Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering 2019

  2.   2

    Godkännande av föredragningslista 2019

  3. Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel har att utse sekreterare för nämnden för mandatperioden.

  4. Gemensam nämnd för Hemsjukvård och hjälpmedels reglemente medger nämnden att besluta om vilka som ska medges närvarorätt vid nämndens sammanträde.
    Nämnden har att utse vilka som ska ha generell och specifik närvarorätt vid nämndens sammanträde under mandatperioden.

    Enligt reglementet har representant för funktionshinderorganisationerna inom Regionala funktionshinderrådet närvarorätt vid nämndens behandling av ärenden som rör hjälpmedelsfrågor.

    Bilagor

  5. Gemensam nämnd för Hemsjukvård och Hjälpmedel har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i styrelsen/nämndens namn. Uppdraget regleras i nämndens reglemente men nämnden har möjlighet att besluta om att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt.

    Bilagor

  6. Gemensam nämnd för Hemsjukvård och hjälpmedel ska besluta om delegationsordning för nämnden för mandatperioden 2019-2022.
    Enligt nämndens reglemente ska samtliga delegerade ärenden anmälas till styrelsen/nämnden.

    Bilagor

  7. Enligt attestordningen för Region Halland, beslutad av regionstyrelsen 2015-02-11, ska nämnden utse nämndsattestant för nämnden.

  8. Gemensam nämnd för Hemsjukvård och hjälpmedel beslutad den 19 oktober 2018, § 71, om sammanträdestider för nämnden 2019. I och med ny mandatperiod behöver detta beslut konfirmeras av nämnden.

    Bilagor

  9. Gemensam nämnd för Hemsjukvård och Hjälpmedel beslutade den 2018-06-15, §46 att anta budget för hjälpmedelsverksamheten för år 2019.

    Bilagor

  10. Enligt regionens internkontrollreglemente ska respektive styrelse/nämnd rapportera
    årets resultat från uppföljningen av den interna kontrollen till regionstyrelsen.
    Rapporten ska innehålla information om vilka kontrollområden som
    styrelsen/nämnden har valt för 2018, sammanfattat resultat av denna uppföljning och
    eventuellt vidtagna åtgärder. I de fall det finns förslag på åtgärder för förbättringar av
    regiongemensamma rutiner så ska dessa redovisas.

  11. Gemensamma nämnden har tillsammans med verksamheten genomfört en riskanalys utifrån regionens reglemente. Samtliga riskmoment har också genomgåtts och diskuterats i nämnden den 23 november 2018 §83. Gemensamma nämnden antog den 14 december en intern kontrollplan för 2019, §95 men då det inkommit relevanta synpunkter från en ledamot därefter har den nu uppdaterats med dessa.

    Den interna kontrollplanen för 2019 innehåller områden där den genomförda
    riskanalysen har visat på sådana konsekvenser och sannolikhet för inträffande att det
    har bedömts som adekvat att ha med just dessa delar. Redovisning av nämndens
    uppföljning av den interna kontrollen sker i enlighet med regionens riktlinjer.

    Bilagor

  12. I resultathanteringen för Gemensamma nämndens hjälpmedelsuppdrag har en avsättning till tillgodohavande inför år 2019 motsvarande 4 626 tkr utförts.

    Resultatet består av
    Återförda intäkter 7 295,0 tkr
    Högre kostnader för hjälpmedel - 3 186,0 tkr
    Lägre driftkostnader inom Hjälpmedelscentrum 517,0 tkr

    Tillgodohavandet fördelas proportionellt utifrån betald kostnad under år 2018, och avräknas mot egen finansierad del av Hjälpmedelskostnaden år 2019.

    Bilagor

  13. Uppföljning av Hemsjukvård i Halland har pågått sedan 2015. Volymerna för hemsjukvården ligger totalt sett stabilt, både gällande antal inskrivna hallänningar och gällande åldersstrukturen. Total andel inskrivna hallänningar ligger på 4300-4400 personer, eller 1,5 procent. Flödet i hemsjukvården, patientomsättningen ligger relativt stabilt över tid och ligger på ca 4,5 procent per månad vilket innebär ca 200 personer (4,9 procent, 216 personer i november) bir inskrivna i hemsjukvården varje månad.
    Åldersstrukturen för inskrivna hallänningar ligger fortsatt stabilt, av alla inskrivna är 3 av 5 patienter 80+ och totalt är 14,4 procent av Hallands 80+ inskrivna i hemsjukvården. Mellan kommunerna varierar det i hur stor utsträckning man skriver in 80+
    befolkningen i hemsjukvården. Laholm ligger oförändrat kvar med högst andel inskrivna (17,4 procent) men Hylte har gått om Kungsbacka och har nu med sina 11,5 procent lägst andel inskrivna. I Kungsbacka misstänkte man att orsaken till den något lägre rapporterad inskrivningen troligen berodde det på att en del patienter har fallit ur systemet sedan de införde nytt IT-system. Det är nu korrigerat och siffrorna är högre nu (13,8 procent 1 november). Laholms kommun återkommer med besked om orsaken till deras förhöjda inskrivning. Könsskillnaden kvarstår, fler kvinnor än män skrivs in i hemsjukvården. Minst skillnad i inskrivning i hemsjukvården mellan könen syns fortfarande i Kungsbacka kommun(14,2 procent kvinnor och 13,4 procent män) och störst i Laholm (15,0 procent män och 19,1 procent kvinnor).
    Totalt ligger siffran stabilt på 6-7 invånare av 10,000 får Enstaka hembesök varje månad. Vid förra kvartalsrapporten hade Halmstad kommun 8 Enstaka hembesök/10.000 invånare vilket nu har minskat till 4. Laholm har fortsatt att öka sitt antal och ligger på 11 i november. Kungsbacka har med sitt 2 Enstaka hembesök/10,000 invånare lägst antal i Halland. Diagram och tabeller gällande hemsjukvården presenteras på s. 9-11.

    Bilagor

  14. Mötespunkten kommer framöver att delas in i olika teman.  Tema till nästa sammanträde presenteras på dagens sammanträde.  Anförande anmäls till nämndsekreteraren senast dagen innan sammanträde.

     

  15.   16

    Övriga frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.