Hoppa över navigering
  1.   1

    Justering

  2. Driftnämnden ska utse sekreterare för driftnämnden för mandatperioden.

  3.   3

    Godkännande av föredragningslistan

  4. Driftnämnden har att utse ledamöter i nämndens arbetsutskott under mandatperioden 2023 - 2026. Enligt regionfullmäktiges beslutade reglemente för driftnämnder ska arbetsutskottet för Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa bestå av tre ledamöter med tre ersättare. Ersättare får endast närvara vid utskottets sammanträden om ledamot är förhindrad att tjänstgöra.

    Enligt kommunallagen (KL) kap. 6, § 41, framgår att utskott både kan ha beslutande och beredande funktion. Den huvudsakliga uppgiften för arbetsutskottet är att bereda ärenden till driftnämndens sammanträden, fatta beslut i de ärenden som driftnämnden delegerar till arbetsutskottet och att delta vid möten där det bara är aktuellt att arbetsutskottet medverkar.

  5. Kommunallagen och regionfullmäktiges beslutade reglemente för driftnämnder i Region Halland reglerar vad som gäller angående närvarorätt vid nämndens sammanträde.

    Rätt att närvara vid sammanträde har, förutom ledamöter och tjänstgörande ersättare, även ersättare. Av praktiska skäl bör nämnden även besluta om generell närvarorätt för chefstjänstemän och företrädare för personalorganisationer som regionen har kollektivavtal med. Närvarorätt för personalföreträdare regleras i kommunallagen (KL) 7 kap, §§ 10-19.

    Bilagor

  6. Enligt regionens reglemente för driftnämnder i Region Halland sammanträder nämnd på dag och tid som nämnden bestämmer. Den tidigare driftnämnden har vid sitt möte den 4 oktober 2022 beslutat om sammanträdestider för driftnämndens sammanträden 2023 och dessa datum ska slutgiltigt beslutas av den nya driftnämnden. Förslag till reviderade sammanträdesdatum för driftnämnden 2023 föreligger.

    Bilagor

  7. Driftnämnden har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i driftnämndens namn. Uppdraget regleras i driftnämndens reglemente men nämnden har möjlighet att besluta att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt.

  8. Driftnämnden ska utse personer som har rätt att i nämndens namn ta emot delgivning. Rätten regleras till viss del i driftnämndens reglemente men nämnden har rätt att utse fler än de som anges i reglementet.

  9. Enligt attestordningen för Region Halland ska nämnden utse nämndsattestant för nämnden.

  10. I samband med ny mandatperiod behöver beslut om ställföreträdarskapet rörande Region Hallands arbetsmiljöansvar förnyas genom att nämnden beslutar om fördelning av arbetsmiljöansvaret. Arbetsmiljöansvaret regleras bland annat i AFS 2015:4 kring organisatorisk och social arbetsmiljö.

  11. Enligt regionfullmäktiges beslutade reglemente för driftnämnder i Region Halland ska nämnden upprätta en arbetsordning för dess arbete samt besluta om ordning för av nämnden delegerade ärenden och hur återredovisning av delegerat beslutsfattande ska ske.

    Bilagor

  12. Enligt Regionfullmäktiges fastställda reglemente för driftnämnder i Region Halland ska driftnämnderna upprätta en arbetsordning för nämndens arbete. Utöver vad som föreskrivs i kommunallagen och andra författningar gäller regionfullmäktiges fastställda reglemente där bland annat driftnämndens arbetsformer finns reglerat. Förslag föreligger till Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsas arbetsordning för nämndens arbete.

    I driftnämndens arbetsordning tas endast sådant upp som inte redan föreskrivs i kommunallagen, andra författningar, fastställt reglemente, nämndens delegationsordning och av nämnden redan beslutade ordningsfrågor. Frågor av enklare karaktär utvecklas löpande och är därmed inte heller medtagna.

    Bilagor

  13. Den tidigare driftnämnden har beslutat om verksamhetsplan för 2023. Med anledning av ny mandatperiod för driftnämnden framläggs den tidigare beslutade verksamhetsplanen för den nytillträdda nämnden.

    Bilagor

  14. Den tidigare driftnämnden har beslutat om internkontrollplan för 2023. Med anledning av ny mandatperiod för driftnämnden framläggs den tidigare beslutade internkontrollplanen för den nytillträdda nämnden.

    Bilagor

  15. Information från förvaltningschefen för Ambulans, diagnostik och hälsa.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.