Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering 2020

  2. -

  3. Patientnämndens ledamöter har till uppgift att anta ett politiskt helhetsperspektiv på de synpunkter som kommer in och av dessa bilda sig en uppfattning som kan leda till framställningar och uttalanden från patientnämnden om förbättringsområden i vården. Vid dagens sammanträde tittar vi närmre på inkomna ärenden kategoriserade under vårdansvar för att belysa eventuella strukturella problem.

  4.   4

    Sammanställning av ärenden 2020-12-02

  5.   5

    Enskilda ärenden 2020-12-02

  6. På Patientnämndens sammanträde den 21 oktober 2020 behandlades ärendet riskanalys. Därefter gavs ledamöterna möjlighet att inkomma med inspel till riskanalysenen senast den sista oktober. Att det pågår en pandemi påverkar även internkontrollen och därför föreslår presidiet att samtliga riskområden 2020 kvarstår till 2021, då de inte fullt ut har kunnat kontrolleras under 2020. Redovisning av nämndens uppföljning av den interna kontrollen sker i enlighet med regionens riktlinje

    Bilagor

  7. Inför varje nytt kalenderår ska det finnas en fastställd verksamhetsplan. Planen utgår från den styrning som regionfullmäktige, genom Mål och Budget 2021, har beslutat om.

    Verksamhetsplan 2021 följer den regiongemensamma strukturen för verksamhetsplan.

    Bilagor

  8. information och dialog angående:

    • Hur arbetar kommunerna med patientsäkerhetsfrågor?
    • Hur arbetar kommunerna med synpunkter och klagomål som inkommer direkt till dem?
    • Hur arbetar kommunerna med de ärenden som kommer från Patientnämnden?
    • Hur informerar man i kommunerna om möjligheten för patient/brukare/anhöriga att vända sig till Patientnämnden?
    • Hur kan vi på ett bättre sätt samarbeta för att lyfta patientsäkerhetsarbetet inom den kommunala hälso- och sjukvården?
  9. Redovisning av den ekonomiska uppföljning t o m oktober 2020 i förhållande till budget för Patientnämnden.

    Bilagor

  10. Då det framkommit att ledamöter blivit dubbelbokade föreslår presidiet att sammansträdesdatumen för första och sista nämnden 2021 flyttas. Nytt förslag till sammanträdesplan för 2021 blir då enligt följande: 3/3, 7/4, 2/6, 8/9, 3/11 och 1/12.

    Bilagor

  11. Redovisning av inplanerade kommande aktiviteter samt inställda aktiviteter pga. covid-19-pandemin i patientnämnden.

    Bilagor

  12. Återkoppling och möjlighet att dela goda exempel gällande:

    "Patientnämndens ledamöter har till uppgift att anta ett politiskt helhetsperspektiv på de synpunkter som kommer in och föra fram viktiga iakttagelser och erfarenheter från patientnämndsarbetet i andra politiska sammanhang och påverka politiska beslut."

  13.   13

    Anmälan av fattade delegationsbeslut dec 2020

  14. Patientnämndernas uppdrag utökades i och med att lagen (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården trädde i kraft 2018-01-01. Patientnämnderna har fått en ökad skyldighet att genomföra analyser av inkomna ärenden, uppmärksamma vården på riskområden och hinder för en patientcentrerad vård samt föreslå åtgärder för förbättring till ansvariga nämnder.



    De senaste 4 åren har antalet inkomna patientärenden, som leder till remiss till vårdgivaren, samt informationsärenden ökat stadigt med totalt 19% respektive 83%. Därtill ser kansliet att antalet inkomna ärenden hittills i år har ökat med 20%.



    I ett par olika jämförelser har det framkommit att patientnämnden Hallands kansli är ett av de lägst bemannade i Sverige. Som en del i patientnämndens internkontroll 2019, genomfördes en kartläggning avseende hur patientnämnden Hallands kanslis bemanning står sig mot övriga regioners. Under 2020 har patientnämndernas nätverk tagit fram en nationell jämförelsetabell över bemanning.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.