Möte 2020-11-20
-
-
-
-
-
3
Vårdriktlinjer för hjälpmedel, nutrition och inkontinens samt övergripande riktlinjer för nutrition och inkontinens 2021
Enligt den gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedels reglemente fastställer nämnden årligen övergripande riktlinjer för förskrivning av samtliga hjälpmedel, inkontinens och nutrition i Halland. Underlag för riktlinjen utarbetas av hjälpmedelscentrum.
Grundprincipen för hjälpmedelsverksamheten är att alla invånare i Halland ska erhålla hjälpmedel, inkontinens och nutrition på lika villkor.
Övergripande riktlinjerna ger allmän information om samhällets hjälpmedelsförsörjning och om vilka riktlinjer och regler som gäller i Halland. Vårdriktlinjer beskriver bl.a. målgrupp, kriterier och mål med hjälpmedlet. Övergripande riktlinjer och vårdriktlinjer ska ge vägledning åt förskrivare och.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel (GNHH) ansvarar för hjälpmedelsförsörjningen i Halland. GNHH är en beställarnämnd, medan Driftnämnd Ambulans, diagnostik och hälsa är ansvarig utförarnämnd. GNHH beslutar således om vad som ska tillhandahållas, medan driftnämnden ansvarar för hur detta ska ske. GNHH föreslås besluta att ge DN ADH ett generellt grunduppdrag för år 2021. Därtill kan GNHH be driftnämnden att genomföra utredningar och kartläggningar utifrån aktuella behov i verksamheten. Det breddande uppdrag som här presenteras baseras på Region Hallands mål- och budgetdokument för år 2021 som fastställdes vid regionfullmäktiges möte 17 juni 2020. De följer också de intentioner som beskrivs i Hälso- och sjukvårdsstrategi 2017-2025.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid dagens sammanträde lämnar Patientnämnders företrädare information om patientnämndens arbete och iakttagelser.
Bilagor
-
654kb Ladda ner dokument
-
-
Vid dagens sammanträde lämnas information om aktuellt läge gällande covid-19 regionalt och i hemsjukvården.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Tema: covid-19
-
Gemensam nämnd för hemsjukvård och hjälpmedels sammanträde den 23 oktober 2020 behandlades ärendet riskanalys. Därefter gavs ledamöterna möjlighet att inkomma med inspel till riskanalysenen senast den 12 november. Regionkontoret har utifrån inkomna riskmoment och regionens reglemente genomfört en riskanalys.
Den interna kontrollplanen för 2021 innehåller områden där den genomförda riskanalysen har visat på sådana konsekvenser och sannolikhet för inträffande att det har bedömts som adekvat att ha med just dessa delar. Redovisning av nämndens uppföljning av den interna kontrollen sker i enlighet med regionens riktlinjer.Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Information om vad beslutet att föra över projektet i ordinarie drift från och med 2021-01-01 innebär.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Under november månad 2021 kommer regionerna och kommunerna i landet att genomföra en uppföljning av hur vård och omsorg fungerar för patienterna efter utskrivning från sjukhus. I Halland kommer det ske under v.48.
Varför görs intervjuundersökningen?
2018 fick Sverige en ny lagstiftning kring utskrivning från sjukhus. Syftet är att personer som behöver fortsatt vård och omsorg i hemmet ska få en trygg och smidig resa ut från sjukhus utan onödiga väntetider.Undersökningen sker via telefon genom att 3-7 dagar efter utskrivning från sjukhus blir patienten blir uppringd. Intervjun tar 5 – 10 minuter och innehåller frågor om hur hen uppfattat att vård och omsorg fungerat under vårdtiden och hur hen mår just nu.
Om patienten vill medverka men av någon anledning är förhindrad att göra detta kan en närstående svara i hens ställe. Deltagande är helt frivilligt och patienten har alltid rätt att återkalla sitt lämnade samtycke fram till intervjutillfället.
Inkomna svar registreras anonymt i en databas som gör det möjligt att få en helhetsbild av hur det lokala vårdsystemet fungerar i anslutning till utskrivning från sjukhus. Uppgifterna kommer att användas i regionernas och kommunernas fortsatta förbättringsarbete så att så många som möjligt ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv hemma.
-
Gemensam nämnd för Hemsjukvård och hjälpmedels reglemente medger nämnden att besluta om vilka som ska medges närvarorätt vid nämndens sammanträde.
Nämnden har att utse vilka som ska ha generell och specifik närvarorätt vid nämndens sammanträde under mandatperioden. -
Gemensam nämnd för Hemsjukvård och Hjälpmedel har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i styrelsen/nämndens namn. Uppdraget regleras i nämndens reglemente men nämnden har möjlighet att besluta om att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt.
-
Enligt attestordningen för Region Halland, beslutad av regionstyrelsen 2015-02-11, ska nämnden utse nämndsattestant för nämnden.
-
- Återkoppling från GNHH:s workshop om grunduppdraget samt ledamöternas roller och uppdrag.
Nämndtjänstemannen gör en kort resumé av tjänstepersonerna fångat av diskussionerna. Ledamöter som inte deltog ges möjlighet att göra inspel.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
15
Övriga frågor
-
Vid dagens sammanträde lämnar Patientnämnden Hallands ordförande Georgia Ferris och Anna Persson, handläggare information om nämndens arbete och iakttagelser gällande vårdövergångar samt hemsjukvården.
Bilagor
-
654kb Ladda ner dokument
-