Hoppa över navigering
  1. Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.

  2. Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.

  3. Patientnämnden Halland har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.

    Bilagor

  4.   4

    Anmälningar för kännedom

  5. Patientnämnden ska enligt 6 kap. 23 § kommunallagen (2022:638) besluta om sammanträdesdagar för nästkommande år. Ett förslag till sammanträdesplan för verksamhetsåret 2026 har tagit fram för Patientnämnden Halland. I förslaget har hänsyn tagits till de tidpunkter nämnden senast har att behandla specifika ärenden. 

     

    • SPF Seniorerna Falkenberg-Skrea
    • Kommunfullmäktige Falkenberg 
    • Hjärnan i centrum – hela livet
  6. Patientnämnden Halland har under årets andra kvartal genomfört en andra verksamhetsuppföljning. Verksamheten har haft ett bra resultat. Stödpersonsuppdraget har ökat i antalet ärenden vilket har lett till att flera stödpersoner rekryterats, utbildats och tilldelats uppdrag. Under andra kvartalet har antalet ärenden ökat med cirka 18%. Aktuell tidsperiod visar en ökning inom vård och behandling, kommunikation samt tillgänglighet.  

     

     

  7. Patientnämnden har i uppdrag att stödja patienter och närstående att framföra klagomål och synpunkter till vården. Erfarenheter och lärdomar som delges är viktiga för analys och reflektion i vårdens utvecklingsarbete. I och med att verksamheten återkopplar erfarenheterna tillbaka till patienter och närstående ökar förståelsen för att synpunkter och klagomål bidragit till att vården blir bättre och säkrare.

    Under perioden januari – juni 2025 har Patientnämnden handlagt 832 ärenden vilket är en ökning med 139 ärenden i jämförelse med förgående år. Därutöver har Patientnämnden hanterat 316 informationsärenden vilket är en ökning med 85 ärenden i jämförelse med föregående år. De flesta synpunkterna rörde vård och behandling följt av kommunikation, men även vårdansvar och organisation samt tillgänglighet var områden som fick många synpunkter. 

     

  8. Patientnämnden Halland får ta del av utvecklings- och patientsäkerhetsarbete generellt inom Hallands sjukhus men framförallt från HS internmedicinska verksamhet. 

     

     

     

  9. Patientnämndens kansli har tagit fram en rapport som innehåller en sammanfattande redovisning av Patientnämndens avslutade ärenden för perioden 2025-04-01 – 2025-06-30. I rapporten redovisas statistik för hur ärendena fördelas på verksamheter samt vilka huvud- och delproblem som angivits samt exempel och reflektioner utifrån patientärendena

     

  10. Nämnden har till uppgift att ta fram verksamhetsmål och budget för verksamhetsår 2026 utifrån regional styrning (mål och budget 2026-2030). Dialogen ska leda till direktiv för framtagande av verksamhetsplan, riskanalys och intern kontrollplan. Syftet är att utifrån givet uppdrag säkerställa att verksamheten bedrivs med god kvalitet. 

    Inför framtagande av förslag till verksamhetsplan och budget planeras därför en dialog genomföras med möjlighet för nämnden att samtala om vilka frågor nämnden ser som viktiga att arbeta vidare med framöver. Nämnden kommer också värdera om målen för 2025 har varit ändamålsenliga och uppföljningsbara, samt om dessa mål kan kvarstå för verksamhetsår 2026. 

    Denna dialog utgör en inledande fas av arbete, med en fortsättning planerad till senare i höst. 

     

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.