Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Patientnämnden Halland har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.
Enligt fastställt reglemente för intern kontroll ska respektive nämnd varje år anta en plan för uppföljning av den interna kontrollen. Patientnämnden Hallands interna kontrollplan för 2024 fastställdes i december 2023 efter genomförda riskanalyser i det förberedande arbetet.
Nu föreligger återrapportering gällande helår 2024 för uppföljning av kontrollmomenten i den interna kontrollplanen för 2024.
Den övergripande bedömningen är att Patientnämndens kansli har genomfört interkontroller under året och att alla indikatorer är uppfyllda. Verksamheten har arbetat med en effektiv förvaltning för att undgå allvarliga fel.
Varje styrelse och nämnd ska årligen upprätta en plan för den interna kontrollen. Internkontrollplanen upprättas efter att bedömning av väsentligheter och risker i verksamheten gjorts, och ska innehålla de kontrollmoment som nämnden bedömer ska kontrolleras för att nämnden ska kunna upprätthålla en god kvalitet på verksamheten.
Revisionen har vid granskning av internkontrollplan 2024 bedömt att det inte tillräckligt tydligt beskrivs hur kontroller ska genomföras.
Utifrån genomförd dialog har patientnämndens kansli tagit fram ett förslag till reviderad internkontrollplan för verksamhetsår 2025. Vid sammanträdet har nämnden att besluta om föreslagen internkontrollplan.
Anmälningar för kännedom
Patientnämnden Halland har under årets första kvartal genomfört en första verksamhetsuppföljning. Verksamheten har haft ett bra resultat med få avvikelser. Stödpersonsuppdraget har börjat ge resultat i antalet ärenden vilket skapat ett behov av fler stödpersoner, rekrytering pågår. Under första kvartalet har antalet ärenden ökat med cirka 30 %. Aktuell tidsperiod visar ett likvärdigt flöde i alla kategorier förutom kommunikation som ökat under perioden.
Patientnämndens kansli har tagit fram en rapport som innehåller en sammanfattande redovisning av Patientnämndens avslutade ärenden för perioden 2025-01-01 - 2025-03-31. I rapporten redovisas statistik för hur ärendena fördelas på verksamheter samt vilka huvud- och delproblem som angivits samt exempel och reflektioner utifrån patientärendena.
Stefan Lemon, verksamhetschef för Barn och ungdomspsykiatrin Halland, informerar Patientnämnden om deras verksamhet samt hur de arbetar med patientsäkerhet och patientdelaktighet.
En numerär jämförelse av antal klagomål som inkommit via Patientnämnden och de som mottagits direkt från patienter och närstående kommer även att presenteras. Vidare kommer de lärdomar som gjorts från 2024 års klagomål att redovisas, samt den utveckling som har genomförts utifrån dessa.
Vid en översyn av arvoderingen av stödpersoner finns anledning att föreslå en korrigering av ersättningen. Förslaget innebär att månadsarvodet endast gäller under pågående uppdrag, tidigare ersattes tre månader efter avslutat uppdrag. Rörligt arvode har tillägg på digital kommunikation bedömts vara likvärdigt med telefonkommunikation.