Möte 2022-03-29
-
1
Justering
-
2
Godkännande av föredragningslistan
-
3
Närvarorätt
-
Muntliga informationer med utgångspunkt från de följande ärendena i föredragningslistan ges samlat under denna punkt. Driftnämndens behandling och beslut sker sedan utifrån föredragningslistan.
-
Bilagor
-
783kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
904kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
39mb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
1016kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämndens presidium har tillsamman med övriga driftnämnders presidier deltagit vid verksamhetsberedning inom regionen 2022-03-15. Vidare har driftnämndens ordförande och andre vice ordförande haft ett dialogmöte 2022-03-15 med presidiet för Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel. Nämndens presidium har även genomfört nämnddialog med regionstyrelsens arbetsutskott 2022-03-29. Muntlig information från mötena lämnas till driftnämnden.
-
Med utgångspunkt från regionfullmäktiges beslutade mål och budget 2022 med ekonomisk plan för 2023-2026 samt grunduppdraget som Gemensamma nämnden för hemsjukvård och hjälpmedel har beslutat om har driftnämnden fastställt nämndens verksamhetsplan för 2022. Från förvaltningen föreligger redovisning av uppföljningsrapport till och med februari 2022. I uppföljningsrapporten redovisas en uppföljning av besluten enligt ovan i tillämpliga delar. Av uppföljningsrapporten framgår att den ekonomiska avvikelsen till och med februari är plus 29,1 mnkr utifrån hälso- och sjukvårdsuppdraget och plus 2,6 mnkr utifrån hjälpmedelsuppdraget. Prognosen för helåret är en ekonomi i balans för både hälso- och sjukvårdsuppdraget och hjälpmedelsuppdraget.
-
Ungdomsmottagningen i Falkenberg behöver nya lokaler och förslag till ny lösning har tagits fram i samarbete mellan Regionfastigheter och Ambulans, diagnostik och hälsa. Beslutsunderlag föreligger som beskriver den beräknade hyreskostnaden vid ett byte till nya lokaler för Ungdomsmottagningen i Falkenberg.
Bilagor
-
706kb Ladda ner dokument
-
-
Kvinnohälsovården i Kungsbacka behöver nya lokaler och förslag till ny lösning har tagits fram i samarbete mellan Regionfastigheter och Ambulans, diagnostik och hälsa. Beslutsunderlag föreligger som beskriver den beräknade hyreskostnaden vid ett byte till nya lokaler för Kvinnohälsovården i Kungsbacka.
Bilagor
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa har beslutat (§10/2022) att ge förvaltningen i uppdrag att se över antalet ambulanser i förhållande till invånarantalet i Halland. Ett faktaunderlag har tagits fram baserat på tidigare genomförd resurskartläggning som bland annat beskriver befolkningsutveckling samt ambulanssjukvårdens befintliga resurser, uppdragsutveckling och förändrade arbetsmetoder. Sammantaget innebär den beskrivna utvecklingen att det finns behov av att förstärka regionens ambulanssjukvård. Avsikten är att förstärka med ytterligare en ambulans i Kungsbacka.
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har beslutat (§11/2022) att fastställa reviderad delegationsordning för regionstyrelsen. Vidare beslutade styrelsen att rekommendera samtliga driftnämnder att för egen del ändra den egna delegationsordningen, så att beslut om utlämnande av patientuppgifter från vårdinformationssystem eller databaser för verksamhetsuppföljning, kvalitetssäkring och forskning ankommer på IT- och digitaliseringsdirektören att fatta. Förslag till ändring av driftsnämndens delegationsordning föreligger med anledning av regionstyrelsens beslut.
-
Driftnämnden har att utse vilka företrädare som ska underteckna skrivelser, avtal och andra handlingar i nämndens namn. Uppdraget regleras i nämndens reglemente men nämnden har möjlighet att besluta om att ytterligare ledamöter kan medges denna rätt. Driftnämnden har tidigare beslutat (§7/2019) att avtal, andra handlingar och skrivelser i nämndens namn undertecknas av nämndens ordförande Ann Molander (L) eller vid förfall för denne av 1:e vice ordförande Johnny Rosenberg Bodmar (KD) eller 2:e vice ordförande Kerstin Nilsson (S) och kontrasigneras av förvaltningschef Anders Westberg eller vid förfall av denne av ekonomichef Micael Nilsson. Med anledning av att förvaltningen kommer att ha en TF förvaltningschef från och med 2022-06-01, beroende på nuvarande förvaltningschefs kommande pensionering, tas ärendet upp för beslut när det gäller förvaltningschefens roll.
-
Driftnämnden har att utse personer som har rätt att i nämndens namn motta delgivning. Rätten regleras till viss del i nämndens reglemente men nämnden har rätt att utse fler än de som föreskrivs i reglementet. Driftnämnden har tidigare beslutat (§8/2019) att ge Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa ordförande Ann Molander (L), 1:e vice ordförande Johnny Rosenberg Bodmar (KD), 2:e vice ordförande Kerstin Nilsson (S), förvaltningschef Anders Westberg och ekonomichef Micael Nilsson rätt att på Driftnämnden Ambulans, diagnostik och hälsa vägnar motta delgivning. Med anledning av att förvaltningen kommer att ha en TF förvaltningschef från och med 2022-06-01, beroende på nuvarande förvaltningschefs kommande pensionering, tas ärendet upp för beslut när det gäller förvaltningschefens roll.
-
Enligt attestordningen för Region Halland, beslutad av regionstyrelsen 2015-02-11, ska nämnden utse nämndattestant för nämnden. Driftnämnden har tidigare beslutat (§9/2019) att utse förvaltningschef Anders Westberg som nämndattestant. Med anledning av att förvaltningen kommer att ha en TF förvaltningschef från och med 2022-06-01, beroende på nuvarande förvaltningschefs kommande pensionering, tas ärendet upp för ett nytt beslut.
-
Arbetsmiljöansvaret regleras bland annat i AFS 2015:4 kring organisatorisk och social arbetsmiljö och som trädde i kraft 2016-03-31. Driftnämnden har tidigare beslutat (§10/2019) att fördela ansvaret för arbetsmiljöuppgifterna inom förvaltningen Ambulans, diagnostik och hälsa till förvaltningschef Anders Westberg som också fick rätten att fördela arbetsmiljöuppgifter till medarbetare i arbetsledande ställning så att systematiskt arbetsmiljöarbete kan bedrivas på arbetsplatserna. Med anledning av att förvaltningen kommer att ha en TF förvaltningschef från och med 2022-06-01, beroende på nuvarande förvaltningschefs kommande pensionering, tas ärendet upp för ett nytt beslut.
-
- Huvudattestanter Ambulans, diagnostik och hälsa januari 2022 (tillgängligt på mötet)
- Delegationsbeslut PUB-avtal DN ADH - Januari – Februari
- Protokoll DN ADH AU 2022-03-15 §4 Reinvestering av kabinettdiskmaskin HMC
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
Information från förvaltningschefen för Ambulans, diagnostik och hälsa.