nu gällande Tillväxtstrategi skulle kompletteras med ekologisk hållbarhet. Den föreslagna kompletteringen blir därmed grunden för Region Hallands arbete inom området både internt och på ett Hallandsperspektiv.

    Kompletteringen innebär bland annat att prioriteringen ”En koldioxidneutral ekonomi och fossiloberoende transporter” stryks och ersätts med två nya prioriteringar: En koldioxidneutral ekonomi och hållbar resurshantering samt Insatser för förnyelsebar energi och fossilfria transporter. Priorteringarna innebär att formerna för samverkan och samplanering utvecklas och konkretiseras med ett tydligare fokus på ekologisk hållbarhet och grön omställning och där arbetet för en koldioxidneutral ekonomi och hållbar resurshantering kan bidra till innovationsutveckling, utveckling av förnybara energikällor och energieffektivisering.

    Förslaget till komplettering introducerar också den halländska bioekonomin, dvs. den kretsloppsekonomi som använder förnybara naturresurser från jord, skog och vatten för att skapa energi, varor och tjänster utan att skapa varaktiga avtryck på de gemensamma resurserna.

    Kompletteringen ingår i det gemensamma arbetet som genomförts för att förstärka och komplettera styrdokumenten inom Region Hallands arbete vad gäller ekologisk hållbarhet.

    Bilagor

  14. Förslag till ny inköpspolicy har tagits fram på uppdrag av Regionstyrelsen. Uppgiften är att ta fram förslag till styrdokument för en ändamålsenlig och effektiv inköp- och upphandlingsverksamhet. Delmål har varit en nulägesrapport som presenterades i januari 2017. Föreslagen inköpspolicy tydliggör målsättning och ansvarsfördelning vid inköp och upphandling. Regionstyrelsen ansvarar för tillämpning av inköpspolicyn och föreslås besluta att fastställa riktlinjer för inköpsverksamheten.

    Bilagor

  15. I samband med starten av innevarande mandatperiod ändrades kommunallagen vad gäller partiernas redovisning av partistöd. Detta innebär bland annat att partierna ska lämna en skriftlig redovisning som visar hur stödet har använts för att stärka de politiska partiernas ställning i den lokala demokratin.

    Redovisningen ska ske per kalenderår och lämnas till regionfullmäktige. De nya reglerna gäller från år 2015. Redovisningen omfattar erhållet partistöd och inte övriga intäkter och kostnader partiet har, däremot ska en redovisning göras om det skett överföringar till andra delar av partiorganisationen och vilken motprestation som i så fall erhållits. Har delar av partistödet avsatts till någon form av valfond eller i form av annat sparande ska även detta redovisas.

    En speciell blankett har utarbetats för redovisningen och formerna har diskuterats vid en gemensam gruppledarträff. Redovisningen ska ske senast den 30 juni året efter att partistöd utbetalats.

    Samtliga partier i Regionfullmäktige har lämnat in redovisning och gjort så i enlighet med vad som föreskrivits.

    Bilagor

  16. Erik Hellsborn, Sverigedemokraterna, föreslår i en motion till regionfullmäktige att utreda möjligheten att förlänga öppettider på utvalda vårdcentraler i regionen.

    I Uppdragsbeskrivning och förfrågningsunderlag för vårdval i närsjukvård finns öppethållande och tillgänglighet väl beskrivna att de ska ha ett öppethållande som svarar mot invånarens behov av närsjukvård.

    Bilagor

  17.   17

    Valärenden

  18.   18

    Hallandsanalysen, tillväxt och välfärd i Halland 2017

  19.   19

    Sammanträdet avslutas

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.