Ordförande tillsammans med en ledamot justerar protokollet.
Ordförande ansvarar för att kallelse utfärdas till sammanträdena. Kallelsen ska följas av en föredragningslista. Nämnden ska ta ställning till om föredragningslistan för dagens sammanträde kan godkännas.
Vid sammanträdet den 24 september 2025 § 26, fastställde Patientnämnden Halland sammanträdesdagar för 2026.
Patientnämndens presidium föreslår att Patientnämndens sammanträde onsdag 16 september ändras till fredag 18 september 2026.
Bilagor
Patientnämnden har en fastställd delegationsordning. Patientnämndens kansli ser regelbundet över nämndens delegationsordning i syfte att ständigt förbättra besluts- och ärendehanteringen inom nämndens ansvarsområde. Det finns nu behov av att revidera och förtydliga vissa delar i delegationsordningen.
Föreslagna förändringar i delegationsordningen är markerade med gult i bilagt förslag. Delegationsordningen har också fått ett uppdaterat utseende.
Patientnämndens kansli föreslår att gjorda revideringar fastställs av Patientnämnden och att dessa träder i kraft från och med den 11 december 2025.
Bilagor
Patientnämnden Halland har i sin delegationsordning reglerat beslutanderätten inom vissa områden. Beslut som fattas med stöd av delegationsordningen ska redovisas för nämnden vid nästkommande sammanträde.
Bilagor
Patientnämnden får vid sammanträdet information om stödpersonsverksamheten under 2025.
Inför framtagande av 2026 års verksamhetsplan och budget har dialog förts i nämnden i syfte att tydliggöra nämndens prioriteringar utifrån de uppdrag som givits nämnden att arbeta med, samt nämndens ambitioner i övrigt. Utifrån genomförda dialoger har nämnden identifierat viktiga områden att arbeta vidare med under det kommande verksamhetsåret och gett Patientnämndens kansli i uppdrag att arbeta fram ett förslag till verksamhetsplan med tillhörande budget inför verksamhetsår 2026.
Vid sammanträdet har nämnden att besluta om föreslagen verksamhetsplan och budget.
Bilagor
Varje styrelse och nämnd ska årligen upprätta en plan för den interna kontrollen. Internkontrollplanen upprättas efter att bedömning av väsentligheter och risker i verksamheten gjorts, och ska innehålla de kontrollmoment som nämnden bedömer ska kontrolleras för att nämnden ska kunna upprätthålla en god kvalitet i verksamheten.
En riskanalys har genomförts av Patientnämndens presidium avseende den verksamhet som nämnden bedriver och som ligger inom nämndens ansvarsområde. Riskanalysen har presenterats för nämnden, och utifrån denna har dialog kring innehåll och prioritering genomförts vid nämndens sammanträde den 5 november 2025. Utifrån genomförd dialog har patientnämndens kansli tagit fram ett förslag till internkontrollplan för verksamhetsår 2026.
Vid sammanträdet har nämnden att besluta om föreslagen internkontrollplan.
Bilagor
Patientnämndens kansli har tagit fram en rapport som innehåller en sammanfattande redovisning av Patientnämndens avslutade ärenden för perioden 2025-07-01 – 2025-09-30. I rapporten redovisas statistik för hur ärendena fördelas på verksamheter samt vilka huvud- och delproblem som angivits samt exempel och reflektioner utifrån patientärendena.
Bilagor
Henrik Lundahl, kanslichef, delar med sig av erfarenheter från året och ger en framåtblick.
.