Hoppa över navigering
  1. Vid dagens sammanträde lämnas information om Vårdval Halland.

    Bilagor

  2. Enligt Patientnämnden Hallands upprättade internkontrollplan fanns en risk för bristande kompetensförsörjning på Patientnämndens kansli. Det gjordes en kartläggning över bemanningsresurser med information om antal handläggare och övriga personalresurser vid samtliga Patientnämnder i Sverige. Patientnämnden Halland har 0,85 handläggare/100 000 invånare och 3 regioner; Jönköping, Stockholm och Östergötland har färre antal handläggare i relation till antalet invånare. Högst bemanning har Gotland och Örebro som har 2,34 handläggare/100 000 invånare och flertalet Regioner har mellan 1-2 handläggar/100000 invånare. Alla Patientnämnder utom 4 har verksamhetsspecifik personal utöver handläggare så som administratörer, jurister, kommunikatörer och chefer. I Halland handläggs 354 ärenden per handläggare och år. Endast i Uppsala, Stockholm, Skåne och Östergötland handläggs fler ärenden per handläggare årligen och samtliga av dessa Patientnämnder har verksamhetsspecifik personal utöver handläggare (som inte är en del av statistiken).

    Bilagor

  3.   5

    Sammanställning av ärenden 191205

  4. Svar på följande ärenden från föregående sammansträde redovisas: PNH191050 och191068.
    Patientnämnden har beslutat att 2 ledamöter vid varje sammanträde lyfter fram ärenden av intresse för nämnden enligt turordning.
    Till dagens möte den 2019-12-05 Margareta Warnholtz (M) och Josefine Hedin (SD) 2 ärenden var.

    Bilagor

  5. Patientnämndens ledamöter har till uppgift att anta ett politiskt helhetsperspektiv på de synpunkter som kommer in och av dessa bilda sig en uppfattning som kan leda till framställningar och uttalanden från patientnämnden om förbättringsområden i vården. Vid dagens sammanträde tittar vi närmre på inkomna ärenden kategoriserade under psykiatri för att belysa eventuella strukturella problem.

  6. Redovisning av den ekonomiska uppföljning t o m okt 2019 i förhållande till budget för Patientnämnden.

    Bilagor

  7. Redovisning av uppföljning 1 av Patientnämndens internkontrollplan 2019.

    Bilagor

  8. Redovisning av kommande aktiviteter planerade i patientnämnden

    Bilagor

    • Återkoppling fr Leda och styra mot jämställdhet (Maria och Barbro)
    • (Återrapportering från dialog med Gemensam nämnd för hemsjukvård och hjälpmedel (GNHH) 6 september 2019
    • Patientnämndernas kanslinätverk
    • Regional tjänstemannakonferens
    • Utbildning med Laholms kommun
    • Nationella presidiekonferens
    • Hallands sjukhus patientsäkerhetsarbete

    Bilagor

  9. Regionfullmäktige beslutade 2019-06-19 att anta Mål och budget 2020, där budgetramar för nämnder och styrelser fastställs. Patientnämnden i Halland har tilldelats 945 000 kr.
    Budgeten för Patientnämndens kansli ligger under Regionstyrelsen, kansli.

    Bilagor

  10. Patientnämnden har tillsammans med kansliet genomfört en riskanalys utifrån regionens reglemente. Samtliga riskmoment har också genomgåtts och diskuterats i nämnden den 17 oktober 2019 §56.
    Den interna kontrollplanen för 2020 innehåller områden där den genomförda riskanalysen har visat på sådana konsekvenser och sannolikhet för inträffande att det har bedömts som adekvat att ha med just dessa delar. Redovisning av nämndens uppföljning av den interna kontrollen sker i enlighet med regionens riktlinjer.

    Bilagor

  11.   14

    Anmälan av fattade delegationsbeslut

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.