Hoppa över navigering
  1.   2

    Upprop

  2.   3

    Val av protokollsjusterare samt justeringsdatum

  3. Följande skrivelser, vilka har delgivits regionfullmäktiges ledamöter och ersättare, anmäls för anteckning till protokollet.

    • Revisionsrapport Samverkan utskrivningsklara patienter
    • Beslut om efterträdarval 2020-03-09 Agnes Agnieszka Polak Ljung
    • Årsbokslut Skogsallmänningen
    • Grundläggande granskning 2019 - Protokoll
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Hallands sjukhus
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Kultur och skola
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Psykiatrin
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Närsjukvård
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Driftnämnden Regionservice
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Regionstyrelsen
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrappport Gemensam nämnd hemsjukvård och hjälpmedel
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Patientnämnden
    • Grundläggande granskning 2019 - Revisionsrapport Lokala nämnder
    • Protokoll Köptrohet mot ramavtal
    • Revisionsrapport Köptrohet mot ramavtal
    • Årsredovisning Region Halland 2019

    Bilagor

  4. Följande motion inkommit vilket bifogas föredragningslistan

    • Lise-Lotte Bensköld Olsson och Johans Lindahl, Socialdemokraterna, om förstärkt beredskap
    • Lena Ludvigsson, Vänsterpartiet, om Peer support

    Bilagor

  5. Följande interpellationer har inlämnats.

    • interpellation från Lena Ludvigsson (V) om missbruk- och beroendevården
    • interpellation från Carita Boulwén (SD) om situationen på onkologen
    • interpellation från Maria Losman och Svein Henriksen (MP) om minskad miljöpåverkan från läkemedel

     

    Bilagor

  6. Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska regionstyrelsen två gånger om året redovisa till fullmäktige vilka väckta motioner som ännu inte har slutbehandlats.

    I skrivande stund är tolv motioner ej slutbehandlade. Av dessa är åtta motioner i eller på väg in i beredning och två stycken är i politisk behandling. För två motioner inväntas remissyttranden.

    Bilagor

  7. Regionkontoret redovisar status på genomförandet av de beslut som regionstyrelsen och regionfullmäktige fattat under innevarande mandatperiod.

    Redovisningen syftar till att ge insyn i och förenkla uppföljningen av fattade politiska beslut. Regionstyrelsen och regionfullmäktige får genom redovisningen en ökad inblick i varandras beslut och i verkställigheten av dessa beslut.

    Redovisningen av genomförande av fattade beslut uppdateras varje vår och höst och lämnas till regionstyrelsen och regionfullmäktige med samma intervall.

    Bilagor

  8. Region Halland har tagit fram en reviderad version av den Regionala cykelplanen för Halland som ska gälla mellan 2020-2029. I revideringsarbetet har Region Halland, de halländska kommunerna och Trafikverket varit involverade. Den Regionala cykelplanen har varit ute på remiss hos kommuner, grannregioner myndigheter och andra intressenter under perioden den 12 december 2019 -12 februari 2020. En samrådsredogörelse har tagits fram och bifogas i ärendet. Nu är den Regionala cykelplanen i ett skede där den ska antas av Regionfullmäktige.

    Den Regionala cykelplanen har huvudsakligen två syften. Den Regionala cykelplanen ska peka ut den strategiska inriktningen för hur Region Halland, tillsammans med andra, ska arbeta med cykelfrågor på regional nivå. Den Regionala cykelplanen har också som uppgift att peka ut de cykelobjekt i infrastrukturen som ska byggas på regionalt vägnät. De cykelobjekt som har prioriterats in i planen har gjorts gemensamt mellan Region Halland och de halländska kommunerna. Den del av cykelobjekten som Region Halland finansierar är medel från den Regionala infrastrukturplanen.

    Bilagor

  9. Regionsamverkan Sydsverige har ombett de sex medlemsorganisationerna att behandla godkännande av årsberättelse för år 2019.

    Styrelsen för Regionsamverkan Sydsverige har godkänd årsberättelsen på styrelsemöte den 27 februari 2020. Revisorerna har granskat och godkänt årsberättelsen utan anmärkningar. För april avses att ett per capsulam årsmöte genomförs. På Regionsamverkan Sydsveriges årsmöte ska de i regionerna valda representanter ta upp frågan om godkännande av årsberättelsen och frågan om ansvarsfrihet för styrelsen.

    Fullmäktiges ställningstagande angående Regionsamverkan Sydsverige årsberättelse 2019 är därmed en instruktion till Region Hallands valda representant inför årsmöte.

    Bilagor

  10. Riktlinje för god ekonomisk hushållning beslutades av Regionstyrelsen 2019-11-20. I avsnittet om Resultathantering finns bland annat följande principer:

    • En grundförutsättning för den ekonomiska styrningen är att nämnderna tar ansvar för den från Regionfullmäktige angivna budgetramen.
    • Nämnden/styrelsen ska ta ansvar för och tillgodoräknas effekterna av sitt eget agerande (oavsett om nämnden redovisar ett överskott eller underskott)
    • Resultathantering sker per nämnd/styrelse och regleras i budgeten året efter räkenskapsåret
    • En plan för att återställa eventuellt underskott inom maximalt tre år efter räkenskapsårets utgång ska tas fram av berörd nämnd/styrelse
    • Över-/underskott inom konkurrensutsatt verksamhet hanteras redovisningsmässigt som en särredovisning av eget kapital


    Utifrån nämndernas motiveringar tillsammans med en helhetsbedömning på Regionkontoret föreslås följande budgetavvikelser för anslagsfinansierade verksamheter resultatbalanseras till 2020 (se kommentarer nedan samt bilaga):

    • Driftnämnd Hallands sjukhus (exkl. Vårdval Hud) +12,8 mnkr
    • Driftnämnd Regionservice -2,0 mnkr
    • Driftnämnd Kultur och Skola +1,3 mnkr
    • Lokal nämnd Falkenberg +0,1 mnkr
    • Regionstyrelsens verksamheter +19,9 mnkr
    • Totalt +32,1 mnkr

    Övriga driftnämnders anslagsfinansierade över-/underskott föreslås avskrivas.

    För konkurrensutsatt verksamhet kvarstår syftet med resultathanteringen via eget kapital, då dessa verksamheter i egen regi redovisningsmässigt ska kunna jämställas med motsvarande verksamheter i privat regi. Följande resultat 2019 förs till tidigare ackumulerade över-/underskott via eget kapital:

    • Driftnämnd Närsjukvård – Vårdval Halland +0,9 mnkr
    • Driftnämnd Närsjukvård – Folktandvården +2,9 mnkr
    • Driftnämnd Hallands sjukhus – Vårdval Hud -3,8 mnkr
    • Driftnämnd Psykiatri – Vårdval Psykiatri +3,4 mnkr
    • Totalt +3,4 mnkr

       

    Driftnämnd Hallands sjukhus och Driftnämnd Psykiatri behöver fortsätta arbetet med åtgärder för att hantera ackumulerade underskott i vårdval för hud (-10,2 mnkr) respektive vårdval för psykiatri (-55,5 mnkr).

     

     


    I beslutad Riktlinjen för god ekonomisk hushållning regleras också ombudgetering av investeringar enligt följande principer:

    • För beslutade investeringar, som har en budget över flera kalenderår, ombudgeteras regelmässigt medel som ej förbrukats under året över till nästkommande års budget till dess att investeringen är färdigställd. Detta görs under förutsättning att investeringen, beslutad i innevarande års budget, ej har slutförts.
    • För årligen återkommande investeringar där medel avsätts regelbundet, sker ingen ombudgetering.


    Följande budgetavvikelser i investeringsbudgeten föreslås ombudgeteras till 2020 (se detaljer i bilaga):

    • Driftnämnd Ambulans, diagnostik och hälsa +31,7 mnkr
    • Driftnämnd Kultur och Skola +0,7 mnkr
    • Regionstyrelsens verksamheter +39,9 mnkr
    • Regiongemensamt +30,0 mnkr
    • +102,3 mnkr


    Lönerevision 2019 blev klar i slutet av november 2019. Det innebär att de anslagsfinansierade verksamheterna får ökade ramar i budget 2020. I sin tur innebär det att det budgeterade resultatet för 2020 påverkas då den budgeterade kostnadsnivån ökar. Från och med 2020 finns lönerevision inkluderad i nämndernas budgetar från början och denna hantering kommer därmed upphöra.

    Bilagor

  11. Befintligt patientövervakningssystem på Hallands sjukhus installerades år 2005 i Varberg och Kungsbacka samt år 2007 i Halmstad. Övervakningssystemet finns installerat på 22 avdelningar och realtidsövervakar cirka 300 patientplatser. Då 80-90 procent av systemet uppnår sin möjliga tekniska livslängd år 2020 samtidigt som supporten från leverantören på denna version upphör, finns inte längre möjlighet att uppgradera systemet utan att helt byta teknisk plattform.

    I Mål och budget 2020 och ekonomisk plan 2021-2022 finns reinvesteringen med i den fastställda investeringsplanen.

    Bilagor

  12.   13

    Allmän regionalpolitisk debatt

  13. Regionfullmäktiges utsedda revisorer har granskat den verksamhets som bedrivits i styrelsen och nämnderna samt genom utsedda lekmannarevisorer den verksamhet som bedrivits i Hallandstrafiken AB samt Teater Halland AB.

    Bilagor

  14.  

    Ekonomiskt resultat


    Region Hallands balanskravsresultat för 2019 uppgår till 84 miljoner kronor, exklusive orealiserade vinster på finansiella placeringar som uppgår till 190 miljoner kronor. De ekonomiska förutsättningarna har utvecklats positivt för Region Halland, delvis beroende på nationella beslut om statsbidrag samt uppdaterade skatteprognoser. Inklusive orealiserade vinster på finansiella placeringar redovisar Region Halland ett resultat på 273 mnkr. Jämfört med budget innebär resultatet en positiv avvikelse med 261 mnkr.

    Inom verksamheterna har ett framgångsrikt arbete gjorts med att begränsa kostnaderna. Ett målmedvetet arbete har lett till lägre kostnader för bemanningsföretag och att nettokostnadernas ökningstakt har dämpats.

    God ekonomisk hushållning
    Region Halland uppnår en god ekonomisk hushållning i förhållande till regionfullmäktiges mål. Av tio beslutade fokusområdena så uppfyller åtta av dem årets målvärden, medan två uppfyller målen delvis. I den samlade bedömningen av god ekonomisk hushållning ska även hänsyn tas till den praxis som finns inom ekonomiområdet vilken definierar god ekonomisk hushållning, som att det finansiella resultatet ska uppgå till två procent av summan av skatteintäkterna samt statsbidragen och utjämningen. Detta skulle för Region Hallands del motsvara ett positivt resultat på cirka 200 mnkr. Trots den positiva resultatutvecklingen under 2019 så är den ekonomiska resultatnivån för låg för att regionen ska kunna anses ha en god ekonomisk hushållning enligt den praxis som råder. Den sammantagna bedömningen av målet om en god ekonomisk hushållning är att det uppnås delvis.

    Regional utveckling
    Region Halland prioriterar goda kontakter med omvärlden och regionens externa samarbeten har under året utvecklas mycket, både till antal och innehåll.
    Att bygga och vårda strategiska allianser samt att inhämta och sprida kunskap över länsgränsen är bärande delar av det regionala tillväxtarbetet. Halland är numera integrerat i en rad olika samarbeten såsom STRING, Brysselsamverkan, Regionsamverkan Sydsverige och Greater Copenhagen.

    Utvecklingen av länets kollektivtrafik och infrastruktur skapa förutsättningar för större arbetsmarknader, ökad tillgänglighet, ökad attraktivitet och bättre matchning och bidrar på så sätt till genomförandet av tillväxtstrategin. De klimatpåverkande utsläppen minskas genom en ökad andel kollektivtrafikresande som i sin tur är ett resultat av ökad kapacitet på spåren och minskade restider. En avgörande betydelse för region- och arbetsmarknadsförstoring har Västkustbanans utbyggnad vilket arbete har påbörjats under året.

     


    Satsningar inom arbetet för ett inkluderande och jämställt Halland har genomförts under året. Arbetet med jämställdhetsintegrering, bland annat med stöd av SKR-projektet Modellregioner, bidrar till ökad kvalitét för interna processer i Region Hallands verksamheter, och syftar till att ge Hallands invånare en likvärdig service.

    Hälso- och sjukvård
    Den halländska vården kännetecknas även 2019 av hög kvalitet, god tillgänglighet samt av nöjda patienter och invånare, vilket visas i nationella jämförelser. Uppdraget att utreda den långsiktiga utvecklingen av Region Hallands hälso- och sjukvårdsstruktur har påbörjats. Syftet är att möta den förändrade efterfrågan på vård och säkerställa att den halländska vården även i framtiden är tillgänglig, säker och effektiv samt levererar goda medicinska resultat.

    Under året har utvecklingsarbeten bedrivits inom flera områden och som ett led i arbetet med att möta fler behov nära patienten har närsjukvården prioriterat den från årsskiftet förändrade vårdgarantin. Andelen patienter som erbjuds medicinsk bedömning inom tre dagar har ökat under årets senare halva. Den senaste mätningen visar att 88 procent av de halländska patienterna fick en medicinsk bedömning inom tre dagar, vilket ger Halland en fjärdeplats i riket. Ökningen under hösten visar på att Halland har lyckats väl med utvecklingsarbetet kopplat till omställningen.

    Bilagor

  15. Enligt kommunallagen ska fullmäktige, före utgången av juni månad året efter det år som revisionen avser, besluta om ansvarsfrihet. Regionfullmäktige ska i samband med beslutet ge en motivering till varför ansvarsfrihet beviljas eller vägras. Det är upp till regionfullmäktiges ordförande, med bistånd från övriga presidiet, att bedöma om lagens krav på motivering är uppfyllt.

    Regionfullmäktiges presidium har gått igenom revisionsberättelsen för år 2019 och delar de iakttagelser som revisorerna gör.


    Revisorerna bedömer att styrelse och nämnder har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt; att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande; att styrelsens och nämndernas interna kontroll varit tillräcklig samt att resultatet är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som fullmäktige uppställt. Revisorerna tillstyrker därför att fullmäktige beviljar styrelse och nämnder samt enskilda ledamöter i dessa organ ansvarsfrihet för 2019.

    Presidiet föreslår att ansvarsfrihet beviljas, i enlighet med revisionens förslag.

    Det är presidiets bedömning att i och med ett sådant beslut så har kommunallagens krav på motivering uppfyllts.

    Kristina Karlsson, 1e vice ordförande, har ej deltagit i beredningen av ärendet, på grund av jäv.

  16. Region Halland befinner sig, tillsammans med övriga regioner och kommuner i Sverige samt hela världen, just nu i en situation fylld av osäkerhet som en följd av coronapandemin. I dagsläget har vi inte svaren på vare sig hur länge pandemin kommer att fortgå eller konsekvenserna av denna. Utifrån situationen har vi i Region Halland gjort två scenarier för de ekonomiska konsekvenserna.

    I huvudscenariot antar vi att de ekonomiska effekterna kommer att hålla på till och med augusti 2020. I detta scenario uppgår det prognostiserade balanskravsresultatet på helåret till 103 mnkr. 2019 års balanskravsresultat uppgick till 84 mnkr. I det alternativa scenariot där de ekonomiska effekterna beräknas pågå hela året försämras resultatet med 162 mnkr. Detta visar på den osäkerhet som råder för närvarande.

    Tre driftnämnder – Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa, Driftnämnden Närsjukvården Halland och Driftnämnden Kultur och skola - uppvisar negativa prognoser som har uppstått med anledning av utbrottet av covid-19 och främst beror på uteblivna intäkter. I ett normalläge ska åtgärdsplaner tas fram men utifrån rådande situation, som helt förklaras av yttre omständigheter, är det i nuläget inte rimligt att begära in åtgärdsplaner.

    Samtliga hälso- och sjukvårdsnämnder gick upp i stabsläge i mitten av mars då covid-19 pandemin tog fart i Sverige.

    Regional utveckling
    Till följd av den pågående pandemin och dess konsekvenser för det halländska näringslivet har Region Halland ställt om all kommunikation från Visit Halland till arbete med en ny hemsida - ”Tillsammans för Halland”.

    Kollektivtrafiken har drabbats hårt av pandemin. Resandet har minskat med 50 procent och Hallandstrafikens prognoser visar på ett omfattande underskott i verksamheten.


    Hälso- och sjukvård
    Inom hälso- och sjukvården har delar av verksamheten ställts om för att frigöra kapacitet till att ta hand om patienter med covid-19.

    Hallands invånare har under årets första månader efterfrågat, och erbjudits, ett större utbud av digitala vårdmöten, främst genom digital kontakt via video.

    Att Region Halland sedan 2018 hanterar inköp, lagerhållning och leverans av sjukvårdsmaterial i egen regi har inneburit att Halland därigenom varit förskonat från brist på skydds- och sjukvårdsmaterial.

    Erfarenheter från tidigare kriser har visat att behovet av insatser från psykiatrin varit stort för de individer som påverkats negativt av krisen. Med stor sannolikhet kommer den psykiska ohälsa i samhället att öka som en följd av pandemin.

    Kompetensförsörjning
    Som följd av covid-19 har en del av regionens medarbetare fått ändrade arbetsuppgifter och ibland även ny arbetsplats, vilket påverkar såväl arbetsmiljö som rutiner.

    Bilagor

  17. De olika partiernas budgetar för 2021-2025 presenteras i det sammanhang som coronakrisen har inneburit och innebär för Region Halland. Ett annorlunda budgetarbete som behöver ta höjd för de konsekvenser som följer en pandemi, för individen, samhället och den egna organisationen. De åtgärder som Folkhälsomyndigheten initierat och vi gemensamt genomfört för att minska smittspridning, har lett till konsekvenser som påverkat planeringsförutsättningarna för verksamhetsplanering och budget.

    Som samhällsaktör med skattefinansierad verksamhet, behöver vi ta ansvar i en oviss situation. Vidden av konsekvenserna av pandemin är osäkra och vi behöver därför möta upp ett arbete som delvis har satts på paus i de satsningar och mål som finns för 2020. Verksamheterna har behövt ställa om sin verksamhet och vi behöver ta höjd för ett framskjutet vårdbehov, intäktsminskning hos Hallandstrafiken och annan påverkan inom bland annat kultur- och skolas verksamheter.

    Redan 2019 stagnerade tillväxten och det föreligger en rekordlåg BNP-tillväxt för 2020. I dagsläget råder stor osäkerhet kring hur företagen ska klara krisen, vi har högt varselläge och många korttidspermitteringar. Vi kan med säkerhet säga att skatteunderlaget kommer att minska. Detta påverkar beskrivningen av våra mål och den strategi vi väljer för att skapa stabilitet i verksamheterna.

    Föreliggande budgetar är därmed ett försök att i en osäker tid skapa förutsättningar för omfattningen av de utmaningar som vi i dagsläget inte vet så mycket om. Texterna är i stort baserade på 2020 års budget. Dokumentets texter kan behöva omformuleras och anpassas till denna nya verklighet. Av bland annat detta skäl, öppnar vi upp för möjligheten att återkomma med ändringsbudget i december då förutsättningarna om möjligt klarnat något.

    Riksdagens och regeringens kompensationer för pandemins verkningar tillsammans med de omförhandlingar som gjorts av överenskommelser i de statsbidrag som förväntas, blir ett viktigt ingångsvärde i kommande planering. Vi behöver i möjligaste mån möta inbromsningen i näringslivet, vårdens behov och samtidigt lägga grunden för en fortsatt robust verksamhet som håller hög kvalitet och som kan fortsätta jobba med de utvecklingsfrågor som formar Bästa Livsplatsen.

    Bilagor

  18. En årlig översyn och revidering skall göras inför varje nytt verksamhetsår avseende mål och uppdrag. 2021 års revidering är gjord efter politiska beslut med syfte att förtydliga och säkerställa innehåll för leverantörerna i Vårdval Halland närsjukvård.

    Bilagor

  19. Vid utredning gällande eventuell installation av solceller på idrottshallen på Katrinebergs folkhögskola så upptäcktes rötskador på bärande pelare samt tydliga indikationer på att takkonstruktionen har brister i hållfastheten. Regionfastigheter tog då omedelbart beslut om att stänga idrottshallen i väntan på ytterligare utredningar då personsäkerheten inte kunde garanteras. Ytterligare utredningar bekräftar detta och beslut togs därför i samråd med representanter för kultur- och skola om att påbörja en förstudie gällande nybyggnation av en idrottshall.

    Idrottshallen är väldigt viktig för skolan då den krävs för att kunna bedriva utbildning. Hallen fyller också en viktig samhällsfunktion då den också hyrs av lokala idrottsföreningar.

    Förstudien visar på en möjlighet att bygga en ny hall som också kan tillgodose verksamhetens ytterligare behov av exempelvis rum för yoga samt möjlighet till att sätta solceller på taket. Verksamheten ska enligt upprättad tidplan kunna börja använda den nya idrottshallen f o m höstterminen 2021.

    Bilagor

  20. Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbundet. Årsredovisningen 2019 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit samt revisionsberättelse.

    Bilagor

  21. Regionfullmäktige ska enligt Lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) behandla frågan om ansvarsfrihet för samordningsförbundet. Årsredovisningen 2019 för Samordningsförbundet i Halland har inkommit samt revisionsberättelse.

    Bilagor

  22. Beslut från regionfullmäktige 2012-02-15 utgår från att investeringsplanerna inte är en del av budgeten. Istället ska styrelse och nämnder förhålla sig till investeringsramar och fatta beslut löpande under verksamhetsåren. Syftet med att ta fram reviderade riktlinjer för investeringar är att koppla investeringsplanerna till ordinarie planeringsprocess, vilket innebär att arbetssättet med investeringsramar och löpande beslut upphör och ersätts med investeringsplaner i Mål och budget. På det sättet uppnås bättre beslutsunderlag för planering, prioritering och samordning.

    Bilagor

  23. En tillfällig demokratiberedning inrättades i samband med fullmäktiges beslut om politisk organisation för innevarande mandatperiod. Beredningen skulle arbeta under år 2019.



    Demokratiberedningen fick bland annat till uppgift att titta på eventuella ändringar i fullmäktiges arbetsformer. Beredningen skulle lämna sitt förslag till fullmäktige i juni 2019. Vid sina sammanträden under våren 2019 diskuterade demokratiberedningen fullmäktiges arbetsordning och lade därefter fram sitt förslag till fullmäktige.



    Regionfullmäktige återremitterade ärendet för att skapa tid för ytterligare bearbetning och förankring. Demokratiberedningen återkommer nu med ett reviderat förslag till ändringar i fullmäktiges arbetsordning. Förslaget är i stora delar detsamma som tidigare, dock utgår de delar som avsåg förändringar i hanteringen av interpellationer.

    Bilagor

  24. Demokratiberedningen lämnar slutrapport och presenterar förslag för fortsatt verksamhet.



    Beredningen föreslår dels att en särskild insats genomförs inför nästkommande allmänna val genom att digitala demokratitorg genomförs i varje halländsk kommun. Beredningen föreslår därtill att demokratiberedningen permanenteras i samband med nästa val.

    Bilagor

  25. Ett granskningsarbete av en ny ersättningsmodell har sedan våren 2019 pågått i syfte att de halländska kommunerna och Region Halland gemensamt ska nå fram till en modell som kan godkännas av de samverkande parterna. I avvaktan på ny och gemensamt accepterad ersättningsmodell föreslås att nuvarande interimsavtal (2018-2019) förlängs ytterligare en period fram till och med mars månad 2021, med vissa justeringar enligt överenskommelse mellan parterna.

    Vid föregående förlängning av ersättningsmodellen togs beslut i respektive fullmäktigeförsamling, men nivån avgör respektive part.

    Bilagor

  26. Den nuvarande regionala utvecklingsstrategin antogs av dåvarande landstingsfullmäktige att gälla för perioden 2005-2020. Tidsperioden går nu mot sitt slut. Den nya regionala utvecklingsstrategin är under framtagande. Den kommer vara färdig för behandling av fullmäktige under våren 2021.

    I det regionala uppdraget ingår att ta fram en regional utvecklingsstrategi. För att undvika att för en period stå utan strategi föreslås att regionfullmäktige beslutar förlänga den nuvarande regionala utvecklingsstrategin att gälla till dess att en ny antas. Förlängningen föreslås gälla som längst till utgången av 2021.

    Bilagor

  27. Regionfullmäktige fastställde gällande tillväxtstrategi för Region Halland i december 2015. Tillväxtstrategin gäller till och med utgången av 2020.

    Arbetet med att ta fram en ny tillväxtstrategi pågår parallellt med framtagandet av en regional utvecklingsstrategi (RUS). Tillväxtstrategin är på många sätt avhängig den regionala utvecklingsstrategin och kan inte föregå. RUS beräknas vara färdig under våren 2021 och tillväxtstrategin under hösten 2021.

    För att undvika att under en period stå utan formellt giltig tillväxtstrategi föreslås att fullmäktige beslutar förlänga giltigheten hos nuvarande strategi till dess den kommande strategin är beslutat. Förlängningen förslås som längst kunna gälla till utgången av 2021.

     

    Bilagor

  28. Regionfullmäktiges presidium föreslår följande sammanträdestider 2021 för regionfullmäktige.

    24 februari
    28 april
    23 juni
    27 oktober
    8 december

  29. Föreligger avsägelser från uppdrag som ledamot i regionfullmäktige från Camilla Tilljander (V), Hans Forsberg (M) och Kjell Jönsson (SD).

    Föreligger avsägelse från uppdrag som ersättare i regionfullmäktige från Sophia Nilsson (MP)

  30. Förvaltningsrätten i Göteborg har i enlighet med egen begäran entledigat Lars-Göran Carlén från uppdrag som nämndeman. Lars-Göran Carlén har varit nominerad av Socialdemokraterna.

    Emma Gröndahl (L) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ordförande i Driftnämnden kultur och skola.

    Hans Forsberg (M) har begärt att bli entledigad från samtliga politiska uppdrag varför fyllnadsval föreligger till posten som vice ordförande i ALMI företagspartner Halland AB.

    Kjell Jönsson (SD) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ledamot i Lokala nämnden Halmstad.

    Lisa Andersson (M) har begärt att bli entledigad från uppdrag som ledamot i Driftnämnden Hallands Sjukhus.

    Bilagor

  31. I regionens Avgiftshandbok finns ett särskilt avsnitt om Hälsovård, dvs. vård som inte har samband med sjukdom eller förlossning. Förslaget innebär att när Avgiftshandbokens regler för Hälsovård tillämpas för antikroppstestning av Covid-19 tillämpas en egenavgift på 200 kronor.

    Bilagor

  32.   35

    Avslutning

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.